Lumpen är skit.

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Bingo skrev:
Ojojoj, nu sticker du in huvudet i lejonkulan. Vi har världens modernaste pansarvapen (Chris m fl), världens bästa jaktplan (Chris m fl) och ingen jävel klår den svenska flottan i dess egna vatten (minns ej vem). Infanteriet, Artilleriet och Kustartilleriet skall vi bara inte prata om, trots att ingen har pratat om dem. Sanrt kommer lejonen och biter huvudet av dig.

Visst är det bra matriel, men vad hjälper det när bara har "ett par stycken" av varje vapenbärare. Vi har inte på långa vägar tillräckligt stort antal flygplan, stridsvagnar, båtar etc. Inte ens vanliga skyttesoldater finns det att få tag på...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
landen skrev:
Ville bara poängtera vad det skulle tjäna till att dö för Sverige i en krigssituiation?
Det är ju det du inte ska. Det är fiendesoldaten som ska dö för sitt fosterland. Så är det i vart fall tänkt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Ojojoj, nu sticker du in huvudet i lejonkulan. Vi har världens modernaste pansarvapen (Chris m fl), världens bästa jaktplan (Chris m fl) och ingen jävel klår den svenska flottan i dess egna vatten (minns ej vem). Infanteriet, Artilleriet och Kustartilleriet skall vi bara inte prata om, trots att ingen har pratat om dem. Sanrt kommer lejonen och biter huvudet av dig.

Var det inte du som snackade om att lägga ord i mun?

*Världens modernaste pansarvapen? Ja det vågar jag påstå att vi har

*Världens bästa jaktplan? Nej, men vi har det jaktplan som passar vårat flygvapensystem bäst(var det inte du som snackade system- i stället för plattformsprestanda?)

Det om flottan kom från någon annan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Ville bara poängtera vad det skulle tjäna till att dö för Sverige i en krigssituiation?

Tycker AleX satte en bra punkt för denna diskussion.
Jag ser på något sätt inte ner på dom som vill göra lumpen.
Vare sig det är tjejer som ska bevisa att dom kan eller killar som vill leka krig.
Alla i försvaret behövs har man ju fått höra så då gör dom väl det.

Jag sökte frivilligt och naivt till en jägarutbildning för jag ville ha hård träning och en vettig utbildning. Det tog 10 dagar för mig att förstå att jag inte skulle få något av det. Men det är ju min personliga syn på det. Dom som ligger kvar tycker antagligen inte så :).

FBJ är bara jägare till namnet, det är ett säkerhetsförband, precis som Närskydd,Bassäk mfl.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Sträng taget så är det mest en massa finnigt tonårstyckande, kryddat med en massa skit.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
FBJ är bara jägare till namnet, det är ett säkerhetsförband, precis som Närskydd,Bassäk mfl.

Hoho får man fråga när och var du gjorde lumpen, FBJS uppgifter har ändrats radikalt dom senaste åren. Flygbasäk har tagit över FBJ förra uppgifter.

Tro mig jag är påläst, trodde jag kunde allt innan jag kom dit.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Var det inte du som snackade om att lägga ord i mun?

*Världens modernaste pansarvapen? Ja det vågar jag påstå att vi har

*Världens bästa jaktplan? Nej, men vi har det jaktplan som passar vårat flygvapensystem bäst(var det inte du som snackade system- i stället för plattformsprestanda?)

Det om flottan kom från någon annan.
Det är väl skillnad på att citera och lägga ord i mun. Rätta mig gärna om jag mistolkat dina tidigare inlägg. Har jag det?

Jag förstod dig tidigare som att du tycker att vårt försvar är starkt och bra. Nu verkar det som att du tycker att det är svagt och dåligt. Jag hänger inte med...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Sträng taget så är det mest en massa finnigt tonårstyckande, kryddat med en massa skit.

Kom med något själv istället för att spela bror duktig. Upplys mig om vilka europeiska länder vars försvarsnedskärningar motsvarar Sveriges.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Hoho får man fråga när och var du gjorde lumpen, FBJS uppgifter har ändrats radikalt dom senaste åren. Flygbasäk har tagit över FBJ förra uppgifter.

Tro mig jag är påläst, trodde jag kunde allt innan jag kom dit.

Nej, Flygbassäk är i princip identiskt med gamla Närskydd. Sen när blev eldöverfall och jägarstrid FBJ:s uppgift?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Det är väl skillnad på att citera och lägga ord i mun. Rätta mig gärna om jag mistolkat dina tidigare inlägg. Har jag det?

Jag förstod dig tidigare som att du tycker att vårt försvar är starkt och bra. Nu verkar det som att du tycker att det är svagt och dåligt. Jag hänger inte med...

Ok, du har misstolkat mig. Vårt försvar är inte starkt och bra. Det har jag aldrig sagt. Vår förra diskussion handlade om vapenprestanda. Vad beträffar den så är vi fullt i klass med vem som helst.(Förutom USA). Hade vi haft 10 Stridsvagn 122 hade vi fortfarande haft ett jävligt bra pansarvapen, men inte speciellt starkt.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Alla verkar fått för sig att vi i Sverige på något sätt är "dom goda" och blir det krig skall vi se till att "de onda" dör för sitt fosterland,

Chris, angående Danmark så var ju deras lilla vända i Irak de senaste hjälteinsatserna, min farfar (ursäkta exemplet igen) kom ifrån Holland och som du vet ockuperades även Holland dock med kanske en gnutta motstånd (några 100 strök med) han och många andra flydde till England och tog värvning där. Mot en sådan angripare som Tyskland fanns det inte mycket att göra. Sen berättade han även att ockupationsstyrkorna var vänliga, ville faktiskt inte vara där utan längtade hem. många var lantbrukare osv vilka hade tvingats att mönstra, fått en konstig regering och gett sig ut i krig.

Kan bara påpeka att de goda ägnade sig åt folkmord eller vad det kan kallas när Hamburg, Dresden mfl. städer bombades åt helvete. Det var civilia som strök med och piloterna som flög in planen hade inte stor möjlighet att vägra.

Detta kan man diskutera i all oändlighet, förhoppningsvis borde utbildning och goda handelsrelationer hålla krigen stången.

Jag låg på K3 som jägargruppchef, vet inte om det också är låtsasjägare men speciellt speciellt var det inte så att säga.

/F

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Minns speciellt en dag då vi övade pipstötar och skrek:

Vilka är vi! jägare!
Vad vill vi! döda döda! :gnissla :kocko

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
"Alla verkar fått för sig att vi i Sverige på något sätt är "dom goda" och blir det krig skall vi se till att "de onda" dör för sitt fosterland."

Absolut inte, min släkt som var med i kriget och slogs,slogs på fel sida, men jag betvivlar att de var onda. Dock så slogs de för en vidrig ideologi(indirekt i alla fall) och det är den man måste bekämpa. Tyvärr drabbar krig alltid människor, och ser man till det stora hela, så var Tyskarna inte ondare än några andra.

"Chris, angående Danmark så var ju deras lilla vända i Irak de senaste hjälteinsatserna, min farfar (ursäkta exemplet igen) kom ifrån Holland och som du vet ockuperades även Holland dock med kanske en gnutta motstånd (några 100 strök med) han och många andra flydde till England och tog värvning där. Mot en sådan angripare som Tyskland fanns det inte mycket att göra. Sen berättade han även att ockupationsstyrkorna var vänliga, ville faktiskt inte vara där utan längtade hem. många var lantbrukare osv vilka hade tvingats att mönstra, fått en konstig regering och gett sig ut i krig."

Där har vi det igen. Dock så är det fel att Holländarna gjorde en gnutta motstånd. De satte sig på tvären rätt så ordentligt och tusentals stupade.Bla vid Grebbe-linjen. Tyskarna var tvungna att jämna Rotterdam med marken(terrorbombning) för att knäcka motståndet. Stora holländska förband fick kapitulera trots att de på flera håll segrat och var obesegrade av tyskarna.

"Kan bara påpeka att de goda ägnade sig åt folkmord eller vad det kan kallas när Hamburg, Dresden mfl. städer bombades åt helvete. Det var civilia som strök med och piloterna som flög in planen hade inte stor möjlighet att vägra.

Detta kan man diskutera i all oändlighet, förhoppningsvis borde utbildning och goda handelsrelationer hålla krigen stången."

Detta ska man känna till, det var avskyvärda dåd.

"Jag låg på K3 som jägargruppchef, vet inte om det också är låtsasjägare men speciellt speciellt var det inte så att säga."

Jägarna på K3 är jägare och inget annat. Det handlar inte om att FBJ är sämre, men de har andra uppgifter än jägarstrid. Fallskärmsjägare och skyttesoldater har också olika uppgifter.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Kom med något själv istället för att spela bror duktig. Upplys mig om vilka europeiska länder vars försvarsnedskärningar motsvarar Sveriges.
Det gör jag gärna. Säg bara till vad du vill bli upplyst om. Och hörru du din slöfock. Leta upp informationen själv om du är intresserad.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
Minns speciellt en dag då vi övade pipstötar och skrek:

Vilka är vi! jägare!
Vad vill vi! döda döda! :gnissla :kocko
Sånt är för jävla tufft :yoparty

:D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Har haft denna diskussion så månmga gånger att jag helt enkelt inte orkar ta den igen, hänvisar till www.soldf.com och http://olanze.se/jb/ sök i deras forum på FBJ och se själv...

Sen svarade du inte på vad du gjorde i lumpen?

Närskydd,Fältarbetsman, på F17. Övade med FBJ vid något tillfälle.

Edit: Står inget om att FBJ:s uppgifter skulle var annorlunda mot innan. Precisera exakt vad du menar.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Det gör jag gärna. Säg bara till vad du vill bli upplyst om. Och hörru du din slöfock. Leta upp informationen själv om du är intresserad.

Tsss...jag vet ju redan, tror du jag hittar på? Jag vet inte vad du har för illusioner om mig men jag är inte ute efter att snacka skit om du tror det. Jag försöker alltid ha faktauppgifter i ryggen innan jag diskuterar något. Kan du nämna något jag skrivit som är direkt felaktigt?

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Tsss...jag vet ju redan, tror du jag hittar på? Jag vet inte vad du har för illusioner om mig men jag är inte ute efter att snacka skit om du tror det. Jag försöker alltid ha faktauppgifter i ryggen innan jag diskuterar något. Kan du nämna något jag skrivit som är direkt felaktigt?

Ja angående FBJs uppgifter!, jag var ju där för bara några månader sedan.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept