Själv kör jag med en 70 gradare istället för 95 i min LT1'a V8. 25 grader kallare väldigt enkelt och termostat-inställning ändrad med Hypertech som även stiffar upp 4L60E-lådan lite.
Från vilka vägar värms insuget? Finns det kanske redan kanaler så att det förvärms med kylarvatten? Det passerar ganska mycket kall luft genom ett insugsrör så det låter konstigt att man inte kan hålla handen på det.
- Insugskåpan värms av motorn, eftersom det bara är en tunn packning mellan. Det är en anledning till varför insuget blir så mycket svalare bara av en sån här spacer:
View attachment 452355
Fiberbrickor under muttrarna så slipper du värmeledning via skruvarna kanske. Kräver iofs att det är någorlunda gott om skruvar också för det blir ju lite mindre stumt monterat.
Gissar att avgasrören sitter rakt under insuget så någon slags värmeskydd därimellan? Eller kanske linda grenröret?
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.
Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.
Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.
Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.
Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.
Mer än spec, eller som du inte tappar mot spec?Det verkar handla om 1 hk/5 graders lägre insugsluft på ett ungefär.
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.
Att mäta är att veta.
"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.
Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften
Att man inte kan hålla kvar handen brukar Det brukar betyda att man ligger över 55 grader. Givetvis varierar det men några 35 grader handlar det aldrig om.
Jag känner människor som inte kan hålla i en kaffemugg med varmt kaffe som jag sörplar i mig, det är högst individuellt.
Sen att dom också säkerligen skulle kunna hålla i den utan att få brännskador är en annan sak, dom upplever det "för varmt"
Mer än spec, eller som du inte tappar mot spec?
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.
Att mäta är att veta.
"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.
Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften
Jag känner människor som inte kan hålla i en kaffemugg med varmt kaffe som jag sörplar i mig, det är högst individuellt.
Sen att dom också säkerligen skulle kunna hålla i den utan att få brännskador är en annan sak, dom upplever det "för varmt"
Och den kaffekoppen tror du ligger på 35 grader?
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |