Även jag vill rekomendera 9-3 runt 98-00. Hade en 9-5 Aero innan som drog ofantliga mängder olja(men den gick bra bara man fyllde på) 9-3:an jag har nu har inte dragit en droppe olja på det året jag haft den.
Det man skall kolla efter är modellerna med "röd tändkassett" (alltså när man lyfter på huven ser man den mitt på topplocket, röd skall den vara).De modellerna har inte problemet med oilsludge.
Vill minnas att modellerna utan turbo försvann när 900 blev 9-3 men jag kan ha fel.
Hur som hafver, finner man ett exemplar där turbon nyligen är bytt så borde ju det problemet vara ur världen några år.
Det borde du få 1+ för...
Vad jag har googlat fram tidigare innan jag köpte min 93:
Tror det stämer med röd kassett, i teorin... I verkligheten så har en del "rödkassett"-bilar svart kassett ändå av någon anledning. Har läst någonstans att ifall verkstan har bytt någon gång så har de ofta bytt till en uppdaterad svart kassett istället för den röda, på rekommendation av Saab själva. Finns f.ö. flera olika svarta kassetter.
Man ska leta efter "204"-motorn(motorkod). "205"-som sitter i 175hk(turbo) och 154hk(turbo) efter 01 är en uppdaterad variant av "204" men med bland annat andra kolvar (kolvringar) för lägre friktion m.m. och det var då problemem började.
Allstå:
95 från 98 har "205"-motorn, dvs problemmotorn.
93 98-00 (130hk) finns utan turbo. = ("204")-bra
93 98-00 med lilla turbon (154 hk) = ("204") ska också vara ok,
93 från 04 (nya modellen) ska motorn vara ok, men då pratar vi om en helt annan bil och pris.
93 (kom 99?)med 175 hk turbo = (troligtvis "205"-motorn), problemmotor
Men alla "205" or är inte problem med. Det är när oljan inte har bytts som den skall, körts en massa kallstarter och korta körningar som "205" (liksom andra bilar som polo m.m.) kan bli problem. En välskött med ifylld serivcebok, få ägare eller om man känner till tidigare ägare och som "känns" rätt kan mycket väl vara ett bra köp.
Bra forum för saab:
http://forum.saabturboclub.com/index.php
Allt skrivet med reservation om det som jag hittat skrivet på Internet.
Själv har min 93 -98 gått 500 mil nu utan problem. Har inte fyllt på någon olja eller behövt lagat någonting än, bara smörjt upp en lite fläkt inne i kupén, tid 10 min, kostnad 0 kr.
Drar 0.7-0.75 på långfärd (hyffsad laglig fart och farthållare).
Edit: från att inte gillat Saab så har jag blivit en Saabnörd.