Lyxfällan

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
finns duktigt om stolpskott i landet..

kan ngn förklara för mig hur man tex får 22 kreditkort eller 17+ mobil abb ??

Gör ingen kreditupplysning längre ??

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag bara måste se avsnittet ikväll..

Konstigt sånt där. Tjejen gillar Biggest looser, för det får henne att känna sig som en modell i kroppen.

Jag älskar Lyxfällan, för jag känner mig så jävla nöjd över pärmarna i bokhyllan, excelerna på bolånen osv..

Man blir liksom referens-bäst :D

+ att man uppskattar det man har och får en väckarklocka om att det var värt att ta en billigare bil än man "kunde" ha valt för att spara mer istället.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag bara måste se avsnittet ikväll..

Konstigt sånt där. Tjejen gillar Biggest looser, för det får henne att känna sig som en modell i kroppen.

Jag älskar Lyxfällan, för jag känner mig så jävla nöjd över pärmarna i bokhyllan, excelerna på bolånen osv..

Man blir liksom referens-bäst :D

+ att man uppskattar det man har och får en väckarklocka om att det var värt att ta en billigare bil än man "kunde" ha valt för att spara mer istället.

Vet inte om det är så stor väckarklocka att titta på lyxfällan egentligen. Hur svårt kan det vara att rätta munnen efter matsäcken? Problemet med dagens samhälle är att folk vant sig vid att de kan köpa allt på avbetalning. Men tillslut blir det för bra. Man borde införa ett nytt ämne i skolan där barnen får lära sig enkel hushållsekonomi. Detta ämne borde följa med hela skolgången ända tills man går ut gymnasiet där man synar alla olika upplägg och tricks som finansbolagen lägger upp. Det hade nog räddat många från misären senare. För vem vill sitta och skämmas i lyxfällan i tidiga 20 års åldern eller dras med skulder genom sina bästa år i livet? På bara några fåtal år har unga människor byggt upp skulder som tar minst 10 år att betala av om de inte får ett riktigt välbetalt jobb och inser vad livet egentligen handlar om.

Jag har en vän som alltid skulle ha senaste tv´n och stereoanläggningen när han var mellan 18- 25 års åldern. Tv apparaterna hyrde han på Thorn till rena rövarpriserna. Han drogs med skulder under många år till detta bolag även efter att det hade upphört sin verksamhet. En dag föreslog hans bankman att han skulle ta ett privatlån för att lösa skulden till Thorn eller det finansbolag som nu tagit över skulden. Det skulle bli billigare. Där hade han gått och betalat höga räntor i år ut och år in. Innan han löst alla skulderna var han över 30 år gammal. Inget extremfall, men han hade nog kunnat ha roligare år där han kunnat lagt pengar på annat. Idag har han förstått vad det handlar om och det är glädjande att se.

Jag tittar ytterst sällan på lyxfällan. Sist jag såg ett avsnitt handlade det om en kille som fick sälja sin bil och motorcykel. Var ett rätt omdiskuterat avsnitt här på forumet minns jag. Tänkte se dagens avsnitt mest för att se hur den här killen resonerar som inte är beredd att sälja sin street racing BMW. Antagligen bygger hela hans identitet på att ha den där bilen och därmed kunna vara en i gänget med sina kompisar som säkert har samma intressen som honom, men kanske andra ekonomiska förutsättningar. Eller så är hela högen ett fall för lyxfällan egentligen :D

Det är väl det som är hela grejen med dagens tv underhållning. Det är bara program som ska få folk att känna sig jäkligt duktiga och som referenser plockar de fram bottenskrapet i samhället. Jag har oerhört svårt att höja mig själv till skyarna. Tycker mest det är tragiskt att se så många unga människor som far illa och har fått helt fel värderingar hemifrån. Sällan är det en generation som trillat dit. Här kommer arv och miljö in i bilden.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vet inte om det är så stor väckarklocka att titta på lyxfällan egentligen.

Nu läste du som satan läser bibeln.

Jag sa att man fick en väckarklocka på att det VAR VÄRT det.. För det är klart att jag har dagar där jag bara vill svänga in och byta dieseldoris mot en S5a, eller köpa den där feta kåken vi skulle vilja ha och (enligt banken) egentligen har råd med..

Men priset blir för högt. Det kostar resorna, goda viner, restaurangbesök och bandagar att bo stort och fint. Lyxfällan är en tröst i att det blir BÄTTRE sen (till skillnad från för deltagarna som redan konsumerat) när vi får 2 riktiga löner.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu läste du som satan läser bibeln.

Jag sa att man fick en väckarklocka på att det VAR VÄRT det.. För det är klart att jag har dagar där jag bara vill svänga in och byta dieseldoris mot en S5a, eller köpa den där feta kåken vi skulle vilja ha och (enligt banken) egentligen har råd med..

Men priset blir för högt. Det kostar resorna, goda viner, restaurangbesök och bandagar att bo stort och fint. Lyxfällan är en tröst i att det blir BÄTTRE sen (till skillnad från för deltagarna som redan konsumerat) när vi får 2 riktiga löner.

Se det som ett debattinlägg. Allt var inte riktat till dig :D
Du och din tjej har en lysande framtid framför er :tummenupp

Sedan får man inte glömma att folk har olika prioriteringar. Men så länge man prioriterar inom sina egna ekonomiska förutsättningar finns det inget rätt eller fel. Det är när man släpper kontrollen över sina utgifter man är illa ute. Tillslut har man fått nya vanor och då är man helt plötsligt ett fall för lyxfällan. Det är inte särskilt svårt att åka dit egentligen. Räcker att du börjar umgås med vänner som har helt andra förutsättningar och du inte vill vara sämre...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Vad var det för speciellt med bilen?! Var det skinnklädsel av tibitansk dvärgsget eller vad var det frågan om!? Varför var den värd så mycket? :glömdet

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Undrar vem som är mest rudis,killen med frillan eller hans skumma bror?Mycket märkliga personer iallafall

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
det här är nog bland det värsta jag sett!, gossen verkar ju förståndshandikappad

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Problemet med lyxfällan är att dom kommer utifrån och ränkar på. Sen ska dom driva en privatekonomi som man driver ett företag. Är nog ingen (eller åtminståne ytterst få) som gör det i verkligheten.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM