Lyxfällan!

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Riktigt underhållande program, bara underhållning ingenting annat.

Skrattade mest åt hur bra (läs: dåliga) affärer dom två "proffsen" gjorde. Säljer man en bil så frågar man inte "Hur mycket är du beredd att betala för bilen?". De är ungefär samma sak som att säga, "säg ett pris så får du min bil för de priset". :D:D

Sen är man ju dum i huvet om man säljer sin bil till en handlare när han kan få 20:000 till om han hade sålt bilen på blocket. Hörde också att dom sålde någon hoj som gick för 20k, hann tyvär inte se vilken modell etc men jag hoppas verkligen inte att detta var en riktig hoj utan snarare en lifan eller nått annat?

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det stämmer ganska bra, beror lite på vad för typ av fosterbarn man har. men 11000:-/ mänad och barn, det är minibidraget numera.
http://brs.skl.se/brsbibl/cirk_documents/08004.pdf

det är en bra sida att läsa på....har man 5 fosterbarn, så är det ett heltidsarbete i sig, så det är nog inte bara ett enkelt liv...trots 55ksek i månaden...:yoparty:Bugar

Fast jag får inte ihop det till dom summor som du säger.
När jag läser dokumentet som du länkade så får jag det till att rekommenderad omkostnadsersättning är 3588 och rekommenderad arvodesersättning är 4505 för ett barn upp till 13 år. Det blir ju 8000. Men då ska man ju tänka på att omkostnadsersättningen ska täcka kostnader för barnet. Typ kläder, mat, veckopeng, och en massa annat. Ett hem där dom faktiskt bryr sig om ungarna får inte kvar särskilt mycket av dom pengarna.
Arvodesersättningen är ju "lönen" för att man tar hand om ett barn och den är ju skattepliktig. I praktiken så blir det ju kanske 3000 kvar efter skatt av arvodet i bästa fall och jag har svårt att tro att man kan få kvar mycket mer än kanske 2000 av omkostnadsersättningen även om man är ganska snål mot ungarna. Men det är klart. Det är ju inte kattskit om det kommer ovanpå den vanliga inkomsten. Är det sedan flera barn som man kan vara snål mot så blir det ju en hel del kulor till slut.

Men dom siffrorna är ju för "normala" barn som det inte är några särskilda problem med. Barn som klassas som problembarn eller på något annat sätt kräver mer omsorg eller är förenade med större kostnader blir det ju högre ersättning för.

Jag är dock fullt medveten om att det är många familjehem som inte är direkt seriösa. Dom tar in barn och snikar som fan och sen får dom ett ganska bra tillskott till hushållskassan från ersättningen för barnen.

Skrattade mest åt hur bra (läs: dåliga) affärer dom två "proffsen" gjorde. Säljer man en bil så frågar man inte "Hur mycket är du beredd att betala för bilen?". De är ungefär samma sak som att säga, "säg ett pris så får du min bil för de priset". :D:D

Sen är man ju dum i huvet om man säljer sin bil till en handlare när han kan få 20:000 till om han hade sålt bilen på blocket. Hörde också att dom sålde någon hoj som gick för 20k, hann tyvär inte se vilken modell etc men jag hoppas verkligen inte att detta var en riktig hoj utan snarare en lifan eller nått annat?

Jo. Affärerna var väl allt annat än bra och man får ju ganska mycket bättre betalt om man säljer privat via blocket än om man säljer till en handlare. Å andra sidan så är det snabbare att sälja till en handlare. Med lite otur så kan man ju få ligga ute med annons ett tag innan någon nappar. Särskilt om man vill sälja en sporthoj när det är snö ute.

Som jag förstod det så var dom tvungna att få in pengar snabbt. Dom hade väl två dagar eller så på sig för att betala skulden till kronofogden för att det inte skulle bli utmätning.

Det riktigt smarta hade ju varit att aldrig hamna i den situation som dom här två hade hamnat i. När "proffsen" väl kom in så var ju läget så illa att det inte längre var läge att bara göra bra affärer. Det är ju mer en fråga om att desperat försöka lösa krisen. Lite som om man sitter i ett flygplan som är på väg att få soppatorsk. Ner kommer man. Man har bara att välja mellan att ta den fula flygplatsen eller krasha i skogen på väg till den finare flygplatsen.

Det jag har svårt att fatta är hur i helsike man kan dra på sig 44 tusen i utgifter när man bara har 24 in. Man funderar ju liksom om det inte är så att det är statister som bara spelar. För det känns nästan som att ingen kan vara så djäkla korkad. Tyvärr så är det väl så att dom inte är smartare än så.

Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Synd att Charlie och Mathias har sagt att de ska sluta.

Sen tycker jag det är lite tråkigt att "återbesöket" ligger så tätt inpå.
Att hålla en budget första månaden är ju inte så svårt.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

Jag tycker att 50.000kr plus en fräsch Mitchbischi för en Bmw 3-serie 02 som gått 28.000mil är en riktigt bra affär (det var rätt tydligt att det var i utbyte mot lite exponering i tv).

Hojen såg ut att va någon äldre 600 typ fzr eller nåt, så 20 för den mitt i smällkalla vintern var nog inte heller så dåligt.

De hade garanterat fått betydligt mindre för både hoj och bil om fogden hade hämtat grejorna dan därpå och sålt dem.

Det har dessutom faktiskt förekommit att de tackat nej till bud som varit för dåliga.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Häxa som sitter och gnäller när han lånat 350 tuss för att rädda henne.

Kan bara instämma :zpy

Om jag fattade det rätt så hade hon skulderna innan de träffades, undra vart dem gick till :va, och han var snäll och lånade (plus lite extra till ren konsumtion) så att hon kunde bli skuldfri. Att då åter igen sätta sig i skuldfällan är ju ...ja jag finner inga ord man blir ju förbannad :mad:

Sedan höll jag bokstavligen på att gå i taket när killen frågade henne om man skulle sälja av sakerna för 12000...ja det gör vi .de försökte ju inte ens få ett bättre bud :huvet

Att sedan överlåta henne att ta hand om ekonomin ..ja det är ju bara att blicka tillbaka och sett hur hon har skött det tidigare :gnissla

Merovingian

Guest
Tyckte väl att jag hade sett den senaste Lyxfälletjejen tidigare.
Hittade henne snabbt på fejan och mycket riktigt hade vi nio(!) gemensamma "vänner".
Och med vänner menar jag alltså klasskamrater man inte talat med sedan högstadiet.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Då var det dags för Lyxfällan igen.
Nya programledare, tycker de är/låter lite för snälla.

Angående dagens program:

-Tagit barnens sparpengar. Som barnens mormor sparat. :tummenupp

-De två äldre sönerna får låna ut pengar. :tummenupp :tummenupp

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Mycket har man sett i detta program men gårdagens avsnitt tar f-n priset :huvet

Att till ren lyxkonsumtion sno barnens sparpengar som de fått av mormor, och därtill sno ena barnets pengar som han jobbat ihop var f-n droppen! Därtill har de fått barnen att ljuga för mormor för att gå bakom ryggen på henne med vad föräldrarna har gjort! :mad:

Jag säger bara: körkort för att skaffa barn borde införas! Så´na idioter borde inte få lämplighetsintyg för att skaffa barn!! :mad::mad:

Last edited:

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
60.000 i övriga utgifter i MÅNADEN!!! Behöver man säga mer :dummer

Visst, det finns säkert de som tycker att det är små potatis, med jag tror knappast de går och länsar ungarnas konton för att betala sina räkningar. Man blir ju fan förbannad!! :mad:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Njae, jag tror det var 20 000 i övriga utgifter men strax under 60 000 i totala utgifter under månaden.

Sedan var lösningen lite tam också. Dom sålde prylar för 48 000 och sedan var deras ekonomi helt plötsligt fixad :confused:

Sluta rök, skär era övriga utgifter från 20 till 10 så är saken biff. Men utan närmare analys och undersökning av shoppingbeteende kan man knappast hux flux halvera en utgiftskolumn hur som helst.

Att hela familjen, 5 barn + 2 vuxna, skulle klara sig på ett klädkonto om 500 kr/mån är också ett rent jävla skämt. Det blir 71 spänn per person och månad. När ett av dom 5 barnen behöver en ny vinteroverall och vinterskor till dagis så får resten av familjen vänta ett år innan man kan köpa ett par nya jeans...ungefär.

Det var helt enkelt inte realistiskt för fem öre och när dom står där som lyckliga fån och tror att deras problem är lösta genom lite kreativt fixande med budgettavlan är det nästan bara sorgligt.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Charlie och Mattias va helt klart bättre programledare och verkade mer kompetenta på ekonomisidan också.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Varför heter alltid ungarna Kevin? Borde det inte snart ses som en garant för en misslyckad familj?

Nja. är det taget ur WT namnförslagsformulär 1A så är antagandet korrekt.

Men det kan ju vara efter Kevin Windham eller Kevin schwantz vilket måste ses som en bra start i livet.

Husdjur med namn som tequila, chilli, guinness är andra garanter

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...