Mälaren runt och lite om tillväxt

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VFR1200F
Tyvärr inte, men det verkar som att attack-media i form av korta filmsnuttar verkar vara det nya informationsmediet.
När såg du någon läsa en bok/dagstidning senast?
Jag håller med dig till full och helt säker på sitt det är dessa kanaler man bör gå via.
Så är väl bara att lära sig dansa och sjunga nu då...
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alla inlägg om ålderskrisen inom mc-världen är intressanta, de om Mälaren Runt som fenomen är lika trötta varje år.
Det är Sveriges största rullande motorcykelevenemang och man kan göra det till vad som helst, ta del av alla aktiviteter längs vägen eller köra delar eller hela varvet eller baklänges.
Flera år var vi några som åkte Stockholm-Enköping, slog upp tältet på Strul-festen, drack öl och tittade på alla hojar som rullade förbi. Bara ett i mängden av sätt att deltaga.
Just sayin….😊

Själv har jag kört ett antal
Mälaren Runt-Runt-Runt™, alltså 5,5 varv / 1000 miles (via Arboga för att få ihop milen, innan någon hinner räkna).

När det är dags för starten på det riktiga Mälaren Runt så byter jag varv och kör mot deltageriet.

Många att hälsa på, inga köer och lagom distans till arrangemanget.





Enligt min uppfattning av omgivningen så torde den enklaste vägen vara TikTok, no offence.


Ha! Det handlar isf om hur mycket är man beredd att förnedra sig för den goda sakens skull...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag åkte inte Mälaren runt. Jag åkte och kollade hojarna innan starten. Inte min typ av hojar. Trots hundratals? Mm. (Ja, jag är väl gubbe.)
IMG_0830.jpeg
Ingen Kawa 750 LTD Twin eller någon annan av mina unika(?) hojar, TDM900, åttiotals Kawa 750-4 eller Suzuki DR600. Fast en DR600 såg jag på bild från eventet.

Jag skulle egentligen åka och handla mat, Willys i Sköndal är lagom långt bort. Tillbakavägen via Älvsjö för att kolla om jag såg några hojar på motorvägen. Kö i höjd med Västberga/Västertorp. Nästan stillastående. Åkte hem med maten och tänkte att jag tar motorvägen till Södertälje och ser om jag kommer ikapp. Det går snabbast i innerfilen. Som alltid mellan Södertälje och Alby. Hojarna åkte ju den fina vägen bredvid motorvägen. Långsammare men roligare.
I Södertälje pallade jag inte att ställa mig sist av hojarna utan gled som vanligt förbi köerna.
Efter Södertälje var det bitvis gammal god zick-zack-formation även om en del hade svårt att hålla sitt spår.
Åkte fram till Turinge, parkerade, och kollade på de närmaste hojarna. En fin CB750 och den feta BMW 1800an. Ett par gamla African Twin. Resten var moderna och därmed anonyma, för mig.
Trots att jag var sen så passerade massor av hojar där jag stod. En Varadero minns jag.
På andra sidan vägen stod några veteranmoppar. Det var coolt.

IMG_0832.jpeg
Behållningen den dagen var ju offroad-moppen som drog förbi nedanför med skönt ljud och hyggligt drag.

Det var inte min grej längre, det visste jag.
Jag åkte för några år sedan. Hängde med till Gröndal. Parkerade och gick runt och kollade på hojar. Plockade upp en av SMC/Svedeas sidostödsplattor. Det dagens behållning. Flitigt använd på campingar sedan dess.
Jag har åkt varvet runt med polare för 25-30 år sedan.
För 20 år sedan(?) åkte jag själv och tog mig till Strängnäs tror jag.
Jag är väl inte likasinnad längre. Svårt för människor i flock oavsett intresseområde.
Jo jag vinkade till några barn vid vägkanten.
Nu lockade detta evenemang runt 20.000 hojar. Eller?
Var det mest gubbar? Jag såg inte så många utan hjälm så jag vet inte.

Suck… nu kommer det…
Jag åkte på Norrtälje-träffen med min KS125a och några polare. Året efter med min CB500. Först utställning i Socitetsparken sedan kortege ut till campingen några mil utanför stan. Massor av chopperåkare och customhojar (customized) plus standard och caferäsers. Det var mäktigt att åka kortege. Hade aldrig gjort det tidigare naturligtvis. 4000 hojåkare och inte ett slagsmål! Detta var unikt eftersom andra motorintresserade ungdomar gärna söp och slogs. Vi söp möjligen.
Vi åkte på Norrtäljeträffen många gånger sedan blev det Volvo, villa och vovve. Inga hojar för polarna. Några har blivit återfallsknuttar men vi hörs aldrig. Det vanliga.
En kort jämförelse med mopperallyt i söndags. Mitt första. Åkte själv till Täby på vinst och förlust. Nio kommer enligt Facebook. Jag var en av de fem första. En av arrangörerna kommer fram när jag parkerat. Vi pratade en kvart om evenemanget, moppar och motorcyklar. Fler och fler kom fram. Alla var pratsugna och sociala. Några kände varandra sedan tidigare. Vi kollade på moppar och snackade. Blandade åldrar mellan 30-75. 42-45 moppar. Rätt många, inte en flock. Bra arrangemang med flera stopp för att vänta in de sista. Mycket tvåtaktsrök :) Ett fikastopp en ännu mer snack. Två ville att jag skulle gå med i deras moppeklubbar.
Varför var det så stor skillnad mot Mälaren runt?
I söndags log jag hela vägen upp till Täby. Hela moppeeventet var kul. Efter att svängt förbi sonen, som hade min DT för 14 år sedan, för en fika och provkörning så log jag hela vägen hem. Passerade ena arrangörens hus på vägen hem. Tutade glatt. Alla vinkade.

I september 2019 var jag förbi Gälleråsen för att kolla och fota. Fredag, endast träning.
Det var lika roligt och trevlig som mopperallyt.
Fritt att gå runt i depån och fota, folk pratade gärna och berättade om sina hojar.
Gamla CB350, XS650, CB500-750, Laverdor 750-1000 och lite modernare 90-talshojar även TZ250-350-750. Några trepips-Kawor, RD350LC och motarder. Det var kul att kolla på träningen också. Fan, sist jag var där lirade Jerry Williams. Tiden går…

Förra sommaren var jag nere i Falkenberg på en bandag. Jag hade vägarna förbi efter en sväng till Norge. Där pratade jag rätt länge med en kille i alla fall. Trevligt snack om racehojar och skåpbilar för hojtransport.

Jag hade tänkt åkta till Danmark på ett rejs men pandemin kom emellan. En kille på FB tyckte att jag skulle komma ner och plåta. Jag la ju ut bilderna från Karlskoga.

Jag har inte tröttnat. Fast efter Bergen i år kände jag att jag var klar med Norge trots deras vyer och vägar. Det får bli grus nästa gång. En hoj till. :)

Fan, Danmark, Jylland Ring. Dom har nog kul.
Evenemang som inte lockar är Mc-mässor och Mälaren runt.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Bakgrund: När jag var liten så kollade man på hastighetsmätaren för att se hur fort hojen gick, på den tiden man hade analoga hastighetsmätare.
Haha, för 20 år sedan hade jag en XT600E. Det kom fram några småkillar och undrade hur fort den gick. Dom tittade på mätaren och jag sa att den går fortare än jag vill köra på den men högst osannolikt mätaren ut. Besvikna miner 🙃
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vi körde gratis Knix för de med nytt körkort och i åldern 16-25 i helgen. 15 anmälda, 11 kom, där 4 av dem var barn till SMC instruktörer. Vi har svårt att nå ut till ungdomar. Kanaler som FB, webbsidor och papperstidning når inte ut till dem.

Förslag mottages gärna hur man lockar till sig unga förare, för planen är att köra en gratis kurs även nästa år.
Jag är 49 och tycker Facebook är för gamlingar. Var iaf så när jag lämnade 2015.

Ska man nå unga upp till dryga 20 år så är det nog TikTok och Snap som gäller. De som är 25 och uppåt kan även finnas på Insta.

Allt enligt min fru som jobbar med e-handel. 😊
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Som med allt annat trams så är det cheyerna som "styr". Få dem att öppna musslan för män i tajta skinntrikåer och skrikiga radfyror så kommer MC-kortsstatistiken skjuta genom taCket
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl den yngre generationen som tar död på återväxten genom att klota ijEl sig på sporthojar så försäkringsbolagen blir tvungna att ha hiskeliga premier på kombinationen ung+sportis?

Vart skall tårtan skickas?
Problemet är att klota ihjäl sig är inte lika tufft som det var.

Vi gamlingar knullar för lite. Troligen kärringarnas fel som tycker sig ha bättre saker att göra än att klämma ut bebisar.

Lite mer svinn får man räkna med helt enkelt, om vi ska ha tillväxt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vi gamlingar knullar för lite. Troligen kärringarnas fel som tycker sig ha bättre saker att göra än att klämma ut bebisar.
- Inte jökar du väl enbart för att alstra SJP-juniorer? Det skönaste är ju själva övandet. "Übnung macht den Meister"
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tråden känns som ett gammalt hederligt urballande a la Sporthoj.com 2005...kudos!!! :)
Jag tror att vi behöver ner urballande för tillväxtens skull.
När "vi" trillade ner i sporthojsträsket, inte fasen var det Atgatt, elektrifiering, och lågfartsbana som gjorde det? :va
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Atgatt??Språka så gubbar förstår!
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top