Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
O startgas, tändstiftsnyckel, najtråd, najtång, muttersvarv o de vanligaste mutterstorlekarna!

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Du skulle inte kunna testa med fjädrarna inåt? :va
Förutsatt att de inte krockar.

Och när du testat det är det bara rakt ut åt sidorna kvar,
mongofult i teorin, men kanske bara riksfult i praktiken. :rolleyes:

Skall du verkligen inte ha stöd?
Eller skall du bara tuffa dig och
skita i att använda det? :brynad

Stencool hoj fresten! :yoparty

:hej

/e

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
o de vanligaste mutterstorlekarna!

Jag trodde att varje mutter på en imperialisk
hoj hade en unik dimension, stigning och
nyckelvidd vilket gör alla muttrar lika vanliga.
:va

Varför tänker jag helt plötsligt på kvinnfolk? :rolleyes:

/e

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jävlar vad snyggt, vilket konstverk, den sadeln.
Fjädrarna frammåt ser nytänkande ut, jag gillar't ! :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En fråga, hur lång hjulbas är det på ditt bygge??

5cm längre än original, har tyvärr inte hjulbasen i huvudet.

O startgas, tändstiftsnyckel, najtråd, najtång, muttersvarv o de vanligaste mutterstorlekarna!

Ujj ujj, snart dags för en sån här?:gnissla

images

Du skulle inte kunna testa med fjädrarna inåt? :va
Förutsatt att de inte krockar.

Och när du testat det är det bara rakt ut åt sidorna kvar,
mongofult i teorin, men kanske bara riksfult i praktiken. :rolleyes:

Skall du verkligen inte ha stöd?
Eller skall du bara tuffa dig och
skita i att använda det? :brynad

Stencool hoj fresten! :yoparty

/e

Jag har faktiskt testat med fjäldrarna inåt, det såg inte klokt ut...:D

Visst är det sidostöd på den, vore lite väl riskabelt att hoppas hitta en husknut så fort jag måste stanna och slå en drill.:)

Spammar med en inspirationsbild: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0120473616032_682401031_6815565_2095468_n.jpg

Säg till om jag stökar till tråden

Skitball hoj, tack för bilden!

Jävlar vad snyggt, vilket konstverk, den sadeln.
Fjädrarna frammåt ser nytänkande ut, jag gillar't ! :tummenupp

Tack tack!:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ikväll gjorde jag ett ryck med dynklädseln, det blev rätt ok med tanke på att man knappt gjort det tidigare. Först limmade jag på konstlädret med kontaktlim på dynan...

Bonneville39.jpg

...och sen när det satt sig började jag popnita, sträcka, popnita, sträcka osv osv...

Bonneville40.jpg

...och till sist var det klart! Fintrimning av överskottet och hjälplig tillsnyggning av vecken som blir vid hörnen på dynan medelst sax och epoxy.

Bonneville41.jpg

I väntan på att limmet skulle härda tillverkade jag egna rostfria 5/16-24 muttrar genom att borra ur två M6:eek:r och gänga om, så med klädseln på plats kunde jag skruva fast dynan och se hur pass eländigt det blev.:gnissla

Bonneville43.jpg

Det duger länge det här, sitter gott på den gör man dessutom så jag är helnöjd.:tummenupp

Bonneville44.jpg

Och nu är det förresten färdigtänkt, fjädrarna sitter framåt och därmed basta!:)

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Sketafint, ser ju ut som en köpesadel! :tummenupp
En fin köpesadel alltså. :rodnar

Men, känner man inte popnitarna när man sitter på den? :confused:
Eller majsuppfittar jag tjockleken på liggaunderlagen? :va

/e

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Helt rätt still på sadeln och nog fan ska fjädrarna sitta framåt. De följer ramens linjer fint samtidigt som det blir cleant bakåt, helt rätt val :tummenupp

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sketafint, ser ju ut som en köpesadel! :tummenupp
En fin köpesadel alltså. :rodnar

Men, känner man inte popnitarna när man sitter på den? :confused:
Eller majsuppfittar jag tjockleken på liggaunderlagen? :va
Ser du på den här bilden (från inlägg #113) så ser du att det är dubbla lager liggunderlag:
Bonneville35.jpg

När det är nytt bör det kanske fungera. Skulle då bero på hur det känns då sadeln är lite mera nersutten. Fast vid det laget kanske konstskinnet är så trasigt att det är dags att göra om hela konstruktionen iaf.

Hur som helst så blev det som sagt var en stilig sadel. Det är väl kanske nästan så att den ser lite för modern och fin ut för det där bygget :tummenupp

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tackar tackar!:)

Det lär dröja innan jag suttit ner sadeln för det känns som att den är mer eller mindre stum i stoppningen, lika bra det så håller den ihop längre. Angående nyskicket lär det väl ändras lite efter att man åkt i oljiga mekarbrallor med en 5" skiftnyckel i bakfickan i några mil.:D

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Som många andra kommenterat... det blir en jävligt ball hoj det här. Riktigt kul att du bygger själv också, gillar sidotanken, men förvånad över att du köpte en bakram istället för att bygga själv med din kunskap och ra resurser i garaget.

Kan nästan se dig på hojen, lämnande ett stort dammoln efter dig i gryningen när du försöker sätta nytt hastighets rekord över Flatruet för att raskt försvinna i horisonten under "Flatruet gravel speed week"!!!!!!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle haft en cykelsadel med inbyggd fjädring, en gammal damsadel :tungan
kör med den där så länge o leta nån gammal bred brunlädrad arselformad sadel,, en sån där gammal klassiker, bruka dyka upp på tradera imellanåt. som skrivs, den där vart "för" fin :hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Som många andra kommenterat... det blir en jävligt ball hoj det här. Riktigt kul att du bygger själv också, gillar sidotanken, men förvånad över att du köpte en bakram istället för att bygga själv med din kunskap och ra resurser i garaget.

Det hade blivit så jäkla mycket jobb för att spara 2500:-, först hade jag varit tvungen att mäta upp originalramen och bygga en ramjigg och sen innan jag fått till bakramen med alla fästen och skit hade bara materialkostnaden kommit upp i samma slant.:gnissla

Sen har jag ju ett annat hojbygge också som har lite högre prio.:)

skulle haft en cykelsadel med inbyggd fjädring, en gammal damsadel :tungan
kör med den där så länge o leta nån gammal bred brunlädrad arselformad sadel,, en sån där gammal klassiker, bruka dyka upp på tradera imellanåt. som skrivs, den där vart "för" fin :hihi

Hmm, har svårt att se att en cykelsadel skulle passa. Den blir så smal framtill att jag tvivlar på att man sitter speciellt skönt.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Traktorsadel från nån gammal BolinderMunktell hade ju varit skoj att se på Trajjan, hela ditt arsle får plats och dessutom ett schysst sidostöd för valkarna :yoparty

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Traktorsadel från nån gammal BolinderMunktell hade ju varit skoj att se på Trajjan, hela ditt arsle får plats och dessutom ett schysst sidostöd för valkarna :yoparty

Samma tanke har slagit mej, orginalsadeln på min Ural -67 e lite åt de hållet avklädd men inte lika bred... Eller tror de e orginalsadeln iaf :confused:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati