Ja, som född och uppvuxen i "Lappträsk" har jag personligen inte ens luktat på en skoluniform, däremot finns en del personer och familjer i bekantskapskretsen som dels själva befunnit sig på internatskola under delar av uppväxten, eller själva har sina barn där. Så Din erfarenhet väger tyngre än min.
Jag köper det Du säger om Enskilda Light, visst tusan ökar "valfriheten" möjligheten (för välmenande föräldrar) att bunta ihop ungarna i finare förhållanden, tyvärr kanske inte alla barn far alldeles väl av den möjligheten...
Och inte är de kommunala skolorna fria från segregation och grupperingar heller, däremot inbillar jag mig ändå att en skola sammansatt av elever från fler samhällsskikt ändå erbjuder barnen en miljö där de har lättare att hitta sin plats bland likasinnade?
Det är dock måhända så att den möjligheten inte riktigt gillas eller ens är önskvärd bland alla föräldrar...
Därför kan jag se både för- och nackdelar med internatskola, vissa älskar dom, andra är "märkta för livet" av dom enligt deras egen utsago. Men trots allt fyller de en funktion och med rätt ledning och värderingar sannolikhet en god miljö för ungdomar att få en bra utbildning och utvecklas till självständiga individer.
Men finns inte god ledning och sunda värderingar bör något göras. Och i fallet med Lundsberg förefaller det finnas rätt många indikatorer på att så är fallet. Då är nog det nu fattade beslutet riktigt, i varje fall så länge som verksamheten till viss del finansieras av skattemedel.
Men som sagt - den åsikten är inte baserad på egen erfarenhet utan andrahandsuppgifter. Och visst grundläggs ungdomars åsikter främst hemifrån, utifrån föräldrarnas åsikter och den uppväxtmiljö man erbjuder sina barn.
...Förutom att eleverna kommer från olika bakgrunder har de ofta olika skäl varför de är där. Betänk då att eleverna ska leva med varandra 24 timmar om dygnet där livet är väldigt inrutat och omgärdat av regler och normer.
Jag har själv gått på internatskola och har även erfarenhet från vanlig kommunal skola så jag vågar påstå att jag vet precis vad jag talar om...
...Så mycket har nog inte hänt förutom att vi fått friskolor av varierad kvalitet. Med dem kan man notera att det har blivit en större segregation. Man kan nu se en light version av Enskilda Gymnasiet där de lite bättre bemedlade i en kommun sätter sina barn i samma skola.
...Du nämnde likriktning i åsikter, strömlinjeformade personligheter och taskig tolerans mot avvikande individer. Det finns på internatskolorna, det finns i de kommunala skolorna (även tidigare innan friskolornas tillkomst) och det finns även på friskolorna. Barn och ungdomar är väldigt präglade av sina föräldrars åsikter och den deras närmaste omgivning har...
...Det är inte så att elever som kommer till internatskolorna präglas att få vissa åsikter. De värderingar de har kommer hemifrån.
För att ens barn ska få tolerans och sunda värderingar krävs att ens föräldrar har fötterna på jorden och faktiskt umgås med folk från olika sociala skikt.