Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Personligen tycker jag att det ser för naket ut utan bakskärm. Den här har en snygg bakdel utan en stor tank, lite för lång kanske...
http://www.google.se/imgres?hl=sv&b...sp=17&ved=1t:429,r:67,s:0,i:290&tx=126&ty=104
Inte lika lång...
http://www.google.se/imgres?start=1...p=19&ved=1t:429,r:67,s:100,i:205&tx=126&ty=66
Men skulle jag köra stelben så skulle den likna det här...
http://www.google.se/imgres?hl=sv&b...dsp=17&ved=1t:429,r:36,s:0,i:197&tx=125&ty=55
I slutändan är det din cykel som du ska trivas med men visst är det kul om andra gillar det också!:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Personligen tycker jag att det ser för naket ut utan bakskärm. Den här har en snygg bakdel utan en stor tank, lite för lång kanske...
http://www.google.se/imgres?hl=sv&b...sp=17&ved=1t:429,r:67,s:0,i:290&tx=126&ty=104
Inte lika lång...
http://www.google.se/imgres?start=1...p=19&ved=1t:429,r:67,s:100,i:205&tx=126&ty=66
Men skulle jag köra stelben så skulle den likna det här...
http://www.google.se/imgres?hl=sv&b...dsp=17&ved=1t:429,r:36,s:0,i:197&tx=125&ty=55
I slutändan är det din cykel som du ska trivas med men visst är det kul om andra gillar det också!:)

Ser att de två första hojarna har Peanut-tank, dom jag sett tidigare med sån tank har jag inte riktigt gillat men dom här såg riktigt balla ut. Högstyret däremot är inte min kopp med te.

Egentligen skiter jag fullständigt i vad andra tycker men eftersom jag ändå lade ut bilder på tanken var det lite intressant att höra vad folk tänker om den.

Jag tycker den nya tanken var dö frän:banana

Kul att nån gillar den i alla fall.:)

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Egentligen skiter jag fullständigt i vad andra tycker men eftersom jag ändå lade ut bilder på tanken var det lite intressant att höra vad folk tänker om den.

Kul att nån gillar den i alla fall.:)

Där har vi exakt samma inställning!:tummenupp

Fler skulle bygga som de själva vill och strunta i att det inte gillas av alla.:)

(Det är mycket trevligare att tala om vad man gillar och acceptera att vi är olika... )

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Point of no return!:smasha

Efter att ha slipat ur tanken en hel del hamnade jag här, men jag lär måsta ta ur lite till då tanken kommer upp en cm pga fästena senare.

Här är en bild på midjan, mycket bättre linjer nu IMHO.

Hittade förresten ett kort på Triumphen innan jag började bygga om den, svårt att se att det är samma hoj...:D

Tjo!:tummenupp

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jo det lilla jag sänkte tanken gjorde hela skillnaden, nu är den en del av hojen istället för något som ligger ovanpå.:tummenupp

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Hoj
Sportster 2001
Jag röstar på en kort plåtren bakstänka, även om den inte skulle göra någon nytta skulle det se bra ut.
Kanske upp till höjden på sadeln eller kortare.

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Eller upp till mitten av backdäcket, och sen en skön sissybar? ;)

Btw, tanken blev riktigt fin när du sänkt ner den lite!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vete fan jag, hänga dit en ickefungerande bakskärm bara för utseendets skull........visst....men, har jag tagit det steget är det inte långt till de kromade dödskallarna och handtagsfransarna.:3freak

I alla fall, jag gjorde ett ryck med tanken nyss. Först letade jag rätt på en svartstålsplåt i skjulet och bröt ihop till en tanktunnel.

Sen svetsade jag dit den, hua så tacksamt det är att svetsa svart tunnplåt istället för den eländiga rostfria jag jämt håller på med annars.:)

Ett bakre tankfäste snidades till och svetsades på plats, över en decimeter långt in under tanken för att sprida belastningen och förhoppningsvis slippa spräcka den här tanken också...

Det främre fästet blev en specialare då jag inte får plats med ett vanligt upp emot styrhuvudet, jag har tänkt göra göra en underhängd spännare som klämmer fast tanken mot ramen. Ni får se senare.

Jag kommer måsta flytta tändspolarna och tändboxen men det är inga problem. Tjo!:tummenupp

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Din nya tank (tycker jag) gör sej mkt bättre än förra, börjar bli ordning på linjer/flyt. Cool hoj!

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
En kort ribbad trajaskärm bak och ett smalt styre så är du ju i hamn i min värld. Hade tänkt köra samma tank på min bsa innan jag lade det på is :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Dags att ta tag i tankfästet, ramen borrades för det bakre fästet...

...och en tillsvarvad svetsgänga tiggades på plats, bakre fästet klart!:tummenupp

Det främre blev lite klurigare, då det kommer synas rätt väl fick det dessutom inte se helt förjävligt ut.

Här ligger delarna och solar sig i skenet av metallhalogenlampan, rostfritt och aluminium så inget som kommer rosta upp.

Ihopsatta, nu kanske det börjar klarna hur det ska funka?

Som en fläskläpp!:tummenupp

Sen putsade jag av tanken med sandpapper och kortade styret 3cm på varje sida, blev mycket bättre både för körställningen och utseendet.:tummenupp

Tjo!:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Åh... ÅH... Nu kommer den!... DET ÄR JU SÅ VACKERT SÅ MAN FÅR TÅRNA I ÖGONEN!! :banana :tummenupp :kär :krama

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skärmar är visserligen fulare, men hindrar hjulen från att slänga vatten, lera och grejor på motorn och elsystemet.
Även små, synbarligen meningslösa, skärmar gör stor nytta.
Framskärmsfästet brukar dessutom dubblera som wobbelstag.
Kör ett tag som det är och fundera på om det behövs skärmar.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Då är vi ju överens, skärmar är fula men praktiska. Då inget annat på hojen är byggt praktiskt så vore det ju dumt att bryta traditionen...:D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati