LMS RR-Träningar 2009

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
Spöregnade nyss

Ska tillägga att det bara duggar lite nu men det blåser ganska så mycket ute

Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Är det inga heldagar på Sviesta?

Jag är less på att köra 55mil för att åka i regn.
Har haft enorm otur med vädret senaste åren :brinnerup:brinnerup
//
Benny

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Är det inga heldagar på Sviesta?

Jag är less på att köra 55mil för att åka i regn.
Har haft enorm otur med vädret senaste åren :brinnerup:brinnerup
//
Benny

nej men det vore jävligt gött om det blev lite heldagar i framtiden

pälle_

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Hoj
r6

Ja, varför kan vi inte omvandla några tisdagsträningar under juli till heldagar? Folk runtomkring banan har väl semester under juli och är bortresta, ser på TV eller vad nu folk gör annars på tisdagar.

Bra med körtid blev det idag (om än något för blött), tack Gustav och funkisar! :tummenupp

Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

Klockrent om vi kunde få till det innan B-racet:tummenupp

Någon som vet vad det kostar och hur många som behövs för att det skall gå ihop med hyran av bana?
Hade en tanke tidigare i våras att hyra banan, men insåg att jag helt enkelt inte har tid att rodda allt själv.
//
Benny

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
vill bara säga ett tack till alla som ordnade dagens träning trotts spö regn.

så TACK.

//Timmy

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Håller med Pälle, grymt med körtid och bra att funkisar ställer upp även i skitväder! :tummenupp

Jag hann med att genomföra min räddning för året. Det var på rakan efter krönet som asfalten mellan mitt omkörningsoffer och gräskanten gick mot noll, samtidigt som jag låg där emellan. :gnissla (No hard feelings, men är det fler än jag som tycker att proceduren för att gå in i depå inte är helt klockren? Det finns lika många varianter som förare. Mitt förslag är att köra torpan som vanligt och sen hålla vänsterkant med näven i vädret ända ut i escapen?)

Jag låg på fyran och pressade varenda häst ur 313, så det gick skapligt fort. Sen tog asfalten slut. Gräset var halt och jag försökte bromsa lite försiktigt, samtidigt som jag studsade över kullar, diken och diverse ojämnheter. Hastigheten gick långsamt neråt, men räcket ner mot gocarten närmade sig desto snabbare :skrämd
Till slut blev det ett faktum, räcket skulle vinna. På nåt vänster hinner jag tänka att det är dumt att köra in gaffeln rätt in i räcket, så jag fläskar på en sladd med hjälp av bakbromsen och håller balansen ala Rickardsson, stödben ner. BANG! Bakhjulet smäller i räcket och hojen välter vackert upp vilandes mot räcket. :)

Jag känner efter och inser att jag klarat mig helt och hållet. Jag hoppar av och kollar till hojen, som också den ser strålande ut. Min räddning för året i korthet!

Finfina bilder från mobilkameran:
Notera de tre spåren, bakdäck, framdäck och stödben. :yoparty
attachment.php

Resan började som sagt mellan krönet och utfarten från halkbanan. Har ni lagt märke till att banan blir en halvmeter smalare där helt plötsligt?
attachment.php

Bifogat

• DSC00214.jpg
    DSC00214.jpg
    150.6 KB · Visningar: 301
  • DSC00216.JPG
    DSC00216.JPG
    220.8 KB · Visningar: 305
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Snygg räddning!

Det sker ganska ofta incidenter med folk som tar escapen med, man måste ju korsa banan då, och då med lägre fart.
Även som man tittar bakåt innan man kör så är risken att någon kommer i full fart som man inte hunnit se.

Jag tror att gör man som vi bestämt och det har sagts på hundratals förarmöten så finns det inget större problem.

När man går ner i nya så tar man spåret precis som vanligt men ligger kvar i högerkant hela vägen till depåinfarten. Det finns ingen som klarar av att ligga till höger om idealspår där. Alltså man slickar högerkanten i hela nya sektionen.

Att byta spår på rakan är ju helt galet och borde svartflaggas, jag vill inte va på banan tillsammans med folk som gör det! Då är det som sagt helt klart bättre att ligga kvar i vänsterkant och ta escapen.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Snygg räddning!

Det sker ganska ofta incidenter med folk som tar escapen med, man måste ju korsa banan då, och då med lägre fart.
Även som man tittar bakåt innan man kör så är risken att någon kommer i full fart som man inte hunnit se.

Jag tror att gör man som vi bestämt och det har sagts på hundratals förarmöten så finns det inget större problem.

När man går ner i nya så tar man spåret precis som vanligt men ligger kvar i högerkant hela vägen till depåinfarten. Det finns ingen som klarar av att ligga till höger om idealspår där. Alltså man slickar högerkanten i hela nya sektionen.

Att byta spår på rakan är ju helt galet och borde svartflaggas, jag vill inte va på banan tillsammans med folk som gör det! Då är det som sagt helt klart bättre att ligga kvar i vänsterkant och ta escapen.

Håller med till 100% :tummenupp

För övrigt tackar jag för en fin träning, Kawasaki i samarbete med Dymag visade ännu en gång att dom inte diggar Sviestad, alltid ska något krångla! :huvet

/ Jens

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
CBR600RR 05
Det var JAG som var svinet.
Nu i efterhand håller jag med om Ottos inlägg. Jag är glad att Andreas klarade upp situationen o klarade sig och hojen. Bad givetvis om ursäkt.
Beslutet som jag tog, vilket var fel var att det kändes otryggt förberedda sig att gå in i depån i nya sektionen var dels min oförmåga att köra i regn och samt att jag í torrträning fått bromsa/byta spår under nedlägg då folk plötsligt saktat ner och slängt ut handen för att gå in i depån.
Tanken nu var att glida ut till höger i hyfsat hög fart för att hålla höger kant hela vägen till depån:näsblod

Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Tack tack! :)

No hard feelings Fjord, du driftade sakta men säkert och jag fattade inte. Sen blev ju banan helt plötsligt smalare vilket inte gjorde saken bättre.. Det gick bra och nu har jag självförtroendet på topp!

Självklart ska vi inte bestämma sånt här. Den gamla proceduren gäller till annat meddelas på förarmöte! Men det är intressant att diskutera lite.

Jag tycker ändå att det har blivit en och annan incident vid depåprocedur, inte så många har lett till olyckor men ändå.
Problemet tycker jag är att det är svårt att signalera innan man slår av. Man kommer från en lång hård inbromsning, skuttar över krönet, ska vinka, fortsätta bromsa, flytta fläsket till andra sidan och svänga för att slippa marksyning.
Jag gör själv fel har jag insett efter Ottos beskrivning. Jag vet inte hur jag har missat det, jag fattade väl fel från första gången och sen har det hängt med.
Slicka högerkant i HELA sektionen. Det låter ju inte så svårt.. :)
Eftersom jag nu har fattat fel så är det väl bäst att jag frågar. Hur gör man med signalering? Om jag ska slicka högerkant i HELA sektionen, när ska jag signalera med handen?

Angående escapeutfarten: Yes, fartskillnaderna är det farligaste på hela banan. Jag har ändå två funderingar:
* Om det är farligt att köra ut från escapen, borde vi då inte se över det och åtgärda det?
* Kan man tänka sig att vända på däckshikanen? På så sätt skulle man lättare få överblick över nya sektionen när man står i escapen.

Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Om jag ska slicka högerkant i HELA sektionen, när ska jag signalera med handen?

När du följt högerkanten ner för krönet så långt att du åkt ut ur idealspåret, så slår du av och sträcker upp handen. Det fungerar smidigt av sig självt, den som ligger bakom ser bara hur föraren framför försvinner ur spåret, smidigt och säkert. Man kan också redan i inbromsningen signalera med kroppspråk att man inte längre ger 100%.

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
När du följt högerkanten ner för krönet så långt att du åkt ut ur idealspåret, så slår du av och sträcker upp handen. Det fungerar smidigt av sig självt, den som ligger bakom ser bara hur föraren framför försvinner ur spåret, smidigt och säkert. Man kan också redan i inbromsningen signalera med kroppspråk att man inte längre ger 100%.

Det låter bra. :tummenupp

Hur många av tio gör som beskrivet? Alltså, hur många håller högerkant HELA nya och slår inte av förr än de är ur spår?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Har man problem att sträcka upp handen mitt i kurvan så går det bra med benet ut också, uppfattas på samma sätt men det allra viktigaste är att placera sig rätt (ur spår). Om man inte klarar att hålla högerkanten från första högern så kör man för fort.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Klockrent om vi kunde få till det innan B-racet:tummenupp

Någon som vet vad det kostar och hur många som behövs för att det skall gå ihop med hyran av bana?
Hade en tanke tidigare i våras att hyra banan, men insåg att jag helt enkelt inte har tid att rodda allt själv.
//
Benny

Jag har ingen koll på priser men det vore kul... Annars är det ju fredagsträning innan b-racet! :tummenupp

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Har man problem att sträcka upp handen mitt i kurvan så går det bra med benet ut också, uppfattas på samma sätt men det allra viktigaste är att placera sig rätt (ur spår). Om man inte klarar att hålla högerkanten från första högern så kör man för fort.

Det är väl just det där som lite konstigt, att man kör för fort för att vinka med hand eller ben samtidigt som man ska ta ett konstigt spår i kurvan. Vad gör man? -Sänker först farten och vinkar sen.
Om man säker farten innan man signalerar tycker jag att vi står på ruta 1 igen.

Jag vet att jag låter gnällig, men det är viktigt. :sissy

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...