L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Yestertech!- i förgasarna
Fast jag antar att det inte sitter några såna under huven.
Yestertech!- i förgasarna
Yestertech!
Fast jag antar att det inte sitter några såna under huven.
- Det sitter sex stycken sådana under huven.
Du måste lägga upp ett foto på motorn
Det är inte nitrometan du menar, hydralisk låsning (överfyller cyllen med nitrometan) där vätskan inte kan komprimeras och lyfter cylle/topp med ett KABAM när gnistan kommer? Såg själv en HD på BW Västerås runt milleniumskiftet som sköt av framgaffeln. Lustgas burkar säga POFF genom insuget och stöka till det med lite brand runt skrotum.
Jag skulle nog lägga om fokus lite.
Du tänker kyla metallen som insugsluften går igenom.
Men har du säkerställt att bilen får in den svalast möjliga luften?
Eller drar den luft ifrån motorutrymmet?
- Jag utgår ifrån att Genesisteknikerna från fabrik studerat flödesdiagram nog för att hitta en optimalt anpassad lösning för tillräcklig kylning av motorutrymmet, men då har de också behövt ta höjd för att bilen ska kunna köras i alla möjliga olika väglag och temperaturer (friskluften tas från fronten som på de flesta bilar).
Alltså, bilen går inte varm alls, men jag vill utöver "standardkylningen" försöka sänka tempen rejält på insugningsröret/kåpan, eftersom det har visat sig göra stor skillnad.
Som Josef är inne på, det är isolering som gäller. Att kyla något kostar energi, som kommer från motorn. Undantaget är att ha en laddluftkylare, men då är det ju också helt andra temperaturer och andra flöden vi pratar om.- Jag utgår ifrån att Genesisteknikerna från fabrik studerat flödesdiagram nog för att hitta en optimalt anpassad lösning för tillräcklig kylning av motorutrymmet, men då har de också behövt ta höjd för att bilen ska kunna köras i alla möjliga olika väglag och temperaturer (friskluften tas från fronten som på de flesta bilar).
Alltså, bilen går inte varm alls, men jag vill utöver "standardkylningen" försöka sänka tempen rejält på insugningsröret/kåpan, eftersom det har visat sig göra stor skillnad.
Det du försöker göra är alltså inte att kyla luften utan att undvika att den värms upp?
Då är nog isolering det effektivaste.
Vill du ha kylflöden så kommer det att kosta pga sämre aerodynamik, vill du ha kylflänsar och kylmedia så kommer det att kosta både aerodynamik, vikt och pumpkrafter..
Dra på ett lager isolering och njut av den shetlandsponnyhästkraft du har fått till
För att förtydliga för alla intresserade, så här det alltså den här insugskåpan jag vill svalka av. Dels med en distans i fästet, dels med någon slags isolering och helst också något riktat luftflöde utifrån:
View attachment 452342
Det är ju bara att läsa ut med en OBDII-dongel, majoriteten av alla bilar har ju en termometer som mäter insugsluften. Visserligen så kan ju placeringen av den variera, men för att optimera motorstyrningen så borde den ju visa så nära den temp som luften har när den kommer in i cylindern som möjligt.Hur varm blir den nu?
Finns det nåt hål att sätta en temp-probe i för att mäta luft tempen samtidigt som mäter yt-temp på insuget?
Bättre att kolla detta innan du gör nån modifiering så att du har nåt att jämföra med.
Du kan ju också modifiera till vattenkylt insug med en liten extrakylare och pump så slipper du göra hål i karossen. Om du vill pimpa så finns det fejkgälar att klistra på.
Det är ju bara att läsa ut med en OBDII-dongel, majoriteten av alla bilar har ju en termometer som mäter insugsluften. Visserligen så kan ju placeringen av den variera, men för att optimera motorstyrningen så borde den ju visa så nära den temp som luften har när den kommer in i cylindern som möjligt.
Jag valde att bortse lite från det där med fuggarMicke har ju skrivit att det är fuggar i hans bil/motor. Så det sitter väl en tidig 80'tals motor i.
Men för att vara seriös, för att sluta vara nojig så måste man ju ha riktig koll på temparna innan man killgissar.
Hinner plenumet värma upp luften? Mät gärna temp innan luftfiltret som referens. Många tempgivare blir det.....
Samt att det är skillnad på temp i luften jämfört med yt-temp på plenum/insug. Hinner ett svinkallt plenum kyla ner luften (jag tror inte det men blir gärna tillrättavisad).
Micke har ju skrivit att det är fuggar i hans bil/motor. Så det sitter väl en tidig 80'tals motor i.
Men för att vara seriös, för att sluta vara nojig så måste man ju ha riktig koll på temparna innan man killgissar.
Hinner plenumet värma upp luften? Mät gärna temp innan luftfiltret som referens. Många tempgivare blir det.....
Samt att det är skillnad på temp i luften jämfört med yt-temp på plenum/insug. Hinner ett svinkallt plenum kyla ner luften (jag tror inte det men blir gärna tillrättavisad).
Jag har läst mig till - genom olika forum - att den i original blir så varm att du bränner dig om du lägger handen på.
Med spacer enbart, går det bra att hålla handen mot utan problem. Så bara den förbättringen gör stor skillnad. Graddifferensen kommer jag inte ihåg, men det räcker för mig att jämföra kokhet med behagligt ljummen.
En spacer på minst 10mm i ett material som inte överför värme är ju bra. För alla grejer får ju motortemp om det är metall mot metall, en tunn packning är inte tillräcklig isolering.
Satsa på kolfiberplenum.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |