En 20 Kg kostar inte dom summorna du nämnder!shoik skrev:en 20kg tub är svindyr att hyra för ett år, går lös på ca. 10-20.000:-
Kolla mitt inlägg tidigare i tråden!
En 20 Kg kostar inte dom summorna du nämnder!shoik skrev:en 20kg tub är svindyr att hyra för ett år, går lös på ca. 10-20.000:-
MT skrev:En 20 Kg kostar inte dom summorna du nämnder!
Det är en gammal brandsläckare (kolsyre)som dom byggt om och satt på en annan anslutning. men då får man fylla på kolsyre i den istället för mison. men det funkar lika bra och svetsa med det. köpte den för 500:- men då är den min. slipper hyra tub. fråga på brandstationen.MT skrev:Du vet inte vart kan kan få tag i en sådan och vad den kostar på en höft?
Är det brandstationen som har gjort det eller?
Måste ju hitta ett alternativ till mison då jag använder den svetsen så sällan.
starholk skrev:Det är en gammal brandsläckare (kolsyre)som dom byggt om och satt på en annan anslutning. men då får man fylla på kolsyre i den istället för mison. men det funkar lika bra och svetsa med det. köpte den för 500:- men då är den min. slipper hyra tub. fråga på brandstationen.
Om du pratar om Acetylen till ett gasverk så har du helt plötsligt andra summor än vad mison kostar....MT skrev:En 20 Kg kostar inte dom summorna du nämnder!
johanrehn80 skrev:om ingen redan sagt det: Vad tror du kostnaden för pinnar är jämfört med tråd?
Inget är gratis
cRoC skrev:Nae jag vet men jag tycker inte pinnar verkar särskilt dyrt om man tittar på lågpris affärer, harald nyborg tex tar 150spänn för 100st.. 100st måste väl ändå räcka ett tag?
Blir hur som helst pinne, har inte råd med mig och vill inte köpa nån halvskräpig som är gaslös
tobbeviking skrev:Om du pratar om Acetylen till ett gasverk så har du helt plötsligt andra summor än vad mison kostar....
Saken blandades nog ihop lite med om han skulle satsa på ett gasverk ist för elsvets...
//Tobbe
shoik skrev:ang 20kg tuben, så var det bara summor jag hörde... aja
cRoC alltså det är skillnad på materialet, en bra svets får ALDRIG spricka i materialet.
och därför är det viktigt att veta att man har bar gerjor sig bara så du vet
Ok ett gasverk med 20kg tuber kostar ca 5000 inkl moms om jag fattat det hela rätt?MT skrev:Nu vet jag inte exakt vad en acetylen kostar att hyra då jag äger mina 20kg tuber men tvivlar starkt på att den kostar så mycket!
Vad jag kunde hitta här och här så är den ju tom billigare än mison, dock så behöver ju man en plaska till med Oxygen.
Detta är visst priser till företag så privatpersoner får nog betala lite till + momsen.
Då det säkert är någon som hyr sina tuber här så kan dom ju svara på vad dom kostar.
Edit: blandade ihop lite.
det är stor skillnad på elektroder men ska du lära dig att börja svetsa pinne så kan du börja med billiga elektrodercRoC skrev:Nae jag vet men jag tycker inte pinnar verkar särskilt dyrt om man tittar på lågpris affärer, harald nyborg tex tar 150spänn för 100st.. 100st måste väl ändå räcka ett tag?
Blir hur som helst pinne, har inte råd med mig och vill inte köpa nån halvskräpig som är gaslös
med pinne får man bättre genombränning och det går att svetsa tunnare plåt med pinne oxåtobbeviking skrev:Det där har jag inte upplevt trots att jag började utan noll koll.
Vi köpte en handbok om hur man svetsar MIG/MAG, med den som vägledning så har jag lärt mig ganska ok, med åren har man dragit öronen åt sig när man pratat med "smeder" och andra duktiga svetsare som gett råd.
Vi har bytt "skyddsröret" ( det yttersta ) en gång under dessa år vi haft vår svets.
Kontaktröret, är det munstycket där tråden tittar fram så har det väl gått ngr stycken.
Iofs är inte dom svindyra i mitt tycke.
Jag kan garantera att det kommer gå åt en och annan pinne innan han lärt sig hantera den svetsen med.
Detta är ju inget som är gratis att lära sig, men frågan är vad som kommer bli billigast och mest mångsidigt i längden?
Pinne lär förmodligen vara billigast, men hur mkt mer nytta har man inte av en MIG/MAG?
Svetsa fast en tunnplåt på grövre gods tex, det gör sig jäklar inte själv med en pinnsvets, med MIG är ju det skitenkelt i jämförelse.
Som ngn tidigare sa så tycker nog jag med att pinnen är lättast för en amatör om det är grovt gods som ska ihop.
Ju mer ström man har på en pinne desto lättare tycker iaf jag att den är att hantera.
Men som sagt, jag är ju bara en glad amatör.
Kan ju så vara att jag varit för lat att lära mig svetsa pinne när vi haft en fin MIG så länge.
//Tobbe
Jo det vet jag att man kan, kanske hade jag fel elektroder eller helt enkelt var jag fullständigt kass på pinne.steffeR1 skrev:med pinne får man bättre genombränning och det går att svetsa tunnare plåt med pinne oxå
Droopfy skrev:går det att svetsa aluminium med pinnsvets?
farsan har både mig och pinne... dock har det blivit pinne som jag använt mäst och jag får nog nästan säga att jag blivit rätt vass på att lägga snygga svetsar med den.
men finns det pinnar för aluminium? funkar det i sånna fall bra?
cRoC skrev:Snackade också med en kille om det idag.. Han sa precis som han du snackat med att upp till 5kg får man äga, och hyra 20kg. Han sa att 5kg´sflaska kostar ca 300 spänn att fylla på, och en 20kgs ca 400 spänn. Dvs ska man svetsa mycket är det lönt att hyra en 20kgsflaska!
tobbeviking skrev:Har för mig att farsan bubblade ngt om 5 000 i årskostnad för tuberna och det var därför han struntade i det.
//Tobbe
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |