Mälaren runt och lite om tillväxt

Vi kan skicka en tårta till alla Försäkringsbolag och tacka för att dom tar död på återväxten till MC kollektivet med sina priser på den typ av hoj som lockar den yngre generationen.
Det är väl den yngre generationen som tar död på återväxten genom att klota ijEl sig på sporthojar så försäkringsbolagen blir tvungna att ha hiskeliga premier på kombinationen ung+sportis?

Vart skall tårtan skickas?
 
Kanske beror på att dom kollat vad dom har råd därav inga frågor om en sportis. Men jag har inga vetenskapliga bevis. Jag tänker mest att ungdomarna ser oss gamla gubbjävlar på våra boxer-hojar och tycker inte det ser något tufft ut alls. Däremot ser dom a-traktorer som åkar bland ungdomarna och tycker det ser fränt ut.

Oavsett om jag har fel i min analys så är det Försäkringsbolagens fel :hihi
Haha, jag tror du har HELT rätt!
 
Det segment som verkar växa i Sverige är väl stunts/ÅHHH MAJJJ GAAAAAD-scenen. Mad Cap ser poppis ut tex.

Alltså köra hoj långsamt i stor grupp är inget för mig heller.

Kör helst själv, eller på bana med SMC. Eller med min enda polare som har intresset på samma nivå som mig, vi funkar 100% på resor och gillar samma tempo och vägar.

Att återväxten är skral är inget nytt. Det känns fortfarande som att de flesta är minst tio år äldre än jag. 🤣
 
Nya tider. Det är så jävla mycket moral kring buskörning och storslalom på allmän väg med bilar som koner skapar irritation på hög nivå. Jag tillhör de som numer kör 95% på bana (cross och motard). Största nöjet som 16-åring med hoj var ju annars slingerbulten och testa toppfart. Som 25-åring var man på "first name basis" med Göteborgs trafikpoliser, så ser det knappast ut idag.

Mälaren runt skulle jag aldrig köra (även om jag hade något vettigare än en Husa 650). Samtidigt försöker de ha något för alla. Strängnäs AMS hade gratis provkörning på Supermoto på en grym bana och det är trots allt mest motarder som gäller bland unga A2-förare.
 
Vilka motorcyklar gillar den yngre generationen nuförtiden?
Sånna som ser ut som insekter i ansiktet.

Mina pojkar skulle aldrig sätta sig på en hoj med kåpa.

Den äldre av dom är 25 år och han känner ingen som kör motorcykel. Han har kört mc sen han var 16

Den yngre är 16 och körde sin första lektion på körskola idag. Han har inte ens hört talas om någon som har eller ska ta mc-kort.
 
Den äldre av dom är 25 år och han känner ingen som kör motorcykel.
Den yngre är 16. Han har inte ens hört talas om någon som har eller ska ta mc-kort.

Men var det annorlunda förr då? Känns som att sen iaf nittiotalet så har mc varit ett niche-intresse för omkring 200 000-250 000 personer, alltså 2-3 %. De jag känner som kör hoj känner jag TACK VARE att jag själv kör. Innan jag hade mc-kort kände jag ingen alls med mc. Skillnaden nu mot förr är möjligen att lite fler kvinnor kör hoj nu.
 
Ser ingen tråd om detta, vilket gör mig lite förvånad. Är ju trots allt ett av få mc-evenemang med mycket stort antal deltagare. Körde inte själv, men tog ett par bilder på en plats dit deltagare uppmanades att köra efteråt och tänkte att det sannerligen krävs en del förändring för att intressera unga normalfungerande människor för motorcyklar. Musiken och hela inramningen var för de som har ”livets hårda skola” i sin Facebook-profil och det är klart att de har sitt fulla berättigande. Jag menar verkligen inte att håna någon. Men när man ser detta och känner till att medelåldern för svenska mc-ägare är 55 år, då undrar i alla fall jag vad alla som borde vara intresserade av att värna tillväxten av motorcyklister borde göra som de inte gör. Notera i bakgrunden vit Gold Wing med två silverrävar iförda så kallad varselväst. De utmärkte sig inte. Ej heller tröja över skinnställ, vilket var hur den som i mitten av 1990-talet ville ge intrycket ”tuff” ekiperade sig. Förändring och förnyelse krävs uppenbarligen och frågan är varför det går så makalöst långsamt. Kanske ett svenskt fenomen? Kanske blomstrar förnyelsen av motorcyklister i andra länder och delar av världen?View attachment 502567

Hur var själva körningen? Jag kanske är fördomsfull men min känsla är att det är rätt tråkigt att ligga och lalla i en lång kö. Det i sig tror jag får få ungdomars hjärta att bulta?
 
För rätt många år sedan körde jag till Gröndal för att titta på hojar o träffa lite folk och ev köpa något kul.
Men det var som att hamna i vargtishaboden på mässan, bara fransar och läderprylar överallt.
Så sedan dess avstår jag rundan.
 
Hur var själva körningen? Jag kanske är fördomsfull men min känsla är att det är rätt tråkigt att ligga och lalla i en lång kö. Det i sig tror jag får få ungdomars hjärta att bulta?
Det är en manifestation för mc-intresse snarare än ”körning” för nöjets skull.

Rubriker i tidningarna, men visst skulle det vara trevligt om pressen fokuserade på de som är 15-25 både vad gäller text och bild. De är framtiden, inte gråskägg med kulmage och japansk customhoj.
 
Men var det annorlunda förr då? Känns som att sen iaf nittiotalet så har mc varit ett niche-intresse för omkring 200 000-250 000 personer, alltså 2-3 %. De jag känner som kör hoj känner jag TACK VARE att jag själv kör. Innan jag hade mc-kort kände jag ingen alls med mc. Skillnaden nu mot förr är möjligen att lite fler kvinnor kör hoj nu.
Jag tror det var annorlunda. När jag började gymnasiet 1987 så stod det många motorcyklar utanför skolan. Det fanns en särskild parkering för mc.

Jag gick i och för sig på en skola med bara tekniska utbildningar så det är kanske inte ett snitt på hur det såg ut i Sverige men i min klass var det i alla fall nio som jag kommer ihåg med mc kort.
 
Hur var själva körningen? Jag kanske är fördomsfull men min känsla är att det är rätt tråkigt att ligga och lalla i en lång kö. Det i sig tror jag får få ungdomars hjärta att bulta?
Det köar ihop sig ordentligt titt som tätt, typ stillastående genom Södertälje. Rätt kul att se många hojar.

Peterdeleter här på forumet är ju rena tidsresenären, han gruppkör som om det vore -04 fortfarande 😂
 
Återväxten? Det pratades om den viktiga återväxten när vi var 100.000 hojåkare i landet. Nu är vi ca 200.000.
 
Återväxten? Det pratades om den viktiga återväxten när vi var 100.000 hojåkare i landet. Nu är vi ca 200.000.
Hur många av de 200 000 är aktiva motorcykelförare och hur många har en eller flera ståendes i garaget och tar en runda på 10 mil två gånger om året.
Själv hör jag till de som kör 10 mil (snarare 5) två gånger om året om jag bortser från milen på bana.
 
Jag tror det var annorlunda. När jag började gymnasiet 1987 så stod det många motorcyklar utanför skolan. Det fanns en särskild parkering för mc.

Jag gick i och för sig på en skola med bara tekniska utbildningar så det är kanske inte ett snitt på hur det såg ut i Sverige men i min klass var det i alla fall nio som jag kommer ihåg med mc kort.
Jag gick ut gymnasiet 1996 och kan inte minnas att det var många som körde hoj. Jag gjorde det inte eftersom morsan drog veto-kortet efter att kusinen parkerat sin i en lyktstolpe med kraft.
 
Jag tror vi var 4 på gymnasiet (med 1000 elever), detta var 91-94. Ja, det är många idag som kör hoj, eller rättare sagt "åker hoj". Många av oss stofiler här la all tid och pengar på att så snabbt som möjligt försöka bli av med kortet (hur jag misslyckats med detta är en gåta). Misslyckades vi ena sommaren trimmade vi eller köpte något snabbare och gjorde nya försök.

Vi har en trevlig kille på jobbet (25 år) som just tagit kortet och är superentusiastisk (kul!), men hans hojval och inställning till rolig körning får mig att kräkas...
 
Hur många av de 200 000 är aktiva motorcykelförare och hur många har en eller flera ståendes i garaget och tar en runda på 10 mil två gånger om året.
Själv hör jag till de som kör 10 mil (snarare 5) två gånger om året om jag bortser från milen på bana.
Vet inte. Drog bara några siffror ur… minnet.
SMC har säkert siffrorna. I mina siffror menade jag aktiva hojåkare, inte hur många motorcyklar som finns registrerade totalt.
De 200’ kan vara fler.
Nu menar jag att vi inte nödvändigtvis måste bli fler.
Frågan kan ju ställas på SMCs forum, om den inte trådar redan finns.
Antalet mil de/vi kör finns ingen statistik på vad jag vet.
Definitionen på aktiv finns väl inte heller.
Eller som många nu tänker ”riktiga hojåkare”.
😄😄😄
 
Det är en manifestation för mc-intresse snarare än ”körning” för nöjets skull.

Rubriker i tidningarna, men visst skulle det vara trevligt om pressen fokuserade på de som är 15-25 både vad gäller text och bild. De är framtiden, inte gråskägg med kulmage och japansk customhoj.

Ok, fattar. Tror kanske dock att det är en manifestation som mest engagerar de närmast sörjande (dvs, jag fattar att det är många som deltar, bara inte så många icke intresserade som BLIR intresserade av detta). Framförallt, med tanke på topic, är det denna typ av manifestation som skulle göra att återväxten tryggas? Tveksamt, tror jag.
 
Jag tror vi var 4 på gymnasiet (med 1000 elever), detta var 91-94. Ja, det är många idag som kör hoj, eller rättare sagt "åker hoj". Många av oss stofiler här la all tid och pengar på att så snabbt som möjligt försöka bli av med kortet (hur jag misslyckats med detta är en gåta). Misslyckades vi ena sommaren trimmade vi eller köpte något snabbare och gjorde nya försök.

Vi har en trevlig kille på jobbet (25 år) som just tagit kortet och är superentusiastisk (kul!), men hans hojval och inställning till rolig körning får mig att kräkas...
Ja vi var nog bara ett par stycken på gymnasiet som körde 125:a, vi var väl runt 600 på skolan.

Det var många som såg det som bonnigt då (91-94 för mig också). Men pengar var också en faktor även om det var enklare att klara uppkörningen (teorin var lurigare med alla olika alternativ där alla eller inget eller några kunde vara rätt svar).
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top