Lite hjälp med bilförsäljning samt köp!

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
;-)
Hoj
250 cr
15K är inte mycket för en bil, kanske bättre att köpa 2-3k bilar med full tank och slänga dom när det är tomt.
(sitter själv med billigt skräp, men kan skruva själv, så någon typ av ekonomi i det blir det)

för 15k för du en helt okej bil...t ex Toyota corolla 93-97+, driftsäkerhet som attan och går billigt..simpel bil i övrigt.:7peta
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tack ska ni ha allihopa! Uppskattar enormt all hjälp! :) :krama
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sitter en Renault växellåda i gamla generationens S40 som kom -96. Den är inte särskilt robust enligt en mekaniker som servat franska bilar genom åren. Lyckligtvis kan man få tag i en begagnad låda på skroten så det behöver inte vara någon katastrof. Bilarna är billiga att äga annars. Min mamma har en och frånsett växellådan runt 10- 12000 mil har bilen varit driftsker med endast service. Men de börjar ju bli till åren med många exemplar som fått tvivelaktig skötsel så man bör nog titta på enskilda objekt. Som jag skrivit många gånger förr hade jag tittat mer på den enskilda bilen och dess historik än vilket märke det står på huven. En pensionärskörd gammal bil är nog det bästa köpet. Många gånger har de tagit hand om sina bilar. Haft dem i garage eller under carport. Bromsarna är väl det man bör gå igenom på en sådan bil.

Just nu befinner jag mig i Norrland. Kör runt med en Honda Civic från -86 som jag körde upp från Skåne 2005. Den gick igenom besiktningen med blankt papper och kommentaren att det var en fin liten pärla. Problemet i Skåne är klimatet. Man saltar vägarna frenetiskt vintertid, sedan har man de salta vindarna från havet och det fuktiga klimatet runt ett par plusgrader vanligtvis. Ingen hälsobrunn för någon bil oavsett märke. Vissa är dock mer motståndskraftiga än andra, men ingen bil klarar vanvård. När bilarna börjar bli till åren och värda allt mindre eftersätts underhållet. Således bör man inte vara så fokuserad på vilket märke det står på huven när man köper en billig bil. Jag hade enkomt tittat på skick och historik på ett enskilt objekt och mindre vilket märke det står på huven. Vanliga slitagedelar kan man köpa på Mekonomen till de flesta bilarna och det finns gott om mindre verkstäder som kan skruva åt en för en rätt överkomlig peng.

Gjorde en service på en verkstad på Hondan här uppe förra året som belöning för blankt papper på besiktningen. Det var nästan att man inte kunde hålla flinet borta när man betalade. På en modernare bil hade kostnaden varit mycket högre.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad gäller Renault/Nissan i stort så kan jag säga att du har fel Brute Force, det är Nissans bilbyggarkunnande som kommer att rädda Renault, de har spottat upp sin kvalitet rejält de senaste åren och är inte alls så dåliga som det gamla Renaultryktet säger.

"Renault, bilen för två. En sitter i och en puttar på"

Nja det har man trott sedan i början av 2000 talet men inga större bevis på det ännu, visst krock och rostskydd/konstruktion lärde dom väl sig av Volvo men det räcker inte för att hålla bilarna rullande. Nissan hade inga pengar för utveckling och än så länge är det förmodligen mer Renaultbilar med Nissanmärken på än vice versa.

Men visst Renault kan ha blivit lite bättre, Nissan något sämre och ingen av dem särskilt bra..? =0) Känns ganska franskt rakt igenom.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
http://www.blocket.se/kristianstad/Mazda_626_2_0_S_5dr____0_Konant_40772496.htm?ca=23_11&w=1

Vad tror ni om denna? Gått lite mer men är en nyare bil. Undrar även om det är möjligt att pruta hos bilhandlare? Menar nu om de brukar gå med på det? Är ju nästan mer regel än undantag när det kommer till privat försäljning men hos bilhandlare har jag förstått att det är svårare. Vad säger ni?

Det brukar absolut vara möjligt att pruta, men just den där är ju redan nedsatt en del, så kan ju vara svårare då.

Ingen krok verkar den ju ha heller. :7peta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Klart du kan pruta hos en handlare. Sedan är frågan hur mycket de är beredd att sänka priset mot bakgrund av att de måste stå för vissa garantier mot konsument. Men det är ju deras bekymmer. Verkar bilen vettig kan du ju alltid försöka få med en service eller annat mervärde för dig istället för att pruta på priset (om det nu ligger rätt). Det har jag ingen uppfattning om nämligen.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Det brukar absolut vara möjligt att pruta, men just den där är ju redan nedsatt en del, så kan ju vara svårare då.

Ingen krok verkar den ju ha heller. :7peta

Nä ja vet, men får ja en vettig bil så kan jag nog fixa en krok i efterhand :)

Ang priset så hade ja kunnat tänka mig o ge 16 för den. Om den är i bra skick. Ger hellre llite mer än behöver laga konstant. Dock inte mycket mer än så.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänk på att det kan kosta ett par tusenlappar att få monterat dragkrok. Kanske smartare att leta reda på en bil som redan har det om det är ett krav. Känns inte vidare ekonomiskt att montera ett drag på en bil som kostar 15- 20 000 kr.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nä ja vet, men får ja en vettig bil så kan jag nog fixa en krok i efterhand :)

Ang priset så hade ja kunnat tänka mig o ge 16 för den. Om den är i bra skick. Ger hellre llite mer än behöver laga konstant. Dock inte mycket mer än så.

Har du helt missat vilket jävla meck det var när jag skulle ha krog på min bil? Dyrt blev det också. Fast billigare än det borde blivit:)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Har du helt missat vilket jävla meck det var när jag skulle ha krog på min bil? Dyrt blev det också. Fast billigare än det borde blivit:)

Vilken bil satte du krok på? Kommer inte alls ihåg. Fast märkte att syrran har drag på sin så kan alltid ta hennes ifall det skulle behövas, så tar hon min bil. :) problem solved! :D
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Nej, men har ett objekt jag ska ring i morgon och försöka kolla på. :) Blir iaf en bil över 20K.

http://www.blocket.se/malmo/Opel_astra_5d_1_6_16v_01_41716477.htm?ca=23_11&w=1 Hoppas den är i lika bra skick i verkligheten som den ser ut på bil. :)

Att gå upp i pris till 20k+ tror jag är rätt tänkt, för 10-15kr så får man leta noga efter guldkornen.

Tror att opel astra kan vara rätt vettiga bilar i den prisklassen. Kamremsbyte efter 4 år alt 6000 mil bara... (enligt gooooglesökning). värt att kolla kostnad(prutmån) ifall det behöver göras rätt snart.

får dra 1200 kg med dragkrok.

Håller tummarna att skicket i verkligheten motsvarar bilderna på astran. :)
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Att gå upp i pris till 20k+ tror jag är rätt tänkt, för 10-15kr så får man leta noga efter guldkornen.

Tror att opel astra kan vara rätt vettiga bilar i den prisklassen. Kamremsbyte efter 4 år alt 6000 mil bara... (enligt gooooglesökning). värt att kolla kostnad(prutmån) ifall det behöver göras rätt snart.

får dra 1200 kg med dragkrok.

Håller tummarna att skicket i verkligheten motsvarar bilderna på astran. :)


Nu vet jag inte hur dessa motorerna är jämfört med 1.6 8v som tanten hade i sin Astra F.
Kamremsbyte 20 minuter.
Tog längre tid att byta generatorrem.

Ska byta på hennes Vectra med 1.8 16 v när vi kommer hem från Teneriffa och misstänker att det tar längre tid.

Jag själv är anti till Opel men hon är uppväxt med skiten.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Att gå upp i pris till 20k+ tror jag är rätt tänkt, för 10-15kr så får man leta noga efter guldkornen.

Tror att opel astra kan vara rätt vettiga bilar i den prisklassen. Kamremsbyte efter 4 år alt 6000 mil bara... (enligt gooooglesökning). värt att kolla kostnad(prutmån) ifall det behöver göras rätt snart.

får dra 1200 kg med dragkrok.

Håller tummarna att skicket i verkligheten motsvarar bilderna på astran. :)

Har mejlat tomten igår kväll men inte fått något svar. Frågade massor som jag vill veta, men verkar vara jobbigt att svara mejl. Får ringa i morgon istället. Haft ögonen på den sen innan han satte ner priset på den så blev rätt glad när det sjönk. Dock kan det innebära att den kanske inte är riktigt så bra skick som bilden visar. :tungan

Tack, hoppas verkligen att den är fin. Kan inte plöja med syrrans bil länge till. :) Plus att denna verkar dra mindre än syrrans almera. Vilket har stor betydelse för mig då jag pendlar nästan 14 mil varje dag.
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nu vet jag inte hur dessa motorerna är jämfört med 1.6 8v som tanten hade i sin Astra F.
Kamremsbyte 20 minuter.
Tog längre tid att byta generatorrem.

Ska byta på hennes Vectra med 1.8 16 v när vi kommer hem från Teneriffa och misstänker att det tar längre tid.

Jag själv är anti till Opel men hon är uppväxt med skiten.

Skönt för din gumma hon har dig. Jag har ingen gubbe så får ju lämna in för att göra sånt. :) Varför är du anti Opel om man får fråga?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Skönt för din gumma hon har dig. Jag har ingen gubbe så får ju lämna in för att göra sånt. :) Varför är du anti Opel om man får fråga?

För jag tycker det är ett förbannat jävla skrot.
Men det var hennes älskade Astra kombi som kostade en massa tid och sura pengar.
Var konstgjord andning sista 3 åren för hon inte ville göra sig av med den (Läs skroten)
När kamremmen small i Linköping i vintras så jublade jag innerst inne för jag visste att den behöver jag inte jag inte hem till Kristianstad igen.
Den bilen vet jag inte hur många ggr man fått hämta lite varsomhelst omkring hemmet.

Hittade en vettig Vectra kombi i Norrköping så jag köpte den till henne.

Senaste årens Astra är rätt vettig, svärfar köper ny vartannat år och de två sista är betydligt bättre ur komfort och sånt jämfört med äldre.


Du är ju tjej bara att antingen lära dig att meka alt ta på det kortaste du har i kjolväg och sy upp den lite till, en blus med rejäl urringning och falsk marknadsföringsBH och ge dig ut på krogen och leta upp en mek;)
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Har mejlat tomten igår kväll men inte fått något svar. Frågade massor som jag vill veta, men verkar vara jobbigt att svara mejl. Får ringa i morgon istället. Haft ögonen på den sen innan han satte ner priset på den så blev rätt glad när det sjönk. Dock kan det innebära att den kanske inte är riktigt så bra skick som bilden visar. :tungan

Tack, hoppas verkligen att den är fin. Kan inte plöja med syrrans bil länge till. :) Plus att denna verkar dra mindre än syrrans almera. Vilket har stor betydelse för mig då jag pendlar nästan 14 mil varje dag.

Vad har du för krav på bilen? Jag kan ev ha en bil som både är billig och en "guldklimp", iallafall enligt mig..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top