Helt ärligt Rabb..
Skaffar man barn så ser man till att kunna ta hand om dom tills dom är vuxna och står på egna ben.
Har man barn i skolålder så väljer man bort sin karriär för att vara en bra och närvarande förälder.
Nu finns det ju andra internat som inte lever efter 100 åriga värderingar så problemet är ett ickeproblem, det är bara att slussa eleverna vidare och passar inte det så har vi ju hemkommunernas ansvar som faktiskt ser till att eleverna får slutföra sina studier.
Jag håller nog inte med dig i huvudtaget. Det må hända att det finns kvarlevor av gamla värderingar på internatskolorna. Faktum är att man lär sig lite seder och bruk i uppförande, vilket skulle kunna vara rätt nyttigt att lära ut även på vanliga kommunala skolor. En sådan sak som att resa sig upp för äldre, inte gå med keps inomhus eller ha en vettig hållning vid middagsbordet och ett bordsskick som gör att det blir lite trevligare för alla. Små saker som faktiskt inte är så dumt om man tänker efter lite. Många av de åsikter som vädrats i tråden bygger på okunskap. Hur många har själva gått på internatskola här? Ingen skulle jag tro. Ni har fått er uppfattning via media, hörsägen och kanske stött på en och annan bratt som växt upp i en skyddad verkstad som uppfört sig lite illa på fyllan ute på krogen i Båstad, Visby, Marsstrand eller runt Stureplan i Stockholm. Rötägg finns precis överallt. Jag minns själv en dokumentär som gick om just Lundsberg för herrans massa år sedan. Det var något stolpskott som sa något om Ralph Lauren kläder. Tyvärr minns jag inga detaljer, men det lät rent ut sagt obotligt dumt. Har oerhört svårt att tro att hans gelikar tyckte att det han sa var vettigt. Dokumentären gjordes i slutet av 90-talet. Alltså inte den som ligger ute på Youtube om prinsens skola.
Jag tänker inte ta Lundsberg i försvar eller någon annan internatskola för den delen. Den typen av saker som framkommit är inte acceptabelt. Det är dock rätt orimligt att tro att man kan hindra att det sker saker och ting när man samlar ett så stort antal elever på ett antal elevhem. Vi talar om ungdomar som är 14- 18 år ungefär. Internatskolorna är som ett litet minisamhälle. En salig blandning av elever från olika samhällsskikt och bakgrund. Hur mycket skit händer inte utanför skoltid ute i samhället. Problemet där är att man inte kan utkräva något ansvar. Det är lite lättare när det gäller ett internat. Lägg till att det har sin elitprägel. Kan inte undvika att tänka att det här är ett mediadrev där tjänstemän och politiker är med på noterna. Det finns andra intressen som trycker på. Tänker lite på friskolereformen och att riksinternaten har vissa fördelar som inte vanliga friskolor har. Sedan har vi vänsterfalangen så klart som tycker att internaten är en nål i ögat på deras värdegrund.
Bara för att föräldrar skickar sina barn till internatskola betyder det inte att de är dåliga föräldrar. Alla är inte så lyckliga lottade i livet att de kan välja. De har åtaganden som gör att de inte räcker till. Då är det väl bättre att barnen går på internat där de har möjlighet att utvecklas och växa som människor. För utlandssvenskar innebär det att deras barn får en svensk anknytning som de annars inte skulle fått. Utnyttjar man sina år väl på internatskola har man vänner för livet utspridda över världens alla hörn.