Lyxfällan!

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Personligen tycker jag det är märkligt att man kan grina över att skiljas från något annat än en kroppsdel man behöver,allt materiellt går att ersätta,även hembyggen!

Har man inte råd,sälj och ta nya tag,handla på nytt när man är på grön kvist igen.

Henrik

Sant, men...

Jag tror att det dom flesta börjar grina om är att det plötsligt sjunker in hur djupt i skiten dom sitter när dom inte ens har råd att behålla hojen/ skinsoffan/hemmabion eller vad det nu är.

Någonstans där rämnar fasaden dom gömt sig bakom. Ballongen spricker och dom landar...hårt.

Det är i alla fall min amatörmässiga 2-cents psykoanalys :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sant, men...

Jag tror att det dom flesta börjar grina om är att det plötsligt sjunker in hur djupt i skiten dom sitter när dom inte ens har råd att behålla hojen/ skinsoffan/hemmabion eller vad det nu är.

Någonstans där rämnar fasaden dom gömt sig bakom. Ballongen spricker och dom landar...hårt.

Det är i alla fall min amatörmässiga 2-cents psykoanalys :)

Om du orkat 2 inlägg ner hade du hittat ungefär det.....

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Väntar med spänning på den dagen då t.ex nästa Vanita kopia bemöts med följande:
-Ja, med din intelligens och förmodade kapacitet att kunna betala av dina skulder har vi kommit fram till att du får träffa en hallick vi har hittat till dig. Slobodan kommer att ta merparten av dina intäkter men om 4-5 år kommer du att vara skuldfri. Lycka till!

Eller när de står där utblottade med 4 barn och frågan kommer upp om de har råd att behålla familjens katt. Jämför vad ett barn kostar med en katt, och prioritera därefter.
- Ni får behålla 2 av barnen. De andra 2 kommer att skickas runt i världen som reservdels-donatorer. Ni kan inte ana vad de betalar för en frisk hornhinna i vissa länder. Lycka till!

• Gilla
Reaktioner: R2

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Haha, vilket jävla nöt det där var då :D Slog på det nu på lunchen och det är då själva fan att man ALDRIG kan sluta förvånas över folks dumhet.
Jag har aldrig påstått att jag har haft bra ekonomi hela livet men har jag någon gång fått en påminnelse på en räkning så har jag då fått eld i baken och betalat den omgående, och mig veterligen har det bara varit rent slarv från min sida.
Vadå 40cm tjock bunt med oöppnade kuvert?

Jag har jobbat med att stänga av elen hos folk och det de alla har gemensamt är deras dåliga skådespel när man kommer dit och förklarar läget och de spelar dumma. Bara en gång slapp jag den jargongen och då blev det istället nästan handgemäng för att idioten ifråga inte ville ha sin el avstängd, punkt slut :D
Hans fru var dessutom sekreterare till högste chefen på Sydkraft som levererade elen, men som sagt så upphör man aldrig att förvånas tydligen...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
"Inte nog med det, Micke har också köpt en sproilans ny motorcykel"

Var det inte en kawa från 98 ? :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
"Inte nog med det, Micke har också köpt en sproilans ny motorcykel"

Var det inte en kawa från 98 ? :va

Jag reagerade också det på och var tvungen att spola tillbaka och höra vad de sa, och visst var det en sprillans ny motorcykel...
En gammal tjejhoj som inte ens bör få kallas motorcykel :hihi

Såg att hon den där Vanita blivit anställd som finansrådgivare...
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article8051445.ab

Ingen som kan lägga upp plus-artikeln?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

:skrattaåt Tänker på programledarnas komentar i slutet när dom som vanligt komenterar "Jag tror Micke har hittat rätt och kommer sköta det här nu han är verkligen motiverad" Samtidigt som det stod en ny BMW på gården som ju ägdes av en kompis... jojo... Jag undrar även varför skrotvolvon på gården plötsligt var övertäckt? Skulle inte förvåna mig om den helt plötsligt var väldigt påkostad med dyra prylar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Förändringar tar tid, särskilt om de skall bli bestående. Resten är, som man säger, "TV". Att samma sketna bluffkoncept funkar varje gång ger inget hopp för framtiden och då är det tittarnas reaktioner som åsyftas.

Hur kan normalbegåvade människor gå på upplägget i dessa skitprogram varenda gång, häpnadsväckande! Vi är förlorade, sanna mina ord.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
795.000:- för det huset, fan det får man....typ ingenting för här i Stockholm!

Själv väntar jag med stor spänning på när min korkade granne med storhetsvansinne ska vara med i Arga Snickaren & lyxfällan...killen har tappat kollen på i princip allt...lustigt att beskåda.
(har byggt UT villan med ca 200 kvm, taffliga hantverkare dessutom, diverse fel uppdagas hela tiden..):D

Last edited:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Ingen som kan lägga upp plus-artikeln?

Lyxfällan-Vanita slutade shoppa och fick jobb hos en finansrådgivare.

Men hur gick det för Holly med mopederna, hårdrocks-Åke och Pernilla som slösade bort barnens sparpengar?

Succéprogrammet ”Lyxfällan” i TV3 fortsätter att locka tittare. Över 950 000 såg höstens tredje program om extravaganta Vanita som brände 35 000 lånade kronor i månaden i butikerna runt Stureplan.

Sedan programmet spelades in i våras har Vanita Bergman, 23, slutat shoppa. Idag är hon sekreterare hos en finansrådgivare och bor på Östermalm.

– Folk tittar litet extra på mig sedan jag var med i ”Lyxfällan”. I morse när jag skulle köpa en kändistidning skrattade kassörskan och frågade om jag verkligen hade råd med den, säger Vanita.

Många tidigare deltagare i ”Lyxfällan” har fortfarande skulder och betalningsanmärkningar.

– Jag har ungefär hälften av skulderna kvar, så jag har varit ganska duktig ändå. Så fort jag har betalat av allt sticker jag till Los Angeles. Jag skulle gärna bli en ny Gynning, säger Vanita.

När Charlie Söderberg ser tillbaka på sin sista säsong som programledare för ”Lyxfällan” är det en deltagare han särskilt minns.

– Hårdrocks-Åke etsade sig fast. Han var så osannolik, men ändå så mänsklig. Jag minns hur vi gick där i snön och bar på hans gitarrer och tjatade på honom att klippa sig, säger han.

Åke Möller, 50, har klarat sig hyfsat. Han digitaliserar fortfarande smalfilm. Verksamheten går runt och han är skuldfri. På lediga stunder spelar han bas eller ägnar sig åt sin amerikanare.

Bilen fick han behålla för Charlie och Mathias.

– Men det kändes väldigt tufft att göra sig av med basen som jag hade haft i 30 år. Det är materiella ting, men de blir som familjemedlemmar de också, säger han.

I ”Lyxfällan” anklagades Åke för att lägga allt ansvar för ekonomin på sambon Lena. Genomslaget och reaktionerna efter programmet överraskade honom.

– Jag tror hela Västervik tittade. Efteråt kom folk fram och tyckte att jag var en tölp. Vinklingen kunde jag ju inte göra något åt och det kändes litet synd, säger han.

Holly Pettersson, 49, och maken P–G i Fritsla söder om Borås kämpar fortfarande med sina skulder. De ångrar bittert att de var med i ”Lyxfällan”.

– Vi kände oss kränkta. Det tog tre månader bara att återhämta sig, säger Holly.

En skatteskuld och en sjukskrivning raserade Hollys och P–G:s ekonomi för ett par år sedan. Förra hösten sökte de till ”Lyxfällan”. Efter bara ett par dagar var de utvalda. Men Holly och P–G fick inte den hjälp de hade hoppats på.

– De behandlade oss som om vi var efterblivna. Vi hade ingen tid att tänka igenom något och hade ingen talan i några beslut, säger Holly.

I en minnesvärd scen säljer ”Lyxfällan” familjens mopeder. P–G fick svårt att ta sig till jobbet.

– Min man hade nio kilometer till bussen. Han var så ledsen att han varken åt eller sov, säger Holly.

I slutet av programmet uppmanas Holly och P–G att också sälja en del av tomten.

– Den gick inte att sälja, men de ville få det att verka som om det var lösningen. Killarna presenterades som våra räddare, men det var en ren cirkusföreställning, säger Holly.

Angelica Andersson, 33, var höggravid då ”Lyxfällan” besökte henne och sambon Rikard i villan utanför Sala för snart ett år sedan. Paret hade 18 lån utöver huslånet och fick svidande kritik för att leva över sina tillgångar.

– Vi hade ett matkonto på 8000 kronor, helt galet! minns Angelica.

Hon och sambon talade aldrig ekonomi med varandra. Angelica hade bara en diffus uppfattning om storleken på skulderna.

– Sedan dess har vi lärt oss att jobba tillsammans. Det är en evig kamp som för alla andra, men idag är det en rolig sådan! Nu ska vi bli helt rena. Allt från kronofogden är borta, men vi har fortfarande höga blancolån, säger Angelica.

Idag har både Rikard och Angelica koll på hushållsekonomin.

– ”Lyxfällan” var avgörande för oss. Vi har lärt oss att prioritera. Idag ringer vi själva och förhandlar om räntor och amorteringar om det skulle behövas. Jag gör inte alltid rätt; det slinker fortfarande ned chips och en Pepsi ibland. Vi har alla våra personliga helveten, men vi lever ett helt annat liv idag, säger Angelica.

Pernilla Dahlström, 42, och maken Thomas i Skogås söder om Stockholm var med i höstsäsongens första avsnitt av ”Lyxfällan”. Sedan programmet spelades in i maj har familjen fått någorlunda ordning på ekonomin. Främst har de skurit ned på sina vidlyftiga inköp.

– Vi har skulder kvar. De försvann inte över en natt. Men vi är på väg. Ordningen var militärisk sedan ”Lyxfällan” hade varit här och så är det fortfarande. Vi är aldrig på affär'n! säger Pernilla.

Först om 5-6 år räknar hon med att familjen är skuldfri. Just nu kämpar hon och maken med varsin kreditskuld på 45 000 kronor vardera. Snart hoppas de kunna betala tillbaka det sista av barnens bortslösade sparpengar.

– Det känns skönt, för det var väldigt tungt att ha gjort av med dem. Jag har haft en tuff period nu sista tiden när allt kommit över mig. Men det är lättare att vara ledsen när alla vet hur det ligger till, säger Pernilla.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Förändringar tar tid, särskilt om de skall bli bestående. Resten är, som man säger, "TV". Att samma sketna bluffkoncept funkar varje gång ger inget hopp för framtiden och då är det tittarnas reaktioner som åsyftas.

Hur kan normalbegåvade människor gå på upplägget i dessa skitprogram varenda gång, häpnadsväckande! Vi är förlorade, sanna mina ord.

Åja, "gå på" är ju att ta. Det är vinklat åt alla möjliga håll och kanter så klart, men till syvende och sist så hade killen fortfaran 40cm tjock hög med brev. Eller du tror kanske att de köpte vita kuvert för att fylla ut? Må så vara, jag säger inte att det inte förekommer.
Och om du anser att det är skitprogram så får det stå för dig, jag brukar inte glo på mainstream men det är alltid kul att skratta åt andras olycka, det kan även jag göra som är mer än normalbegåvad :mattias

Jag skulle gärna bli en ny Gynning, säger Vanita.

Det är härligt att se unga människor med höga mål här i livet :Bugar

Tack för artikeln förresten :tummenupp

Jädra många lön han hade

Det tog mig halva programmet innan jag fattade att han inte hade så hög lön utan att det var skitmycket lån. Jävla skåningar, kan vi inte tvinga på dem en SFS-kurs?

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...