Lite om svetsar

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
shoik skrev:
en 20kg tub är svindyr att hyra för ett år, går lös på ca. 10-20.000:-
En 20 Kg kostar inte dom summorna du nämnder!
Kolla mitt inlägg tidigare i tråden!
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
MT skrev:
Du vet inte vart kan kan få tag i en sådan och vad den kostar på en höft?
Är det brandstationen som har gjort det eller?
Måste ju hitta ett alternativ till mison då jag använder den svetsen så sällan.
Det är en gammal brandsläckare (kolsyre)som dom byggt om och satt på en annan anslutning. men då får man fylla på kolsyre i den istället för mison. men det funkar lika bra och svetsa med det. köpte den för 500:- men då är den min. slipper hyra tub. fråga på brandstationen.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
starholk skrev:
Det är en gammal brandsläckare (kolsyre)som dom byggt om och satt på en annan anslutning. men då får man fylla på kolsyre i den istället för mison. men det funkar lika bra och svetsa med det. köpte den för 500:- men då är den min. slipper hyra tub. fråga på brandstationen.

Låter ju kanon!
Åker förbi en brandstation varje dag påväg till skolan!
Skall knalla in och kolla om dom kan fixa en sådan åt mig!
Tack för hjälpen!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
MT skrev:
En 20 Kg kostar inte dom summorna du nämnder!
Kolla mitt inlägg tidigare i tråden!
Om du pratar om Acetylen till ett gasverk så har du helt plötsligt andra summor än vad mison kostar....
Saken blandades nog ihop lite med om han skulle satsa på ett gasverk ist för elsvets...
//Tobbe
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
johanrehn80 skrev:
om ingen redan sagt det: Vad tror du kostnaden för pinnar är jämfört med tråd?

Inget är gratis


Nae jag vet men jag tycker inte pinnar verkar särskilt dyrt om man tittar på lågpris affärer, harald nyborg tex tar 150spänn för 100st.. 100st måste väl ändå räcka ett tag?
Blir hur som helst pinne, har inte råd med mig och vill inte köpa nån halvskräpig som är gaslös
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
cRoC skrev:
Nae jag vet men jag tycker inte pinnar verkar särskilt dyrt om man tittar på lågpris affärer, harald nyborg tex tar 150spänn för 100st.. 100st måste väl ändå räcka ett tag?
Blir hur som helst pinne, har inte råd med mig och vill inte köpa nån halvskräpig som är gaslös


ang 20kg tuben, så var det bara summor jag hörde... aja


cRoC alltså det är skillnad på materialet, en bra svets får ALDRIG spricka i materialet.
och därför är det viktigt att veta att man har bar gerjor sig:fakta bara så du vet
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
tobbeviking skrev:
Om du pratar om Acetylen till ett gasverk så har du helt plötsligt andra summor än vad mison kostar....
Saken blandades nog ihop lite med om han skulle satsa på ett gasverk ist för elsvets...
//Tobbe

Nu vet jag inte exakt vad en acetylen kostar att hyra då jag äger mina 20kg tuber men tvivlar starkt på att den kostar så mycket!
Vad jag kunde hitta här och här så är den ju tom billigare än mison, dock så behöver ju man en plaska till med Oxygen.
Detta är visst priser till företag så privatpersoner får nog betala lite till + momsen.


Då det säkert är någon som hyr sina tuber här så kan dom ju svara på vad dom kostar.

Edit: blandade ihop lite.

Hittade när jag sökte runt med att en 5kg minson räckert till ung en timmes konstant svetsning.
Kan ju vara intressant för dom som funderar på en sådan.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
shoik skrev:
ang 20kg tuben, så var det bara summor jag hörde... aja


cRoC alltså det är skillnad på materialet, en bra svets får ALDRIG spricka i materialet.
och därför är det viktigt att veta att man har bar gerjor sig:fakta bara så du vet


Nae visst kanske man inte ska köpa billigaste skitet, men jag tycker inte det låter så dyrt iaf
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
MT skrev:
Nu vet jag inte exakt vad en acetylen kostar att hyra då jag äger mina 20kg tuber men tvivlar starkt på att den kostar så mycket!
Vad jag kunde hitta här och här så är den ju tom billigare än mison, dock så behöver ju man en plaska till med Oxygen.
Detta är visst priser till företag så privatpersoner får nog betala lite till + momsen.


Då det säkert är någon som hyr sina tuber här så kan dom ju svara på vad dom kostar.

Edit: blandade ihop lite.
Ok ett gasverk med 20kg tuber kostar ca 5000 inkl moms om jag fattat det hela rätt?
Rätt mkt stålar om man jämför med årskostnaden för en pinne eller MIG/MAG.
Eller är det ngn form av licens man ska ha med för att få hyra Acetylen?
Har för mig att farsan bubblade ngt om 5 000 i årskostnad för tuberna och det var därför han struntade i det.
//Tobbe
 

steffeR1

#59 Rookie 1000
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Markaryd
Hoj
GSXR 1000 k6 race
cRoC skrev:
Nae jag vet men jag tycker inte pinnar verkar särskilt dyrt om man tittar på lågpris affärer, harald nyborg tex tar 150spänn för 100st.. 100st måste väl ändå räcka ett tag?
Blir hur som helst pinne, har inte råd med mig och vill inte köpa nån halvskräpig som är gaslös
det är stor skillnad på elektroder men ska du lära dig att börja svetsa pinne så kan du börja med billiga elektroder
 

steffeR1

#59 Rookie 1000
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Markaryd
Hoj
GSXR 1000 k6 race
tobbeviking skrev:
Det där har jag inte upplevt trots att jag började utan noll koll.
Vi köpte en handbok om hur man svetsar MIG/MAG, med den som vägledning så har jag lärt mig ganska ok, med åren har man dragit öronen åt sig när man pratat med "smeder" och andra duktiga svetsare som gett råd.
Vi har bytt "skyddsröret" ( det yttersta ) en gång under dessa år vi haft vår svets.
Kontaktröret, är det munstycket där tråden tittar fram så har det väl gått ngr stycken.
Iofs är inte dom svindyra i mitt tycke.
Jag kan garantera att det kommer gå åt en och annan pinne innan han lärt sig hantera den svetsen med.
Detta är ju inget som är gratis att lära sig, men frågan är vad som kommer bli billigast och mest mångsidigt i längden?
Pinne lär förmodligen vara billigast, men hur mkt mer nytta har man inte av en MIG/MAG?
Svetsa fast en tunnplåt på grövre gods tex, det gör sig jäklar inte själv med en pinnsvets, med MIG är ju det skitenkelt i jämförelse.
Som ngn tidigare sa så tycker nog jag med att pinnen är lättast för en amatör om det är grovt gods som ska ihop.
Ju mer ström man har på en pinne desto lättare tycker iaf jag att den är att hantera.
Men som sagt, jag är ju bara en glad amatör.
Kan ju så vara att jag varit för lat att lära mig svetsa pinne när vi haft en fin MIG så länge.
//Tobbe
med pinne får man bättre genombränning och det går att svetsa tunnare plåt med pinne oxå
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
steffeR1 skrev:
med pinne får man bättre genombränning och det går att svetsa tunnare plåt med pinne oxå
Jo det vet jag att man kan, kanske hade jag fel elektroder eller helt enkelt var jag fullständigt kass på pinne.
Men jag tyckte att det var bra mkt svårare än MIG iaf.
//Tobbe
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nu har jag testat pinne! Rätt svårt.. Har man rätt inställning så är det inte sååå förbaskat svårt, förutom att pinnen ständigt fastnar :hihi .. testade 1mm och 2mm stålplåt. 1mm brann ju igenom direkt men 2mm var inga problem.. Kul var det :banana
Ska funta lite på vad det blir för svets.. Pinne känns egentligen inte angeläget
 

KÄLLSTRÖM

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
GNOSJÖ
Hoj
HONDA VTR 1000F
Stick O Kolla Om De Finns NÅn Som Har Lust Med Ett Riktigt Äkta Svart Bobb Du FÅr Mycket Fixat FÖr Ett Flak Öl Sug PÅ Den
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Årshyra på argon eller missontub dryga tusenlappen

men enkelt å skaffa en " fultub " fixa mellan-fyllningsrör å tanka av nån polare

Men man får bara halva trycket var så att säga
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
går det att svetsa aluminium med pinnsvets?

farsan har både mig och pinne... dock har det blivit pinne som jag använt mäst och jag får nog nästan säga att jag blivit rätt vass på att lägga snygga svetsar med den.

men finns det pinnar för aluminium? funkar det i sånna fall bra?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Droopfy skrev:
går det att svetsa aluminium med pinnsvets?

farsan har både mig och pinne... dock har det blivit pinne som jag använt mäst och jag får nog nästan säga att jag blivit rätt vass på att lägga snygga svetsar med den.

men finns det pinnar för aluminium? funkar det i sånna fall bra?


Vad jag läst i den här tråden finns det men är jävligt dyrt och svårt, riktigt bra tror jag inte heller det blir, annars skulle nog inte folk köpa dessa svindyra tig´ar?
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
cRoC skrev:
Snackade också med en kille om det idag.. Han sa precis som han du snackat med att upp till 5kg får man äga, och hyra 20kg. Han sa att 5kg´sflaska kostar ca 300 spänn att fylla på, och en 20kgs ca 400 spänn. Dvs ska man svetsa mycket är det lönt att hyra en 20kgsflaska!

Dom priserna är väll plus moms.. så det blir ju en det ju 3ggr så dyrt med små flaskorna.. Jag hade en 5kg flaska till migen förut men blev så fattig så jag bytte till en 20kg istället.. fyller den 2-3ggr om året.. och då är det bara hobbysvetsning..

5kg`s flaskorna är mer lämplig att ha Argon i.. Aluminium svettsar man ju inte lika offta..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
tobbeviking skrev:
Har för mig att farsan bubblade ngt om 5 000 i årskostnad för tuberna och det var därför han struntade i det.
//Tobbe

Den stora lustgastuben jag har (37 kg?) kostar ca 150 pix + moms i månaden i tubhyra, sen tillkommer ju själva lustgasen, ca 2700 + moms. Dvs 150x12x2+moms, stämmer nog rätt bra, ca 4500 om året momsat.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top