Lundsberg stängs

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vill man skaffa barn utan att umgås/uppfostra dom är Internat perfa!!! :hihi

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Och inte är de kommunala skolorna fria från segregation och grupperingar heller, däremot inbillar jag mig ändå att en skola sammansatt av elever från fler samhällsskikt ändå erbjuder barnen en miljö där de har lättare att hitta sin plats bland likasinnade?

Jag tror inte att det har någon större betydelse. Vi ser ju att den valfrihet man nu infört med friskolor leder till att elever söker sig till en viss typ av skolor i vissa samhällsskikt. Det har att göra med att de söker sig till likasinnade och miljöer de är bekanta med. Baksidan är att det ökar segregationen. Alla har inte samma möjligheter att få en bra skolgång. Det är inget som enskilda föräldrar går och tänker på. Det är något samhället får ha i åtanke och där ligger ett stort ansvar på de som utarbetar skolreformerna som presenteras för väljarna. Det är väl först om ett årtionde vi ser resultatet av den nuvarande reformen. Personligen tycker jag att det är viktigt att man har en allmän skola som håller hög kvalitet. Alla barn ska ges samma möjligheter att kunna skaffa sig en bra kunskapsgrund som kan leda till att de kan göra en social resa. Det finns inget mer glädjande än att höra solskenshistorier där man från tuffa förhållanden nått sina drömmars mål.

Många som vantrivs på internatskolorna dras med andra problem hemifrån. Alla är inte placerade där av egen fri vilja. Jag skulle inte placera vilket barn som helst där utan att försäkra mig om att de har en stark självkänsla och integritet. Svaghetstecken utnyttjas av andra, precis på samma sätt som det utnyttjas i övriga samhället. Problemet på internat är att man inte kan åka därifrån som man vill. Livet är väldigt inrutat från morgon till kväll sju dagar i veckan. Det finns både för och nackdelar med det.

En bra ledning och styrelse är en förutsättning för att en internatskola ska fungera. En av de viktigaste personerna för en internatelev är dock hemföräldrarna. De fungerar som förebilder för eleverna och tar den roll ens föräldrar vanligtvis gör. Tar dom inte tag i problem de uppmärksammar på elevhemmen då får vi se den typen av skandaler vi nu läser om. Sedan kan de omöjligt ha koll på precis allt som förekommer på elevhemmen. Själv diskuterade jag det här med invigningsritualer med en vän från internattiden här om dagen. Vi kom fram till att det bästa vore om skolan höll i en invigningssermoni som gick ut på att man gör roliga saker som stärker gruppen. Med tanke på elevernas ålder i gymnasieåldern är det rätt lätt hänt att det spårar ur när eleverna själva håller i det. Har man otur kanske det sitter en "flugornas herre" bland dom som går i tredje ring. Här borde skolan reagera hårt och relegera eleverna i fråga. Det ska vara nolltolerans mot att gå över gränsen och utnyttja de eventuella fördelarna man har som äldre elev. Om man hade statuerat några exempel på Lundsberg varje termin hade man nog rätt fått se ett slut på skandalerna. Att bli relegerad är inget någon vill bli. Det är en skam. Eleven vet att deras föräldrar kommer att bli väldigt besvikna på dem och så får de inte fortsätta umgås med de vänner de fått under internattiden.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Bryr mig inte nämnvärt över Lundsbergs stängning men det är dåligt av deras ledning att inte ha fått bort den där fjantiga kamratuppfostran trots varningar. Dock får Skolinspektionen gärna stänga diverse andra skitskolor också där elever inte känner sig säkra (typ alla). Det borde läggas mycket större ansvar på lärarna och ledning i skolorna att elever inte blir misshandlade eller mobbade. De ska bli av med jobben med dåliga vitsord. Eleverna ska inte behöva känna sig rädda när de går till skolan.

Man behöver förövrigt inte vara sosse för att tycka att den sk överklassen är rätt vidrig. Ytlig och falsk. Har umgåtts en del med dem tills jag tröttnade. Känner en person som gått på just Lundsberg men han är visserligen rätt beskedlig av sig.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man behöver förövrigt inte vara sosse för att tycka att den sk överklassen är rätt vidrig. Ytlig och falsk. Har umgåtts en del med dem tills jag tröttnade. Känner en person som gått på just Lundsberg men han är visserligen rätt beskedlig av sig.

Förstår vilka typer du menar. Alla är inte sådana som du säkert själv förstått.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jo det är väl föga förvånande. Straffa dom skydliga och inte oskyldiga. Korkat att göra lärare och övrig personal arbetslös för att ett litet antal idioter misshandlar folk. Undervisningen i sig har aldrig varit problemet. Känns som att SI klev över sina befogenheter där. Allt annat har inte mycket med saken att göra.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo det är väl föga förvånande. Straffa dom skydliga och inte oskyldiga. Korkat att göra lärare och övrig personal arbetslös för att ett litet antal idioter misshandlar folk. Undervisningen i sig har aldrig varit problemet. Känns som att SI klev över sina befogenheter där. Allt annat har inte mycket med saken att göra.

Fel tänkt.
Problemet har varit att skolledningen inte har åtgärdat oegentligheter som pågått i många år, utan snarare uppmuntrat dem.
Förmodligen får de starta upp nu igen, men om de inte skärper sig ordentligt, så ryker hela skolledningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
REKTORN I INTERVJU:

Hur ser du på din egen roll under händelserna?

– För mig handlar det mycket om att man gjort ett offer för att blidka den process som pågått. Jag var inte ens närvarande den helgen. Jag ställer mig väldigt frågande till varför jag blandats in. Det här har fått fruktansvärda konsekvenser för mig och min familj och skapat en vulkan av sorg bland före detta elever för att jag tvingats lämna posten, säger han.

– Av någon anledning sänker man en av Sveriges mest engagerade skolledare som jobbat dygnet runt för ungdomars bästa. Jag får stiga av bara för att lugna mediestormen.

Men nu i efterhand – hur ser du på ditt ansvar som rektor då?

– I slutändan har jag som rektor det yttersta ansvaret och jag måste vara beredd på att ta det. Men jag kan känna efter flera års intensivt arbete att jag måste kunna delegera arbetsuppgifter och vara ledig någon gång.

Du mötte elevrådsrepresentanter dagen före nollningen – vad sade ni då?

– Jag hade ett möte med elevhemsrepresentanter och sade att jag inte ville veta av någon form av kränkningar. Jag pratade generellt om olika typer av traditioner. Man kan ha traditioner men de måste vara godkända, man får inte utsätta människor för kränkningar, säger Staffan Hörnberg.

– Med de premisserna åkte jag upp till fjällen. Vi flög ut och sköt en ripa, inte flera, det var en familjesammankomst, inte en överklassgrej som man försökt göra det till för att sälja lösnummer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lundsbergs-forre-rektor-talar-ut_8747698.svd

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo, fast har man haft problem vid vissa tidpunkter kunde man ju kunnat ana att dessa skull upprepa sig igen vid liknande tidpunkter.

Som han skrev, han har det yttersta ansvaret och är då först att ryka, vilket säkert avspeglats i lönen.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
REKTORN I INTERVJU:

– Med de premisserna åkte jag upp till fjällen. Vi flög ut och sköt en ripa, inte flera, det var en familjesammankomst, inte en överklassgrej som man försökt göra det till för att sälja lösnummer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lundsbergs-forre-rektor-talar-ut_8747698.svd

Jag skulle nog säga att det är en rätt typisk överklassgrej att flyga helikopter över fjällen för att skjuta en ripa. Inte sådär jättemånga i populaset som har såna nöjen..
Maken till verklighetsfrånvänd tomte får man leta efter alltså.. fast rika människor tror väl på allvar att dom är i majoritet, deras pengar är ju fler än alla andras.. :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Rektorn borde ha insikt nog att förstå att eleverna inte bry sig om sin rektor mer än vad elever gör i en kommunal skola och att man inte vinner några sympatier av att ha varit på överklassjakt när man borde fokuserat på sitt jobb. I synnerhet när det inträffar något som påvisar att man borde varit på plats som högsta hönset. Det fanns bättre valda tillfällen att ge sig ut på jakt än när insparken börjar på en internatskola. En revisor åker inte på semester när det är dags för att lämna in bokslut till skattemyndigheterna.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hans underhuggare kan hitta på vafan som helst utan att berätta för honom, han är trots allt ansvarig och ska ha kontroll på vad som sker. Bara ta snytingen och gå vidare, skylla ifrån sig kommer ingen köpa.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO