Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Det var nån finsk moppe i mcm Som hade satt skylten på undersidan av fotstödet. Så skylten inte syntes alls när hojen var parkerad samt att man slapp oroa sig för att srtödet skulle sjunka ner i gräsmattan o välta hojen.

Jag tyckte det var smart och nåt jag funderar på att göra på min egna moped.

Fast finnarna verkar inte ha riktigt så sinnesjukt stora skyltar som vi i sverige:3freak

Denna finns i tråden om snygga detaljer och lösningar på hojbyggen

5829421-HS7lS.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för infon, jag hade för mig att man kanske fick köra med en sån tejpskylt dom har på snöskotrar men så var det visst inte. Det kan mycket väl bli miniskylt på hojen om alternativet är en sån stor skyltjäkel, nackdelen är väl att om jag blir stoppad för felaktig skylt lär dom väl hitta lite annat som inte gillas också... :eek:reggadmedhardtail

Läste en av mina gamla hojtidingar häromdagen, läste ett reportage om en chey som byggt strippad harleycustom. Hennes lösning på skyltproblemet? Skyltfäste monterat, skylten nedpackad i en nätt liten sidopackväska i brunt läder. "Skulle snuten stoppa mig säger jag bara att den precis ramlat av och att jag är på väg hem för att montera den igen" :D

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Läste en av mina gamla hojtidingar häromdagen, läste ett reportage om en chey som byggt strippad harleycustom. Hennes lösning på skyltproblemet? Skyltfäste monterat, skylten nedpackad i en nätt liten sidopackväska i brunt läder. "Skulle snuten stoppa mig säger jag bara att den precis ramlat av och att jag är på väg hem för att montera den igen" :D

Då får man se till att ha trashat skylten lite innan med repor och för stora slitna skruvhål :hihi

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Då krävs skyltfäste och vagina.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då krävs skyltfäste och vagina.

Jag skrev ju skyltfäste monterat, nog kan herr johansson snickra ihop ett diskret sådant som inte stör hojens stuk alltför mycket? Vaginan är ju krångligare att ordna, men steffes förslag kanske kan vara ett hyfsat substitut? Antingen det, eller så får byggherren börja knaptra östrogen och skaffa urringat ställ :D

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Du lär väl inte åka så långt utan njurbältet:D Sätt skylten där :tummenupp Eller ha den som speedway släpa:tungan

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag gillade faktiskt komforten på min gamla stelbenstraja med lite symbolisk fjädring i batessadeln.. 0.1 bar lägre ringtryck bak bara..

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag lindade den andra pipan nyss när jag väntade på att Lahi´s växelhus skulle torka, då två fel är bättre än ett halvt rätt lindade jag även denna pipa i färdriktningen. En rulle bandage kostar under femhundringen så skulle det se förjävligt ut efter en regnig sommar är det ju inte värre än att göra om och göra rätt.:tummenupp

Bonneville58.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vad ska man ha för olja i en sån här gammal krigare? Jag har läst allt ifrån mineralolja till dieselbilar till helsyntet 0W40 så jag vete fan jag. Helsyntet lär väl rinna rätt igenom motorn så det lär väl måsta bli någon mineral, spelar det någon roll om den är en olja avsedd för våtkoppling eller funkar det lika bra med en bilolja till en sån här motorsvag maskin?

Elffors, du kör väl med rak 50. Tror du det är något att rekommendera i det här fallet?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gubben på P&B som jobbat med trajjor i 40 år säger "vicken rak fötti som helst går bra"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad ska man ha för olja i en sån här gammal krigare? Jag har läst allt ifrån mineralolja till dieselbilar till helsyntet 0W40 så jag vete fan jag. Helsyntet lär väl rinna rätt igenom motorn så det lär väl måsta bli någon mineral, spelar det någon roll om den är en olja avsedd för våtkoppling eller funkar det lika bra med en bilolja till en sån här motorsvag maskin?

Elffors, du kör väl med rak 50. Tror du det är något att rekommendera i det här fallet?

En olja med hög kvalitet med hög undre viskositet.
Kolla med tex P&B vad de rekomenderar.
Problemet med moderna oljor är att de även kalla är så lättflytande att de smyger sig förbi ventilerna och oljefyller vevhuset.
Så visst är det sanning i talesättet angående äldre cyklar: "Rak mineralolja är bäst - Den läcker långsammare."

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Man tackar för hjälpen!

Visst är det transmissionsolja i kedjedrivningen till lådan? Jag har väntat en dryg månad på en verkstadshandbok från Bokus som aldrig kommer så jag har dålig koll på hur motorn ser ut inuti än.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Då customvärlden är smockfull av allsköns symboler och tecken som stärker känslan av att tillhöra något stort och mystiskt kändes det som att lilla jag borde dra mitt strå till stacken för att hedra mc-kulturen i mitt bygge, och ett av de vanligaste tecknen är ett bevingat hjul som signalerar till den ovetande omvärlden att för oss går det minsann undan!

MSC-PA-WingWheel.jpg

En fri tolkning av motivet skissades upp och en styrofoambit skars och slipades till för att bli en kåpa för brytarsystemet på motorn, i nuläget sitter det en ful plåtkåpa där som inte gör någon glad.

Bonneville59.jpg

Med kniv och en orubblig envishet överfördes motivet till en tunn skiva styrofoam och skars ut.

Bonneville60.jpg

Lite smältlim och slipande senare och vips så låg där en brytarkåpa och väntade på lite aluminium!

Bonneville61.jpg

Här står monumentet med en runner pålimmad bredvid Lahis växelhus, jag funderade faktiskt på att limma fast ett par kukar på växelhusgaveln innan gjutningen men lät av någon outgrundlig anledning bli.:)

Lahislda9.jpg

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då customvärlden är smockfull av allsköns symboler och tecken som stärker känslan av att tillhöra något stort och mystiskt kändes det som att lilla jag borde dra mitt strå till stacken för att hedra mc-kulturen i mitt bygge, och ett av de vanligaste tecknen är ett bevingat hjul som signalerar till den ovetande omvärlden att för oss går det minsann undan!
Är inte ett hjul med vingar med i den gamla logotypen för Statens Järnvägar också?

Här står monumentet med en runner pålimmad bredvid Lahis växelhus, jag funderade faktiskt på att limma fast ett par kukar på växelhusgaveln innan gjutningen men lät av någon outgrundlig anledning bli.:)
Jotack, snääällla! Bara ett par små rackare, han skulle aldrig märka något :brynad

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati