Lite hjälp med bilförsäljning samt köp!

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Men hur du kan få MK till modellkod begriper jag fortfarande inte, med tanka på att kod stavas code på engelska.

Ungefär som ung - ungrare - jugoslav.
Man kan vrida allt till vad man vill:D

Ok, förstår vad Du menar men jag vill ändå få det till att det betyder typ "kaross kod" eftersom flera bilmärken använder det för att förklara vilken årsmodell en viss bil tillhör.

Trevlig helg!! :banana:banana:fyllisar:fyllisar
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Även jag vill rekomendera 9-3 runt 98-00. Hade en 9-5 Aero innan som drog ofantliga mängder olja(men den gick bra bara man fyllde på) 9-3:an jag har nu har inte dragit en droppe olja på det året jag haft den.
Det man skall kolla efter är modellerna med "röd tändkassett" (alltså när man lyfter på huven ser man den mitt på topplocket, röd skall den vara).De modellerna har inte problemet med oilsludge.
Vill minnas att modellerna utan turbo försvann när 900 blev 9-3 men jag kan ha fel.
Hur som hafver, finner man ett exemplar där turbon nyligen är bytt så borde ju det problemet vara ur världen några år.

Det borde du få 1+ för... :tungan


Vad jag har googlat fram tidigare innan jag köpte min 93:

Tror det stämer med röd kassett, i teorin... I verkligheten så har en del "rödkassett"-bilar svart kassett ändå av någon anledning. Har läst någonstans att ifall verkstan har bytt någon gång så har de ofta bytt till en uppdaterad svart kassett istället för den röda, på rekommendation av Saab själva. Finns f.ö. flera olika svarta kassetter.

Man ska leta efter "204"-motorn(motorkod). "205"-som sitter i 175hk(turbo) och 154hk(turbo) efter 01 är en uppdaterad variant av "204" men med bland annat andra kolvar (kolvringar) för lägre friktion m.m. och det var då problemem började.

Allstå:
95 från 98 har "205"-motorn, dvs problemmotorn.
93 98-00 (130hk) finns utan turbo. = ("204")-bra
93 98-00 med lilla turbon (154 hk) = ("204") ska också vara ok,

93 från 04 (nya modellen) ska motorn vara ok, men då pratar vi om en helt annan bil och pris.

93 (kom 99?)med 175 hk turbo = (troligtvis "205"-motorn), problemmotor

Men alla "205" or är inte problem med. Det är när oljan inte har bytts som den skall, körts en massa kallstarter och korta körningar som "205" (liksom andra bilar som polo m.m.) kan bli problem. En välskött med ifylld serivcebok, få ägare eller om man känner till tidigare ägare och som "känns" rätt kan mycket väl vara ett bra köp.


Bra forum för saab: http://forum.saabturboclub.com/index.php

Allt skrivet med reservation om det som jag hittat skrivet på Internet.



Själv har min 93 -98 gått 500 mil nu utan problem. Har inte fyllt på någon olja eller behövt lagat någonting än, bara smörjt upp en lite fläkt inne i kupén, tid 10 min, kostnad 0 kr.
Drar 0.7-0.75 på långfärd (hyffsad laglig fart och farthållare).


Edit: från att inte gillat Saab så har jag blivit en Saabnörd. :näsblod
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
när det gäller kvalité bilar så är ju 20k mil knappt inkörd...nu var det ju ingen sån bil han tipsa om iofs...men det är små irriterande med folk som stirrar sig blinda på miltalet :7peta

stirrar mig inte blind på miltal, men eftersom jag pendlar en bra bit varje dag så blir knappt inkörd till rätt mycket körd rätt så snabbt. :) Jag vill ändå kunna sälja bilen senare, och tyvärr så ligger de bilar ute som blivit körda mer än 25K mil kvar på blocket väldigt länge.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
när det gäller kvalité bilar så är ju 20k mil knappt inkörd...nu var det ju ingen sån bil han tipsa om iofs...men det är små irriterande med folk som stirrar sig blinda på miltalet :7peta

Beror ju lite på vad för typ av kvalitet du mentar, åkkvalitet? Nja, not so much.. Byggkvalitet - betydligt bättre.
Men i närheten av någon tysk premiumvagn kommer den ju inte.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Nissan almera har också kamkedja och drar nog minst bensin av alla bilar nämnda här undantag kanske corolla då.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nissan almera har också kamkedja och drar nog minst bensin av alla bilar nämnda här undantag kanske corolla då.

Kör en Nissan almera nu, o jag tycker den slukar bensin. :( nu vet jag inte hur stor motor den har, är min systers bil som jag lånar tills jag köper en egen.

vill någon förklara vad som avgör hur mycket bensin bilen drar, kollar bara bilar upp till 1.8. när jag kolla på transportstyrelsens sida på tex opeln jag vill kolla på så stod det att den drog 0,5 på landsväg. det är en 1.6a.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Kör en Nissan almera nu, o jag tycker den slukar bensin. :( nu vet jag inte hur stor motor den har, är min systers bil som jag lånar tills jag köper en egen.

vill någon förklara vad som avgör hur mycket bensin bilen drar, kollar bara bilar upp till 1.8. när jag kolla på transportstyrelsens sida på tex opeln jag vill kolla på så stod det att den drog 0,5 på landsväg. det är en 1.6a.

Kanske beror på hur motorn mår på bilen du kör?? Den nissan almeran jag hade dror 0,5ca jobba kompisens almera drog 0,6ca Testa byt tändstift och luftfilter och oljefilter/olja.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kanske beror på hur motorn mår på bilen du kör?? Den nissan almeran jag hade dror 0,5ca jobba kompisens almera drog 0,6ca Testa byt tändstift och luftfilter och oljefilter/olja.

Okej, tack! :)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Kör en Nissan almera nu, o jag tycker den slukar bensin. :( nu vet jag inte hur stor motor den har, är min systers bil som jag lånar tills jag köper en egen.

vill någon förklara vad som avgör hur mycket bensin bilen drar, kollar bara bilar upp till 1.8. när jag kolla på transportstyrelsens sida på tex opeln jag vill kolla på så stod det att den drog 0,5 på landsväg. det är en 1.6a.
Jag har en vän som hade en Starlet som drack 1,8 liter milen. Och den var helt frisk. Anledningen var att den bara gick mycket korta sträckor, typ 2 km till jobbet så den blev aldrig varm...
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag har en vän som hade en Starlet som drack 1,8 liter milen. Och den var helt frisk. Anledningen var att den bara gick mycket korta sträckor, typ 2 km till jobbet så den blev aldrig varm...

Jo, det vet jag att stadskörning/korta sträckor kan dra mer. Men nu plöjer jag motorväg ca 7 mil enkel väg, tycker bilen borde dra lite mindre då. :)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nu så är det klart! :) Idag blev denna lilla pärla min!

Mazda 323, 1,6 2001. Gått 14000mil. :)
min.jpg

Tack allihopa för hjälpen, tipsen och bollplanket! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top