Hur f*n orkar man hålla på så där?!?! Bokföra en kopp kaffe och parkeringsbiljetter??? Avskrivningar??? Det sjukaste jag hört.
Skaffa en riktigt hobby eller barn.
För att faktiskt veta vad det kostar. Tar 10 minuter om dan och ger en exakt bild av vart pengarna tar vägen, och vad man ska ändra på när man vill få fram 50´ extra till nåt kul.
Men om du hellre fikar, ölar, äter ute och köper tv-spel så mkt du vill än byter upp bilen, åker på resor eller kör några extra bandagar så är det upp till dig.
Vet du inte vad en avskrivning var eller vad var kommentaren om?
Köper man t.ex en bil för en kvarts mille, som man räknar med att man vill ha i 2-3 år, så gäller det att se till att man har täckning när den tiden har gått, annars kan man liksom inte byta. Om man inte ska tära på sitt kapital vill säga, och gör man det så överkonsumerar man - precis som de i lyxfällan.
Är det så svårt att förstå att man måste ha koll på vad saker kostar för att se till att man gör av med mindre pengar än man får in?
Kan hålla med om att de låter lite överdrivet att räkna på kaffet och parkeringen, men att skriva upp sina räkningar i excel har jag också börjat med, då vet man vilka marginaler man har om man tex tänkt köpa ny hoj och vad man kan tänkas ha råd med!
Allt hänger på livssituation. Jag hade en period när jag åkte väldigt mkt bil (i tjänsten) och hade ganska många hotellnätter.
När jag gick igenom kvitton och kontoutdrag visade det sig att jag gjorde av med helt vansinnigt mkt pengar på Shell-kaffe & Loka. En kaffe i bilen på väg till & från
whatever varje dag gjorde ledigt en tusenlapp per månad. Och två koppar kaffe om dan är inte mkt i min värld. Lägg på vatten och en del andra rätt onödiga saker som lätt ersätts av mkt billigare alternativ så handlade det om tusenlappar varje månad.
Och skaffa en hobby?? I did.. Jag har kört 15+ bandagar per år som student, genom lite extrajobb och bra ordning på pengarna.
Som Harmon sa ovan.. Jag har kompisar nu som får ur 2,5 ggr mer än mig, bor sämre, åker nån gammal skitbil och ändå ínte har pengar kvar när månaden går mot sitt slut. Hur kommer det sig att jag får 11-13´ att räcka så mkt längre då?