Mälaren runt och lite om tillväxt

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag är femti bast, kört hoj sen jag var 14. Kör helst ensam faktiskt. Slippa ta hänsyn till någon annan. Tycker faktiskt det är det bästa med hoj. Man får va själv. Lyssna på musik, lyssna på ljudet från hojen, uppleva lukterna. Jag tror i framtiden med tanke på hur politikerna beter sig nu så kommer det enda alternativet för icke förmögna människor vara att köra scooter/motorcykel. Ingen kommer har råd köpa en ny bil och sen köra den. Och orka med alla fartgupp, cyklister, miljözoner, vägtullar, fastklistrade miljöpartister och annat bråte på vägarna som har mer rättigheter än du. Plus allt förbannat plingande och ryckande i ratten, gnäll om att man kör för fort och automatisk broms som tvärnitar för ett grässtrå när man håller på att parkera.

Jag tror på motorcyklar! Sen om de är batteridrivna eller bensin spelar ingen roll för mig. Men jag kommer ju för evigt uppskatta en Harleys mullrande och en japansk sporthojs acceleration.
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
Umgänge överhuvudtaget är inte min grej..
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
Kör också gärna själv, men var bara trött på gnället om Mälaren Runt. De gånger jag deltar så gör jag det på mitt eget sätt, och anser att MR är en jäkligt bra manifestation för motorcyklismen. Nuff said!
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag körde iaf med Sporthoj-tröjan på, men jag var nog den enda...
Kör ju även GSA till vardags men blir lite äcklad av andra GS förare i fullt KLIM-ställ, crosshjälm och adv-boots som står upp och kör inne på Södermalm. Osexigare gubbar får man leta efter. Det är ju samma gubbar som inte skäms för att dra ett spandex-ställ över ölmagen och vara ivägen överallt på sin 50 tusen kronors velociped.
Nej det behövs nåt dragplåster för de yngre om det ska bli nån föryngring inom mc-åkandet.

Sons of anarchy och Bikeriders lockar ju folk till HD-träsket, men behöver vi inte en långfilm/serie om sporthojar? :)
Ja men va fan, Hornsgatan kan va snårig med gruskorn!
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
Jo men Tammer gubben ,säsongen är väl slut för dig för länge sen!?ser fram emot 2025 när du kommer ensam seglande på Åkande av nåt av dina 80 tals guld! Helst en sr 250 förstås! :hjarta
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Nyligen började jag prata med en kille som verkade vara knappt 25 år gammal som tankade sin hoj. Skulle tro att han inte är registrerad här. Han körde en Ducati Scrambler (Cafe Racer) från 2019 som han hade köpte helt nyligen sedan han sålt sin Yamaha MT-09. Han såg prydlig ut, talade med genomsnittlig kompetens, uppvisade god social kompetens och skulle hälsa på sina föräldrar som bodde drygt tio mil från honom. Jag tänkte att sådana som han troligen är ganska ovanliga och att jag skulle vilja veta varför. Alltså under 25 år, välutbildad, socialt kompetent och vill köra motorcykel. Jag skulle vilja veta vilka hinder som står mellan dessa och att köra motorcykel. Ekonomiska? Sociala? Praktiska? Hur vanligt är det att unga människor tycker att ”motorcykel” skulle vara ett hinder, snarare än en möjlighet, för dem? Alltså: att själv köra motorcykel eller ha en partner som gör det, skulle försvåra för dem att göra eller vara det de vill. Det är sådant man måste veta för att kunna förändra läget.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top