Lundsberg stängs

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja men vill man ha en karriär så väljer man bort barn enligt mig iaf.

Sen hur ledare fostras skiter jag ett långt stycke i, det som är klart och tydligt är ju att dom inte kommer att fostras där på ett tag iaf.

Vad har du för verklighetsuppfattning egentligen?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad har du för verklighetsuppfattning egentligen?

Min helt egna, och med facit i hand så har den varit väldigt lyckad i hänseende barn iaf..

Själv då?

Och om du inte förstod så menade jag ju givetvis en karriär där man är tvingad att lämna sina hjärtan på ett internat för att man prioriterar sig själv så mycket högre, men ett trekantigt ärr kan ju ses som snyggt det med.

Last edited:

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Tillslut kunde skolinspektionen inte stå emot trycket.

Men, de religiösa friskolorna är fortfarande för heliga att stänga. Så fördöma Darwin är ok fortfarande ...

Fy fan

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Helt ärligt Rabb..

Skaffar man barn så ser man till att kunna ta hand om dom tills dom är vuxna och står på egna ben.
Har man barn i skolålder så väljer man bort sin karriär för att vara en bra och närvarande förälder.

Nu finns det ju andra internat som inte lever efter 100 åriga värderingar så problemet är ett ickeproblem, det är bara att slussa eleverna vidare och passar inte det så har vi ju hemkommunernas ansvar som faktiskt ser till att eleverna får slutföra sina studier.

Vad är det som säger att man inte kan vara en bra förälder samtidigt som man placerar sina barn på internatskolor? Man skickar inte dit dem när de är 4 år direkt...
Ska man skippa lumpen också och låta ungarna bo hemma tills de är 30 år och göra dem en björntjänst?

Jag tror att jag är en bra förälder som kräver väluppfostrade och disciplinerade ungar och jag är inte främmande för att sätta mina ungar på internat då jag tror att det gynnar dem i det stora hela.
Men kanske inte Lundsberg direkt...

Det finns många rätt och fel vid uppfostrande av sin avkomma men det är jävligt svårt att bestämma i förhand vad som är just rätt eller fel. Men jag är jävligt tveksam över att internatskola skulle vara fel, kanske för enstaka individer men inte annars.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad är det som säger att man inte kan vara en bra förälder samtidigt som man placerar sina barn på internatskolor? Man skickar inte dit dem när de är 4 år direkt...
Ska man skippa lumpen också och låta ungarna bo hemma tills de är 30 år och göra dem en björntjänst?

Jag tror att jag är en bra förälder som kräver väluppfostrade och disciplinerade ungar och jag är inte främmande för att sätta mina ungar på internat då jag tror att det gynnar dem i det stora hela.
Men kanske inte Lundsberg direkt...

Det finns många rätt och fel vid uppfostrande av sin avkomma men det är jävligt svårt att bestämma i förhand vad som är just rätt eller fel. Men jag är jävligt tveksam över att internatskola skulle vara fel, kanske för enstaka individer men inte annars.

Ja jag utgår bara från mina värderingar och erfarenheter, dom är kanske bara är appliceringsbara för mig/oss.

Jag ser ju inte internat som en förkastligt företeelse men just denna skola har ju missat fatalt i att se till att förmedla en acceptabel värdegrund, sen är ju media inte osubjektiva heller men iom att skolan stängs av en insatt myndighet så ligger det ju en del fakta som vi inte har insyn i bakom detta beslut.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Min helt egna, och med facit i hand så har den varit väldigt lyckad i hänseende barn iaf..

Själv då?

Och om du inte förstod så menade jag ju givetvis en karriär där man är tvingad att lämna sina hjärtan på ett internat för att man prioriterar sig själv så mycket högre, men ett trekantigt ärr kan ju ses som snyggt det med.

Som röd bör du nog tala väldigt tyst om att aktivt skilja barn och föräldrar åt.

Jag talade om barnens karriärmöjligheter. För övrigt skrev jag att man får tycka vad man vill om saken. Det gör jag.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som röd bör du nog tala väldigt tyst om att aktivt skilja barn och föräldrar åt.

Jag talade om barnens karriärmöjligheter. För övrigt skrev jag att man får tycka vad man vill om saken. Det gör jag.

Som den jag är oavsett färg så har jag aldrig sagt att föräldrar och barn skall skiljas åt, tvärtom om du nu ens kan läsa vad jag skriver.

men som vanligt börjar du blanda in min ev politiska ståndpunkt i diskussionerna.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Som den jag är oavsett färg så har jag aldrig sagt att föräldrar och barn skall skiljas åt, tvärtom om du nu ens kan läsa vad jag skriver.

Varför kommer du med såna grejer, "ens kan läsa", "Om du nu inte förstod"?
Jag tänker bortse från plumpa inlägg av den typen och förutsätter att du lägger ner det.

Min kommentar om att skilja barn och föräldrar åt handlar om den familjepolitik som bedrivits i decennier och vad den lett till. Vilka som suttit i regeringsställning huvuddelen av den perioden torde vara rätt odiskutabelt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför kommer du med såna grejer, "ens kan läsa", "Om du nu inte förstod"?
Jag tänker bortse från plumpa inlägg av den typen och förutsätter att du lägger ner det.

Min kommentar om att skilja barn och föräldrar åt handlar om den familjepolitik som bedrivits i decennier och vad den lett till. Vilka som suttit i regeringsställning huvuddelen av den perioden torde vara rätt odiskutabelt.

Ok så eftersom att du nu vet att jag är röd;) så kan du få övergripa min åsikt i denna fråganmmed att hävda gammal sossementalitet?

Det är ju lika dumt som om jag skulle påstå att du kan stämma en Banjo på gehör ju..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja jag utgår bara från mina värderingar och erfarenheter, dom är kanske bara är appliceringsbara för mig/oss.

Jag ser ju inte internat som en förkastligt företeelse men just denna skola har ju missat fatalt i att se till att förmedla en acceptabel värdegrund, sen är ju media inte osubjektiva heller men iom att skolan stängs av en insatt myndighet så ligger det ju en del fakta som vi inte har insyn i bakom detta beslut.

Erfarenheten får man ju först i efterhand när det gäller barn på internatskolor men eftersom man brukar kunna ta lärdom från tidigare erfarenheter så har det ju gått alldeles utmärkt för barn som har gått på internatskolor.
Därmed inte sagt att de inte skulle ha lyckats lika bra annars men jag tror att internaten har flera fördelar som man inte uppnår på vanlig skola.

Att just Lundsberg har missat att förmedla en acceptabel värdegrund håller jag inte med om, däremot har de misslyckats med att sätta tydliga gränser för vad som är ok och det får de lida surt för nu. De skulle ha gjort betydligt mer betydligt tidigare SAMTIDIGT som de förmedlade sin värdegrund som de garanterat har gjort.
Men det är ungdomar vi har att göra med och då räcker det inte med att säga "du får inte göra si och så", det vet ju alla.
Och jag tror faktiskt att även skolinspektionens ansvariga har koll på media och märkte att det krävdes ett drastiskt beslut för att lugna den arga folkmassan. Tror inte du att det är något åt det hållet?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Erfarenheten får man ju först i efterhand när det gäller barn på internatskolor men eftersom man brukar kunna ta lärdom från tidigare erfarenheter så har det ju gått alldeles utmärkt för barn som har gått på internatskolor.
Därmed inte sagt att de inte skulle ha lyckats lika bra annars men jag tror att internaten har flera fördelar som man inte uppnår på vanlig skola.

Att just Lundsberg har missat att förmedla en acceptabel värdegrund håller jag inte med om, däremot har de misslyckats med att sätta tydliga gränser för vad som är ok och det får de lida surt för nu. De skulle ha gjort betydligt mer betydligt tidigare SAMTIDIGT som de förmedlade sin värdegrund som de garanterat har gjort.
Men det är ungdomar vi har att göra med och då räcker det inte med att säga "du får inte göra si och så", det vet ju alla.
Och jag tror faktiskt att även skolinspektionens ansvariga har koll på media och märkte att det krävdes ett drastiskt beslut för att lugna den arga folkmassan. Tror inte du att det är något åt det hållet?

Jag hoppas och tror att skolinspektionen tar sina beslut på fakta och inte aftonhoran, men givetvis så tar ju även dom intryck av ett mediadrev.

Att misslyckas med att sätta gränser ser jag som ett misslyckande i den slitna värdegrunden, för i en sån ligger allt samlat.

jag tror också att internaten fyller en funktion men dom får inte fastna i gamla rutiner och förlegade värderingar.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
1238858_537880252949477_1368450815_n.jpg

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x

Som röd bör han tala tyst men får tycka vad han vill.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Helt ärligt Rabb..

Skaffar man barn så ser man till att kunna ta hand om dom tills dom är vuxna och står på egna ben.
Har man barn i skolålder så väljer man bort sin karriär för att vara en bra och närvarande förälder.

Nu finns det ju andra internat som inte lever efter 100 åriga värderingar så problemet är ett ickeproblem, det är bara att slussa eleverna vidare och passar inte det så har vi ju hemkommunernas ansvar som faktiskt ser till att eleverna får slutföra sina studier.

Jag håller nog inte med dig i huvudtaget. Det må hända att det finns kvarlevor av gamla värderingar på internatskolorna. Faktum är att man lär sig lite seder och bruk i uppförande, vilket skulle kunna vara rätt nyttigt att lära ut även på vanliga kommunala skolor. En sådan sak som att resa sig upp för äldre, inte gå med keps inomhus eller ha en vettig hållning vid middagsbordet och ett bordsskick som gör att det blir lite trevligare för alla. Små saker som faktiskt inte är så dumt om man tänker efter lite. Många av de åsikter som vädrats i tråden bygger på okunskap. Hur många har själva gått på internatskola här? Ingen skulle jag tro. Ni har fått er uppfattning via media, hörsägen och kanske stött på en och annan bratt som växt upp i en skyddad verkstad som uppfört sig lite illa på fyllan ute på krogen i Båstad, Visby, Marsstrand eller runt Stureplan i Stockholm. Rötägg finns precis överallt. Jag minns själv en dokumentär som gick om just Lundsberg för herrans massa år sedan. Det var något stolpskott som sa något om Ralph Lauren kläder. Tyvärr minns jag inga detaljer, men det lät rent ut sagt obotligt dumt. Har oerhört svårt att tro att hans gelikar tyckte att det han sa var vettigt. Dokumentären gjordes i slutet av 90-talet. Alltså inte den som ligger ute på Youtube om prinsens skola.

Jag tänker inte ta Lundsberg i försvar eller någon annan internatskola för den delen. Den typen av saker som framkommit är inte acceptabelt. Det är dock rätt orimligt att tro att man kan hindra att det sker saker och ting när man samlar ett så stort antal elever på ett antal elevhem. Vi talar om ungdomar som är 14- 18 år ungefär. Internatskolorna är som ett litet minisamhälle. En salig blandning av elever från olika samhällsskikt och bakgrund. Hur mycket skit händer inte utanför skoltid ute i samhället. Problemet där är att man inte kan utkräva något ansvar. Det är lite lättare när det gäller ett internat. Lägg till att det har sin elitprägel. Kan inte undvika att tänka att det här är ett mediadrev där tjänstemän och politiker är med på noterna. Det finns andra intressen som trycker på. Tänker lite på friskolereformen och att riksinternaten har vissa fördelar som inte vanliga friskolor har. Sedan har vi vänsterfalangen så klart som tycker att internaten är en nål i ögat på deras värdegrund.

Bara för att föräldrar skickar sina barn till internatskola betyder det inte att de är dåliga föräldrar. Alla är inte så lyckliga lottade i livet att de kan välja. De har åtaganden som gör att de inte räcker till. Då är det väl bättre att barnen går på internat där de har möjlighet att utvecklas och växa som människor. För utlandssvenskar innebär det att deras barn får en svensk anknytning som de annars inte skulle fått. Utnyttjar man sina år väl på internatskola har man vänner för livet utspridda över världens alla hörn.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle sparkat Lundsbergs hemkunskapslärare.
Bland det första vi glin fick lära oss på hemkunskapen, var att man absolut inte stryker de kläder man har på sig. Sen gick det mycket lättare.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bland det första vi glin fick lära oss på hemkunskapen, var att man absolut inte stryker de kläder man har på sig. Sen gick det mycket lättare.

Underbar kommentar :tummenupp Jag vet en tjej som strök sin skjorta som hon hade på sig och brände sig rejält. Hon hade gått i en kommunal skola. :rolleyes:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Sverige är ett land överfullt av avundsjuka bonntölpar. Nu har skolinspektionen varit tuff mot "dom rika" och hela befolkningen skriker sig hes av lycka.

Det finns exempel på kommunala skolor där systematisk mobbing pågått i åratal och på sin höjd, till slut leder till skadestånd för någon stackars elev men nu är det en rikemansskola och då ska den utplånas från jordens yta typ.

Svennebanan verkar inte fatta hur bräcklig våran Svenska rikedom är. Vi har ingen olja utan måste förlita oss på ett antal stora företag för att överleva. Dessa företag drivs av personer vars barn går på skolor som Lundsberg och liknande.

Jag gillar inte heller dryga fetknoppar med styrelseuppdrag men det är bara att gilla läget och inse att utan dessa blir det väldigt få jobb och därmed väldigt lite pengar till statskassan.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sverige är ett land överfullt av avundsjuka bonntölpar. Nu har skolinspektionen varit tuff mot "dom rika" och hela befolkningen skriker sig hes av lycka.

Det finns exempel på kommunala skolor där systematisk mobbing pågått i åratal och på sin höjd, till slut leder till skadestånd för någon stackars elev men nu är det en rikemansskola och då ska den utplånas från jordens yta typ.

Svennebanan verkar inte fatta hur bräcklig våran Svenska rikedom är. Vi har ingen olja utan måste förlita oss på ett antal stora företag för att överleva. Dessa företag drivs av personer vars barn går på skolor som Lundsberg och liknande.

Jag gillar inte heller dryga fetknoppar med styrelseuppdrag men det är bara att gilla läget och inse att utan dessa blir det väldigt få jobb och därmed väldigt lite pengar till statskassan.

Vad?

Känner ett flertal med industrier och diverse andra företag i bakfickan, ingen av dom har gott på internatskolor.

Man kan ju undra hur de har lyckats bygga upp sina företag utan den fantastiska möjligheten att gå i samma skola som andra storföretagare, kanske på kompetens?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Det första vi fick lära oss var att vi inte ansågs betrodda med annat än smörknivar av ene....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO