LMS RR-Träningar 2008

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför verkar 90% av alla nya regler från svemo va helt stolliga?

Det är väl den senaste flugan. :tungan

Men jag håller med, det har vart en hemsk massa konstigheter från dem det senaste året. Visst är det bra med posteringar på banan men borde inte vi som kan banan bestämma var de ska vara? Tävlingsledarregeln känns faktiskt riktigt dåligt genomtänkt. Det är bara spel för galleriet för någon, vem vet jag inte.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Alla godkända banor är besiktade av Svemo och där ingår en bemanningsplan för dels tävling och dels träning. För LMS gäller full bemanning (alla posteringar) på tävling och Torparn och Bergskurvan vid träning. Misstänker att man vid banbesikningen tänkte att de i varsin ände av banan kompletterar start/mål bra.

Vid nästa banbesiktning kan vi säkert ihop med Svemo diskutera förändringar om vi vill. Har ni några förslag på hur två posteringar täcker mer än nuvarande synmässigt och dessutom är placerade där det är sannolikt att det händer något? Det är nog inte alltför länge tills nästa banbesiktning eftersom jag har för mig att vi bara fick ett års förlängning p g a anmärkningar så det kan vara bra att tänka igenom detta så det inte bara slentrianmässigt förnyas.

En mer lustig detalj i sammanhanget enligt mig är att ERF går under träningsregler, det är därför de kunde ha så bristfällig bemanning på Mantorp härom helgen då fotografer fick rycka ut vid vurpor.

För övrigt är väl Svemo på väg att förnyas med ny ordförande och vår Pelle Träff i styrelsen. Mycket av konstigheterna kommer väl från svag tidigare ledning. Den nya kan väl få en ny chans.
 
Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Vid nästa banbesiktning kan vi säkert ihop med Svemo diskutera förändringar om vi vill. Har ni några förslag på hur två posteringar täcker mer än nuvarande synmässigt och dessutom är placerade där det är sannolikt att det händer något?

Behåll torparn. Man måste få rapporter där borta där ingen ser nåt annars. Flytta bergskurvan (postering 8) till posteringen innan nya sektionen. Där gör den verkligen mer nytta med en gulflagg. Många incidenter sker ju runt nya sektionen. EN gul flagga ska ju täcka incident och två posteringar framåt. Kändes urdumt stå efter nya sektionen och vifta gult för saker i den nya delen. Säger man sen att posteringar ska kolla banan sträckning både före och efter posteringen täcks nog hela banan väldigt effektivt. mål/depå får sen täcka målrakan och s-et. DÅ bör man få översyn på alla olycksdrabbe områden ganska bra.,
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Otto och jag tycker olika :)

Jag tycker det är jättebra om någon flaggar i Torparn och Bergskurvan. Känns ganska ok att inte behöva köra över honom/henne som ligger på banan efter krasch i dessa utgångar. Om det är någonstans förare/hoj stannar på banan efter krasch så är det där. Så upplever jag det iaf. Torparn är ju även en bra bit ifrån depån. Men självklart är det lika lätt hänt att någon kör omkull även om det står någon där... :) det är jag helt med på.

/Stefan
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker det är jättebra om någon flaggar i Torparn och Bergskurvan. Känns ganska ok att inte behöva köra över honom/henne som ligger på banan efter krasch i dessa utgångar. Om det är någonstans förare/hoj stannar på banan efter krasch så är det där. Så upplever jag det iaf. Torparn är ju även en bra bit ifrån depån. Men självklart är det lika lätt hänt att någon kör omkull även om det står någon där... :) det är jag helt med på.

/Stefan

jo men när man står i torparen så ser man banan max 30 meter, det är mycket sällan någon vurpar där och ligger kvar på banan så en gulflagg gör nytta.
Jag tror på att flytta posterignen till ett steg tidigare, alternativt flytta hela posteringen lite bakåt. Så man ser lite längre av banan.

Vid bergskurvan så skulle man kunna flytta upp till precis innan eller efter nya, på båda som platserna så ser man hela bergskurvan precis lika bra som innan men man ser samtidigt längre sträcka av banan.
Som det är nu så ser man ju endast kortrakan mellan berget och sviestad, svistadskurvan ser ju start och mål bättre och kan rapportera rödflagg om det händer ngt.

Som det är nu så är hela raken och nya partiet helt obemannat.

/Otto
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Som det är nu så är hela raken och nya partiet helt obemannat.
/Otto

Det handlar egentligen inte om vart den är bemannad på träning, hela banan måste täckas in av någon/några som ser hela banan om det skulle hända nåt.
Gulflagg på träning används i princip inte, det är rödflagg direkt om nåt händer.
Bergskurvafunkisen ser ända upp till position 6 (efter torparn) och torparfunkisen ser därifrån till start/mål och den person som står vid start/mål täcker upp resten.
Precis som det står i bemanningsplanen, för de som läst den.
och eftersom det finns radio mellan posteringarna så blir det rödflagg lika fort i bergskurvan som i torparn.
Ta upp frågan på nästa möte om vart man vill ha posteringar på träningar så ska vi se om bemanningsplanen kan skrivas om till nästa år.

Det finns de som täcker in hela banan med kameror och det är tillräckligt för att hålla träningar också...
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det handlar egentligen inte om vart den är bemannad på träning, hela banan måste täckas in av någon/några som ser hela banan om det skulle hända nåt.
Gulflagg på träning används i princip inte, det är rödflagg direkt om nåt händer.
Bergskurvafunkisen ser ända upp till position 6 (efter torparn) och torparfunkisen ser därifrån till start/mål och den person som står vid start/mål täcker upp resten.
Precis som det står i bemanningsplanen, för de som läst den.

Det finns de som täcker in hela banan med kameror och det är tillräckligt för att hålla träningar också...

ah det förklarar ju saken... Men man ser ju faktiskt inte så mycket av rakan från berget... Tror fortfarande det skulle va bättre att stå innan nya, det är inte helt ovanligt att folk ligger kvar på asfalten där vid en vurpa, och det blir grus på banan där ofta, bra att ha en man med kvast där.


Sen tittade jag lite på kurbsen som finns för bilarna igår, dom är ju helt ok, lagom ojämna för att man inte ska åka på dom i onödan men samtidigt kanske man överlever om man råkar göra det.
Jag tycker sådana borde ligga i alla innerkurvor på banan för att slippa problemet med grus som dras upp av släpande knän.
Finns det inte ett beslut att någon skulle fixa det till förra året eller så?


edit: jag tog upp det på redan på förra mötet, men tänkte att det kanske även kan va bra att diskutera här
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
ah det förklarar ju saken... Men man ser ju faktiskt inte så mycket av rakan från berget... Tror fortfarande det skulle va bättre att stå innan nya, det är inte helt ovanligt att folk ligger kvar på asfalten där vid en vurpa, och det blir grus på banan där ofta, bra att ha en man med kvast där.

resterande av rakan ses bra från start/mål också...

Sen tittade jag lite på kurbsen som finns för bilarna igår, dom är ju helt ok, lagom ojämna för att man inte ska åka på dom i onödan men samtidigt kanske man överlever om man råkar göra det.
Jag tycker sådana borde ligga i alla innerkurvor på banan för att slippa problemet med grus som dras upp av släpande knän.
Finns det inte ett beslut att någon skulle fixa det till förra året eller så?

Curbs är alltid ett dilemma :D Vi(LMS RR) vill ha dom, bilarna skiter i vilketsom, huvudstyrelsen skiter i det också och vi(LMS RR) kan inte göra det själva...

Egentligen borde man ta in en offert från nåt företag som kan göra det och sen ta beslut på att göra det eller inte...
nån som vet nån bra "curbsläggare" ? :D
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Curbs är alltid ett dilemma :D Vi(LMS RR) vill ha dom, bilarna skiter i vilketsom, huvudstyrelsen skiter i det också och vi(LMS RR) kan inte göra det själva...

Egentligen borde man ta in en offert från nåt företag som kan göra det och sen ta beslut på att göra det eller inte...
nån som vet nån bra "curbsläggare" ? :D

Men varför finns det då curbs i rondelssystemet där bilarna kör? Tycker dom ser bra ut.

Något företag borde ju kunna gjuta på plats i betong eller så gör man dom av asfalt och målar i olika roliga färger så dom blir lagom hala och fina
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det är Leif (anläggningschefen?) som provat, det kom aldrig till att bli mer än så som vanligt med Leif.

På Indianapolis gjorde de curbs i plåt målat med sandfärg för lagom grepp.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Det är Leif (anläggningschefen?) som provat, det kom aldrig till att bli mer än så som vanligt med Leif.

På Indianapolis gjorde de curbs i plåt målat med sandfärg för lagom grepp.

plåt kan jag nog fixa fram i mängder till skysst pris. Men sandfärg låter ju inte så vanligt direkt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Något företag borde ju kunna gjuta på plats i betong eller så gör man dom av asfalt och målar i olika roliga färger så dom blir lagom hala och fina

Asfaltscurbs berörde vi ju mycket lätt på mötet sist, det tycker jag är den bästa idén. De curbsen som är i rondellsystemet skulle jag inte vilja glida över vid krasch, då hjälper nog inget ryggskydd i världen och sätta ner knät i närheten av dem så sliter man nog bort alla möjliga senor.

Asfalt som är lite lutad inåt banan - alltså motsatt håll mot banan - och så målade med lite halvhala färger så det inte är optimalt grepp där, det tror jag är the shit.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Asfaltscurbs berörde vi ju mycket lätt på mötet sist, det tycker jag är den bästa idén. De curbsen som är i rondellsystemet skulle jag inte vilja glida över vid krasch, då hjälper nog inget ryggskydd i världen och sätta ner knät i närheten av dem så sliter man nog bort alla möjliga senor..

Jag tycker dom i rondellsystemet ser helt ok ut. Klart mycket snällare än curbsen på mantorp och anderstorp. Sen är det nog sällsynt man behöver glida över curbsen i innerkant av banan.
Som det är nu så är det på många ställen en asfaltskant på 5-10cm och i bästa fall drar man ut lite sand om man råkar gena med knät eller hjulen. Klart mycket farligare än lite ojämn asfalt eller betong.

Tror det blir svårt att lägga asfalt som lutar in mot banan på ett bra sätt... Men vi kanske kan snacka mer om det på tisdag, det är nog lättare att förklara hur man menar när man är på plats vid banan.

edit: grävde lite i arkivet efter inspiration
 

Bifogat

  • 610xd.jpg
    610xd.jpg
    61.4 KB · Visningar: 48
  • Erol1363.jpg
    Erol1363.jpg
    202.8 KB · Visningar: 40
  • gray6a-2.jpg
    gray6a-2.jpg
    32.7 KB · Visningar: 44
  • ist2_1907271-race-track-chicane.jpg
    ist2_1907271-race-track-chicane.jpg
    44.2 KB · Visningar: 42
  • åsen.jpg
    åsen.jpg
    75.1 KB · Visningar: 45
  • atorp.jpg
    atorp.jpg
    109.4 KB · Visningar: 43
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker dom i rondellsystemet ser helt ok ut. Klart mycket snällare än curbsen på mantorp och anderstorp. Sen är det nog sällsynt man behöver glida över curbsen i innerkant av banan.

Jag tänkte i ytterkant... :)

Som sagt, vi kan ju ta en titt på det på tisdag och snacka lite, det känns som ett rätt aktuellt ämne iaf.



Ett annat aktuellt ämne är att det inte finns nån träningsansvarig på tisdag. Jag hade tänkt att köra och hade gärna fokuserat på det så nån kan väl vara hygglig och ta sista träningen?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ett annat aktuellt ämne är att det inte finns nån träningsansvarig på tisdag. Jag hade tänkt att köra och hade gärna fokuserat på det så nån kan väl vara hygglig och ta sista träningen?

Ja, skandal, och förjävligt som vanligt.... även jag hade tänkt brassa lite hoj, trött i flaggarmen!
 

Trasig!

stolpskott
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
2012 Kawasaki ZX6R
Ja det hade varit trevligt om någon ville hålla i träningen på tisdag. Har inte kunnat köra sen i våras på Anderstorp och är jäkligt sugen på känna efter hur foten funkar efter kraschen, åtminstone en gång innan vintern kommer. Och enligt vädergudarna på SMHI ser det ju även ut att bli hyggligt väder i morgon!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Varför kör vi inte 16.30-19.30 i år? det har vi väl gjort tidigare?

Du blir trött i armen fort, efter bara en träning i år... :tungan

hmm jag har väl flaggat vid dom tre senaste träningarna?!
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hursomhelst så verkar det bli körning imorrn, tackar ödmjukast till den okände som håller i Funkis/Licenskörningen. :tummenupp

Jag kommer ut strax efter fyra så jag kan hjälpa till med vad som behövs då.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top