Lyxfällan

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Allt är ju relativt..

Vi har en budget för hur mkt vi ska spara för framtida stora investeringar. Att byta hojar båda två skulle inte kräva mkt mer än en resa till handlaren, men det skulle sabba husköpet, bilbyten och bröllopsresa. Alltså har vi inte råd att byta hojar eller göra av med mer pengar på det.

Bilen är nästintill gratis i drift. <500 / mån i förs, fri skatt, fri service och drar ca 0,5 L/mil.. Men den tappar nog ca 2000 / mån i värde. På 3 år är den nog värd 100-125 kkr mindre än vi gav för den. Tar vi inte med det i budgeten varje månad så skulle vi ju konsumera dem pengarna, och stå där om 3 år med en gammal bil, 2 nya hojar och ett tomt konto.

Hur löser ni det? Lånar?

Jag tror det beror oerhört mycket på vilken livsstil man har, om man behöver stoppa in kostnader i excel-ark för att veta vart man står i slutet av månaden ut ekonomisk synpunkt.

Själv vet jag ganska precis vad jag gör av med och inte, men då lever jag ett ganska enkelt liv också.

Sen vet jag inte om det krävs minutiöst insamlande av kvitton för att förstå att kaffe/godis/snus från valfi mack ett par gånger i veckan inte är bra för ekonomin?

Ang. bilens värde så är det väl ingen raketforskning direkt att förstå att den sjunker ju fler mil man kör.
Vill man veta precis vad den är värd vid ett visst antal mil så är det bara surfa runt på blocket i fem minuter så har man en god bild om marknadsvärdet är på den modellen med den utrustningen/servicen.

Jag gillar att ha koll, men som du beskriver det så verkar det rätt överdrivet.
Såvida man inte har så mycket annat för sig.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Räknar av hela värdet av bil/hoj etc som fullkomlig förlust i inköpsögonblicket.

På hojen gör jag det, den är alltid en highsider från värdelös.

Bilen är för dyr, och HAR ett värde. Helförsäkringen ger ändå en garanti där, och så länge man är realistisk i värderingen (vad jag faktiskt skulle kunna få inom en vecka) så är det bara fel att skriva av den i förtid.

Men jag förstår din tanke.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror det beror oerhört mycket på vilken livsstil man har, om man behöver stoppa in kostnader i excel-ark för att veta vart man står i slutet av månaden ut ekonomisk synpunkt.

Själv vet jag ganska precis vad jag gör av med och inte, men då lever jag ett ganska enkelt liv också.

Sen vet jag inte om det krävs minutiöst insamlande av kvitton för att förstå att kaffe/godis/snus från valfi mack ett par gånger i veckan inte är bra för ekonomin?

Ang. bilens värde så är det väl ingen raketforskning direkt att förstå att den sjunker ju fler mil man kör.
Vill man veta precis vad den är värd vid ett visst antal mil så är det bara surfa runt på blocket i fem minuter så har man en god bild om marknadsvärdet är på den modellen med den utrustningen/servicen.

Jag gillar att ha koll, men som du beskriver det så verkar det rätt överdrivet.
Såvida man inte har så mycket annat för sig.

1. Jag gillar excel..

2. Så det enda jag egentligen gör är att peta in vad som finns kvar på de samlade kontona och ange räntorna för lånen.

3. Resten "fyller i sig självt".

4. Om man inte köpt/sålt stora saker som bil, hoj, båt eller denna månad bostad.

Det som tar tid är att räkna ihop hur man egentligen har på de olika kontona. Fylla i excelen tar inte ens 2 minuter.

Och räkna på ALLT har jag gjort kortare perioder några ggr för att följa upp verkligheten lite. Ofta inför en osäkerhet där man vill veta hur stora "nödmagrinaler" man har om skiten skulle träffa fläkten.

Som man bäddar får man ligga!!

Nej??

Den man ligger med får bädda!

Som man bäddar får man ligga!!

Nej??

Den man ligger med får bädda!

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
På hojen gör jag det, den är alltid en highsider från värdelös.

Bilen är för dyr, och HAR ett värde. Helförsäkringen ger ändå en garanti där, och så länge man är realistisk i värderingen (vad jag faktiskt skulle kunna få inom en vecka) så är det bara fel att skriva av den i förtid.

Men jag förstår din tanke.

Det är mer sport att köpa en billig bil kontant som man lagar när den går sönder (OBS: aldrig i preventivt syfte - måste gå sönder först) och se hur många mil man kan snåla ur den innan den rasar totalt. :yoparty

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
1. Jag gillar excel..

2. Så det enda jag egentligen gör är att peta in vad som finns kvar på de samlade kontona och ange räntorna för lånen.

3. Resten "fyller i sig självt".

4. Om man inte köpt/sålt stora saker som bil, hoj, båt eller denna månad bostad.

Det som tar tid är att räkna ihop hur man egentligen har på de olika kontona. Fylla i excelen tar inte ens 2 minuter.

Och räkna på ALLT har jag gjort kortare perioder några ggr för att följa upp verkligheten lite. Ofta inför en osäkerhet där man vill veta hur stora "nödmagrinaler" man har om skiten skulle träffa fläkten.

1,2,3 är ju liksom vitsen med excel. :)

Tro du hakade upp dig lite för mycket på tillvägagångssättet att räkna ut allt.

Det var mera behovet att behöva räkna ut allt för att ha någotsånär koll på sin ekonomi jag undrade lite över.
Men det är klart, har man ett väldigt "spretigt" liv med mycket resor, enstaka köp som man sällan gör osv så kan jag förstå att man vill ha lite koll.
Det verkade lite överdrivet bara.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skönt att se att det finns fler kontrollfreaks där ute :hihi

Jag är inte så extrem som Hund men det var sånt som fick mig att börja med detta då jag gjorde precis som han i några omgångar för att se vart pengarna tog vägen.
När man bränner 5-6000:-/månad på tidningar, snus, värdelösa ting och sånt så inser man att det är jävligt mycket pengar som bara kastas bort.
Så nu har jag som regel att inte göra av med mer pengar än att vi har råd att leva på 10 000:-/månad och person med allt inräknat. Då är sparande och sånt också inräknat där och allt som tjänas över 10k/månad är ett plus i kassan som läggs på renovering av hus och dylikt.
Denna månad till exempel får jag ut ca 22k netto vilket innebär 12 000:- överskott. I själva verket är det mer då vi våra utgifter brukar stanna på ca 18k/månad så det överskottet går till ett separat huskonto. De övriga 12 000:- läggs på ett renoveringskonto där jag förra månaden nallade 3000:- då renovering av bil drog iväg i pengar utöver budget.

Visst vore det skitkul att åka och köpa en sprillans ny Ducce istället och sen ta ett sms-lån när det är dags för att betala en oförutsedd räkning, men jag tror att jag hänger mig själv innan det inträffar :näsblod

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skönt att se att det finns fler kontrollfreaks där ute :hihi

Jag är inte så extrem som Hund men det var sånt som fick mig att börja med detta då jag gjorde precis som han i några omgångar för att se vart pengarna tog vägen.
När man bränner 5-6000:-/månad på tidningar, snus, värdelösa ting och sånt så inser man att det är jävligt mycket pengar som bara kastas bort.
Så nu har jag som regel att inte göra av med mer pengar än att vi har råd att leva på 10 000:-/månad och person med allt inräknat. Då är sparande och sånt också inräknat där och allt som tjänas över 10k/månad är ett plus i kassan som läggs på renovering av hus och dylikt.
Denna månad till exempel får jag ut ca 22k netto vilket innebär 12 000:- överskott. I själva verket är det mer då vi våra utgifter brukar stanna på ca 18k/månad så det överskottet går till ett separat huskonto. De övriga 12 000:- läggs på ett renoveringskonto där jag förra månaden nallade 3000:- då renovering av bil drog iväg i pengar utöver budget.

Visst vore det skitkul att åka och köpa en sprillans ny Ducce istället och sen ta ett sms-lån när det är dags för att betala en oförutsedd räkning, men jag tror att jag hänger mig själv innan det inträffar :näsblod
Det är en skrämmande stor del av befolkningen som bränner 5-10 tusen i månaden på tobak, fika, tidningar, pizza och annan skit.

Väldigt många av dessa har inte en aning om just detta. :rolleyes:
Det är inte utan att man blir skeptisk när någon WT gråter ut i Aftonhoran om att han/hon inte har råd med julklappar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1,2,3 är ju liksom vitsen med excel. :)

Tro du hakade upp dig lite för mycket på tillvägagångssättet att räkna ut allt.

Det var mera behovet att behöva räkna ut allt för att ha någotsånär koll på sin ekonomi jag undrade lite över.
Men det är klart, har man ett väldigt "spretigt" liv med mycket resor, enstaka köp som man sällan gör osv så kan jag förstå att man vill ha lite koll.
Det verkade lite överdrivet bara.

Klart att det är överdrivet, jag ÄR överdriven när det gäller den biten. Mest för att jag tycker det är lite kul, men också för att det faktiskt ger en helt annan kontroll.

För mig handlar det inte om att undvika fogden, utan att följa upp en långsiktig plan och se att nettot går åt rätt håll.

Du behöver egentligen inte ha ett "spretigt" liv för det. Har du en halvdyr bil där värdeminskningen är kännbar, äger ditt boende och har semester åtminstone en gång per år så fyller det sin funktion.

Hur håller du kolla på åt vilket håll din nettoförmögenhet går? Eller spelar det ingen roll?

En lösning är ju att ha lån på allt, då följer förhoppningsvis amorteringarna värdeminskningarna hyfsat. Jag gillar inte att ha annat än bolån, lite av en regel. Då måste man hålla koll på nåt annat sätt. Likväl bli jag inte 250´ fattigare för att jag köper en bil, jag kanske blir 30´fattigare, för det är den omedelbara förlusten.

Jag kan inte köpa att det är överdrivet att se till att man sparar/amorterar mer än man konsumerar (kapitalförlust = konsumtion). Att jag sen för min egen skull vill se hur utvecklingen ser ut över tid är mest för motivationens skull. Det är lättare att avstå den där nya datorn jag vill ha om jag kan se att uppoffringarna ger något i andra änden. För trots allt blir det inte pengar på kontot, utan minskade skulder i första hand.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är en skrämmande stor del av befolkningen som bränner 5-10 tusen i månaden på tobak, fika, tidningar, pizza och annan skit.

Jag tror det är en ytterst begränsad del av befolkningen som bränner 5-10000kr/mån på tobak, fika, tidningar, pizza och annan skit.

Annars har medianinkomsten ökat kraftigt på sistone.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror det är en ytterst begränsad del av befolkningen som bränner 5-10000kr/mån på tobak, fika, tidningar, pizza och annan skit.

Annars har medianinkomsten ökat kraftigt på sistone.

Njae.. Jag håller nog med Valmers här.

Har en hel del i "närheten" som tjänar hyfsat, bor billigt och ändå aldrig har pengar trots att de egentligen inte verkar lägga pengar på nåt stort öht.

Lite okynnesdrickande, mkt fika ute, tidningar a´ 58 pix överallt, röker, dricker aldrig kranvatten utan köper allt - helst på 7/11.. osv. Många bäckar små blir svindyrt i slutändan. Får man då ut 15-17 eller så för nåt normalt jobb så är det rimligt. Med en hyra på 6500 och inga pengar kvar före lön så måste det ju ta vägen nånstans.

Det är mer sport att köpa en billig bil kontant som man lagar när den går sönder (OBS: aldrig i preventivt syfte - måste gå sönder först) och se hur många mil man kan snåla ur den innan den rasar totalt. :yoparty

Jo..

Jag åker hellre en fräsch bil/hoj som jag tar hand om. Extra oljebyten, tvättas ofta, rent och fräscht så långt det är möjligt.

Det skiljer nog förvånansvärt lite mellan att ha en nyare (billig) bil som man tar hand om, mot att köpa ett ras man får laga stup i ett. Dessutom åker man betydligt bättre, vet att den startar på morgonen och slipper parkera vid ziggisarna utanför ICA. (Jag får parkera bredvid alla radband istället :()

Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Njae.. Jag håller nog med Valmers här.

Har en hel del i "närheten" som tjänar hyfsat, bor billigt och ändå aldrig har pengar trots att de egentligen inte verkar lägga pengar på nåt stort öht.

Lite okynnesdrickande, mkt fika ute, tidningar a´ 58 pix överallt, röker, dricker aldrig kranvatten utan köper allt - helst på 7/11.. osv. Många bäckar små blir svindyrt i slutändan. Får man då ut 15-17 eller så för nåt normalt jobb så är det rimligt. Med en hyra på 6500 och inga pengar kvar före lön så måste det ju ta vägen nånstans.

Jo..

Jag åker hellre en fräsch bil/hoj som jag tar hand om. Extra oljebyten, tvättas ofta, rent och fräscht så långt det är möjligt.

Det skiljer nog förvånansvärt lite mellan att ha en nyare (billig) bil som man tar hand om, mot att köpa ett ras man får laga stup i ett. Dessutom åker man betydligt bättre, vet att den startar på morgonen och slipper parkera vid ziggisarna utanför ICA. (Jag får parkera bredvid alla radband istället :()

Råna en bank :tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vi gör det i perioder (inte jämt för det behövs inte).. Skriver i varenda inköp. En kaffe, 5 kr parkering, snus, mat uppdelat i kategorier för att se vad som gör att maten är dyr eller billig mot andra perioder (parmesan i mängder t.ex blir dyrt, blodpudding blir billigt), diesel, bensin och frisörbesök.. ALLT! Petar in i en Excel och kan jämföra mot andra perioder om vi ökat minskat något, och i så fall vad.

Så har jag också gjort emellanåt. Rätt bra sätt att ha koll på saker och ting. Kollar man vad man gjort så vet man vad man kan dra in på, eller var man ska gå och handla istället, för att få lite mer pengar över. Lever inget vidlyftigt liv, så jag brukar ha en del pengar över varje månad, ibland mycket, ibland lite mindre, så jag gav upp det för ett tag sedan. Prioriterade tid till annat ett tag och efter att typ 80 kvitton lagts på hög, då orkade jag inte skriva in det. :gnissla

Har man råd till det, så varför inte? Men förstår din poäng. En hel del har inte en aning om vart pengarna går och hur mycket.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så har jag också gjort emellanåt. Rätt bra sätt att ha koll på saker och ting. Kollar man vad man gjort så vet man vad man kan dra in på, eller var man ska gå och handla istället, för att få lite mer pengar över. Lever inget vidlyftigt liv, så jag brukar ha en del pengar över varje månad, ibland mycket, ibland lite mindre, så jag gav upp det för ett tag sedan. Prioriterade tid till annat ett tag och efter att typ 80 kvitton lagts på hög, då orkade jag inte skriva in det. :gnissla

Så är det, man lär sig ju rätt snabbt. Vi gjorde det noga rätt länge när vi flyttade ihop då alla våra rutiner rubbades och vi tyckte att vi hade mindre pengar kvar än vi borde, då hittades några "hål".

Nu var det över ett år sen sist. Ska man göra det måste man ju följa minst en månad, helst två. Tar man en vecka och råkar få två storbesök på ICA så slår det ju helt skevt om man handlat mat för 3500 för en vecka. Men på 1-2 månader får man ett rätt bra medelvärde.

Det jag gör nu, som är grymt skönt att ha och se. Är balansräkningen. Tar ingen tid, och ger en rättvis bild över hur man egentligen har det.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag fick en bil gratis för att förra ägaren inte ville skrota den. :) Har inte lagt ett öre på den, det enda jag gör är att tanka, och den drar 0.6/mil som jag kör (Dvs, det går ganska garanterat komma ner i 0.5 med)... Dock var däcken lite dåliga, så jag fick byta till de medskickade vinterdäcken 2:a oktober eftersom att sommardäcken tappade sulan. funderar på om jag ska lägga ut 500 spänn för att få nya däck till sommaren eller inte. Det kostar ju pengar!

:D

Mycket billigare i drift är nog svårt.

Undrar hur många bilar det finns därute som man kan få gratis eller för en back öl?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag fick en bil gratis för att förra ägaren inte ville skrota den. :) Har inte lagt ett öre på den, det enda jag gör är att tanka, och den drar 0.6/mil som jag kör (Dvs, det går ganska garanterat komma ner i 0.5 med)... Dock var däcken lite dåliga, så jag fick byta till de medskickade vinterdäcken 2:a oktober eftersom att sommardäcken tappade sulan. funderar på om jag ska lägga ut 500 spänn för att få nya däck till sommaren eller inte. Det kostar ju pengar!

:D

Mycket billigare i drift är nog svårt.

Undrar hur många bilar det finns därute som man kan få gratis eller för en back öl?

Gjorde också så för massa år sen. Min dåvarande bil råkade brinna upp, och jag hade ont om deg. Köpte en ful Audi 80 för 1500, hade den ett halvår och 2000 mil innan framvagnen typ exploderade. Men grymt billig under tiden.

Å andra sidan kanske det är värt lite extra att åka ny, fräsch bil mot att åka sånt som ingen orkar skrota om man nu har råd?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men om du hellre fikar, ölar, äter ute och köper tv-spel så mkt du vill än byter upp bilen, åker på resor eller kör några extra bandagar så är det upp till dig.

Vet du inte vad en avskrivning var eller vad var kommentaren om?

Köper man t.ex en bil för en kvarts mille, som man räknar med att man vill ha i 2-3 år, så gäller det att se till att man har täckning när den tiden har gått, annars kan man liksom inte byta. Om man inte ska tära på sitt kapital vill säga, och gör man det så överkonsumerar man - precis som de i lyxfällan.

Är det så svårt att förstå att man måste ha koll på vad saker kostar för att se till att man gör av med mindre pengar än man får in?

Jag vet vad avskivning 'r. Dock har jag aldrig hört någon "avskriva" saker i sin privata ekonomi. Mycket märkligt.

F.ö. måste man inte sitta och fika eller spela TV-spel bara för att man inte bokför en parkeringsbiljett för 5 kr i ett excelblad. Jag tycker du har ganska märklig livsåskådning, det är alltså superviktigt för dig att veta din ekonomis exakta realkapitalvärde i netto? Vad ska det vara bra för? Har man mindre råd med saker om man inte vet det exakta värdet?

Avsätt en halvtimme efter att du betalat räkningarna vid månadsskiftet så man bra koll på ekonomin.
Så har jag gjort de senaste åren och där sammanställer jag alla småutgifter också under en "övrigt" kategori. Behöver inte vara så komplicerat och så ser man exakt hur mycket man har över och vad som kostat senaste månaden.
Alla är olika, men för min del känns det tryggt att ha den kollen.

Det kan man förstås göra, men jag är så lyckligt lottad att jag har råd att parkera varje dag. Även dricka kaffe om jag vill. Jag behöver inte bokföra eller avskriva det i min privatekonomi.

Klart man har koll på ekonomin, jag äger allt jag har bortsett huset och lånar ytterst sällan till saker. Aldrig till kapitalvaror (mc & bilar inräknat). Det blir ordentligt med cash över varje månad, då finner jag inget större behov av att bokföra skitsaker.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vet vad avskivning 'r. Dock har jag aldrig hört någon "avskriva" saker i sin privata ekonomi. Mycket märkligt.

F.ö. måste man inte sitta och fika eller spela TV-spel bara för att man inte bokför en parkeringsbiljett för 5 kr i ett excelblad. Jag tycker du har ganska märklig livsåskådning, det är alltså superviktigt för dig att veta din ekonomis exakta realkapitalvärde i netto? Vad ska det vara bra för? Har man mindre råd med saker om man inte vet det exakta värdet?

Det kan man förstås göra, men jag är så lyckligt lottad att jag har råd att parkera varje dag. Även dricka kaffe om jag vill. Jag behöver inte bokföra eller avskriva det i min privatekonomi.

Klart man har koll på ekonomin, jag äger allt jag har bortsett huset och lånar ytterst sällan till saker. Aldrig till kapitalvaror (mc & bilar inräknat). Det blir ordentligt med cash över varje månad, då finner jag inget större behov av att bokföra skitsaker.

Gör inte det då. Problem solved!

Poängen är att se vad man gör av med pengar på, för att se om det finns hål som inte är värda kostnaden.

Fikar man ex. ute och hyr film (vem som nu gör det 2011) för 2500 / månad så är det samma peng som att byta till sig en 150´ dyrare bil, eller köpa en billigare hoj, eller resa både till Paris och New York varje år. Då kan man ställa sig frågan vad man helst gör för de pengarna.

Jag hade inte heller nåt direkt problem med pengar när vi började med det, men det visade sig att det försvann pengar i hål som inte riktigt var värda det.

Men har du råd att åka vilken hoj du vill, ha vilka bilar du vill, resa hur mkt du vill, dricka hur dyra alkoholdrycker du vill och bo hur stort och fint du vill.. Så grattis! Verkligen.

Om inte, så finns det ett värde i att se över vad som kostar i ditt liv.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag sitter och räknar på ekonomisk livslängd "avskrivning" på bilen, då den är förbrukningsvara i mitt hem...
Lite investeringskalkyl är också jäkligt skoj :tummenupp

Hojen har jag tyvärr inte råd eller ork att skriva av..:gnissla

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad