Lumpen är skit.

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Det är ju som sagt ungefär 30% som gör lumpen.
Är det svårt att komma med om man har lust eller är det trots allt ett mörker antal som vill göra lumpen som jag? :va
Vet att jag måste verka lite :3freak men men

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
1. Tja, Chris tyckte att påståendet är en självklarhet...

2. Nej, analytiskt.

3. Han uttryckte sig inte på det sättet. Han moraliserade inte så.

Man kan tycka vad man vill om Klausewitz, men har man intresse i frågan - bortom gevär och pansarvagnar, sas - rekomenderas läsning eftersom han är en självklar referens.

*På väg till biblioteket*

Lästips?

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Bingo skrev:
1. Eh, och hur fan kom du till den slutsatsen :confused: Läs om Cujos inlägg. Eller menar du att den enda anledningen blaj blaj blaj... stämmer och att också du tror att det polska kavalleriet stred med lans och sabel mot tyskt pansar och att Sveriges försvar är under total avveckling bla bla bla...?

Du bara svamlar, och snackar runt! :kocko

Ja, det förekom att desperata polska enheter gjorde kavallerichock mot tyska stridsvagnar. :fakta

Du som gillar att gräva efter fakta. Ta reda på hur många förband som lagts ned efter 1980!

För att återknyta till försvarets båtklubb.
Idag har vi följande båtar operativa (www.mil.se)
1 K typ Visby
2 Kkv typ Stockholm
4 Kkv typ Göteborg
4 Rbb typ Ystad
4 Ptrb typ kaparen (Varvav en P 165 HMS Tordön är under aveckling)
15 (14) ytstridsfartyg totalt.

Patrullbåtarna skall utrangeras, och är tänkta att ersättas med K typ Visby. 6 st är planerade men det som det ser ut nu blir det bara 4 st, om ens det.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ja, det förekom att desperata polska enheter gjorde kavallerichock mot tyska stridsvagnar. :fakta

Källa?

För att återknyta till försvarets båtklubb.
Idag har vi följande båtar operativa (www.mil.se)
1 K typ Visby
2 Kkv typ Stockholm
4 Kkv typ Göteborg
4 Rbb typ Ystad
4 Ptrb typ kaparen (Varvav en P 165 HMS Tordön är under aveckling)
15 (14) ytstridsfartyg totalt.

Patrullbåtarna skall utrangeras, och är tänkta att ersättas med K typ Visby. 6 st är planerade men det som det ser ut nu blir det bara 4 st, om ens det.

Vad vill du ha sagt med detta? Du har redan skrivit det en gång,vi är inte tröga i huvudet. Skulle dock vara intressant om du kunde redovisa Danmarks 35 nya robotbåtar. :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
t-rex skrev:
*På väg till biblioteket*

Lästips?
Om du menar Clausewitz finns bara "vom Kriege" ("On War", ej översatt till svenska mig veterligen). Det finns en upplaga med förord av en ? Rappaport som jag tycker (tyckte, var ett tag sedan) är bra. Tänk på att den är skriven i början av 1800-talet och att inte alla uppskattar språkbruket. Ett bra förord el liknande krävs nog för att man skall förstå :D Clausewitz ger inga helelr inga praktiska råd om krigföring eller så, han betraktar kriget som fenomen och dess (underordnade) relation till politiken. Klassiker först efter att Moltke d.ä (segraren i fransk-tyska kriget 1870-nånting) populariserade honom.

Det är dock värt mödan eftersom det är svårt att läsa annan kvalificerad litteratur på området utan kännedom om verket - praktiskt taget alla refererar till Clausewitz.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Om du menar Clausewitz finns bara "vom Kriege" ("On War", ej översatt till svenska mig veterligen). Det finns en upplaga med förord av en ? Rappaport som jag tycker (tyckte, var ett tag sedan) är bra. Tänk på att den är skriven i början av 1800-talet och att inte alla uppskattar språkbruket. Ett bra förord el liknande krävs nog för att man skall förstå :D Clausewitz ger inga helelr inga praktiska råd om krigföring eller så, han betraktar kriget som fenomen och dess (underordnade) relation till politiken. Klassiker först efter att Moltke d.ä (segraren i fransk-tyska kriget 1870-nånting) populariserade honom.

Det är dock värt mödan eftersom det är svårt att läsa annan kvalificerad litteratur på området utan kännedom om verket - praktiskt taget alla refererar till Clausewitz.

Jag gjorde ett snabbsök och den finns på svenska.

"Om kriget"-Carl Von Clausewitz

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Cujo skrev:
1. Du bara svamlar, och snackar runt! :kocko

2. Ja, det förekom att desperata polska enheter gjorde kavallerichock mot tyska stridsvagnar. :fakta

3. Du som gillar att gräva efter fakta. Ta reda på hur många förband som lagts ned efter 1980!
1. Jäjä :D

2. Det sägs så ja. Men polskt kavalleri var helt enkelt beridet infanteri. Tror du att polackerna inte visste vad pansar var eller att de var totalt stendumma? Men visst, enskilda fall kan ha förekommit. Inte ens försvaret är förskonat från fullblodsidioter. Vad var det du skule belysa med ditt påstående förresten?

3. Öh, varför det? Är det ifrågasatt?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Jag gjorde ett snabbsök och den finns på svenska.

"Om kriget"-Carl Von Clausewitz
Den är det.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Om det nu skulle ha hänt så är det i alla fall inget som visar att polackerna är dummare än någon annan. Engelskt kavalleri red till attack med lansar mot tyska kulsprutor vid Mons 1914.

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
BlueNote skrev:
Haha vad är det för jävla skitsnack om att "det är där du går från pojke till man". Måste ni ha något att övertala er själva med så det var "bra" för er att gå lumpen när det egentligen var skit? Förjävla löjligt.

Så sant så SANT !

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Om det nu skulle ha hänt så är det i alla fall inget som visar att polackerna är dummare än någon annan. Engelskt kavalleri red till attack med lansar mot tyska kulsprutor vid Mons 1914.

Polackerna gjorde det dock vid ANDRA världskriget. Eller?

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Felix skrev:
Ibland är det lite tysk stämning a'la reningsbad i blod och stål och ära och fosterland och så. Det står en fritt att tycka vad man vill men vi bör nog försöka lära av historien..

Var försiktig nu med vad du säger.

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
Bingo skrev:
2. Vad var det du skule belysa med ditt påstående förresten?

3. Öh, varför det? Är det ifrågasatt?

2 Du skrev:Clausewitz säger bl a att det är försvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.

jag svarade:
"Då förstår jag varför Hitler annekterade Polen. Han fruktade att det polska kavalleriet skulle skada hans "panzers"! Konstigt då att de polska kavalleristerna fick stora problem när de försökte sabla ned de tyska stridsvagnarna."

Självklart var det Polens försvarsmakt som tvingade Hitler att anfalla!

3 bingo skrev:...och att Sveriges försvar är under total avveckling bla bla bla...? ...

Försvaret är i praktiken redan avvecklat. Den så kallade försvarsmakt vi har idag, är bara för syns skull. Alla fattar det utom "Svensson"!

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Det var länge (10 år) sedan jag läste historia. Kan tyvärr inte tala om vilken bok det stod i.

Chris Ash skrev:
Vad vill du ha sagt med detta? Du har redan skrivit det en gång,vi är inte tröga i huvudet. Skulle dock vara intressant om du kunde redovisa Danmarks 35 nya robotbåtar.

Det var nästan lika länge sedan jag gjorde lumpen. Som svensk civilist är min insyn i den danska flottan numera mycket begränsad.

Vad jag vill ha sagt är att är att som läget är nu kostar försvaret bara pengar utan att ha någon egentlig möjlighet att kunna försvara landet vid en krissituation. Du utbildar ingen soldat på 7,5 mån! Det blir bara kanonmat...

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Cujo skrev:
2 Du skrev:Clausewitz säger bl a att det är försvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.

jag svarade:
"Då förstår jag varför Hitler annekterade Polen. Han fruktade att det polska kavalleriet skulle skada hans "panzers"! Konstigt då att de polska kavalleristerna fick stora problem när de försökte sabla ned de tyska stridsvagnarna."

Självklart var det Polens försvarsmakt som tvingade Hitler att anfalla!

3 bingo skrev:...och att Sveriges försvar är under total avveckling bla bla bla...? ...

Försvaret är i praktiken redan avvecklat. Den så kallade försvarsmakt vi har idag, är bara för syns skull. Alla fattar det utom "Svensson"!

Märkligt att vi har ca 200 operativa stridsflygplan. Verkar lite dyrt att ha bara för syns skull.

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Märkligt att vi har ca 200 operativa stridsflygplan. Verkar lite dyrt att ha bara för syns skull.

Det är det också! Det är därför svenska flygvapenpiloter knappt får någon flygtid. Man har dessutom fått göra stora neddragningar i de andra försvarsgrenarna, för att få råd att lösa planen.

Vad hjälper det med flygplan, när det inte finns något som backar upp dem?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Cujo skrev:
Det är det också! Det är därför svenska flygvapenpiloter knappt får någon flygtid. Man har dessutom fått göra stora neddragningar i de andra försvarsgrenarna, för att få råd att lösa planen.

Vad hjälper det med flygplan, när det inte finns något som backar upp dem?

Vad vill du att vi ska göra då? Gå tillbaka till 60-70 talets invasionsförsvar? Försvaret mår nog inte helt bra just nu, men det är ingalunda bara för syns skull. Vi lägger fortfarande överlägset mest pengar i hela norden.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
AleX skrev:
Vänner för livet i lumpen.. hmm jo eller skiter man i lumpen o kör sporthoj eller börjar köra bana o får vänner för livet där med...
Skillnaden då..
Jo i lumpen tjänar du inte pengar....(kom inte o säg att man blir rik på de)
Skaffar du dig ett jobb kan du bli rik
I lumpen så får man vänner du "jobbar" i regn o lera kvittar vilket.
Du får erfarenhet... som många inte tänker på senare i livet....
När du e ute med scouterna så sover du ute, gör mat ute, bygger upp en plats att övernatta på,
Skillnaden då?
Vapen?
Till vilken nytta?
Går man på scouterna så får man vänner för livet med o erfarenheter.
Om man blir "man" i lumpen så undrar jag vad felet på en var innan :4skrika

Blir tjejerna som går lumpen oxå en riktig man :arsele :hihi

För o återgå till det jag börja skriva om..
kör du RR får du vänner o har skit kul, du kan dessutom avancera o börja tävla o sen se pengar komma in...

I lumpen så har man säkert oxå kul men alltsomoftast innebär det skitgöra, visst mecka en kraschad mc e inte så kul heller...
du kan avancera inom lumpen med men sen då när lumpen e gjord?
På anställningsintervjun: oj du har gjort lumpen o nu e du en riktig man du får jobbet som programmerare....

visst man kan ha hjälp av en hel del från lumpen som ledarskap o sånt...

Undar vem som har roligast.... kör ett pass och har adrenalin pumpandes ur kroppen på bana o sen hem o ta en dusch o sjunka ner i en soffa o kolla på tv för att sen råka somna framförtvn (tvn kan bytas ut mot flickvän)

Eller en som ligger inne o har varit på "uppdrag" o precis kommit tillbaka för att sova men då ska allt fixas först för att du vet aldrig vad som händer nästa minut

Jag har inte gjort lumpen o kommer inte göra... så jag får väl vara "pojk" resten av mitt liv...

Alla har en fri vilja... *ALLA* men någon man blir man inte för man gjort lumpen så e de

Du visar med ditt inlägg och dina påståenden att du inte blivit man, eller kommit till insikt i ditt liv :fatta!

Nä men allvarligt så kan jag vända hela ditt inlägg med att kontra med positiva saker på alla punkter.....men vi tar det i ett PM så slipper det ta en massa plats här.

Du skulle nog välja att offra ett år av din tid om jag fick en timme på mig att omvända dig.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...