Mälaren runt och lite om tillväxt

Jag är femti bast, kört hoj sen jag var 14. Kör helst ensam faktiskt. Slippa ta hänsyn till någon annan. Tycker faktiskt det är det bästa med hoj. Man får va själv. Lyssna på musik, lyssna på ljudet från hojen, uppleva lukterna. Jag tror i framtiden med tanke på hur politikerna beter sig nu så kommer det enda alternativet för icke förmögna människor vara att köra scooter/motorcykel. Ingen kommer har råd köpa en ny bil och sen köra den. Och orka med alla fartgupp, cyklister, miljözoner, vägtullar, fastklistrade miljöpartister och annat bråte på vägarna som har mer rättigheter än du. Plus allt förbannat plingande och ryckande i ratten, gnäll om att man kör för fort och automatisk broms som tvärnitar för ett grässtrå när man håller på att parkera.

Jag tror på motorcyklar! Sen om de är batteridrivna eller bensin spelar ingen roll för mig. Men jag kommer ju för evigt uppskatta en Harleys mullrande och en japansk sporthojs acceleration.
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
 
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
Umgänge överhuvudtaget är inte min grej..
 
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
Kör också gärna själv, men var bara trött på gnället om Mälaren Runt. De gånger jag deltar så gör jag det på mitt eget sätt, och anser att MR är en jäkligt bra manifestation för motorcyklismen. Nuff said!
 
Jag körde iaf med Sporthoj-tröjan på, men jag var nog den enda...
Kör ju även GSA till vardags men blir lite äcklad av andra GS förare i fullt KLIM-ställ, crosshjälm och adv-boots som står upp och kör inne på Södermalm. Osexigare gubbar får man leta efter. Det är ju samma gubbar som inte skäms för att dra ett spandex-ställ över ölmagen och vara ivägen överallt på sin 50 tusen kronors velociped.
Nej det behövs nåt dragplåster för de yngre om det ska bli nån föryngring inom mc-åkandet.

Sons of anarchy och Bikeriders lockar ju folk till HD-träsket, men behöver vi inte en långfilm/serie om sporthojar? :)
Ja men va fan, Hornsgatan kan va snårig med gruskorn!
 
Jag trodde jag var ensam om att helst köra själv. Man ser ju ofta hojåkare i par eller flera på vägarna. Men själva spontaniteten och infallen försvinner väl om man är flera, friheten i att köra så länge man vill och dit man vill. Stanna när man känner för det. Hojåkande som umgängesform är inte min grej.
Jo men Tammer gubben ,säsongen är väl slut för dig för länge sen!?ser fram emot 2025 när du kommer ensam seglande på Åkande av nåt av dina 80 tals guld! Helst en sr 250 förstås! :hjarta
 
Nyligen började jag prata med en kille som verkade vara knappt 25 år gammal som tankade sin hoj. Skulle tro att han inte är registrerad här. Han körde en Ducati Scrambler (Cafe Racer) från 2019 som han hade köpte helt nyligen sedan han sålt sin Yamaha MT-09. Han såg prydlig ut, talade med genomsnittlig kompetens, uppvisade god social kompetens och skulle hälsa på sina föräldrar som bodde drygt tio mil från honom. Jag tänkte att sådana som han troligen är ganska ovanliga och att jag skulle vilja veta varför. Alltså under 25 år, välutbildad, socialt kompetent och vill köra motorcykel. Jag skulle vilja veta vilka hinder som står mellan dessa och att köra motorcykel. Ekonomiska? Sociala? Praktiska? Hur vanligt är det att unga människor tycker att ”motorcykel” skulle vara ett hinder, snarare än en möjlighet, för dem? Alltså: att själv köra motorcykel eller ha en partner som gör det, skulle försvåra för dem att göra eller vara det de vill. Det är sådant man måste veta för att kunna förändra läget.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top