Gix
Produktionsutvecklare
Bingo skrev:Nej! Säg inget mer nu. Han kan vara spion för främmande makt. En svensk tiger!
Hehe... du skulle bara veta... (om du nu menar mig?)
Bingo skrev:Nej! Säg inget mer nu. Han kan vara spion för främmande makt. En svensk tiger!
Bingo skrev:Nähä, men det borde du. Clausewitz säger bl a att det är fösvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.
Bingo skrev:Jo, du vet alltid bäst![]()
Bingo skrev:Jo, du vet alltid bäst![]()
Bingo skrev:Nähä, men det borde du. Clausewitz säger bl a att det är fösvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.
Han är död. Har så varit i typ 180 år.Slayer skrev:Clausewitz! Om inte han redan är inspärrad så måste det ske omgående.
landen skrev:Jag lekte krig när jag va liten.
Lärde mig bädda sängen och städa när jag var under 10.
Och fick lära mig klä mig ordentligt någon gång emellan.
Så att det skulle vara nyttigt att gör lumpen för att man lär sig dessa saker gäller nog bara för bortskämda morsgrisar som inte kan ta hand om sig själva!
Försvaret behövs till viss mån! Men inte till att stå upp för Sverige om vi skulle bli invaderade!
Tror försvaret ser det största krigshotet i dagsläget från terrorister och inte av att dansken ska försöka ta tillbaks skåne
Får ursäkta min ironi för alla patrioter som tog illa upp angående att jag skulle dra till Danmark. Men när man tänker på det så skulle det väl inte tjäna mycket till att stå längst fram som pansar/skytte soldat och ha en livslängd i snitt på 8 sekunder.
Chris Ash skrev:Var det inte FBJ du var nyss?
Hotet från terrorister är nog inte speciellt överhängande, och det heller inget man skickar en pansarbrigad på.
Försvaret behövs för att försvara Sverige eftersom ingen människa vet hur världen ser ut i framtiden.
Varifrån kommer den här myten om att en Pansarskyttesoldat skulle ha en medellivslängd på 7-8 sekunder i strid? I Såfall skulle de genomsnittliga striderna på Östfronten tagit en 2-3 sekunder.
Quaya skrev:Men jag har för mig att Sverige la en helvetes massa pengar på försvaret för ett litet tag sen.... eller är jag ute och cyklar??![]()
AleX skrev:Alla har en fri vilja... *ALLA* men någon man blir man inte för man gjort lumpen så e de
landen skrev:Jo jag låg på FBJS i 10 dagar det stämmer
Hårda pojkar som kämpar kvar där vill jag lova... men för vad?
Vi fick en kort info om "hotet" och det vi skulle skydda Sverige från i dagsläget var terrorister.
Att pansarskytte skulle leva i 8 sekunder har jag inga siffror på men ville bara göra ett exempel på om det skulle kännas värt?
Vad menar du med Östfronten?
Ojojoj, nu sticker du in huvudet i lejonkulan. Vi har världens modernaste pansarvapen (Chris m fl), världens bästa jaktplan (Chris m fl) och ingen jävel klår den svenska flottan i dess egna vatten (minns ej vem). Infanteriet, Artilleriet och Kustartilleriet skall vi bara inte prata om, trots att ingen har pratat om dem. Sanrt kommer lejonen och biter huvudet av dig.Cujo skrev:Ang "lära av histotrien"!
Varför var den svenska krigsmakten så svag. Jo, för efter första världskrigets fasor så var "alla" rörande överens att nu skulle det aldrig mer bli krig! Så det svenska försvaret vansköttes och kunde därför inte fullgöra sin uppgift när det väl behövdes.
Precis samma situation har vi idag!
Bingo skrev:Det här liknar mest när mopedisterna diskuterar om nya kawwan eller nya Rettan är häftigast![]()
Chris Ash skrev:Pansarskyttesoldater är en ganska viktig länk i vårat försvar. Varför skulle det vara mindre värt än att göra något annat?
Cujo skrev:Fullständigt "lost in space"!!!
De senaste 20 åren har försvarsanslagen konstant minskats gång på gång. Vårt Svenska försvar är inte bantat, det ligger för svältdöden.
Då förstår jag varför Hitler annekterade Polen. Han fruktade att det polska kavalleriet skulle skada hans "panzers"! Konstigt då att de polska kavalleristerna fick stora problem när de försökte sabla ned de tyska stridsvagnarna.
Den där Clausewitz har nog inte alla hästar i stallet. Tomtar på loftet. Hissen går inte riktigt ändå upp.
---------------------------------
Sveriges agerande under andra världskriget skall vi enbart tala tyst om. Det är inget annat än en nationalskam. Vår Försvarsmakt var så svag att den inte kunde freda vara gränser. Därför tvingades vi att tillåta tyska trupptransporter på svensk mark. Vi sålde malm, som blev tyskt stål i tyska vapen. Det var en Svensk idé att man skulle stämpla ett stort J i alla pass tillhörande judar. För att förenkla identifikationen av dem.
Enda anledningen till att Sverige inte blev ockuperat av tyskarna är att: Då hade de allierade bombat varenda svensk gruva sönder och samman. Och då hade inte tyskarna fått svensk malm till sitt stål...
Ang "lära av histotrien"!
Varför var den svenska krigsmakten så svag. Jo, för efter första världskrigets fasor så var "alla" rörande överens att nu skulle det aldrig mer bli krig! Så det svenska försvaret vansköttes och kunde därför inte fullgöra sin uppgift när det väl behövdes.
Precis samma situation har vi idag! Man snackar om det högteknologiska försvaret. Men vad hjälper det när, vi knappt har några soldater eller stridsflygplan. Tittar vi på försvarets båtklubb (fd Kgl Svenska Flottan) så är verksamheten i princip nedlagd. I början av 80-talet så togs det att försvarsbeslut på att Sverige skulla aveckla sina jagare. Vi skulle istället ha många små ytattackfartyg. Ett helt riktigt beslut. Men tyvärr blev det bara små, aldrig många. Och nu har vi nästan inga alls... Sveriges viktigaste hamn (Göteborg) har inte ett enda ytattackfartyg (eller ubåt) stationerat där.
Danmark ett mindre land än Sverige, med en liknande hotbild. När jag gjorde lumpen i försvarets båtklubb, så fick man höra att samtidigt som Sverige avvecklade båt efter båt. Så hade danskarna beställt XX (kommer inte ihåg exakt) nya fartyg. Varav 35 st (exakt) var robotbåtar dvs ytattack. Danskarna beställde alltså fler splitter nya ytattackfartyg än vad försvarets båtklubb hade att tillgå. Idag har försvarets båtklubb nånstans mellan 10-15 ytattackfartyg...
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!