Lumpen är skit.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
a: de som häver ur sig de flesta dumheter här är de som INTE gjort sin värnplikt

b: Sverige har ett nytt försvar nu. Läs på hur det fungerar och hur man i modent samhälle stävjar oroligheter innan de sprids.

c: Det finns stora variationer i Frösvarsmakten, så att döma allt efter hur dåliga orienteringslektioner man haft är lite fel. För övrigt är ju en jägares viktigaste kompetens att kunna orientera. Läste att SAS hade en hel vecka orientering i sina uttagningstester!!

Fråga om ni inte vet istället för att häva ur er massa trams.

OCH POJKAR BLIR MÄN....eller om pojkarnas leksaker bara smäller lite högre, minns inte riktigt

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
hållundan skrev:
haha, du vet inte va du pratar om va??? Jag håller iofs inte med att man blir man i lumpen, jag var fan mer barnslig där än va jag är nu. Elle ja, lika barnslig... hehe. Men man lär sig ta ansvar på ett HELT annat sätt än att morsan städar upp efter dig, morsan bäddar, morsan fixxar käk osv osv. Det kanske inte är manligt, men det är JÄVLIGT nyttigt.... Och på så vis kanske man kan säga att man blir "man". Jag vet inte?

:hej

Jo det förstår jag. Men man kan lära sig ta ansvar på annat vis :p Nyttigt till viss del, själv tänker jag nog inte anmäla mig frivilligt för att få pissig lön och äckliga saker att göra med nån som står å skriker på mig.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Marsipulami skrev:
Gillade faktiskt lumpen, visst fick man hemlängtan, men det kan jag få bara jag reser iväg över helgen för fan.

Idag är inte lumpen vad den har varit, under min tid var det mycket strängare och då fick man inte chans att känna efter OM man hade någon hemlängtan.

Visst blir man lite mognare i lumpen, man tar mer ansvar och man får en helt annan uppfattning om livet. Det är en övergångs från spoling till manligheten. Idag kan jag väl säga att det skulle gjort susen om det fortfarande var tvång att göra lumpen, vi ser ju vart samhället går nu och det är inte kul. Ansvar och respekt är något man lär sig och det har jag haft stor nytta av i livet...

Måste också säga att fan vad kul man hade det ändå i lumpen. Nu efteråt kan man sitta med polarna och berätta hur mycket som helst som hände, och jag har nog bara berättat en bråkdel av vad som igentligen hände.

Nej, lumpen gör susen och att lipa visar ju bara hur lågt man sitter.... Upp med huvudet och visa att man blir man av det....

Pep-Ola Olsson, Ystad.
Du är fortfarande skyldig mig pengar, tror du att du kommer undan. Du fick ju mitt kontonummer till och med. Är dåligt att du inte hör av dig.
//Johan

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
johanrehn80 skrev:
a: de som häver ur sig de flesta dumheter här är de som INTE gjort sin värnplikt

b: Sverige har ett nytt försvar nu. Läs på hur det fungerar och hur man i modent samhälle stävjar oroligheter innan de sprids.

c: Det finns stora variationer i Frösvarsmakten, så att döma allt efter hur dåliga orienteringslektioner man haft är lite fel. För övrigt är ju en jägares viktigaste kompetens att kunna orientera. Läste att SAS hade en hel vecka orientering i sina uttagningstester!!

Fråga om ni inte vet istället för att häva ur er massa trams.

OCH POJKAR BLIR MÄN....eller om pojkarnas leksaker bara smäller lite högre, minns inte riktigt

Enligt ett befäl jag pratade med så utbildades vi på ett sätt man aldrig skulle kunna tillämpa i dagens läge! Låg på FBJS i 2 veckor dock. Det jag ville ha ut av att jag klagade på orienteringen är att det inte går att ändra på något, värre än Svenska kyrkan i det avseendet ju!. Allt ska vara som det vart i alla tider.

Men visst kan det vara bra för många att göra lumpen, men för mig kändes det meningslöst.

Sen var det väl 40% av alla högre befäl som begått grövre våldsbrott med ;)
Säger ju ganska mycket om Sveriges försvar, går inte att komma undan!

Marsipulami

Guest
Hornet skrev:
Nä det lumpen är slut så kommer du bara att komma ihåg allt roligt du gorde och sakna det :tummenupp

Det stämmer. Och faktum är att även det tråkiga som man gjorde skämtar man om och tycker att det igentligen var roligt det också :tummenupp

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
BlueNote skrev:
Jo det förstår jag. Men man kan lära sig ta ansvar på annat vis :p Nyttigt till viss del, själv tänker jag nog inte anmäla mig frivilligt för att få pissig lön och äckliga saker att göra med nån som står å skriker på mig.

Har man inte gjort sin värnplikt själv så VET MAN INTE vad det handlar om, och bör därmed inte yttra en massa förutfattade meningar, precis som att säga att det är skitfarligt och meningslöst och fjantigt att köra hoj för brosans polare sa det och sen har man inget körkort själv och har aldrig kört hoj!

Däremot har jag full respekt :tummenupp för de som hoppat av efter ett tag efter att ha testat. Allt passar ju inte alla, och man kan ha otur att hamna under kassa officerare, för visst finns det sånna!

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Vastrix skrev:
Det jag menar är att Sverige under vinterkriget "lånade" ut flyg, trupper o liknande som stred inne i Finland. Varför är inte det krig?

Sverige kan inte räkas som krigande nation som var aktivt delaktiga i Finska vinterkriget då de inte bistod med mer än förnödenheter. De svenskar som stred kom från frivilliga organisationer. Sveriges Offentliga inställning var att som nation vara neutral. En neutralitet som det tummades en hel del på, dock inte ifråga om militärt bistånd till Finland........men det e en annan historia

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Fredda66 skrev:
Alltid samma gäng som diskuterar i dessa trådar.
Kommer ni fram till något nytt eller?

//Fredda

det e bra att gjort lumpen.
Sen gillar ingen en vekling eller nån som gnäller..
e väll det..

Sen e det ofta dom som inte ens gjort lumpen som har många synpunkter.

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Vastrix skrev:
Skulle snarare säga att det var ca 60 år sedan. Syftar alltså på Vinterkriget där Sverige (tack o lov trots komunisterna) hjälpte finnarna med materiel o soldater.

Då påstår jag att vi fortfarande deltar i krig.
Men med fredsbevarande uppgifter som i tex Kongo,Bosnien och andra "oroliga" länder

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Vastrix skrev:
Försvaret kostar mycket pengar. Det räcker inte heller med att man ger lite pengar "då o då". För att ha ett strakt försvar krävs det mycket pengar i varje årsbudget vilket är svårt (o fruktansvärt dyrt) för ett litet land som Sverige.

Men jag har faktiskt för mig att det var så mycket som 1 miljard eller likande.... eller det är kanske endå lite pengar inom hela försvaret?

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
Quaya skrev:
Men jag har faktiskt för mig att det var så mycket som 1 miljard eller likande.... eller det är kanske endå lite pengar inom hela försvaret?

Det ligger nog snarare på XX miljarder...har inga up to date siffror, men det borde la hamna på ca 30 eller nåt däröver....inklusive kostnaderna för civilanställa å annat...men vet inte, bara spekulerar, någon som vet....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dr Gixxer skrev:
Det ligger nog snarare på XX miljarder...har inga up to date siffror, men det borde la hamna på ca 30 eller nåt däröver....inklusive kostnaderna för civilanställa å annat...men vet inte, bara spekulerar, någon som vet....

Ca 40 miljarder är den årliga försvarsbudgeten, om det var den ni menade.

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Lumpen är (nästan) aldrig kul när man gör den, det är först efteråt man kan skrattar åt det hela och åt minnena.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
landen skrev:
Enligt ett befäl jag pratade med så utbildades vi på ett sätt man aldrig skulle kunna tillämpa i dagens läge! Låg på FBJS i 2 veckor dock. Det jag ville ha ut av att jag klagade på orienteringen är att det inte går att ändra på något, värre än Svenska kyrkan i det avseendet ju!. Allt ska vara som det vart i alla tider.

Men visst kan det vara bra för många att göra lumpen, men för mig kändes det meningslöst.

Ok, jag säger inte att DU har fel, jag respekterar din åsikt. Däremot går det inte att döma ut hela försvarsmakten efter hur det går till på vissa delar i FJS. Visst skulle jag nog själv välja att lära ut på det enklase och mest pedagogiska sättet.......och officersutbildningen är mycket riktad mot att använda en ny pedagogik.

Om det är den katastrofala undersökningen som presenterades förra året du menar..........Lägg märke till VAD som visades. Dömda för brott i domstol eller av åklagare nånting. Minns inte exakt vad kriterierna.

Då är det inräknat alltså om du tex nekar en bot som då går till tingsrätten = Dömd officer.

Det ska kanske noteras att officerare låg LÄGRE än snittet i samhällen. ( men jag försvarar ingenting, dock att vi alla utges för att vara kriminella )

Frågor på det ? , Verkställ !

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
landen skrev:
Nej blir det krig då flyttar jag till Danmark och sätter mig på en pub i Köpenhamn och dricker ÖL tills det värsta har lagt sig :D. Ingen som vågar sig på dom dom är ju med i NATO :D.

Kalla mig självisk men vad skulle det tjäna till att stå upp för Sverige om vi skulle hamna i krig?
Känner du så för ditt fosterland kan du väl flytta redan imorgon :7peta

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
landen skrev:

Hahaha, du hoppade av efter 2 veckor??? Jo så brukar det låta. Eller orkade lille pojken inte med jägartjänsten. Sorligt o skriva illa om saker bara för att du inte pallade med det. :rofl

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Intressant diskussion detta...

Nu är det så att jag alltid undrat över hur militärtjänstgöringen i praktiken utförs i Sverige! Måste erkänna att jag inte vet detta...

I Finland MÅSTE ju varje man (samt frivilliga kvinnor) utföra nån form av militärtjänstgöring under åldern 18-28 år. Men, hur e de i Sverige? Alla måste väl inte där eller? Hur väljs man ut isf? Fan, ja har noll koll... så, upplys mig :tummenupp

Själv var jag 6 månader i militären, blev obligatoriskt avståndsmätare för eldledningen pga min stereosyn... skulle jag inte ha hamnat på detta skulle jag antagligen hamnat i "skolan" å blivit undersergant/aspirant under 1 år... så de passade mig utmärkt att bli införstådd i att jag tillhör gruppen på 5% av befolkningen som har stereosyn :D Hur som hellst hade jag bestämt mig att civiltjänst eller annat trams för att smita undan var oacceptabelt... skulle helt enkelt inte kunna komma hem utan att få stryk av polare, jobbarkompisar, eller farsan... sen att farsansfarsa var i kriget samt alla andra gamla gubbar i släktet skulle ju göra att jag aldrig skulle kunnat se dem i ögonen ifall att jag inte ens klarar av militären... :brinnerup

Efter allt, var det bara trevligt med militären. Missförstå mig väl, jag vill inte tillbax (helst inte ens på rep-övning, men de hamnar ja på iaf...), men det var en del av livet jag värderar... som andra sagt: nya vänner får man, man hade alltid en ursäkt för att dra sig i fyllan på "loman" (lediga helger) eftersom man skyllde på att de var så jävligt inne i veckorna...( :D ), man har ALLTID nått att prata om (på gott & ont), å bättre kondition påtvingades oxå :tummenupp

Men, hur går de till i Sverige? :va

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
äähh va glad att du får göra lumpen, sluta mesa.
alla skulle tvingas till lumpen.

och du landen, dra nu tack.

Last edited:

TopCop

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Bandit 1200, mattsvart
"Gud och soldaten vördar vi, när i stunder av fara de står oss bi.
Men när borta är faran och fyllda är faten,
då glömma vi gud och föraktar soldaten."

Försvarsviljan är oftast högre i länder som nyligen sett krigets hemskheter...

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
R2 skrev:
äähh va glad att du får göra lumpen, sluta mesa.
alla skulle tvingas till lumpen.

och du landen, dra nu tack.
¨

Du ska inte med då? ;), kanske tar en sväng förbi Kristiania med vem vet.

Ironi? Jag gjorde ju i alla fall 10 dagar för mitt fosterland.

Stå still se rakt fram!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...