Lumpen är skit.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
"Konstigt hur du kan säga så?, självklart har alla olika uppfattning. Alla tänker och tykcer ju inte likadant.

Så mina kompisar som hellre hade gjort något annat är alltså inte normala eller vad säger du? Jag repekterar bådas sidor men du diskuterar ju på en 5årings nivå av typen "jag har rätt du har fel jag ska bevisa"."

Vad tuggar du nu om?

"Flygbasjägarplutonen är mycket lätt och rörlig, utrustad med hund, främst med underrättelseuppgifter om säkerhetshotande verksamhet vid flygbaser men ska också kunna störa och slå ut fientlig verksamhet. Jägarpatrullerna, ca 4-5 man, ska kunna verka självständigt över stora ytor och lång tid."

Enda skillnaden är att på min tid var de 8 man i gruppen.

Jag tuggar om att du sa såhär.

"Du fattar inte för du har inte gjort lumpen. Bingo har helt rätt(öhhh...)"

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag läste i en antologi, fast det var några år sedan så om det var Bonniers eller inte vågar jag inte säga, tror att den finns på tyska hos mina föräldrar, får titta lite extra nästa gång jag är förbi där. Har även läst en del som var översatt, i detta fallet kopierat direkt från en okänd bok.

Vad blev det av intervjun? publicerades den? Skulle vara roligt att läsa!

/F

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Jag tuggar om att du sa såhär.

"Du fattar inte för du har inte gjort lumpen. Bingo har helt rätt(öhhh...)"

Det var riktat till Alex och inte till dig, du har ju iofs heller inte gjort lumpen så det är väl för mycket begärt att du också ska fatta.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
På tal om det....

Vilka var det egentligen som började med den "modernare anfallstaktiken" dvs att inte utföra frontalangrepp på linje mot den starkaste punkten utan använda stormtrupper på svagare ställen. Var det tyskarnas stormpionjärer vid Verdun? Vad jag vet lyckades det aldrig i större skala iaf.
Nja, det där är nog äldre än så. Beror lite på vad du menar iofs. Clausewitz kallar det för "der schwerpunkt", avgörande punkten på svenska. Den kan vara lätt eller hårt försvarad. Det är inte det som avgör.

Menar du strikt den tyska infiltrationstaktiken, alltså gå runt starka positioner kistället för att försöka slå ut dem, så var det väl under Mikaleoffensiven mars 1918 man använde det första gången i jätteskala. Mot britternas 5:e arme. Där fick man initilat stora framgångar och bröt igenom de brittiska linjerna för första gången sedan 1914. Jag tror dock att man gjorde en "generalrepetition" vid genombrottet vid Riga året innan. Är dock osäker här. Verdun tror jag hur som helst inte att det var. Tanken där var ju att den franska armen skulle förblöda, dvs det var tänkt som ett utmattningsslag. Avsikten var aldrig att erövra Verdun.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Det var riktat till Alex och inte till dig, du har ju iofs heller inte gjort lumpen så det är väl för mycket begärt att du också ska fatta.

Låg ju i 10 dagar :). Ja men endå, jag har ju massa kompisar som sagt att dom mycket hellre hade gjort något annat!.

Har dom inte fattat då heller eller? som har gjort det.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Vad blev det av intervjun? publicerades den? Skulle vara roligt att läsa!
Inget vad jag vet. Den var filmad och var tänkt att bli en dokumentär om Junger. Det sista jag hörde var att den tekniska kvaliten på filmen blev hemskt dålig. De hade en nybörjarfotograf.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Ganska grov generalisering, Kustjägare är ett ganska offensivt förband, liksom Fallsskärmsjägare(kolla på de israeliska Bats, de har gjort några av de mest halsbrytande anfallen i krigshistorien). Norrlandsjägare har vad jag vet eldöverfall som en av sina huvuduppgifter.[/QUOTE]

Kustjägarna lyder under staben för underrättelseinhämtning. Amfibieskytte rensar öar för gruppering av robotgrupp.

Argumentera inte emot. Jag torde ha bäst grund i diskussionen då jag läst amfibiekårens taktik på militärhögskolan.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
acura skrev:
Sitter här nu med tårar i ögonen och kan inte sova bara på grund av att jag ska tillbaks till lumpen i morgon. Så här är det nästan varje helg men den här är den som varit värst hittils. Och när jag är där får jag ibland sån hemlängtan att jag är alldeles gråtfärdig. I början var det inte så farligt men det är nu de sista månaderna det har börjat bli så här. Måste ju finnas någon som känner igen sig och kanske vet något sätt att underlätta det hela?
Känns inte som att någon tar mig direkt på allvar i "verkligheten" så jag vänder mig hit.

tja du kan ju altid skita i att åka tilbaks?

ska man in i lumpen å göra om man inte vill egentligen??? :dummer

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
sven666 skrev:
tja du kan ju altid skita i att åka tilbaks?

tja du kan ju alLtid skita i att åka tilLbaks?

Sådär ja! :fatta!

Sen blir det nog tre månader i buren om man struntar i att gå tillbaka!

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Det finns ju alltid en möjlighet att hoppa av. Det beror vilken typ av person man är, antingen ger man upp så fort det blir motigt eller så ger man sig fan på att klara och avsluta det man påbörjat.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
"Kustjägarna lyder under staben för underrättelseinhämtning. Amfibieskytte rensar öar för gruppering av robotgrupp.

Argumentera inte emot. Jag torde ha bäst grund i diskussionen då jag läst amfibiekårens taktik på militärhögskolan."

"I skärgårdsterräng utförs motattacker för att "kasta tillbaka angriparen i sjön" av kustjägarförband. Med landstigningsbåtar eller helikoptrar kan kustjägarna snabbt sättas in för att rensa öar som tagits av motståndaren. De kan tyst paddla fram bland öarna eller simma under vattnet, som attackdykarna, för att spana eller göra eldöverfall mot fienden. Kustjägarna är mycket välutrustade med vapen, transportmedel och mörkerhjälpmedel för att kunna strida dygnet runt."

Detta stämmer alltså inte? Det är dock fortfarande en grov generalisering. Fallskärmsjägare anses världen över (bla i SAS) vara de absolut bästa anfallstrupper som finns och har stort taktiskt värde. Kolla på Tyskarnas erövring av Kreta, som är det mest berömda exemplet, eller någon annan av deras otaliga lyckade operationer i början av kriget.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Menar du strikt den tyska infiltrationstaktiken, alltså gå runt starka positioner kistället för att försöka slå ut dem, så var det väl under Mikaleoffensiven mars 1918 man använde det första gången i jätteskala. Mot britternas 5:e arme. Där fick man initilat stora framgångar och bröt igenom de brittiska linjerna för första gången sedan 1914. Jag tror dock att man gjorde en "generalrepetition" vid genombrottet vid Riga året innan. Är dock osäker här. Verdun tror jag hur som helst inte att det var. Tanken där var ju att den franska armen skulle förblöda, dvs det var tänkt som ett utmattningsslag. Avsikten var aldrig att erövra Verdun.

Jepp, och jag är ganska säker på att tyskarna utförde en "repetition" av den tekniken vid Verdun. Det var alldeles säkert inte tänkt att avgöra någonting då det var fråga om alldeles för små enheter. Ska kolla var jag fått det ifrån.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Jepp, och jag är ganska säker på att tyskarna utförde en "repetition" av den tekniken vid Verdun. Det var alldeles säkert inte tänkt att avgöra någonting då det var fråga om alldeles för små enheter. Ska kolla var jag fått det ifrån.
Låter mycket motsägelsefullt. Verdun var ju ett fästningsområde i sig och striderna stod om forten. Tyskarna gick inte runt Deaumont eller fort Vaux. De erövrade dem. Jag tror du menar något annat och som avser endast små förband.

Kännetecknande för infiltrationstaktiken var att man satte in reserverna där motståndet var svagast för att komma fram innan motståndaren hunnit föra fram sina reserver. Ett sätt att införa manövern i kriget igen. Det var en taktik som syftade till strategiska genombrott, den diametrala motsatsen till Falkenhayns avsikt vid Verdun. Hans själva idé var att fransmännen skulle föra fram allt de hade till Verdun för att där mosas av tyskarnas störe eldkraft.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Grädde skrev:
Då kan han ju räkna me feta böter/fängelse eller :va

Fängelse får du inte, men skiter du i att åka dit helt utan att säga varför så kan böter bli en påföljd.

Men säger du bara att du vapenvägrar så är det ju lungt, ingen kan tvinga dig att lära dig döda :D. Vet en kille som gjorde det på K4 han blev hemskickad direkt. Varför ha massa i lumpen som inte vill det?

Jag har massa kompisar som ville men som inte fick!, men fler som va tvugna men som inte ville :(.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Det är dock fortfarande en grov generalisering. Fallskärmsjägare anses världen över (bla i SAS) vara de absolut bästa anfallstrupper som finns och har stort taktiskt värde. Kolla på Tyskarnas erövring av Kreta, som är det mest berömda exemplet, eller någon annan av deras otaliga lyckade operationer i början av kriget.
Nja, här har vi väl en nästan otillåten generalisering. "Bästa anfallstrupper" mot vaddå? Väl nedsläppta har/hade de begränsad rörlighet och inga tunga vapen. De är infanterister som släpps ned med fallskärm helt enkelt. Deras utbildning, grad av självständighet osv varierar med doktrin. Kreta är 63 år sedan och man kan knapapst dra några slutsatser om dagens fallskärmstrupper ur det exemplet.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Trodde dagens krig var en fråga hur mycket NBC vapen man har. Och kan tänkas använda om man blir hotad.

Kanske bara jag som fått allt om bakfoten...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Nja, här har vi väl en nästan otillåten generalisering. "Bästa anfallstrupper" mot vaddå? Väl nedsläppta har/hade de begränsad rörlighet och inga tunga vapen. De är infanterister som släpps ned med fallskärm helt enkelt. Deras utbildning, grad av självständighet osv varierar med doktrin. Kreta är 63 år sedan och man kan knapapst dra några slutsatser om dagens fallskärmstrupper ur det exemplet.

Flygfält, hamnar, olika typer av installationer med mera. Jag tror det var mot egyptiska flygvapnet den mest berömda israeliska attacken ägde rum. Ett femtiotal man flögs in med Hercules rätt in på en egyptisk flygbas och slog ut ett tjugotal plan och all personal. Lyckas man i användandet av fallskärmstrupper så är det svårt att ställa till samma skada med lika små förluster om man använder en annan typ av trupp. Det är precis detta SAS menar i sitt utlåtande.

Använder man verkligen fallskärmsjägare som beteckning för infanterister som släpps ner i fallskärm? Jag personligen skiljer på de två i alla fall. Var det till exempel fallskärmsjägare man släppte ner över Arnhem och på dagen D?
Fallskärmsjägare är för mig specialutbildade förband för sabotage mm.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Låter mycket motsägelsefullt. Verdun var ju ett fästningsområde i sig och striderna stod om forten. Tyskarna gick inte runt Deaumont eller fort Vaux. De erövrade dem. Jag tror du menar något annat och som avser endast små förband.

Kännetecknande för infiltrationstaktiken var att man satte in reserverna där motståndet var svagast för att komma fram innan motståndaren hunnit föra fram sina reserver. Ett sätt att införa manövern i kriget igen. Det var en taktik som syftade till strategiska genombrott, den diametrala motsatsen till Falkenhayns avsikt vid Verdun. Hans själva idé var att fransmännen skulle föra fram allt de hade till Verdun för att där mosas av tyskarnas störe eldkraft.

Jag vet hur kriget fördes vid Verdun men jag påstår fortfarande att de första försöken var här. Men det var endast en bataljon så det var just försök och inget annat.

"In February 1916 "Sturmabtailung Rohr" was transfered to Verdun. It was expanded to a batallion strength on 1st of April by adding a machinegun platoon, a trenchmortar troop and a flamethrower troop. The concept proved to be very successfull and in May OHL ordered all armies on the Western front to send two officers and four NCO:s (Non Commissioned Officer) to Rohr´s command in order to learn the new tactics. "Sturmbatallion Rohr" was turned into a traning cadre to help form other stormtrooper units in preperation for the Verdun offensive. The troops performed so well in this battle that a permanent traningcamps was established and over the next eighteen months a stormtrooper battalion was formed for each German army. Under each detachment the units got names as "Jagdkommando" (eng = hunting commando), "Patrouillentrupp (eng = raid troop) or the most famous name "Sturmtruppen" (eng = assault troops). "

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...