Lumpen är skit.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
johanrehn80 skrev:
Var försiktig nu med vad du säger.
På vilket sätt skall jag vara försiktig med det jag säger!?
Min referens är till Ernst Jünger som skrev boken stålbadet 1917, han för fram ungefär samma åsikter som många ståtar med här idag, hjältemod, fosterland osv osv.

Det finns inget nazistiskt i det han skriver, den tolkningen, om du nu gör den, gör du på eget bevåg.

/Felix

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
[QUO
Jägarna på K3 är jägare och inget annat. Det handlar inte om att FBJ är sämre, men de har andra uppgifter än jägarstrid. Fallskärmsjägare och skyttesoldater har också olika uppgifter.[/QUOTE]

Jägare skall inte strida, utan inhämta underrättelser utan att synas. Om inte så skjuta sig UT ur en stridskontakt

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Felix skrev:
Min referens är till Ernst Jünger som skrev boken stålbadet 1917, han för fram ungefär samma åsikter som många ståtar med här idag, hjältemod, fosterland osv osv.

Det finns inget nazistiskt i det han skriver, den tolkningen, om du nu gör den, gör du på eget bevåg.

/Felix

Jo men jag hoppas att du förstår vad jag menade.

Gillar att du iallafall argumenterade emot mig, inte många andra som gör :va

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Om det nu skulle ha hänt så är det i alla fall inget som visar att polackerna är dummare än någon annan. Engelskt kavalleri red till attack med lansar mot tyska kulsprutor vid Mons 1914.
Okej, låt oss reda ut just denna fråga då... Det förekommer oliika uppgifter om när och var den sista (storskaliga) kavallerichocken ägde rum. Man ser ofta att det skulle skett vid Omdurman 1898 (britterna mot Dervischväldet). Men det är fel, det är inte ens den sista brittiska. Förklaringen till att den ofta nämns är att Winston Churchill deltog i den dubbla rollen som kavalleriofficer och journalist och rapporterade om saken. Och det som förekommer i mycket massmedia tenderar att bli sanning. Churchill var förresten med överallt där man krigade - Kuba, Afghanistan och boerkriget - utöver Sudan. Han var journalist och officer samtidigt. En riktig superjournalist på sin tid och den högst betalde i världen. Men Omdurman var alltså inte den sista kavallerichocken.

Det skall ha förekommit en tysk 1914, men den vet jag inte mer om än att hela förbandet helt enkelt försvann utan spår. Det gör att man blir lite mistänksam. Ryssarna kan ha gjort några chocker vid Gumbinnen 1914 också.

Däremot är en, lyckad, brittisk attack i Palestina (mot turkarna) 1917 (18?) väldokumenterad. Den skedde på platsen för den allra fösta judiska kibbutzen i landet. Det var en desperat åtgärd motiverad av akut brist på vatten. Ett märkligt sammanträffande är att vid tillfället fanns det endast två judiska kavalleriofficerare i brittiska armén och de stupade båda i denna attack.

Det skall också ha förekommit stora sammandrabbningar mellan österrikiska och ryska kavalleriförband i Galizien, men de är dels illa dokumenterade (som det mesta på den fronten, om de ens förekom) dels tidigare än britterna i Palestina.

Under det ryska inbördeskriget förekom definitivt kavallerichocker, men precis som Galizien saknas dokumentation. Buddyennyj sas upptäcktes som kavalleribefälhavare vid den tiden och gjorde sedan kometkarriär i Röda armén. Det var ett "ganska kaotiskt" tillstånd i landet på den tiden.

Det sista fälttåget till häst va von Ungern-Sternbergs offensiv i Kina (från Mongoliet). Det var 1920-21 nånting. Ungern-Sternberg var fö en av historiens avgrundsandar, psykotisk krigsherre som endast kan existera i ett anarkiskt tillstånd. Han blev slutligen ihjälslagen med bambukäppar - hans egen favoritmetod för avrättning.

Därefter förekommer inga kavallerichocker. Skulle ni hitta någon senare är det något för rekordbökerna.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Ja, men vad spelar det för roll. Var något av det smart?

Nä. Men engelsmännen visste väl inte bättre. Man tycker att polackerna borde plockat upp ett och annat på styvt 20 år.

Edit: Enligt Bingos föredömliga utläggning verkar det ö h t inte ha skett. Tur för de polska hästarna.

Last edited:

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
Du verkar ju ha en 258a och det hade jag oxå i lumpen.... Underbart...

Njut av mc:n

//Score

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Om det nu skulle ha hänt så är det i alla fall inget som visar att polackerna är dummare än någon annan. Engelskt kavalleri red till attack med lansar mot tyska kulsprutor vid Mons 1914.
Kan vara som du säger. Men det var under det kriget som det blev uppenbart för alla att kavallerichocker var lika med självmord. Polackerna har väl ungefär samma förmnåga att dra slutsatser som alla andra. Man kan dessutom spetsa en kulspruteskytt på en lans, men hur dum man än är så fattar man att man itne kan spetsa en stridsvagnsförare. Hos det polska kavalleriet fanns lätta granatkastare på plutonsnivå. De var inte avsedda att avfyras under full galopp. Hästen var för dem vad lastbilen var för modernare arméer - ett sätt att transportera truppen till slagfälet, inte att strida från.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
... Hos det polska kavalleriet fanns lätta granatkastare på plutonsnivå. De var inte avsedda att avfyras under full galopp.....

*Ser framför mig en häst i full galopp med granater skjutandes från alla håll*

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cujo skrev:
2 Du skrev:Clausewitz säger bl a att det är försvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.

jag svarade:
"Då förstår jag varför Hitler annekterade Polen. Han fruktade att det polska kavalleriet skulle skada hans "panzers"! Konstigt då att de polska kavalleristerna fick stora problem när de försökte sabla ned de tyska stridsvagnarna."

Självklart var det Polens försvarsmakt som tvingade Hitler att anfalla!

3 bingo skrev:...och att Sveriges försvar är under total avveckling bla bla bla...? ...

Försvaret är i praktiken redan avvecklat. Den så kallade försvarsmakt vi har idag, är bara för syns skull. Alla fattar det utom "Svensson"!
2. Du har missförstått. Han menar inte att försvaret skulle ursäkta eller ens förklara krigsutbrottet. Bara att den organiserade våldsanvändning som kriget utgör utlöses av försvaret. Inget försvar - inget krig. Det ligger ingen värdering i det.

3. Det finns andra meningar om den saken...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hur kommer det sig att alla trådar som på nåt sätt är kopplade till lumpen blir hundratals inlägg långa, varav det mesta är pajkastning?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Iofs, visst kan det va kul att kasta paj ibland ;)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
berggren_martin skrev:
Hur kommer det sig att alla trådar som på nåt sätt är kopplade till lumpen blir hundratals inlägg långa, varav det mesta är pajkastning?
Det är för att begreppet manlighet är så starkt knutet till detta fenomen, alla vill ju vara manliga män, frågan är bara i hur stor grad lumpen hjälper en att bli man eller manligare,

Någon som kan ge ett exempel på vad som skulle vara lika manligt som att göra lumpen, så att de som inte vill göra lumpen utan föredrar det civila mörkret fortfarande har en chans att slippa vara pojkar hela livet..

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:

/Felix
:Bugar :Bugar :Bugar 1920 va!? Kul att se att det finns riktiga finsmakare här. Jag visste faktist itne att den var översatt till svenska ("Stahlgewittern" på tyska och "Storm of Steel" på engelska, för den inresserade allmänheten). Till min stora skam måste jag tillstå att jag inte läst den (mer än ett kapitel i en antologi) men däremot en hel del annat - en del mycket bra, annat skit. Din beskrivning känns dock inte riktigt gen. Han fattade väl kriget som ett "inre" äventyr!?

Junger var itne nazist, han var "Nationalbolsjevik" (liten sammanslutning utan politisk betydelse men med extremt dunkelt program. En figur från gruppen förekommer som missdådare i något dödsläger under kriget. Junger skulle dock aldrig nedlåta sig till något sådant eller till samarbete med nazisterna. De var plebej för honom och han föredrog artistokratisktledarskap) under 30-talet - fatta det, den som kan...

Hans dagböcker från WWII är förresten klassiker i genren. Han dog för ca fem år sedan, 102 år gammal. Det är rätt anmärkningsvärt med tanke på att ha blev sårad 14 gånger under WWI och var med på alla de värsta slagfälten. Var också med under fälttåget mot Frankrike 1940.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Felix skrev:
Det är för att begreppet manlighet är så starkt knutet till detta fenomen, alla vill ju vara manliga män, frågan är bara i hur stor grad lumpen hjälper en att bli man eller manligare,

Någon som kan ge ett exempel på vad som skulle vara lika manligt som att göra lumpen, så att de som inte vill göra lumpen utan föredrar det civila mörkret fortfarande har en chans att slippa vara pojkar hela livet..
Hmm... jag har inte gjort lumpen. Det gör mig inte till mindre man för det. Men visst finns det bortskämda snorungar som behöver lite motgångar för att växa till.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Felix skrev:

Om man skulle bli mer "man" för att man gör lumpen är ju rent skitsnack!
Man kanske får en inblick i hur livet kan vara ibland och lär sig ta motgångar osv.

Man lär sig väl även att sammarbeta. Det kan nog göra dig till en bättre människa. Men inte mer "MAN".

Att det skulle vara manligt att vara skitig och ligga i skogen med en ksp90 och 50 kilo packning, är ju upp till var och en.

Många som har den synen på vad manligt är, är förmodligen samma typ av person som köper en R1a för att få bekräftning av andra. Om man behöver ett vapen eller en hoj för att kalla sig manlig så har man något annat man behöver ta itu med först.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
johanrehn80 skrev:
Du visar med ditt inlägg och dina påståenden att du inte blivit man, eller kommit till insikt i ditt liv :fatta!

Nä men allvarligt så kan jag vända hela ditt inlägg med att kontra med positiva saker på alla punkter.....men vi tar det i ett PM så slipper det ta en massa plats här.

Du skulle nog välja att offra ett år av din tid om jag fick en timme på mig att omvända dig.

Visst om du vill tro det så... Give me your best shoot
Ville bara förklara att det finns många som har en egen vilja och redan är "män" utan lumpen men sen finns det dem som lever i sin skyddade lilla värld....

Men som sagt give me your best shoot.
kommer inte göra lumpen för det :kocko

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Innan jag får fler påhopp för detta med manlighet så är det skrivet med mycket ironi. Så är den saken ur världen,

Bingo: Jünger romatiserade kriget och ansåg att människans anpassningsförmåga skulle prövas under detsamma. Jünger tyckte att soldaten skulle vara stark, rättfram och villig att offra sig.
Hans ledord var väl framförallt annat plikt och ära, inför sig själv framförallt (den inre resan du talar om).

Det intressanta är att detta romatiserade kommer igen med jämna mellanrum, hur inne var det att göra lumpen på -70 talet...?

//edit: 1920 var det nog, upplevelserna baserar sig väl framförallt kring 1917 och Flandern har jag för mig,skall tilläggas igen,

/Felix

Last edited:

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Jag tycker att när jag slänger mig ut för en 12 trappa med min rullbräda och försöker göra en frontsideflip är väldigt manligt.

Många andra ser det kanske som något väldigt barnsligt att syssla med när man är snart 20år.

Vad jag menar är att manlighet är ju upp till var och en. Inget är normalt (förövrigt ett ord som borde förbjudas).

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept