LMS RR-Träningar 2008

Skilj bara på arvode och utlägg.. Jag tycker inte någon som arbetar ideellt också ska ta pengar ur egen ficka för att arbeta. D.v.s ersätt utlägg, inte arbetad tid.
Vill man "belöna" dem som jobbar, kan man göra det med biobiljetter, fria träningar eller whatever småbelöning är det helt ok också.

Ska jag lägga ut 3000 spänn för att ett gäng som pröjsar 350kr ska få leka på tisdagar utan att hjälpa till? För egen del ställer jag faktiskt gärna upp med tiden för att jag älskar sporten, däremot är jag rätt ovillig att betala för att exempelvis KMF's medlemmar ska få träningstid, faktiskt tycker jag att LMS aktiva förare också kan ersätta mina utlägg...
 
Så märkvärdigt ska det inte behöva vara att ställa upp för klubben och racepolarna.

Jag är mer inne på oztos förslag om obligatoriskt arrangemangsdeltagande.
All erfarenhet pekar på att du har fel i ditt första påstående. Det ÄR märkvärdigt svårt.

Varför inte kombinera plikt med belöning? Beska piller är lättare att svälja om de sockras lite. Milersättning, som OffKeff föreslår låter ganska vettigt. Det blir mer lika villkor för alla. Det är ganska lätt att förstå att man inte vill köra 30 mil tur och retur för att vara funktionär - särskilt om man måste betala bensinen själv. Man kan begära att folk lägger ner en del tid på en idéell verksamhet, men knappast att de skall betala mer än helt obetydliga belopp för att de bidrar till att verksamheten fungerar.
 
Jag vill bara säga mitt om ersättning för att arrangera träning.

Jag tycker inte att man ska få något arvode. Så märkvärdigt ska det inte behöva vara att ställa upp för klubben och racepolarna.

Jag är mer inne på oztos förslag om obligatoriskt arrangemangsdeltagande.

Lägg en lista i kansliet med alla träningar och minsta antalet funkisar. För att få lösa ut träningskortet krävs att du skriver upp dig på minst två träningar.

Visst, detta kan tolkas som någon form av ersättning eftersom det blir betydligt billigare att träna, men jag tror ändå att det skulle få bättre genomslag än locka med pengar i handen.

Och kom igen. Måste man ha betalt för allt man gör. Du betalar klubben 350kr per år, vad gör klubben för dig? Vad betyder det för dig att banan underhålls och är körbar?

Vore häftigt att se den dagen komma. Alla aktiva rr-förare har även en fullt giligt licens för att vara tävlingsledare. :yoparty Idag har väl LMS tre stycken av den varan fördelat på 300 medlemmar. Det är en på hundra. Att det ska ändras till en på tio kommer mycket sannolikt inte att inträffa. Räknar då på 30 förare och 300 medlemmar. Ni får nog tänka andra banor. Inse att antalet fullt behöriga TL kommer troligen inte överstiga 10 inom LMS även till nästa år.

Däremot tycker jag gott att varje förare måste agera posteringsvakt minst två gånger per år för att köra. Antingen att själv stå där eller hitta en villig ersättare. Då får inte en dagsansvarig TL ett överbetungande jobb att även ragga folket förutom att agera samordnare. Notera två dagars posteringsvakt ingår då som krav för lösa ut träningskortet. Klart värt insatsen sett på kostnaderna och insatsen för föraren.

Kör man den modellen kan jag nästan idag lova att agera TL 3-4 ggr/år. Under förutsättning med att bil till skamkärra är något som finns tillgängligt från klubben/LMS eller någon av förarna den dagen.

Vad gäller arvode är frisedel i café racer gott nog för mig med tanke på vad mycket jag brukar äta per dag. :tummenupp

Nej nej, nu har du uppfattat fel :arsele

Att motarbeta sin egen existens är ju jämrans smart annars har jag hört.
Eftersom det tydligen inte fungerade "förr" så måste man ju förbättra.

nah, tror jag är böjd att hålla med en kommentar för ett tag sen, man kanske skulle lösa sin licens utomlands istället.
Prata med "dom" verkar ju inte gå, de lyssnar, men de hör inte, typ :confused:

om 10st gör så nästa säsong, så är det ju runt 30 000kr som "försvinner" för svemo, då kanske de börjar undra? om 30-40st gjorde så, skulle de nog verkligen börja fundera vad som pågår.
Plötsligt kör en massa förare för danska klubbar tex :yoparty

//håkan

Blir låååånga resor till "hemmabanan" för träning... :rolleyes:
 
Last edited:
Jag har tänkt att skriva upp mig på ett antal träningar i år - det fanns många lediga och jag är en inte så upptagen man. Jag har bil med dragkrok så det finns till skamkärran men jag skulle önska ett par saker av er andra som läser i den här tråden - och alla andra som är med och kör men dem når jag inte härifrån... ;)

Jag kommer själv att vilja köra ett par pass under året och önskar att det finns TL vid de tillfällena och vid några andra tillfällen om nån vill dela med mig och köra hälften var eller annan lösning - i alla fall så att jag får köra lite.

Då kan jag stå till tjänst och vara TL på mer än ett par träningar framöver och även ställa min bil till skamkärran utan några problem. :tummenupp

Jag skriver upp mig på nästa vecka till att börja med.
 
Däremot tycker jag gott att varje förare måste agera posteringsvakt minst två gånger per år för att köra. Antingen att själv stå där eller hitta en villig ersättare. Då får inte en dagsansvarig TL ett överbetungande jobb att även ragga folket förutom att agera samordnare. Notera två dagars posteringsvakt ingår då som krav för lösa ut träningskortet. Klart värt insatsen sett på kostnaderna och insatsen för föraren.

Kör man den modellen kan jag nästan idag lova att agera TL 3-4 ggr/år. Under förutsättning med att bil till skamkärra är något som finns tillgängligt från klubben/LMS eller någon av förarna den dagen.

Det ska väl inte behöva vara så svårt?
Om det nu inte kommer flaggisar "av sig själv" till träningen, säg på förarmötet innan träningen.

Jag behöver TVÅ personer till som kan ta torparn och bergskurvan, utan dom TVÅ personerna blir det ingen träning.


Så har jag tänkt göra om jag ska ta hand om en träning iallafall...
Finns ju inget som säger att man inte kan dela på uppgifterna, förra veckan fanns det gott om "självditkomna" funktionärer, de delade på kvällen och behövde inte stå så fantastiskt länge ute i regnet, mycket bra gjort tycker jag.

//håkan
 
Hur många av LMS medlemmar är faktiskt från Linköping stad?

Hur många är det som inte är från stan utan är med i LMS bara för att LMS ofta har bra medlemsförmåner gällande just tisdagsträningar?
 
om man nu vill ta hand om träningen så mailar man lämpligast roadracing@lms.se och säger vem man är, vilket datum och gärna telefonnummer så det går att få tag på er på nåt lämpligt sätt

Kontrollera http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=85
vilka datum som är tillgängliga

  1. roadracing@lms.se
  2. datum
  3. namn
  4. telenummer

Hur många av LMS medlemmar är faktiskt från Linköping stad?

Hur många är det som inte är från stan utan är med i LMS bara för att LMS ofta har bra medlemsförmåner gällande just tisdagsträningar?

har dålig koll på vart medlemmarna är ifrån, men förmodligen är definitivt inte den stora delen från Östergötland

//håkan
 
Last edited:
Edit: Eller varför inte som ett krav för att få lösa träningskort, att man anmäler sig som träningsledare eller medhjälpare vid minst en träning?

Bra förslag och samma som jag föreslog för två år sedan.
 
Last edited:
Det minskade antalet medlemmar LMS kommer få i med sådana krav kanske inte känns lockande nog att genomföra en sådan ändring i kravet på en medlem i LMS.
 
Träningskortet utfärdas av huvudklubben via kansliet och gäller samtliga sektioner så det är svårt/omöjligt att göra undantag/specialregler för just RR.

Däremot kan vi väl justera priset uppåt för de som inte vill ta på sig en träning. Kanske 50 kr som nu för de som skriver upp sig för en träning under säsongen, 150 för de som har träningskort men inte vill ta någon träning och 250 för de som är utan träningskort.

Med det skulle de som vill göra något för klubben fortsatt kunna åtnjuta de lägsta träningspriserna och endast de som inte vill hjälpa till blir drabbade av en högre kostnad, det är ju deras eget val.

Om man bestämde sig för en sådan prisskillnad och gick ut med träningslistan i god tid kanske alla platser skulle fyllas snabbt.
 
Det minskade antalet medlemmar LMS kommer få i med sådana krav kanske inte känns lockande nog att genomföra en sådan ändring i kravet på en medlem i LMS.

Det gör väl egentligen inget? betala 400kr per kvällsträning i Karlskoga då istället.

varför blir man medlem med träningskort? jo, det kostar 50kr per träning sen att just träna, istället för 250kr per gång.
Sen utnyttja andra medlemmar för att själv slippa göra nåt i den IDEELA förening man gick med och dessutom inte betala speciellt mycket för att träna är ju skitbra!


Jag tar upp det på nästa månadsmöte, slopa tränigskortet helt och hållet.
250kr för alla, oberoende klubb och träningskort.
Och de som hjälper till åker gratis och får reseersättning :yoparty

Och som Peter skriver, det är skitsvårt att ändra eftersom huvudklubben sätter priserna för alla sektioner, gemensamt för alla alltså.
Men man kan lägga fram förslaget ändå :)

//håkan
 
Nån som har eller vet om var man kan få tag på ett garage i stan? Behöver både förvaring och lite mekutrymme - gärna till två hojar. Några tips?
 
Kommer transpondersystemet va påslaget?

Hur känsligt är det med hur och var man monterar transpondern. Jag har buntat fast min i kåpstaget under toppkåpan. Hur känsligt är det med vinkeln? Nu sitter den lite snett. Vad är max avstånd till backen?
 
Är sugen a på att åka ner och träna imorgon. Har plats i släp från Sth om någon vill åka med. Tar med mig lasset till jobbet och sticker från stan vid 2 tiden i så fall.
 
Imorgon blir det första turen med den nya motorn :)

va gött! Det ska bli skitkul att köra imorrn, kanonfint väder ska det bli dessutom!
Ska se om jag hinner med att byta till slicks från KTM orginal gatdäck ikväll, så man får lite bättre fäste!

Ses imorrn!
 
va gött! Det ska bli skitkul att köra imorrn, kanonfint väder ska det bli dessutom!
Ska se om jag hinner med att byta till slicks från KTM orginal gatdäck ikväll, så man får lite bättre fäste!

Ses imorrn!

Yes det här kommer sitta fint. Blir att ta det lugnt något pass så att se att allt är korrekt. Nya däck sitter på hojen då dom förra hade blivit mer fyrkantiga än runda :D Syns imorgon =)
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top