Lumpen är skit.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Jo, du vet alltid bäst :Bugar

Nej, men det är väl självklart att försvararen utlöser kriget? Hur ska en anfallare kunna kriga mot ett icke-existerande försvar? Har han fler smarta grejor att komma med?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Bingo skrev:
Nähä, men det borde du. Clausewitz säger bl a att det är fösvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.

Clausewitz! Om inte han redan är inspärrad så måste det ske omgående.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Slayer skrev:
Clausewitz! Om inte han redan är inspärrad så måste det ske omgående.
Han är död. Har så varit i typ 180 år.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Jag lekte krig när jag va liten.
Lärde mig bädda sängen och städa när jag var under 10.
Och fick lära mig klä mig ordentligt någon gång emellan.

Så att det skulle vara nyttigt att gör lumpen för att man lär sig dessa saker gäller nog bara för bortskämda morsgrisar som inte kan ta hand om sig själva!

Försvaret behövs till viss mån! Men inte till att stå upp för Sverige om vi skulle bli invaderade!

Tror försvaret ser det största krigshotet i dagsläget från terrorister och inte av att dansken ska försöka ta tillbaks skåne :)

Får ursäkta min ironi för alla patrioter som tog illa upp angående att jag skulle dra till Danmark. Men när man tänker på det så skulle det väl inte tjäna mycket till att stå längst fram som pansar/skytte soldat och ha en livslängd i snitt på 8 sekunder.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Jag lekte krig när jag va liten.
Lärde mig bädda sängen och städa när jag var under 10.
Och fick lära mig klä mig ordentligt någon gång emellan.

Så att det skulle vara nyttigt att gör lumpen för att man lär sig dessa saker gäller nog bara för bortskämda morsgrisar som inte kan ta hand om sig själva!

Försvaret behövs till viss mån! Men inte till att stå upp för Sverige om vi skulle bli invaderade!

Tror försvaret ser det största krigshotet i dagsläget från terrorister och inte av att dansken ska försöka ta tillbaks skåne :)

Får ursäkta min ironi för alla patrioter som tog illa upp angående att jag skulle dra till Danmark. Men när man tänker på det så skulle det väl inte tjäna mycket till att stå längst fram som pansar/skytte soldat och ha en livslängd i snitt på 8 sekunder.

Var det inte FBJ du var nyss?

Hotet från terrorister är nog inte speciellt överhängande, och det heller inget man skickar en pansarbrigad på.

Försvaret behövs för att försvara Sverige eftersom ingen människa vet hur världen ser ut i framtiden.

Varifrån kommer den här myten om att en Pansarskyttesoldat skulle ha en medellivslängd på 7-8 sekunder i strid? I Såfall skulle de genomsnittliga striderna på Östfronten tagit en 2-3 sekunder.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Var det inte FBJ du var nyss?

Hotet från terrorister är nog inte speciellt överhängande, och det heller inget man skickar en pansarbrigad på.

Försvaret behövs för att försvara Sverige eftersom ingen människa vet hur världen ser ut i framtiden.

Varifrån kommer den här myten om att en Pansarskyttesoldat skulle ha en medellivslängd på 7-8 sekunder i strid? I Såfall skulle de genomsnittliga striderna på Östfronten tagit en 2-3 sekunder.

Jo jag låg på FBJS i 10 dagar det stämmer :)
Hårda pojkar som kämpar kvar där vill jag lova... men för vad?

Vi fick en kort info om "hotet" och det vi skulle skydda Sverige från i dagsläget var terrorister.

Att pansarskytte skulle leva i 8 sekunder har jag inga siffror på men ville bara göra ett exempel på om det skulle kännas värt?

Vad menar du med Östfronten?

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Quaya skrev:
Men jag har för mig att Sverige la en helvetes massa pengar på försvaret för ett litet tag sen.... eller är jag ute och cyklar?? :confused:

Fullständigt "lost in space"!!!
De senaste 20 åren har försvarsanslagen konstant minskats gång på gång. Vårt Svenska försvar är inte bantat, det ligger för svältdöden.

Bingo skrev:
Nähä, men det borde du. Clausewitz säger bl a att det är fösvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.

Då förstår jag varför Hitler annekterade Polen. Han fruktade att det polska kavalleriet skulle skada hans "panzers"! Konstigt då att de polska kavalleristerna fick stora problem när de försökte sabla ned de tyska stridsvagnarna.

Den där Clausewitz har nog inte alla hästar i stallet. Tomtar på loftet. Hissen går inte riktigt ändå upp.

---------------------------------

Sveriges agerande under andra världskriget skall vi enbart tala tyst om. Det är inget annat än en nationalskam. Vår Försvarsmakt var så svag att den inte kunde freda vara gränser. Därför tvingades vi att tillåta tyska trupptransporter på svensk mark. Vi sålde malm, som blev tyskt stål i tyska vapen. Det var en Svensk idé att man skulle stämpla ett stort J i alla pass tillhörande judar. För att förenkla identifikationen av dem.

Enda anledningen till att Sverige inte blev ockuperat av tyskarna är att: Då hade de allierade bombat varenda svensk gruva sönder och samman. Och då hade inte tyskarna fått svensk malm till sitt stål...

Ang "lära av histotrien"!
Varför var den svenska krigsmakten så svag. Jo, för efter första världskrigets fasor så var "alla" rörande överens att nu skulle det aldrig mer bli krig! Så det svenska försvaret vansköttes och kunde därför inte fullgöra sin uppgift när det väl behövdes.

Precis samma situation har vi idag! Man snackar om det högteknologiska försvaret. Men vad hjälper det när, vi knappt har några soldater eller stridsflygplan. Tittar vi på försvarets båtklubb (fd Kgl Svenska Flottan) så är verksamheten i princip nedlagd. I början av 80-talet så togs det att försvarsbeslut på att Sverige skulla aveckla sina jagare. Vi skulle istället ha många små ytattackfartyg. Ett helt riktigt beslut. Men tyvärr blev det bara små, aldrig många. Och nu har vi nästan inga alls... Sveriges viktigaste hamn (Göteborg) har inte ett enda ytattackfartyg (eller ubåt) stationerat där.

Danmark ett mindre land än Sverige, med en liknande hotbild. När jag gjorde lumpen i försvarets båtklubb, så fick man höra att samtidigt som Sverige avvecklade båt efter båt. Så hade danskarna beställt XX (kommer inte ihåg exakt) nya fartyg. Varav 35 st (exakt) var robotbåtar dvs ytattack. Danskarna beställde alltså fler splitter nya ytattackfartyg än vad försvarets båtklubb hade att tillgå. Idag har försvarets båtklubb nånstans mellan 10-15 ytattackfartyg...

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Vänner för livet i lumpen.. hmm jo eller skiter man i lumpen o kör sporthoj eller börjar köra bana o får vänner för livet där med...
Skillnaden då..
Jo i lumpen tjänar du inte pengar....(kom inte o säg att man blir rik på de)
Skaffar du dig ett jobb kan du bli rik
I lumpen så får man vänner du "jobbar" i regn o lera kvittar vilket.
Du får erfarenhet... som många inte tänker på senare i livet....
När du e ute med scouterna så sover du ute, gör mat ute, bygger upp en plats att övernatta på,
Skillnaden då?
Vapen?
Till vilken nytta?
Går man på scouterna så får man vänner för livet med o erfarenheter.
Om man blir "man" i lumpen så undrar jag vad felet på en var innan :4skrika

Blir tjejerna som går lumpen oxå en riktig man :arsele :hihi

För o återgå till det jag börja skriva om..
kör du RR får du vänner o har skit kul, du kan dessutom avancera o börja tävla o sen se pengar komma in...

I lumpen så har man säkert oxå kul men alltsomoftast innebär det skitgöra, visst mecka en kraschad mc e inte så kul heller...
du kan avancera inom lumpen med men sen då när lumpen e gjord?
På anställningsintervjun: oj du har gjort lumpen o nu e du en riktig man du får jobbet som programmerare....

visst man kan ha hjälp av en hel del från lumpen som ledarskap o sånt...

Undar vem som har roligast.... kör ett pass och har adrenalin pumpandes ur kroppen på bana o sen hem o ta en dusch o sjunka ner i en soffa o kolla på tv för att sen råka somna framförtvn (tvn kan bytas ut mot flickvän)

Eller en som ligger inne o har varit på "uppdrag" o precis kommit tillbaka för att sova men då ska allt fixas först för att du vet aldrig vad som händer nästa minut

Jag har inte gjort lumpen o kommer inte göra... så jag får väl vara "pojk" resten av mitt liv...

Alla har en fri vilja... *ALLA* men någon man blir man inte för man gjort lumpen så e de

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det här liknar mest när mopedisterna diskuterar om nya kawwan eller nya Rettan är häftigast :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Jo jag låg på FBJS i 10 dagar det stämmer :)
Hårda pojkar som kämpar kvar där vill jag lova... men för vad?

Vi fick en kort info om "hotet" och det vi skulle skydda Sverige från i dagsläget var terrorister.

Att pansarskytte skulle leva i 8 sekunder har jag inga siffror på men ville bara göra ett exempel på om det skulle kännas värt?

Vad menar du med Östfronten?

Det är klart att de säger det. Hela västvärlden har överreagerat sen den 11:e September och fått terror-nojja. Jag skulle bara vilja veta hur försvaret skulle skydda oss mot terrorangrepp? Svensk jakt hade inte tex inte fått tillstånd att skjuta ner ett passagerarplan ala 11 September, det kan jag sätta min högra arm på.

Östfronten ca 1941-1945 ,Tysklands angrepp på Sovjetunionen, historiens största pansarslag ägde rum där. De varade längre än några sekunder.

Pansarskyttesoldater är en ganska viktig länk i vårat försvar. Varför skulle det vara mindre värt än att göra något annat?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cujo skrev:
Varför var den svenska krigsmakten så svag. Jo, för efter första världskrigets fasor så var "alla" rörande överens att nu skulle det aldrig mer bli krig! Så det svenska försvaret vansköttes och kunde därför inte fullgöra sin uppgift när det väl behövdes.

Precis samma situation har vi idag!
Ojojoj, nu sticker du in huvudet i lejonkulan. Vi har världens modernaste pansarvapen (Chris m fl), världens bästa jaktplan (Chris m fl) och ingen jävel klår den svenska flottan i dess egna vatten (minns ej vem). Infanteriet, Artilleriet och Kustartilleriet skall vi bara inte prata om, trots att ingen har pratat om dem. Sanrt kommer lejonen och biter huvudet av dig.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Bingo skrev:
Det här liknar mest när mopedisterna diskuterar om nya kawwan eller nya Rettan är häftigast :D

Därför har jag beslutat att vi totalt ändrar åsikt, byt till motsatt åsikt bara så får vi se om de fortfarande är på andra sidan eller vad tusan som händer.
Kanske faller himmlen ner o vi förgås, vad vet jag.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Pansarskyttesoldater är en ganska viktig länk i vårat försvar. Varför skulle det vara mindre värt än att göra något annat?

Ville bara poängtera vad det skulle tjäna till att dö för Sverige i en krigssituiation?

Tycker AleX satte en bra punkt för denna diskussion.
Jag ser på något sätt inte ner på dom som vill göra lumpen.
Vare sig det är tjejer som ska bevisa att dom kan eller killar som vill leka krig.
Alla i försvaret behövs har man ju fått höra så då gör dom väl det.

Jag sökte frivilligt och naivt till en jägarutbildning för jag ville ha hård träning och en vettig utbildning. Det tog 10 dagar för mig att förstå att jag inte skulle få något av det. Men det är ju min personliga syn på det. Dom som ligger kvar tycker antagligen inte så :).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Cujo skrev:
Fullständigt "lost in space"!!!
De senaste 20 åren har försvarsanslagen konstant minskats gång på gång. Vårt Svenska försvar är inte bantat, det ligger för svältdöden.

Då förstår jag varför Hitler annekterade Polen. Han fruktade att det polska kavalleriet skulle skada hans "panzers"! Konstigt då att de polska kavalleristerna fick stora problem när de försökte sabla ned de tyska stridsvagnarna.

Den där Clausewitz har nog inte alla hästar i stallet. Tomtar på loftet. Hissen går inte riktigt ändå upp.

---------------------------------

Sveriges agerande under andra världskriget skall vi enbart tala tyst om. Det är inget annat än en nationalskam. Vår Försvarsmakt var så svag att den inte kunde freda vara gränser. Därför tvingades vi att tillåta tyska trupptransporter på svensk mark. Vi sålde malm, som blev tyskt stål i tyska vapen. Det var en Svensk idé att man skulle stämpla ett stort J i alla pass tillhörande judar. För att förenkla identifikationen av dem.

Enda anledningen till att Sverige inte blev ockuperat av tyskarna är att: Då hade de allierade bombat varenda svensk gruva sönder och samman. Och då hade inte tyskarna fått svensk malm till sitt stål...

Precis samma situation har vi idag! Man snackar om det högteknologiska försvaret. Men vad hjälper det när, vi knappt har några soldater eller stridsflygplan. Tittar vi på försvarets båtklubb (fd Kgl Svenska Flottan) så är verksamheten i princip nedlagd. I början av 80-talet så togs det att försvarsbeslut på att Sverige skulla aveckla sina jagare. Vi skulle istället ha många små ytattackfartyg. Ett helt riktigt beslut. Men tyvärr blev det bara små, aldrig många. Och nu har vi nästan inga alls... Sveriges viktigaste hamn (Göteborg) har inte ett enda ytattackfartyg (eller ubåt) stationerat där.

Danmark ett mindre land än Sverige, med en liknande hotbild. När jag gjorde lumpen i försvarets båtklubb, så fick man höra att samtidigt som Sverige avvecklade båt efter båt. Så hade danskarna beställt XX (kommer inte ihåg exakt) nya fartyg. Varav 35 st (exakt) var robotbåtar dvs ytattack. Danskarna beställde alltså fler splitter nya ytattackfartyg än vad försvarets båtklubb hade att tillgå. Idag har försvarets båtklubb nånstans mellan 10-15 ytattackfartyg...

Så är det, Sverige rustar ner, övriga världen rustar upp. Frågan är ju vilka som gör rätt, man vill ju tro att det är vi. Vet inte om dina uppgifter om DK är riktiga men tillåter mig ändå att betvivla dem. Danmark är fortfarande betydligt svagare både på land och i luften än Sverige, men på havet skulle de ha en mångdubbel numerär överlägsenhet?

Man ska iofs inte bara klanka ner på Sverige under kriget. Visst, en del grejor ska man skämmas över, men vi hjälpte våra grannar en hel del också.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...