Lyxfällan

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Klart att det är överdrivet, jag ÄR överdriven när det gäller den biten. Mest för att jag tycker det är lite kul, men också för att det faktiskt ger en helt annan kontroll.

För mig handlar det inte om att undvika fogden, utan att följa upp en långsiktig plan och se att nettot går åt rätt håll.

Du behöver egentligen inte ha ett "spretigt" liv för det. Har du en halvdyr bil där värdeminskningen är kännbar, äger ditt boende och har semester åtminstone en gång per år så fyller det sin funktion.

Hur håller du kolla på åt vilket håll din nettoförmögenhet går? Eller spelar det ingen roll?

En lösning är ju att ha lån på allt, då följer förhoppningsvis amorteringarna värdeminskningarna hyfsat. Jag gillar inte att ha annat än bolån, lite av en regel. Då måste man hålla koll på nåt annat sätt. Likväl bli jag inte 250´ fattigare för att jag köper en bil, jag kanske blir 30´fattigare, för det är den omedelbara förlusten.

Jag kan inte köpa att det är överdrivet att se till att man sparar/amorterar mer än man konsumerar (kapitalförlust = konsumtion). Att jag sen för min egen skull vill se hur utvecklingen ser ut över tid är mest för motivationens skull. Det är lättare att avstå den där nya datorn jag vill ha om jag kan se att uppoffringarna ger något i andra änden. För trots allt blir det inte pengar på kontot, utan minskade skulder i första hand.

Det "normala" förbrukandet för mig är ganska statiskt. Dvs. mat, soppapengar osv.
Sen köper jag en massa prylar till entusiastbilen som naturligtvis påverkar min ekonomi ganska mycket, men där sparar jag vartenda kvitto (fast av helt andra anledningar), så där har jag järnkoll.

Bruksbilen har inte ett pengavärde i sig i mina ögon, så jag bryr mig föga om hur mycket den sjunker i det avseendet.
Jag kommer vårda den och underhålla den tills den inte längre är värd att hålla på med, och det hoppas jag blir många år framöver.
Men håller man sig med nya bilar a´ 200k förstår jag att man måste räkna på det och byta ofta för att inte förlora för mycket.

Jag är lite förvånad över det extrema kontrollbehovet på sin ekonomi bara, men alla är vi ju olika.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fikar man ex. ute och hyr film (vem som nu gör det 2011) för 2500 / månad så är det samma peng som att byta till sig en 150´ dyrare bil, eller köpa en billigare hoj, eller resa både till Paris och New York varje år. Då kan man ställa sig frågan vad man helst gör för de pengarna.

Visst. Men är man så korkad så man inte förstår att 2500kr/mån på <valfri_sak> är 30´om året med allt vad det innebär i övrig ekonomisk frihet så anser jag man är rätt korkad. Det är inget man behöver bokföra i ett excelblad för att förstå.

Men har du råd att åka vilken hoj du vill, ha vilka bilar du vill, resa hur mkt du vill, dricka hur dyra alkoholdrycker du vill och bo hur stort och fint du vill.. Så grattis! Verkligen.

Om inte, så finns det ett värde i att se över vad som kostar i ditt liv.

Mja, jag har råd med det mesta (eller allt egentligen). Dock kommer jag inte kunna köpa en 500.000-kronorsbil ist för en 300.000-kronorsbil (kontant f.ö.!) för att jag räknar på mitt kaffe.

Jag förstår verkligen din poäng, men tycker du är alldeles för nitisk. Att räkna på ens nettoförmögenhet och värdera kapitalvaror varje månad ("skriva av" som du kallar det) tillför inte något som jag ser det. Men det kanske har med livsstil att göra. Jag vet att varje bil jag har kostar mellan 3'-5' per månad men jag har inget behov av att räkna ut den exakta summan.

Jag kan tycka att om du verkligen måste bokföra en sketen p-biljett (såvida du inte köper biljetter varje dag och det utgör en utgörande kostnad för dig) så lever du på dina marginaler och därmed måste ha kontroll på denna marginal.

Men håller man sig med nya bilar a´ 200k förstår jag att man måste räkna på det och byta ofta för att inte förlora för mycket.

Va?? Hur menar du nu??

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är lite förvånad över det extrema kontrollbehovet på sin ekonomi bara, men alla är vi ju olika.

Nu påverkas det här till stor del av att tjejen kan hus-/fastighetsbranschen väldigt väl, och att jag är ekonom.

Men vi har några mål på att göra vissa stora saker (i 200´ till flermiljonklassen) de kommande 10 åren.. Om det ska vara en plan, och inte drömmar som aldrig uppfylls, så måste man planera lite. Det funkar liksom inte att gilla livet och dricka Amarone varenda tisdagkväll nu, och hoppas att nån kastar några hundra lök om några år när vi behöver dem. Bankrån och lottovinster känns som lite osäkra kort.

Vi har räknat på ungefär hur mkt vi behöver "sen". Gjort en plan för hur mkt per år vi måste spara - resten är lekpengar. Skulle det bli så att vi får leva på bröd och vatten för att hålla budget så skulle vi säkert revidera den och skruva ned de framtida kraven, men nu är det inte så.

Så poängen med att ha håll på nettot är inte att klara vardagen, utan att kunna förverkliga drömmarna i framtiden. Och poängen med att bokföra ALLT, är att kunna göra en ärlig alternativkostnadskalkyl:

4 latte/vecka = 4*32/ vecka = 6600 / år = flygbiljett till New York = en persons weekend i Paris = försäkringen på bil eller hojarna

Det är lätt att tycka att 8000 är mkt, men en latte är liksom "bara 30 spänn".

För mig handlar det mesta i livet om att få ut så mkt som möjligt av det man har. Pengar, tid och energi är alla begränsade tillgångar som man måste ta till vara på så bra det är möjligt.

Nu t.ex, ska jag fokusera på att plugga en stund :huvet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag fick en bil gratis för att förra ägaren inte ville skrota den. :) Har inte lagt ett öre på den, det enda jag gör är att tanka, och den drar 0.6/mil som jag kör (Dvs, det går ganska garanterat komma ner i 0.5 med)... Dock var däcken lite dåliga, så jag fick byta till de medskickade vinterdäcken 2:a oktober eftersom att sommardäcken tappade sulan. funderar på om jag ska lägga ut 500 spänn för att få nya däck till sommaren eller inte. Det kostar ju pengar!

:D

Mycket billigare i drift är nog svårt.

Undrar hur många bilar det finns därute som man kan få gratis eller för en back öl?

Det är ju den bil det är mest lönt att lägga någon krona eller energi på! Aldrig bekymra sig om värdeminskning, parkeringsskador och annat skit.

Billigaste jag kört var min kadett -83, 7 kr/mil inkl inköp, skatt, försäkring, service, bes och rep. Dvs allt utom bensinen, (0,55 l/mil ca). Egentligen ännu mindre mtp reseavdraget men det vägde jag mot bränslet. Detta på 5000 mil och sen skall man ha i minne att den såldes inte, den skrotades, fortfarande rostfri och väldigt fräsch men med för mycket jobbiga reparationer framåt, lite för kul på grus trots slö rova tyckte koppling och bakaxel.:D

(Färdas du längs E22 även väster-söderut finns ju mixi utanför Mjällby. Bra koll på grejerna och bra däck beggat för 150-200 riksdaler, minns inte så noga. Även montering är klart prisvärt, balanserat givetvis).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kan tycka att om du verkligen måste bokföra en sketen p-biljett (såvida du inte köper biljetter varje dag och det utgör en utgörande kostnad för dig) så lever du på dina marginaler och därmed måste ha kontroll på denna marginal.

Vi har miljöbil så det parlkeras gratis numer :tummenupp

Men när vi lånade bil för vår var på service så kostade det typ 270 pix på tre dar.

Sen handlar det inte om det, utan om att se VILKA kostnader man skulle kunna strypa om skiten skulle träffa fläkten. Vi började med det när vi letade hus t.ex. Något som kan kosta hur mkt som helst om man har otur. Då räknade vi med att räntoran skulle kunna skjuta, elen kunde bli dyrare och taket skulle behövas läggas om t.ex.. Klarade vi det då?

Där har du en till poäng i att veta vad man gör av med pengar på. För du ljuger om du på står att du kan rabbla upp exakt hur mkt du kan spara per månad, och på vad, vilka vanor du kan ändra på och vilka du måste dras med.

Man har massa viktiga utgifter, vi kan inte sluta köpa mat t.ex. Men vi kan sluta äta ute och köpa oxfilé. Men av den totala ICA-notan, hur mkt kan vi egentligen strypa? Av "övrigt", hur mkt är "måsten"?

Gällande nettot har jag svarat på det i ett annat inlägg..

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
4 latte/vecka = 4*32/ vecka = 6600 / år = flygbiljett till New York = en persons weekend i Paris = försäkringen på bil eller hojarna

Det är lätt att tycka att 8000 är mkt, men en latte är liksom "bara 30 spänn".

Så hur mycket kaffe har du budgeterat för i vecka? Är det strängt förbjudet att gå över denna?

Låter som ett skitjobbigt liv. Ärligt talat.

Vill dock inte verka tyken eller så, men det låter jättejobbigt att hålla på sådär. Jag menar, vem som helst förstår väl att det blir tusentals kronor om man fikar 4 ggr/veckan året runt?!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju den bil det är mest lönt att lägga någon krona eller energi på! Aldrig bekymra sig om värdeminskning, parkeringsskador och annat skit.

Billigaste jag kört var min kadett -83, 7 kr/mil inkl inköp, skatt, försäkring, service, bes och rep. Dvs allt utom bensinen, (0,55 l/mil ca). Egentligen ännu mindre mtp reseavdraget men det vägde jag mot bränslet. Detta på 5000 mil och sen skall man ha i minne att den såldes inte, den skrotades, fortfarande rostfri och väldigt fräsch men med för mycket jobbiga reparationer framåt, lite för kul på grus trots slö rova tyckte koppling och bakaxel.:D

(Färdas du längs E22 även väster-söderut finns ju mixi utanför Mjällby. Bra koll på grejerna och bra däck beggat för 150-200 riksdaler, minns inte så noga. Även montering är klart prisvärt, balanserat givetvis).

Jag har jobbat på däcksverkstad, så jag får rätt bra rabatter på det stället. ;) Men det gör ont i snåltarmen!

Mjoh, bilen är redan påbackad så om nån mer gör det skiter jag fullkomligt i. Men det var roligare när en tant backade på min gamla 240, och hela hennes bakvagn blev mos, och det inte ens repade lacken på min televerketgula skrothög. :D Jag satt på en gräsplätt väldigt nära och såg hela spektaklet dessutom.

Gjorde också så för massa år sen. Min dåvarande bil råkade brinna upp, och jag hade ont om deg. Köpte en ful Audi 80 för 1500, hade den ett halvår och 2000 mil innan framvagnen typ exploderade. Men grymt billig under tiden.

Å andra sidan kanske det är värt lite extra att åka ny, fräsch bil mot att åka sånt som ingen orkar skrota om man nu har råd?

Jag tycker inte att det är värt mellanskillnaden att åka nyare bil. Om andra tycker det så är det däremot inget jag lägger mig i.
Brukade köra nyare mercedes förr, så är dessutom medveten om vad jag ger upp. Jag tycker det är trevligare att kunna lägga 4-5k varje månad på att åka land och rike runt och hälsa på folk. Och åka på sporthojsfest. :D

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så hur mycket kaffe har du budgeterat för i vecka? Är det strängt förbjudet att gå över denna?

Vill dock inte verka tyken eller så, men det låter jättejobbigt att hålla på sådär. Jag menar, vem som helst förstår väl att det blir tusentals kronor om man fikar 4 ggr/veckan året runt?!

Håller med utan att vara någon slösare. Min gissning är att anala typer får en kick av ha denna minutiösa koll på allt och skulle de en dag falera är det slut på nattsömn och husfrid.

Det finns olika sätt att ha koll på ekonomin utan att agera bindgalen kontrollfascist.

Förresten, varför lånar man?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Vad du än tycker, eller jag, så tror jag chansen/risken att få se Hund i Lyxfällan är ganska liten. ;)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Nu påverkas det här till stor del av att tjejen kan hus-/fastighetsbranschen väldigt väl, och att jag är ekonom.

Nu t.ex, ska jag fokusera på att plugga en stund :huvet

Varför sa du inte det från början. :hihi

Vad du än tycker, eller jag, så tror jag chansen/risken att få se Hund i Lyxfällan är ganska liten. ;)

Vilken person som helst, med minsta vett och förmågan att tänka förnuftigt kommer aldrig hamna i lyxfällan. Punkt.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför sa du inte det från början. :hihi
:tummenupp

Vilken person som helst, med minsta vett och förmågan att tänka förnuftigt kommer aldrig hamna i lyxfällan. Punkt.

Vet inte om jag håller med. Det är ju en skrämmande hög andel av befolkningen som har betalningsanmärkningar. En ännu högre andel som faktiskt inte har en aning om vad saker kostar även om de inte förköper sig till fogden och en oerhörd massa som klarar sin vardag utan problem, men som går under för minsta problem med oförutsedda utgifter.

Sen kanske inte alla kvalar in för att vara med i TV. Då måste man nog va lite "bra TV" också.

Men jag kan erkänna att jag haft min dust med både KFM och SKV. Inte pga slarv, okynnesköp eller låg inkomst. Utan för att posten, samt SKV slarvade vid en flytt vilket gjorde att jag inte fick all post som jag skulle och att den som fick posten (som också var delansvarig i det här) inte skötte sitt.

Massa strul med momsdeklarationer för ett bolag som just då bara var ett skal resulterade i att det första jag såg var ett inbetalningskort på ´27´ som skulle va betalt igår. Innan det hela var klart låg jag ute med närmare 100´, och 1 drygt år senare fick jag rätt mot både SKV och KFM, pricken (som uppstår direkt utan varningar när skulden är till en myndighet) ströks och pengarna betalades tillbaka.

Min poäng är att det inte alltid handlar om att folk är retarderade. Jag var hyfsat van vid myndighetskontakter, och hade i praktiken som jobb att "släcka bränder" vilket gjorde det hela förhållandevis enkelt för mig att reda ut. Hade Lisa med caféet eller Olle-snickare löst det lika lätt? Och hade de haft möjlighet att ringa alla (sjukt många) dessa samtal, gå på möten, skriva brev och redogörelser åt höger och vänster för att få ordning på det?

En företagare kan hamna i skiten genom sjukdom ganska lätt. Få har försäkringar som täcker mer än själva lönen om verksamheten blir stående. Lokaler ska betalas, leverantörer ska ha sitt och saker kostar även om lampan förblir släckt på morgonen.

En ung familj som köper ett hus med massa dolda fel som kostar multum att få ordning på har extremt sällan pengar över till sånt. Hell, de senaste åren har det ju blivit kutym för folk att låna även kontantinsatsen. Och jag har hört skrämmande många ggr hur det är "omöjligt" att få ihop kontantinsatserna som krävs, då måste man ju låna??

-------------------------------

Den stora faktorn till att folk hamnar i skiten är nog ändå psyket. Om det väl har skitit sig så känner de att det inte går att påverka längre och låter det vara. Lyxfällan lyckas knappast hitta alla svenska hem med månaders oöppnade räkningar i köksskåpen, och det lär inte bero på att samtliga fått hjärntumörer. Utan att deras ekonomi helt plötsligt känns utom kontroll. De ger upp.

Nu är (som Palle anade) kanske inte fogden mitt stora problem. Men att faktiskt veta hur långt det är kvar till drömkåken med 4-bilsgarage (och jag vill inte bo på landet) känns i allra högsta grad relevant. Om inte annat för motivationen att faktiskt åka -06a istället för en ny hoj, resa till Paris en helg när vi vill till Indien och Australien en månad och käka tacos ikväll istället för Libanesiskt ute ;).

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Och jag har hört skrämmande många ggr hur det är "omöjligt" att få ihop kontantinsatserna som krävs, då måste man ju låna??

Du säger mycket bra saker men just här det ju tyvärr så att priserna på bostäder har gått upp mer än vad folk har kunnat spara ihop till. När du sparat ihop 200k så behövs istället 275, sen 320 sen 335 osv.

Men jag tror att den karusellen saktat ner något nu.

Sant!

Ett stort problem, tycker jag, är att folk inte skaffar det dom behöver utan det dom vill ha. Jag tror inte att det var lika lätt att göra slut på (lånade) pengar förr. Nu översköljs vi av erbjudanden om allt från resor till tv och vitvaror där vi kan gå lyckliga ur butiken med en ny kamera för 7k utan att den kostat oss "nånting". Personen i fråga behöver säkert inte ens en digitalsystemkamera men alla andra har ju det.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du säger mycket bra saker men just här det ju tyvärr så att priserna på bostäder har gått upp mer än vad folk har kunnat spara ihop till. När du sparat ihop 200k så behövs istället 275, sen 320 sen 335 osv.

Men jag tror att den karusellen saktat ner något nu.

Här är ju problemet!

Det är inte alls omöjligt att spara, frågan är bara om man vill inse vad som krävs. Lever man på att precis klara bil-lånet, supa till på löningshelgen och betala hyran så blir det inget bo-lån.

Och har man inte 200´ att lägga in på en lya i innerstan, då får man väl bo där man har råd. Ganska enkelt egentligen.

Du skrev det själv, man köper inte det man behöver, utan det man vill ha. Har man inte råd så lånar man. Precis detsamma gäller ju boenden.

Har man däremot en lägenhet som inte är överbelånad, och marknaden går upp, så har man ju snart den där kontant insatsen på nästa. Eller hur?

Problemet som jag ser det är att det verkar vara en sport att göra av med sista kronan dan innan lön. KAN man köpa en ny sporthoj så ska man göra det, istället för att åka billigare och ha pengar kvar att spara.

Och de som påstår att det inte går att få ihop en kontantinsats är garanterat de som fikar bort tusenlappar också, för det är "lika bra".

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Här är ju problemet!

Det är inte alls omöjligt att spara,
..

Har man däremot en lägenhet som inte är överbelånad, och marknaden går upp, så har man ju snart den där kontant insatsen på nästa. Eller hur?

Problemet är väl att marknaden gått spikrakt uppåt i 15-16år?

Även med 5000kr spar per månad så hade man inte hunnit ikapp de sista 10åren.

Men ni som köpte i rätt tid har inga problem att följa med i rejset utan att vara överbelånade ( i teorin, värdeökningen på lägenhet #1 kan mycket väl vara mindre än minskningen på villa#1, GRIS-länderna & USA kan klirra den biten).

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag tycker det låter som att mångas våta dröm är att se plus saldot i sitt exelark i slutet på varje månad..

har folk helt och hållet glömt bort att leva ?
Ha kul ?

För mig är det låångt ifrån kul el livskvalitet att bokföra varje kaffe jag köper..jag lever..vem har nytta för alla sparpengarna när man ligger i graven ?

Jag föredrar att leva nu dock med vissa begränsningar..jag köper inte på kredit men å andra sidan tjänar jag snuskigt bra..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
jag tycker det låter som att mångas våta dröm är att se plus saldot i sitt exelark i slutet på varje månad..

Ha kul ?

För mig är det låångt ifrån kul el livskvalitet att bokföra varje kaffe jag köper..jag lever..vem har nytta för alla sparpengarna när man ligger i graven ?

Jag föredrar att leva nu dock med vissa begränsningar..jag köper inte på kredit men å andra sidan tjänar jag snuskigt bra..

http://www.youtube.com/watch?v=_GrAFnpOR1A

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Ha kul ?

Har en släkting som kört den metoden hela livet,
krävde bensinpengar när h*n skjutsa med firmabilen.

Har defenitivt bra ekonomi nu, men känns som h*n missat 30 år av livet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Problemet är väl att marknaden gått spikrakt uppåt i 15-16år?

Även med 5000kr spar per månad så hade man inte hunnit ikapp de sista 10åren.

Men ni som köpte i rätt tid har inga problem att följa med i rejset utan att vara överbelånade ( i teorin, värdeökningen på lägenhet #1 kan mycket väl vara mindre än minskningen på villa#1, GRIS-länderna & USA kan klirra den biten).

Ja, att köpa kåk för 4 msek som förstaboende är väl uteslutet för de flesta. Men gör inte det då.

Idag har priserna i stort sett stått still i 3 år, ändå verkar folk fast beslutna att de göra vinster på flera hundra tusen bara på ett par år.

Hur det än är, så köper och säljer man i samma marknad. Att komma in på marknaden om så i en 1a i förorten är en puff i rätt riktning. Problemet är att folk tycker att det är kanon med amorteringsfria lån, utan att inse att nästa boense kräver en insats det också.

Men du har ändå lite fel. Lägger man undan 2500 varje månad så har man ändå 120´ på 4 år. Det räcker för att köpa för 800´ med dagens regler. Bortsett storstäderna så kommer man långt på det.

Fortsätter man då spara/amortera 2500 per månad så har man 240´ efter 4 år där, plus eventuell vinst vid försäljning.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS

tror du missar hans poang totalt.

varfor skulle det forresten vara ett skittrakigt liv att veta precis vart man lagger (slanger?) pengarna?

jar ar for lat och har ingen anledning att ha sadan koll for tillfallet, men det hade varit javligt intressant att faktiskt se vad jag branner all deg pa.. troligtvis had jag blivit morkradd om jag hade sett siffrorna.
frugan hade definitivt lamnat mig om hon hade sett dom...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Ha kul ?

http://www.youtube.com/watch?v=_GrAFnpOR1A

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...