Lundsberg stängs

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sverige är ett land överfullt av avundsjuka bonntölpar. Nu har skolinspektionen varit tuff mot "dom rika" och hela befolkningen skriker sig hes av lycka.

Det finns exempel på kommunala skolor där systematisk mobbing pågått i åratal och på sin höjd, till slut leder till skadestånd för någon stackars elev men nu är det en rikemansskola och då ska den utplånas från jordens yta typ.

Svennebanan verkar inte fatta hur bräcklig våran Svenska rikedom är. Vi har ingen olja utan måste förlita oss på ett antal stora företag för att överleva. Dessa företag drivs av personer vars barn går på skolor som Lundsberg och liknande.

Jag gillar inte heller dryga fetknoppar med styrelseuppdrag men det är bara att gilla läget och inse att utan dessa blir det väldigt få jobb och därmed väldigt lite pengar till statskassan.

Åh nej, Lundsberg har stängts, nu går Sverige mot konkurs! Som om det inte finns andra kompetenta människor i vårt avlånga land.

Det där var det dummaste jag har hört.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag kanske inte håller med Dig i allt, men i det citerade har jag inget att invända. Sedan finns förvisso en avigsida också, med likriktning i åsikter, strömlinjeformade personligheter och taskig tolerans mot avvikande individer, men det behöver vi kanske inte orda mer om här. Personligen tror jag Skolverket tröttnade på allt glitter i granen som VD och styrelsen riggade upp på fasaden, medan grundsynen trots allt varit att "- Låt oss ducka publikt så blåser säkert detta över...". Och denna gång kunde man finna saklig grund för åtgärden.

Men jag blir lite nyfiken - har Du själv gått på internatskola eller har närstående som pluggat under liknande förhållanden? Jag upplever nämligen att internatskolor både inom och utom riket blir allt vanligare när det gäller svenska familjer som jobbar och är bosatta utomlands.

...Faktum är att man lär sig lite seder och bruk i uppförande, vilket skulle kunna vara rätt nyttigt att lära ut även på vanliga kommunala skolor. En sådan sak som att resa sig upp för äldre, inte gå med keps inomhus eller ha en vettig hållning vid middagsbordet och ett bordsskick som gör att det blir lite trevligare för alla. Små saker som faktiskt inte är så dumt om man tänker efter lite...

...Hur många har själva gått på internatskola här? Ingen skulle jag tro...

...Bara för att föräldrar skickar sina barn till internatskola betyder det inte att de är dåliga föräldrar. Alla är inte så lyckliga lottade i livet att de kan välja. De har åtaganden som gör att de inte räcker till. Då är det väl bättre att barnen går på internat där de har möjlighet att utvecklas och växa som människor. För utlandssvenskar innebär det att deras barn får en svensk anknytning som de annars inte skulle fått. Utnyttjar man sina år väl på internatskola har man vänner för livet utspridda över världens alla hörn...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige är ett land överfullt av avundsjuka bonntölpar.

:rofl :tummenupp

Och man kan ju bara föreställa sig vad det är för folk som sökt sig till SKolinspektionen, tror ingen där står höger om VPK, VPK är nog rent av obskyrt, idealssvikande och nästintill borgerligt i sådana miljöer.

Och du har helt rätt i att valfri invandrarförort kan det brännas, mobbas, våldtas och rånas i årtionden utan att en endaste hårdhandske tas på, in med fler iPad's bara och ta bort alla speciallärare i svenska skolor så löser sig allt.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Sverige är ett land överfullt av avundsjuka bonntölpar. Nu har skolinspektionen varit tuff mot "dom rika" och hela befolkningen skriker sig hes av lycka.

Det finns exempel på kommunala skolor där systematisk mobbing pågått i åratal och på sin höjd, till slut leder till skadestånd för någon stackars elev men nu är det en rikemansskola och då ska den utplånas från jordens yta typ.

Svennebanan verkar inte fatta hur bräcklig våran Svenska rikedom är. Vi har ingen olja utan måste förlita oss på ett antal stora företag för att överleva. Dessa företag drivs av personer vars barn går på skolor som Lundsberg och liknande.

Jag gillar inte heller dryga fetknoppar med styrelseuppdrag men det är bara att gilla läget och inse att utan dessa blir det väldigt få jobb och därmed väldigt lite pengar till statskassan.

Det där är faktiskt en grov överdrift.

Och det finns två sidor av myntet. Dels är det fantastiskt med entreprenörer, som Ingvar Kamprad
t.ex.

Men den mörka sidan av myntet är att ett fåtal av dessa människor faktiskt utnyttjar
systemen med och för över enorma summor till skatteparadis.

Min poäng är att Sverige kommer klara sig utmärkt utan detta enstaka internat.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Och det faktum att svenska företag köps upp av utländska bolag, och lite allt eftersom flyttar utomlands skulle hävas om ännu fler gick på en internatskola i skogen, med Schejke-inspirerade ideal?

Jag tror snarare att vi skulle vinna på att folk i bolagsstyrelser mm tillsattes utifrån sin kompetens, inte vem man delade rum/strykjärn med på Lundsberg. Vi behöver nytänkande i Sverige för att möta konkurrensen från andra länder, att då låta våra företag styras av folk som har skolats i den mest konservativa skolan vi har känns lite kontraproduktivt.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Bra att skiten stängs ner. Håller man på med systematisk tortyr och bryter mot lagen har man diskvalificerat sig och ska väck. Det jag tycker är mest underligt är hur det här kan ha pågått i decennier utan att ansvariga reagerat. De ansvariga verkar ha "accepterat" det och då är dom även medskyldiga till lagbrott.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det där är väl lite sten i glashus att komma från dig va? :D

Nej faktiskt inte, grevinnan och jag tog ett medvetet beslut att skaffa barn väldigt tidigt och att satsa 100 på dom tills dom stod på egna ben. Vi gjorde ett medvetet val att leva rövare när vi var 40+ i stället.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bra att skiten stängs ner. Håller man på med systematisk tortyr och bryter mot lagen har man diskvalificerat sig och ska väck. Det jag tycker är mest underligt är hur det här kan ha pågått i decennier utan att ansvariga reagerat. De ansvariga verkar ha "accepterat" det och då är dom även medskyldiga till lagbrott.

Det är det som är skillnaden mellan vanliga skolor och Lundsberg.
Mobbing och nollning förekommer överallt, men i normalfallet motarbetas det av "ansvariga" (eller blundas för, så länge det håller sig inom rimliga gränser).
Lundsbergs ledning har uppmuntrat till "kamratuppfostran".
Man stänger inte en skola för att eleverna missköter sig.
Man stänger en skola för att skolan missköter sig.

Att lundsbergsstudenter skulle behövas i företagsledningarna tror jag inte alls på.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är det som är skillnaden mellan vanliga skolor och Lundsberg.
Mobbing och nollning förekommer överallt, men i normalfallet motarbetas det av "ansvariga" (eller blundas för, så länge det håller sig inom rimliga gränser).
Lundsbergs ledning har uppmuntrat till "kamratuppfostran".
Man stänger inte en skola för att eleverna missköter sig.
Man stänger en skola för att skolan missköter sig.

Att lundsbergsstudenter skulle behövas i företagsledningarna tror jag inte alls på.

Men är det verkligen så? Det låter inte riktigt sant, och finns det bevis för att så är fallet? Att de har känt till nollningar och inte vidtagit åtgärder är en femma, men att de har uppmuntrat är en annan.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men är det verkligen så? Det låter inte riktigt sant, och finns det bevis för att så är fallet? Att de har känt till nollningar och inte vidtagit åtgärder är en femma, men att de har uppmuntrat är en annan.

Så här skriver skolinspektionen i sin rapport från 2011 vilket ger känslan av att det hela är ganska väl etablerat och inte bara rör sig om enstaka händelser av någon förvildad elev...

lundsberg.gif
...
..
lundsberg2.gif

Edit:
Det blev pannkaka när jag försökte kopiera texten så jag fick ta skärmdumpar istället..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så här skriver skolinspektionen i sin rapport från 2011 vilket ger känslan av att det hela är ganska väl etablerat och inte bara rör sig om enstaka händelser av någon förvildad elev...

View attachment 390993
...
..
View attachment 390994

Edit:
Det blev pannkaka när jag försökte kopiera texten så jag fick ta skärmdumpar istället..

...och så undrar man varför den så kallade eliten blir som de blir. :hihi Jajääävlar. Skit skall skit ha.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det verkligen rätt att en elitskola inte särbehandlas utan istället tvingas lyda under samma lagar och förordningar som resten av samhället och övriga friskolor?

Samma lagar? I så fall bör väl ytterligare ett hundratal svenska skolor stängas pga mobbing och våld av liknande dignitet?

Om jag fattar rätt så är skillnaden mellan klasserna att ungarna från den riktiga överklassen med "fina" ärvda pengar låter pappas advokat tala med den andra pappans advokat och dessa hittar en överenskommelse. Allting gott för alla rektorer.

Proletärungarna håller bara tyst för sig själv. Allting gott för alla rektorer.

Men föräldrarna till de nyrika ungarna har den dåliga stilen att polisanmäla och helt plötsligt får rektorn problem efter ett antal anmälningar.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag lämnar tråden eftersom jag är i detta träsket, grevinnan påminde mig precis att vi betalt 70k per termin till lillans utbildning,,,, jag skäms och springer till hörnet..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kanske inte håller med Dig i allt, men i det citerade har jag inget att invända. Sedan finns förvisso en avigsida också, med likriktning i åsikter, strömlinjeformade personligheter och taskig tolerans mot avvikande individer, men det behöver vi kanske inte orda mer om här. Personligen tror jag Skolverket tröttnade på allt glitter i granen som VD och styrelsen riggade upp på fasaden, medan grundsynen trots allt varit att "- Låt oss ducka publikt så blåser säkert detta över...". Och denna gång kunde man finna saklig grund för åtgärden.

Men jag blir lite nyfiken - har Du själv gått på internatskola eller har närstående som pluggat under liknande förhållanden? Jag upplever nämligen att internatskolor både inom och utom riket blir allt vanligare när det gäller svenska familjer som jobbar och är bosatta utomlands.

På internat kommer det elever från olika världsdelar där kanske ena föräldern är svensk, där man vill ge sitt barn lite svensk anknytning såväl språkligt som kulturellt. Några är barn till statstjänstemän eller privatanställda som arbetar utomlands. Sedan har vi barn från överklassen eller bättre bemedlade runt om i landet. Som du förstår krävs det en hel del av eleverna. Förutom att eleverna kommer från olika bakgrunder har de ofta olika skäl varför de är där. Betänk då att eleverna ska leva med varandra 24 timmar om dygnet där livet är väldigt inrutat och omgärdat av regler och normer.

Jag har själv gått på internatskola och har även erfarenhet från vanlig kommunal skola så jag vågar påstå att jag vet precis vad jag talar om även om det var många år sedan jag tog studenten. Så mycket har nog inte hänt förutom att vi fått friskolor av varierad kvalitet. Med dem kan man notera att det har blivit en större segregation. Man kan nu se en light version av Enskilda Gymnasiet där de lite bättre bemedlade i en kommun sätter sina barn i samma skola. Du nämnde likriktning i åsikter, strömlinjeformade personligheter och taskig tolerans mot avvikande individer. Det finns på internatskolorna, det finns i de kommunala skolorna (även tidigare innan friskolornas tillkomst) och det finns även på friskolorna. Barn och ungdomar är väldigt präglade av sina föräldrars åsikter och den deras närmaste omgivning har. Bara för att man blandar elever från andra sociala grupper betyder inte det att man helt plötsligt har gett alla en större förståelse och tolerans för varandra. Kolla in i vilken skola som helst så ser du grupperingar. Man har delat in klasser efter vilket område de kommer från ända upp i högstadiet. När de sedan väljer gymnasium väljer de ofta mellan ett par olika inriktningar. Väl där hittar de sina likasinnade och umgås med dem. Det är inte så att elever som kommer till internatskolorna präglas att få vissa åsikter. De värderingar de har kommer hemifrån.

För att ens barn ska få tolerans och sunda värderingar krävs att ens föräldrar har fötterna på jorden och faktiskt umgås med folk från olika sociala skikt.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, som född och uppvuxen i "Lappträsk" har jag personligen inte ens luktat på en skoluniform, däremot finns en del personer och familjer i bekantskapskretsen som dels själva befunnit sig på internatskola under delar av uppväxten, eller själva har sina barn där. Så Din erfarenhet väger tyngre än min.

Jag köper det Du säger om Enskilda Light, visst tusan ökar "valfriheten" möjligheten (för välmenande föräldrar) att bunta ihop ungarna i finare förhållanden, tyvärr kanske inte alla barn far alldeles väl av den möjligheten...

Och inte är de kommunala skolorna fria från segregation och grupperingar heller, däremot inbillar jag mig ändå att en skola sammansatt av elever från fler samhällsskikt ändå erbjuder barnen en miljö där de har lättare att hitta sin plats bland likasinnade?

Det är dock måhända så att den möjligheten inte riktigt gillas eller ens är önskvärd bland alla föräldrar...

Därför kan jag se både för- och nackdelar med internatskola, vissa älskar dom, andra är "märkta för livet" av dom enligt deras egen utsago. Men trots allt fyller de en funktion och med rätt ledning och värderingar sannolikhet en god miljö för ungdomar att få en bra utbildning och utvecklas till självständiga individer.

Men finns inte god ledning och sunda värderingar bör något göras. Och i fallet med Lundsberg förefaller det finnas rätt många indikatorer på att så är fallet. Då är nog det nu fattade beslutet riktigt, i varje fall så länge som verksamheten till viss del finansieras av skattemedel.

Men som sagt - den åsikten är inte baserad på egen erfarenhet utan andrahandsuppgifter. Och visst grundläggs ungdomars åsikter främst hemifrån, utifrån föräldrarnas åsikter och den uppväxtmiljö man erbjuder sina barn.

...Förutom att eleverna kommer från olika bakgrunder har de ofta olika skäl varför de är där. Betänk då att eleverna ska leva med varandra 24 timmar om dygnet där livet är väldigt inrutat och omgärdat av regler och normer.

Jag har själv gått på internatskola och har även erfarenhet från vanlig kommunal skola så jag vågar påstå att jag vet precis vad jag talar om...

...Så mycket har nog inte hänt förutom att vi fått friskolor av varierad kvalitet. Med dem kan man notera att det har blivit en större segregation. Man kan nu se en light version av Enskilda Gymnasiet där de lite bättre bemedlade i en kommun sätter sina barn i samma skola.

...Du nämnde likriktning i åsikter, strömlinjeformade personligheter och taskig tolerans mot avvikande individer. Det finns på internatskolorna, det finns i de kommunala skolorna (även tidigare innan friskolornas tillkomst) och det finns även på friskolorna. Barn och ungdomar är väldigt präglade av sina föräldrars åsikter och den deras närmaste omgivning har...

...Det är inte så att elever som kommer till internatskolorna präglas att få vissa åsikter. De värderingar de har kommer hemifrån.

För att ens barn ska få tolerans och sunda värderingar krävs att ens föräldrar har fötterna på jorden och faktiskt umgås med folk från olika sociala skikt.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

View attachment 390993
...
..
View attachment 390994

Edit:

Skillnad på uppmuntran och acceptans dock, åtminstone i min värld.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO