Lyxfällan

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Problemet med lyxfällan är att dom kommer utifrån och ränkar på. Sen ska dom driva en privatekonomi som man driver ett företag. Är nog ingen (eller åtminståne ytterst få) som gör det i verkligheten.

Varför inte menar du? Nu driver jag förvisso företag också men min privatekonomi sköter jag precis som den ska skötas, allt skrivs upp och räknas ut, kvitton sparas och det finns budgetunderlag för allt.
Hur ska man annars sköta en ekonomi menar du, bara dra kortet och se glad ut och hoppas på att det finns pengar kvar i slutet på månaden?
Strunta totalt i att budgetera för matinköp, räkningar etc? Leva över sina tillgångar?
Ja, då hamnar man i lyxfällan. Eller i Rågsved, det är pest eller kolera.

Den enda osäkerheten i min ekonomi är den rörliga delen på bolånet som är svår att räkna ut mer än 3 månader framåt. Förvisso bara på 400k men det är irriterande ändå att inte veta årsresultatet i förväg :mad:

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Hoj
R1
Ett hopplöst fall tydligen i kvällens program. Man river fullmakten och ger upp :tummenupp

Funderar på att titta på avsnittet i fråga rent av. Kan bli underhållande :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13912594.ab

– De sa att jag skulle ha tillgång till två ekonomer i en vecka, men så var inte fallet. Det var ett program baserat bara på att jag skulle sälja min bil. Jag är besviken, säger Dennis Jurlestam till Aftonbladet.

Ja jävlar vad oväntat, sitter man i skiten kanske det är dags att sälja bilen som bara i försäkring kostar närmare 40000kr/år ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur ska man annars sköta en ekonomi menar du, bara dra kortet och se glad ut och hoppas på att det finns pengar kvar i slutet på månaden?
Strunta totalt i att budgetera för matinköp, räkningar etc? Leva över sina tillgångar?
Ja, då hamnar man i lyxfällan. Eller i Rågsved, det är pest eller kolera.

Leva över sina tillgångar nej, men privat motiveras inköp & utgifter lite annurlunda än i ett företag. Jag lever iaf inte mitt liv efter vad som är ekonomiskt försvarbart...
(då skulle jag knappast ha varken hoj eller båt, dricka öl eller ha rasslat ner till nürburgring i höstas)

Å andra sidan är jag skuldfri, allt jag äger är betalt, och frånsett eventuella framtida bostadslån där man helt enkelt inte tjänar tillräckligt för att köpa i cash skall jag inte ha några heller.

Edit: No offence men ditt exempel låter lite ocd faktiskt.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Måste tyvärr erkänna att jag missade programmet. Går det möjligtvis i repris på någon lämplig tidpunkt? Kom på att jag hade träning idag.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Leva över sina tillgångar nej, men privat motiveras inköp & utgifter lite annurlunda än i ett företag. Jag lever iaf inte mitt liv efter vad som är ekonomiskt försvarbart...
(då skulle jag knappast ha varken hoj eller båt, dricka öl eller ha rasslat ner till nürburgring i höstas)

Å andra sidan är jag skuldfri, allt jag äger är betalt, och frånsett eventuella framtida bostadslån där man helt enkelt inte tjänar tillräckligt för att köpa i cash skall jag inte ha några heller.

Edit: No offence men ditt exempel låter lite ocd faktiskt.

Nej då, jag dricker ju också grogg och unnar mig saker på krogen. Det ligger under nöjeskontot (som har fått en nolla mindre de senaste åren) och går alldeles utmärkt att kalkylera. I ett företag kanske man skulle jämföra det med "återkommande övriga utgifter" :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Problemet med lyxfällan är att dom kommer utifrån och ränkar på. Sen ska dom driva en privatekonomi som man driver ett företag. Är nog ingen (eller åtminståne ytterst få) som gör det i verkligheten.

Vi gör det i perioder (inte jämt för det behövs inte).. Skriver i varenda inköp. En kaffe, 5 kr parkering, snus, mat uppdelat i kategorier för att se vad som gör att maten är dyr eller billig mot andra perioder (parmesan i mängder t.ex blir dyrt, blodpudding blir billigt), diesel, bensin och frisörbesök.. ALLT! Petar in i en Excel och kan jämföra mot andra perioder om vi ökat minskat något, och i så fall vad.

Vad vi däremot varje månad gör är att hålla en balansräkning på monetära tillgångar, plus realkapital i hem, bil, båt och kapitalvaror. Gör avskrivningar varje månad (bilen är ju knappast värd samma idag som för 1000 mil sen) och fyller i amorteringar.. Där ser vi inte bara vad vi har på kontot, utan vår reella eget kapital (nettoförmögenhet).

Det är liksom rätt ointressant att ha 100´ på kontot om man har 200´ i skulder. Och lika ointressant om man har 1 msek i lån, om man har 4 msek i tillgångar.

Så nej, jag tycker inte alls det är överdrivet.. Jag är nog mer noga med det än vad de är i lyxfällan. Och hamnar man i skiten så finns det ju liksom bara ett sätt ur det, och att chansa på att man har råd ain´t it.

Måste tyvärr erkänna att jag missade programmet. Går det möjligtvis i repris på någon lämplig tidpunkt? Kom på att jag hade träning idag.

TV3 play, såg det alldeles nyss.

Men det var ett rätt tråkigt avsnitt :(

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
TV3 play, såg det alldeles nyss.

Men det var ett rätt tråkigt avsnitt :(

Tack, då skiter jag i det avsnittet. Får hoppas på bättre lycka en annan gång. Bra att veta att det finns TV3Play. Ska man se lyxfällan ska man bli underhållen och förfasad. Uttråkad då finns det bättre saker att göra.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vi gör det i perioder (inte jämt för det behövs inte).. Skriver i varenda inköp. En kaffe, 5 kr parkering, snus, mat uppdelat i kategorier för att se vad som gör att maten är dyr eller billig mot andra perioder (parmesan i mängder t.ex blir dyrt, blodpudding blir billigt), diesel, bensin och frisörbesök.. ALLT! Petar in i en Excel och kan jämföra mot andra perioder om vi ökat minskat något, och i så fall vad.

Vad vi däremot varje månad gör är att hålla en balansräkning på monetära tillgångar, plus realkapital i hem, bil, båt och kapitalvaror. Gör avskrivningar varje månad (bilen är ju knappast värd samma idag som för 1000 mil sen) och fyller i amorteringar.. Där ser vi inte bara vad vi har på kontot, utan vår reella eget kapital (nettoförmögenhet).

Hur f*n orkar man hålla på så där?!?! Bokföra en kopp kaffe och parkeringsbiljetter??? Avskrivningar??? Det sjukaste jag hört.

Skaffa en riktigt hobby eller barn. :7peta

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hur f*n orkar man hålla på så där?!?! Bokföra en kopp kaffe och parkeringsbiljetter??? Avskrivningar??? Det sjukaste jag hört.

Kan hålla med om att de låter lite överdrivet att räkna på kaffet och parkeringen, men att skriva upp sina räkningar i excel har jag också börjat med, då vet man vilka marginaler man har om man tex tänkt köpa ny hoj och vad man kan tänkas ha råd med! :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

För att faktiskt veta vad det kostar. Tar 10 minuter om dan och ger en exakt bild av vart pengarna tar vägen, och vad man ska ändra på när man vill få fram 50´ extra till nåt kul.

Men om du hellre fikar, ölar, äter ute och köper tv-spel så mkt du vill än byter upp bilen, åker på resor eller kör några extra bandagar så är det upp till dig.

Vet du inte vad en avskrivning var eller vad var kommentaren om?

Köper man t.ex en bil för en kvarts mille, som man räknar med att man vill ha i 2-3 år, så gäller det att se till att man har täckning när den tiden har gått, annars kan man liksom inte byta. Om man inte ska tära på sitt kapital vill säga, och gör man det så överkonsumerar man - precis som de i lyxfällan.

Är det så svårt att förstå att man måste ha koll på vad saker kostar för att se till att man gör av med mindre pengar än man får in?

Kan hålla med om att de låter lite överdrivet att räkna på kaffet och parkeringen, men att skriva upp sina räkningar i excel har jag också börjat med, då vet man vilka marginaler man har om man tex tänkt köpa ny hoj och vad man kan tänkas ha råd med! :)

Allt hänger på livssituation. Jag hade en period när jag åkte väldigt mkt bil (i tjänsten) och hade ganska många hotellnätter.

När jag gick igenom kvitton och kontoutdrag visade det sig att jag gjorde av med helt vansinnigt mkt pengar på Shell-kaffe & Loka. En kaffe i bilen på väg till & från whatever varje dag gjorde ledigt en tusenlapp per månad. Och två koppar kaffe om dan är inte mkt i min värld. Lägg på vatten och en del andra rätt onödiga saker som lätt ersätts av mkt billigare alternativ så handlade det om tusenlappar varje månad.

Och skaffa en hobby?? I did.. Jag har kört 15+ bandagar per år som student, genom lite extrajobb och bra ordning på pengarna.

Som Harmon sa ovan.. Jag har kompisar nu som får ur 2,5 ggr mer än mig, bor sämre, åker nån gammal skitbil och ändå ínte har pengar kvar när månaden går mot sitt slut. Hur kommer det sig att jag får 11-13´ att räcka så mkt längre då?

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
att skriva upp sina räkningar i excel har jag också börjat med, då vet man vilka marginaler man har om man tex tänkt köpa ny hoj och vad man kan tänkas ha råd med! :)
Min farsa hade en bekant som av den gamla stammen företagare,han sa helt enkelt att om en idé behövde en hög pappersarbete som bevisade att den var lönsam så var den inte det. Skulle säga samma här,behöver du ta till en hög pappersarbete för att se om du har råd till ny hoj så har du inte det.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min farsa hade en bekant som av den gamla stammen företagare,han sa helt enkelt att om en idé behövde en hög pappersarbete som bevisade att den var lönsam så var den inte det. Skulle säga samma här,behöver du ta till en hög pappersarbete för att se om du har råd till ny hoj så har du inte det.

Allt är ju relativt..

Vi har en budget för hur mkt vi ska spara för framtida stora investeringar. Att byta hojar båda två skulle inte kräva mkt mer än en resa till handlaren, men det skulle sabba husköpet, bilbyten och bröllopsresa. Alltså har vi inte råd att byta hojar eller göra av med mer pengar på det.

Bilen är nästintill gratis i drift. <500 / mån i förs, fri skatt, fri service och drar ca 0,5 L/mil.. Men den tappar nog ca 2000 / mån i värde. På 3 år är den nog värd 100-125 kkr mindre än vi gav för den. Tar vi inte med det i budgeten varje månad så skulle vi ju konsumera dem pengarna, och stå där om 3 år med en gammal bil, 2 nya hojar och ett tomt konto.

Hur löser ni det? Lånar?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allt är ju relativt..

Vi har en budget för hur mkt vi ska spara för framtida stora investeringar. Att byta hojar båda två skulle inte kräva mkt mer än en resa till handlaren, men det skulle sabba husköpet, bilbyten och bröllopsresa. Alltså har vi inte råd att byta hojar eller göra av med mer pengar på det.

Bilen är nästintill gratis i drift. <500 / mån i förs, fri skatt, fri service och drar ca 0,5 L/mil.. Men den tappar nog ca 2000 / mån i värde. På 3 år är den nog värd 100-125 kkr mindre än vi gav för den. Tar vi inte med det i budgeten varje månad så skulle vi ju konsumera dem pengarna, och stå där om 3 år med en gammal bil, 2 nya hojar och ett tomt konto.

Hur löser ni det? Lånar?
Räknar av hela värdet av bil/hoj etc som fullkomlig förlust i inköpsögonblicket.

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...

Exakt så tänker dom som är med i lyxfällan, dom har ingen koll på vad dom gör av med utan tar nya lån för att dom Tror att dom har råd.

Att ha lite koll på sina utgifter är bra, men jag skulle inte dra det till att räkna på kaffet kanske ;)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Allt är ju relativt..

Hur löser ni det? Lånar?

Utlandsmissioner med makalösa löner har löst det mesta för mig!
Samt att jag inte byter bil var tredje år:tummenupp

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07

Avsätt en halvtimme efter att du betalat räkningarna vid månadsskiftet så man bra koll på ekonomin.
Så har jag gjort de senaste åren och där sammanställer jag alla småutgifter också under en "övrigt" kategori. Behöver inte vara så komplicerat och så ser man exakt hur mycket man har över och vad som kostat senaste månaden.
Alla är olika, men för min del känns det tryggt att ha den kollen.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM