Allt är ju relativt..
Vi har en budget för hur mkt vi ska spara för framtida stora investeringar. Att byta hojar båda två skulle inte kräva mkt mer än en resa till handlaren, men det skulle sabba husköpet, bilbyten och bröllopsresa. Alltså har vi inte råd att byta hojar eller göra av med mer pengar på det.
Bilen är nästintill gratis i drift. <500 / mån i förs, fri skatt, fri service och drar ca 0,5 L/mil.. Men den tappar nog ca 2000 / mån i värde. På 3 år är den nog värd 100-125 kkr mindre än vi gav för den. Tar vi inte med det i budgeten varje månad så skulle vi ju konsumera dem pengarna, och stå där om 3 år med en gammal bil, 2 nya hojar och ett tomt konto.
Hur löser ni det? Lånar?
Jag tror det beror oerhört mycket på vilken livsstil man har, om man behöver stoppa in kostnader i excel-ark för att veta vart man står i slutet av månaden ut ekonomisk synpunkt.
Själv vet jag ganska precis vad jag gör av med och inte, men då lever jag ett ganska enkelt liv också.
Sen vet jag inte om det krävs minutiöst insamlande av kvitton för att förstå att kaffe/godis/snus från valfi mack ett par gånger i veckan inte är bra för ekonomin?
Ang. bilens värde så är det väl ingen raketforskning direkt att förstå att den sjunker ju fler mil man kör.
Vill man veta precis vad den är värd vid ett visst antal mil så är det bara surfa runt på blocket i fem minuter så har man en god bild om marknadsvärdet är på den modellen med den utrustningen/servicen.
Jag gillar att ha koll, men som du beskriver det så verkar det rätt överdrivet.
Såvida man inte har så mycket annat för sig.