Lyxfällan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
jag tycker det låter som att mångas våta dröm är att se plus saldot i sitt exelark i slutet på varje månad..

har folk helt och hållet glömt bort att leva ?
Ha kul ?

Nej, men det handlar lite om balans också. Äta blodpudding 4 dar i veckan för att bo bra om 15 år är inte särskilt lockande. Men att köpa ny hoj varenda år, leva för allt vad det går och sitta som 45-åring med 0 i eget kapital känns inte heller som nån dröm. Eller?

Vad det handlar om, är att göra mesta möjliga av varje krona. Få kan få allt. Vad jag gör är att faktiskt värdera varje inköp mot alternativen, inte bara priset i kronor för det är nästintill omöjligt att greppa. Samt att jag räknar på realkostnaden och inte utlägget idag. Det är för mig (nästan) ointressant om en bil kostar 100´ eller 400´ i inköp. Det relevanta är vad den "har" kostat mig den dag jag säljer, inkl. allt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
tror du missar hans poang totalt.

varfor skulle det forresten vara ett skittrakigt liv att veta precis vart man lagger (slanger?) pengarna?

jar ar for lat och har ingen anledning att ha sadan koll for tillfallet, men det hade varit javligt intressant att faktiskt se vad jag branner all deg pa.. troligtvis had jag blivit morkradd om jag hade sett siffrorna.
frugan hade definitivt lamnat mig om hon hade sett dom...

Latversion är ju att ta allt på Visat och klippa/klistra från nätbanken :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Idag har priserna i stort sett stått still i 3 år, ändå verkar folk fast beslutna att de göra vinster på flera hundra tusen bara på ett par år.

Har du någon källa på att priserna inte rört sig under de sista 3 åren?

Att dom backat sista halvåret är en sak, men dom var dyra i vintras.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
jag tycker det låter som att mångas våta dröm är att se plus saldot i sitt exelark i slutet på varje månad..

har folk helt och hållet glömt bort att leva ?
Ha kul ?

För mig är det låångt ifrån kul el livskvalitet att bokföra varje kaffe jag köper..jag lever..vem har nytta för alla sparpengarna när man ligger i graven ?

Jag föredrar att leva nu dock med vissa begränsningar..jag köper inte på kredit men å andra sidan tjänar jag snuskigt bra..

Det behöver inte handla om att lägga pengar på hög.

Det behöver inte heller handla om att sluta leva.

Det handlar om att veta var pengarna går, så man kan prioritera det man helst vill göra.

70 spänn till lunch om dagen känns inte mycket, kanske inget man precis tänker på, men på ett år blir det ca 15.750 kr.

Har man de siffrorna framför näsan, vad man gjort av med på vad på ett år, så kanske man kommer fram till att det skulle vara roligare att bränna de pengarna på resor istället.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Nej, men det handlar lite om balans också. Äta blodpudding 4 dar i veckan för att bo bra om 15 år är inte särskilt lockande. Men att köpa ny hoj varenda år, leva för allt vad det går och sitta som 45-åring med 0 i eget kapital känns inte heller som nån dröm. Eller?

Vad det handlar om, är att göra mesta möjliga av varje krona. Få kan få allt. Vad jag gör är att faktiskt värdera varje inköp mot alternativen, inte bara priset i kronor för det är nästintill omöjligt att greppa. Samt att jag räknar på realkostnaden och inte utlägget idag. Det är för mig (nästan) ointressant om en bil kostar 100´ eller 400´ i inköp. Det relevanta är vad den "har" kostat mig den dag jag säljer, inkl. allt.

för mig är boende..ja bara ett tak över huvudet och inget mer..visst jag har ett intresse av att kanske någon gång skaffa en villa men det begäret är inte så högt att jag öronmärker mina pengar.
inte heller tittar jag på någon realkostnad för prylar jag skaffat mig för det är igentligen bara deprimerande för vissa saker.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Latversion är ju att ta allt på Visat och klippa/klistra från nätbanken :)

Väntar fortfarande på den dag då man kan exportera en excel ur kontohistoriken :tungan

Äh.. Fan vad alla hängde sig på det där. Det är nåt man (jag) gör en kortare period för att följa upp sin konsumtionsmönster. För alla som tror sig veta, gör inte det. Det kan jag äta upp min hatt på.

Att följa upp tillgångar/skulder däremot känns för mig skrämmande att så många inte förstår syftet med.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

Det handlar om att veta var pengarna går, så man kan prioritera det man helst vill göra.

70 spänn till lunch om dagen känns inte mycket, kanske inget man precis tänker på, men på ett år blir det ca 15.750 kr.

Har man de siffrorna framför näsan, vad man gjort av med på vad på ett år, så kanske man kommer fram till att det skulle vara roligare att bränna de pengarna på resor istället.

Fast äta måste man ju göra, vad kostar det att laga till ett bra mål mat hemma? 30-40 spänn? Hälften kanske man kan spara? Jag äter ute varje dag, dock har jag inget val heller då jag är på resande fot hela tiden.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

Så du går hungrig?

Eller var vinsten betydligt mindre än 15750?
Och då värderar du din fritid till 0kr/t

Har jobbat 150% tillomed i söndags, kroppen sa ifrån för ett år sen men lyssna inte, sålänge jag inte hamnar hos fogden är jag nöjd med min ekonomi :D

Problemet för mig är inte att jag kastar ut pengar på småsaker,
utan att jag är tekniknörd, så sist jag kollade på dustin.se så hade jag handlat för 20.000kr/år.
Sen lever jag jävligt ekonomiskt för att ha råd med det, men sparkontot är väldigt litet.

Tror dock inte jag skulle kunna hålla mig levande om jag inte fick köpa nått roligt på några år, det är min antideppmedicin :banana

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Eller äta matlådor vid en (HÖG) trave racedäck
Eller åka BMW med matlåda istället för buss till lunchhaket
Eller äta ute för en tusenlapp var tredje vecka istället för skabb lunch varje dag..

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Fast äta måste man ju göra, vad kostar det att laga till ett bra mål mat hemma? 30-40 spänn? Hälften kanske man kan spara? Jag äter ute varje dag, dock har jag inget val heller då jag är på resande fot hela tiden.

Räknade lite snabbt och jag hamnar på ca 30 kr/dag. Gör storkok på söndagen, äter det som kvällsmat, käkar det sedan på jobbet den veckan. Tar det slut före, ja då blir det en lunch ute, så jag är inte rabiat, men...

(225 * 70) - (225 * 30) = 9.000 kr = En rätt fin solresa, eller nästan en hel vinterresa betald, för nästan inget extrajobb alls.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Helt sant,minst en 30-40,dock lagar vi hellre mat hemma då lunchköket inte är något vidare.....sååå,win-win :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Så du går hungrig?

Eller var vinsten betydligt mindre än 15750?
Och då värderar du din fritid till 0kr/t

Ja, ja, ja... Jag vet att jag borde ta med vad det kostade istället, att laga mat hemma, så det gjorde jag i inlägget ovan. :tummenupp

Det tar inte längre tid att laga en Lasagnette för en måltid jämfört med för hela veckan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Så är det.. Jag äter också ute mkt, men det är värt och jag FÖRSÖKER ha matlåda när det går.

Och tid är också pengar. Vi har så mkt båda två att vi haft städhjälp senaste året för att hinna ses och göra nåt annat att bråka om vem som ska städa vad.

Har kostat uppoffringar på annat, men definitivt en av de bättre prioriteringarna vi gjort.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var det en helt vanlig BMW M3 eller var det nåt personligt bygge? Jag menar en R1 kan man ju sälja vilken dag som helst men vi förstår nog alla att Jörgen skulle kunna offra väldigt mycket före han skulle sälja sitt americkaskit.

Eller om jag ser till mig själv så tror jag lyxfälle-gubbarna gärna skulle sätta upp andra saker på min säljlista än vad jag själv skulle göra.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Så är det.. Jag äter också ute mkt, men det är värt och jag FÖRSÖKER ha matlåda när det går.

Och tid är också pengar. Vi har så mkt båda två att vi haft städhjälp senaste året för att hinna ses och göra nåt annat att bråka om vem som ska städa vad.

Har kostat uppoffringar på annat, men definitivt en av de bättre prioriteringarna vi gjort.

Jag ger 45kr per dag för restaurangkäk på jobbet,
skulle jag som singel skaffa alla råvaror själv hade det varit dyrare,
iaf om man vill ha 20 olika måltider på en arbetsmånad :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag ger 45kr per dag för restaurangkäk på jobbet,
skulle jag som singel skaffa alla råvaror själv hade det varit dyrare,
iaf om man vill ha 20 olika måltider på en arbetsmånad :)

Jobbar man så att man kan äta på samma ställe varje dag, så går det ofta att köpa häften/kort.
Vällagad husmanskost för småpengar.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...