Lumpen är skit.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
AleX skrev:
Visst om du vill tro det så... Give me your best shoot
Ville bara förklara att det finns många som har en egen vilja och redan är "män" utan lumpen men sen finns det dem som lever i sin skyddade lilla värld....

Men som sagt give me your best shoot.
kommer inte göra lumpen för det :kocko
Lumpen gör naturligtvis inte män av pojkar, men de flesta tycker att den sammantaget är en mycket bra uplevelse. Jag skulle inte för allt i världen ha den ogjord. Du kommer ALDRIG, hur gammal du än blir, komma i kontakt med så många olika typer av människor som du gör där. Det visar sig också att de allra flesta är jäkligt bra folk.

Jag tyckte det var både roligt och nyttigt. Det där om kadaverdisciplin känner jag inte alls igen från min tid. Man fick någon uppgift och löste den som man ville. Gjorde man vad man skulle så var det aldrig tjafs om något med befälen. De var både kamratliga och trevliga.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Om man skulle bli mer "man" för att man gör lumpen är ju rent skitsnack!
Man kanske får en inblick i hur livet kan vara ibland och lär sig ta motgångar osv.

Man lär sig väl även att sammarbeta. Det kan nog göra dig till en bättre människa. Men inte mer "MAN".

Att det skulle vara manligt att vara skitig och ligga i skogen med en ksp90 och 50 kilo packning, är ju upp till var och en.

Många som har den synen på vad manligt är, är förmodligen samma typ av person som köper en R1a för att få bekräftning av andra. Om man behöver ett vapen eller en hoj för att kalla sig manlig så har man något annat man behöver ta itu med först.

Lägg ner manlighetssnacket för h-te! Vem som helst fattar väl vad man har ett försvar till?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Får man fråga vad du pluggat för något Bingo??
Civ ek + statskunskap + freds- och konfliktkunskap.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Bingo skrev:
Lumpen gör naturligtvis inte män av pojkar, men de flesta tycker att den sammantaget är en mycket bra uplevelse. Jag skulle inte för allt i världen ha den ogjord. Du kommer ALDRIG, hur gammal du än blir, komma i kontakt med så många olika typer av människor som du gör där. Det visar sig också att de allra flesta är jäkligt bra folk.

Jag tyckte det var både roligt och nyttigt. Det där om kadaverdisciplin känner jag inte alls igen från min tid. Man fick någon uppgift och löste den som man ville. Gjorde man vad man skulle så var det aldrig tjafs om något med befälen. De var både kamratliga och trevliga.
Jag tror det var otroligt stor skillnad på nu och då speciellt när man pratar med arbetskamrater som är några år äldre. Det var mycket penalism när jag låg inne, och obehagligt för de som blev utsatta (rasism bland annat). Jag hade svårt att begripa att det var sverige på -90 talet.

Vi hade många nötter där jag var, Jackie Arklöv låg på samma ställe som mig året innan..

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Bingo skrev:

hmm jag går utanför dörren så jag tror nog jag kommer komma i kontakt med samma människor som varit i lumpen som utanför.. så vidare dem inte låst in sig i en stridsvagn :rolleyes:

Och som jag sa jag betvivlar inte på att det fanns roliga o bra stunder...
Men man träffar vänner o kompisar även om man inte är i lumpen... det kan jag garantera :7peta

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Kan vara som du säger. Men det var under det kriget som det blev uppenbart för alla att kavallerichocker var lika med självmord. Polackerna har väl ungefär samma förmnåga att dra slutsatser som alla andra. Man kan dessutom spetsa en kulspruteskytt på en lans, men hur dum man än är så fattar man att man itne kan spetsa en stridsvagnsförare. Hos det polska kavalleriet fanns lätta granatkastare på plutonsnivå. De var inte avsedda att avfyras under full galopp. Hästen var för dem vad lastbilen var för modernare arméer - ett sätt att transportera truppen till slagfälet, inte att strida från.

Det finns t.om bilddokumentation. Det var väl i samma veva som fransmännen fattade att man inte kunde sända ut soldater i blå-röda lysande uniformer och kepsar.

Vad gäller hästar så hade ju Tyskarna med sig mängder med hästar på östfronten, både som rid och lastdjur, fast vad jag vet så stred de inte från hästryggen....

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Bingo skrev:

Detta är konstigt, för många jag pratat med ,inte alla men många. Säger tvärt om att det va det mest meningslösa dom gjort i hela sitt liv. Och skulle gör vad som helst för att gå tillbaka och kanske gjort något vettigare.

Sen har jag även hört såna som säger som du. Jag kan nog inte avgöra det med mina 10 dagars erfarenhet vad jag hade tyckt men det lutar nog åt det första.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Bingo skrev:
Civ ek + statskunskap + freds- och konfliktkunskap.

Well... :lol då har du bättre på fötterna än mig i den här typen av diskussioner, jag har hållit mig till den tekniska sidan, tråkigt bara att allmänbildningen inte blir lika bra där.

/F

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
AleX skrev:
hmm jag går utanför dörren så jag tror nog jag kommer komma i kontakt med samma människor som varit i lumpen som utanför.. så vidare dem inte låst in sig i en stridsvagn :rolleyes:

Och som jag sa jag betvivlar inte på att det fanns roliga o bra stunder...
Men man träffar vänner o kompisar även om man inte är i lumpen... det kan jag garantera :7peta

Du fattar inte för du har inte gjort lumpen. Bingo har helt rätt(öhhh...)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Detta är konstigt, för många jag pratat med ,inte alla men många. Säger tvärt om att det va det mest meningslösa dom gjort i hela sitt liv. Och skulle gör vad som helst för att gå tillbaka och kanske gjort något vettigare.

Sen har jag även hört såna som säger som du. Jag kan nog inte avgöra det med mina 10 dagars erfarenhet vad jag hade tyckt men det lutar nog åt det första.

Du har förresten inte svarat på vad FBJ gör nuförtiden, jag vill gärna veta.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
johanrehn80 skrev:
[QUO
Jägarna på K3 är jägare och inget annat. Det handlar inte om att FBJ är sämre, men de har andra uppgifter än jägarstrid. Fallskärmsjägare och skyttesoldater har också olika uppgifter.

Jägare skall inte strida, utan inhämta underrättelser utan att synas. Om inte så skjuta sig UT ur en stridskontakt[/QUOTE]

Ganska grov generalisering, Kustjägare är ett ganska offensivt förband, liksom Fallsskärmsjägare(kolla på de israeliska Bats, de har gjort några av de mest halsbrytande anfallen i krigshistorien). Norrlandsjägare har vad jag vet eldöverfall som en av sina huvuduppgifter.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Chris Ash skrev:
Du fattar inte för du har inte gjort lumpen. Bingo har helt rätt(öhhh...)

Ha ha nä jag har inte gjort lumpen o ser inget fel i det...
Där e allt bra för min del...
Men när det började snackas om att man inte var man och att lumpen va så övernaturligt bra så missade man den så va man inte en individ längre.. så
Ähhh...

Min åsikt... Lumpen får de som vill göra göra men någon som inte vill göra den ska inte behöva
mycket svårare än så e det inte
O manlighetsnacket e bara ren o skär bullshit det finns många som har gjort lumpen o de står inte högt i mina ögon sen finns det dem som gjort lumpen o står högt i mina ögon ....

Nu lämnar jag det så....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
Det intressanta är att detta romatiserade kommer igen med jämna mellanrum, hur inne var det att göra lumpen på -70 talet...?
Det där är en väldigt gammal idétradition. Det är först från första världskriget som kriget ses som något odelat dåligt. Maskinerna blev allt, hjältemodet nget. Historiskt har krigandet setts som något aristokratiskt, vid sidan av jakt det enda en gentleman kunde syssla med. Junger är otroligt reaktionär politiskt. "Heliopolis" är den roman där hans politiska syn syns bäst. Halvbra, men direkt löjlig som politiskt dokument. Han längtar helt enkelt tillbaka till en tid då aristokratin regerade - det är något ofattbart naivt över det. Han var själv apotekarson.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Bingo skrev:
Det där är en väldigt gammal idétradition. Det är först från första världskriget som kriget ses som något odelat dåligt. Maskinerna blev allt, hjältemodet nget. Historiskt har krigandet setts som något aristokratiskt, vid sidan av jakt det enda en gentleman kunde syssla med. Junger är otroligt reaktionär politiskt. "Heliopolis" är den roman där hans politiska syn syns bäst. Halvbra, men direkt löjlig som politiskt dokument. Han längtar helt enkelt tillbaka till en tid då aristokratin regerade - det är något ofattbart naivt över det. Han var själv apotekarson.
Visst, det samma kan ju ses hos indianstammar som räknades cueps ?stavning, dvs att slå fienden med en käpp istället för att helt sonika slå ihjäl honom, ansågs mycket modigare. På något sätt känns det lite ärligare att faktiskt behöva slå ihjäl den lede fi och inte bara släppa en bomb i huvudet på honom.

PS Jag har bara läst utdrag och sammanfattningar av stålbadet, så så mycket creds skall jag inte förresten DS

/Felix

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Det finns t.om bilddokumentation. Det var väl i samma veva som fransmännen fattade att man inte kunde sända ut soldater i blå-röda lysande uniformer och kepsar.

Vad gäller hästar så hade ju Tyskarna med sig mängder med hästar på östfronten, både som rid och lastdjur, fast vad jag vet så stred de inte från hästryggen....
Jodå, jag säger inte att det inte har hänt vid Mons. Mons var den första stora drabbningen för britterna och så de hade inte fått uppleva vad "modern" eldkraft gör med oskyddad trupp tidigare. Men de gjorde inga fler kavallerichocker utan tvingande skäl. Alla hade stora kavalleriförband under första världskriget. Det var de som skulle galloppera fram och sprida sig i fiendens bakre linjer när man väl brutit igenom, vilket man nästan aldrig gjorde. Och när man väl gjorde det skickade man likväl inte ut kavalleriet. Lika så gott det förresten. Det hade nog slutat i elände det med.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag skulle absolut göra lumpen igen om jag fick chansen, tyvärr har man fler fasta kostnader nu än när jag ryckte in -95 :huvet .
Men på min tid :) så fick man bostadsbidrag om man hade haft sin bostad i mer än tre månader. Jag hade inte mindre stålar att röra mig med under tiden jag gjorde lumpen än innan jag ryckte in, men jag jobbade varenda helg jag hade permision. Har man allt käk och gratis kläder och husrum så behöver man ju inte så mycket pengar. Jag hade dessutom all dagersättning och utryckningsbidraget sparat när jag muckade. Fanns liksom inte så mycket att bränna pengar på (cigg och kexchoklad :) ).
Bara för att man inte har råd att åka turbotrimmad hayabusa och BMW M5 till lumpen så betyder inte det att man är misslyckad som människa.

Sen kanske man inte blir man av att göra lumpen men det får många att växa upp och förstå vad det innebär att jobba i grupp, ta "order och ge "order"!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Du har förresten inte svarat på vad FBJ gör nuförtiden, jag vill gärna veta.

Konstigt hur du kan säga så?, självklart har alla olika uppfattning. Alla tänker och tykcer ju inte likadant.

Så mina kompisar som hellre hade gjort något annat är alltså inte normala eller vad säger du? Jag repekterar bådas sidor men du diskuterar ju på en 5årings nivå av typen "jag har rätt du har fel jag ska bevisa".

Flygbasjägarplutonen är mycket lätt och rörlig, utrustad med hund, främst med underrättelseuppgifter om säkerhetshotande verksamhet vid flygbaser men ska också kunna störa och slå ut fientlig verksamhet. Jägarpatrullerna, ca 4-5 man, ska kunna verka självständigt över stora ytor och lång tid.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Jodå, jag säger inte att det inte har hänt vid Mons. Mons var den första stora drabbningen för britterna och så de hade inte fått uppleva vad "modern" eldkraft gör med oskyddad trupp tidigare. Men de gjorde inga fler kavallerichocker utan tvingande skäl. Alla hade stora kavalleriförband under första världskriget. Det var de som skulle galloppera fram och sprida sig i fiendens bakre linjer när man väl brutit igenom, vilket man nästan aldrig gjorde. Och när man väl gjorde det skickade man likväl inte ut kavalleriet. Lika så gott det förresten. Det hade nog slutat i elände det med.

På tal om det....

Vilka var det egentligen som började med den "modernare anfallstaktiken" dvs att inte utföra frontalangrepp på linje mot den starkaste punkten utan använda stormtrupper på svagare ställen. Var det tyskarnas stormpionjärer vid Verdun? Vad jag vet lyckades det aldrig i större skala iaf.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
PS Jag har bara läst utdrag och sammanfattningar av stålbadet, så så mycket creds skall jag inte förresten DS

/Felix
Aha, jag känner bara till två kapitel som är översatt. Dels ett i en antologi över modern tysk litteratur från bonniers 1962 (?), dels ett i en motsvarande antologi från Tidens förlag från 64 (?). Finns det mer översatt?

Kan förresten som kuriosa berätta att en bekant fick den sista intervjun med honom. Måste varit 1996 eller -97. Var tänkt att bli en film men det bidde inget av det vad jag vet. Har inte träffat snubben på några år.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
"Konstigt hur du kan säga så?, självklart har alla olika uppfattning. Alla tänker och tykcer ju inte likadant.

Så mina kompisar som hellre hade gjort något annat är alltså inte normala eller vad säger du? Jag repekterar bådas sidor men du diskuterar ju på en 5årings nivå av typen "jag har rätt du har fel jag ska bevisa"."

Vad tuggar du nu om?

"Flygbasjägarplutonen är mycket lätt och rörlig, utrustad med hund, främst med underrättelseuppgifter om säkerhetshotande verksamhet vid flygbaser men ska också kunna störa och slå ut fientlig verksamhet. Jägarpatrullerna, ca 4-5 man, ska kunna verka självständigt över stora ytor och lång tid."

Enda skillnaden är att på min tid var de 8 man i gruppen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept