Ingen som kan lägga upp plus-artikeln?
Lyxfällan-Vanita slutade shoppa och fick jobb hos en finansrådgivare.
Men hur gick det för Holly med mopederna, hårdrocks-Åke och Pernilla som slösade bort barnens sparpengar?
Succéprogrammet ”Lyxfällan” i TV3 fortsätter att locka tittare. Över 950 000 såg höstens tredje program om extravaganta Vanita som brände 35 000 lånade kronor i månaden i butikerna runt Stureplan.
Sedan programmet spelades in i våras har Vanita Bergman, 23, slutat shoppa. Idag är hon sekreterare hos en finansrådgivare och bor på Östermalm.
– Folk tittar litet extra på mig sedan jag var med i ”Lyxfällan”. I morse när jag skulle köpa en kändistidning skrattade kassörskan och frågade om jag verkligen hade råd med den, säger Vanita.
Många tidigare deltagare i ”Lyxfällan” har fortfarande skulder och betalningsanmärkningar.
– Jag har ungefär hälften av skulderna kvar, så jag har varit ganska duktig ändå. Så fort jag har betalat av allt sticker jag till Los Angeles. Jag skulle gärna bli en ny Gynning, säger Vanita.
När Charlie Söderberg ser tillbaka på sin sista säsong som programledare för ”Lyxfällan” är det en deltagare han särskilt minns.
– Hårdrocks-Åke etsade sig fast. Han var så osannolik, men ändå så mänsklig. Jag minns hur vi gick där i snön och bar på hans gitarrer och tjatade på honom att klippa sig, säger han.
Åke Möller, 50, har klarat sig hyfsat. Han digitaliserar fortfarande smalfilm. Verksamheten går runt och han är skuldfri. På lediga stunder spelar han bas eller ägnar sig åt sin amerikanare.
Bilen fick han behålla för Charlie och Mathias.
– Men det kändes väldigt tufft att göra sig av med basen som jag hade haft i 30 år. Det är materiella ting, men de blir som familjemedlemmar de också, säger han.
I ”Lyxfällan” anklagades Åke för att lägga allt ansvar för ekonomin på sambon Lena. Genomslaget och reaktionerna efter programmet överraskade honom.
– Jag tror hela Västervik tittade. Efteråt kom folk fram och tyckte att jag var en tölp. Vinklingen kunde jag ju inte göra något åt och det kändes litet synd, säger han.
Holly Pettersson, 49, och maken P–G i Fritsla söder om Borås kämpar fortfarande med sina skulder. De ångrar bittert att de var med i ”Lyxfällan”.
– Vi kände oss kränkta. Det tog tre månader bara att återhämta sig, säger Holly.
En skatteskuld och en sjukskrivning raserade Hollys och P–G:s ekonomi för ett par år sedan. Förra hösten sökte de till ”Lyxfällan”. Efter bara ett par dagar var de utvalda. Men Holly och P–G fick inte den hjälp de hade hoppats på.
– De behandlade oss som om vi var efterblivna. Vi hade ingen tid att tänka igenom något och hade ingen talan i några beslut, säger Holly.
I en minnesvärd scen säljer ”Lyxfällan” familjens mopeder. P–G fick svårt att ta sig till jobbet.
– Min man hade nio kilometer till bussen. Han var så ledsen att han varken åt eller sov, säger Holly.
I slutet av programmet uppmanas Holly och P–G att också sälja en del av tomten.
– Den gick inte att sälja, men de ville få det att verka som om det var lösningen. Killarna presenterades som våra räddare, men det var en ren cirkusföreställning, säger Holly.
Angelica Andersson, 33, var höggravid då ”Lyxfällan” besökte henne och sambon Rikard i villan utanför Sala för snart ett år sedan. Paret hade 18 lån utöver huslånet och fick svidande kritik för att leva över sina tillgångar.
– Vi hade ett matkonto på 8000 kronor, helt galet! minns Angelica.
Hon och sambon talade aldrig ekonomi med varandra. Angelica hade bara en diffus uppfattning om storleken på skulderna.
– Sedan dess har vi lärt oss att jobba tillsammans. Det är en evig kamp som för alla andra, men idag är det en rolig sådan! Nu ska vi bli helt rena. Allt från kronofogden är borta, men vi har fortfarande höga blancolån, säger Angelica.
Idag har både Rikard och Angelica koll på hushållsekonomin.
– ”Lyxfällan” var avgörande för oss. Vi har lärt oss att prioritera. Idag ringer vi själva och förhandlar om räntor och amorteringar om det skulle behövas. Jag gör inte alltid rätt; det slinker fortfarande ned chips och en Pepsi ibland. Vi har alla våra personliga helveten, men vi lever ett helt annat liv idag, säger Angelica.
Pernilla Dahlström, 42, och maken Thomas i Skogås söder om Stockholm var med i höstsäsongens första avsnitt av ”Lyxfällan”. Sedan programmet spelades in i maj har familjen fått någorlunda ordning på ekonomin. Främst har de skurit ned på sina vidlyftiga inköp.
– Vi har skulder kvar. De försvann inte över en natt. Men vi är på väg. Ordningen var militärisk sedan ”Lyxfällan” hade varit här och så är det fortfarande. Vi är aldrig på affär'n! säger Pernilla.
Först om 5-6 år räknar hon med att familjen är skuldfri. Just nu kämpar hon och maken med varsin kreditskuld på 45 000 kronor vardera. Snart hoppas de kunna betala tillbaka det sista av barnens bortslösade sparpengar.
– Det känns skönt, för det var väldigt tungt att ha gjort av med dem. Jag har haft en tuff period nu sista tiden när allt kommit över mig. Men det är lättare att vara ledsen när alla vet hur det ligger till, säger Pernilla.