MickeZX7R
Posör
Lufttrycket är som lägst där luften passerar med högst hastighet, alltså typ sidorna på bilen eller taket, vissa delar av motorhuven. Här placeras lämpligen luftutsläpp. Tex luftutsläpp från kupé sitter ofta på sidan av c-stolpen.
Högst tryck har man i fronten där den är platt mot vinden. Man får sk stagnationstryck och härav är kylare vanligtvis placerade just här. Även i nederkant på vindrutan, där luftutsläpp till kupé oftast är placerad.
Baksidan av bilen har massor av turbulens och är inte någon självklar ideal placering.
- Jag vet inte om jag tolkar diagrammet rätt, men om man tittar på det "vetenskapligt" framtagna resultatet från Porsches exempelbil:
ser det ut som att bästa luftintag är lååågt (precis som många biltillverkare valt att ha intaget) och bästa evakuering är lååångt fram på huven - där mig veterligen ingen tillverkare har luftutsläppen?