Lumpen är skit.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jo kanske det... hmmm :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Men då skulle vi ju kunna säga att Sverige va i krig när vi lär tyskarna marchera fritt genom Sverige :).

Nej blir det krig då flyttar jag till Danmark och sätter mig på en pub i Köpenhamn och dricker ÖL tills det värsta har lagt sig :D. Ingen som vågar sig på dom dom är ju med i NATO :D.

Kalla mig självisk men vad skulle det tjäna till att stå upp för Sverige om vi skulle hamna i krig?

Men försvaret gör iofs massa bra saker som att hjälpa till vid katastrofer osv.
Så helt onödiga är dom inte.

Läs här så kanske du fattar:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30982&highlight=Lumpen

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag har gjort lumpen, tyckte det var meningslöst och skulle inte rekommendera någon att göra det, men smaken är som baken - jag har nog helt enkelt lite svårt för att folk med mycket begränsad tankeförmåga skall skrika och gapa och säga åt en att knyta skorna. Dessutom lekte jag mycket krig när jag var liten så den biten hade man liksom gjort.

Jag har släktingar som varit soldater och dött i krig, min farfar var pilot i RAF under kriget och han var väldigt kritisk till krig med medföljande elände.
Jag bodde utomlands i USA ett år och min värdfarsa var gammal vietnamveteran och han var extremt negativt inställd till krigsmakten, samt samma sak med hans bekanta (han hade varit två vändor i vietnam)

/F

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Ibland är det lite tysk stämning a'la reningsbad i blod och stål och ära och fosterland och så. Det står en fritt att tycka vad man vill men vi bör nog försöka lära av historien..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gix skrev:
Intressant diskussion detta...

Nu är det så att jag alltid undrat över hur militärtjänstgöringen i praktiken utförs i Sverige! Måste erkänna att jag inte vet detta...

I Finland MÅSTE ju varje man (samt frivilliga kvinnor) utföra nån form av militärtjänstgöring under åldern 18-28 år. Men, hur e de i Sverige? Alla måste väl inte där eller? Hur väljs man ut isf? Fan, ja har noll koll... så, upplys mig :tummenupp

Själv var jag 6 månader i militären, blev obligatoriskt avståndsmätare för eldledningen pga min stereosyn... skulle jag inte ha hamnat på detta skulle jag antagligen hamnat i "skolan" å blivit undersergant/aspirant under 1 år... så de passade mig utmärkt att bli införstådd i att jag tillhör gruppen på 5% av befolkningen som har stereosyn :D Hur som hellst hade jag bestämt mig att civiltjänst eller annat trams för att smita undan var oacceptabelt... skulle helt enkelt inte kunna komma hem utan att få stryk av polare, jobbarkompisar, eller farsan... sen att farsansfarsa var i kriget samt alla andra gamla gubbar i släktet skulle ju göra att jag aldrig skulle kunnat se dem i ögonen ifall att jag inte ens klarar av militären... :brinnerup

Efter allt, var det bara trevligt med militären. Missförstå mig väl, jag vill inte tillbax (helst inte ens på rep-övning, men de hamnar ja på iaf...), men det var en del av livet jag värderar... som andra sagt: nya vänner får man, man hade alltid en ursäkt för att dra sig i fyllan på "loman" (lediga helger) eftersom man skyllde på att de var så jävligt inne i veckorna...( :D ), man har ALLTID nått att prata om (på gott & ont), å bättre kondition påtvingades oxå :tummenupp

Men, hur går de till i Sverige? :va

Allmän värnplikt i Sverige, men idag är det bara ca 30% av årskullarna som får göra militärtjänsten pga att försvaret inte har behov av fler.

Intressant är att det är färre än under mellankrigstiden.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Beror ju lite på det där vad man har för föräldrar,min mor bäddade inte min säng efter jag fyllt typ 10 lagade mat ytterst sällan efter jag fyllt 15 och städa vet jag inte hur tidigt jag fick göra kanske runt 10 det med.
sen var ju sängen sällan bäddad men så är det än idag,bäddar bara sängen vid dam besök ju.

hållundan skrev:
haha, du vet inte va du pratar om va??? Jag håller iofs inte med att man blir man i lumpen, jag var fan mer barnslig där än va jag är nu. Elle ja, lika barnslig... hehe. Men man lär sig ta ansvar på ett HELT annat sätt än att morsan städar upp efter dig, morsan bäddar, morsan fixxar käk osv osv. Det kanske inte är manligt, men det är JÄVLIGT nyttigt.... Och på så vis kanske man kan säga att man blir "man". Jag vet inte?

:hej

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Ibland är det lite tysk stämning a'la reningsbad i blod och stål och ära och fosterland och så. Det står en fritt att tycka vad man vill men vi bör nog försöka lära av historien..

Du gör misstaget att jämföra vårt försvar med krigsmakter som Wehrmacht och USA:s, våra militära styrkor är inte offensiva. Vi skall lära av historien det har du rätt i. Kränkare av mänskliga rättigheter och demokratier MÅSTE krossas med alla till buds stående medel.

Fråga gärna danskarna som var med under kriget vad de tycker om att låta bli att försvara sig....

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chris Ash skrev:
Du gör misstaget att jämföra vårt försvar med krigsmakter som Wehrmacht och USA:s, våra militära styrkor är inte offensiva. Vi skall lära av historien det har du rätt i. Kränkare av mänskliga rättigheter och demokratier MÅSTE krossas med alla till buds stående medel.

Fråga gärna danskarna som var med under kriget vad de tycker om att låta bli att försvara sig....
Menar du Irakkriget? Ubåten samt soldaterna som sköt ihjäl några fiskare?

/F

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Chris Ash skrev:
Allmän värnplikt i Sverige, men idag är det bara ca 30% av årskullarna som får göra militärtjänsten pga att försvaret inte har behov av fler.

Intressant är att det är färre än under mellankrigstiden.

Okej, men är det då slumpen som avgör vem som ska in eller? Hur lång tid tjänstgör man, eller vad reglerar/bestämmer tid/plats/uppgift? :confused:

Vill veta allt... :3freak

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Sverige blir fälld titt som tätt i Europadomstolen för brott mot mänskliga rättigheterna, var skall man dra gränsen??

/F

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Gix skrev:
Okej, men är det då slumpen som avgör vem som ska in eller? Hur lång tid tjänstgör man, eller vad reglerar/bestämmer tid/plats/uppgift? :confused:

Man mönstrar vilket tar två dagar,
Innebär att följande testas:
Styrka
Kondition
Syn o hörsel
IQ
Allmän hälsa samt att man inte är helt dum i huvudet (man får prata med pyskolog)

Sen får man snacka med en gubbe som frågar vad man vill göra, säger man att man vill hamna i flottan så hamnar man i armén och tvärs om ungefär :gnissla :rolleyes:

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Felix skrev:
Styrka
Kondition
Syn o hörsel
IQ
Allmän hälsa samt att man inte är helt dum i huvudet (man får prata med pyskolog)

Sen får man snacka med en gubbe som frågar vad man vill göra, säger man att man vill hamna i flottan så hamnar man i armén och tvärs om ungefär :gnissla :rolleyes:

Så, alla (?) kallas in till nått form av "uppbåd" där alla testas å sen avgör armén vem som ska in...!? :confused:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gix skrev:

Mönstringen bestämmer till viss del, men idag är det eget intresse som väger tyngst. Vill du inte slipper du allt som oftast. Svårt att tvinga någon när 70% "ska" slippa.

Man tjänstgör mellan 7.5-17.5 månader. Det finns kortare tjänster också, tex en 3 månaders gröntjänst som är förberedande för hemvärnet.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Menar du Irakkriget? Ubåten samt soldaterna som sköt ihjäl några fiskare?

/F

Jag utgår ifrån att du inte är helt dum i huvudet och fattar att jag menar andra världskriget. Danmark lade ner sina vapen utan strid när Tyskarna kom.
Fråga danskarna vad de tyckte om att se sitt land våldtas i 5 år utan att de gjorde ett skit. Antalet motståndsmän säger allt egentligen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:

Våra militära styrkor är väl ungefär lika offensiva som de är defensiva. Skulle ju vara direkt skandalartat om de inte skulle kunna gå till angrepp. Men vårt politiska klimat är inte så mycket för territoriell expansion, eller så. Ligger sas inte i det nationella intresset längre. Du verkar inte ha läst din Clausewitz tillräckligt noga :7peta

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Sverige blir fälld titt som tätt i Europadomstolen för brott mot mänskliga rättigheterna, var skall man dra gränsen??

/F

Höj blicken en aning.... :rolleyes:

Jag pratar om en krigssituation, en angripare kommer knappast hit för att sälja glass. Är mord på tusentals eller miljontals civila en godtagbar anledning för herrn?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Våra militära styrkor är väl ungefär lika offensiva som de är defensiva. Skulle ju vara direkt skandalartat om de inte skulle kunna gå till angrepp. Men vårt politiska klimat är inte så mycket för territoriell expansion, eller så. Ligger sas inte i det nationella intresset längre. Du verkar inte ha läst din Clausewitz tillräckligt noga :7peta

Nej det har jag inte.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Styrka
Kondition
Syn o hörsel
IQ

Nej! Säg inget mer nu. Han kan vara spion för främmande makt. En svensk tiger!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Nej det har jag inte.
Nähä, men det borde du. Clausewitz säger bl a att det är fösvararen som utlöser kriget. Inget försvar, inget krig.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept