Mälaren runt och lite om tillväxt

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ser ingen tråd om detta, vilket gör mig lite förvånad. Är ju trots allt ett av få mc-evenemang med mycket stort antal deltagare. Körde inte själv, men tog ett par bilder på en plats dit deltagare uppmanades att köra efteråt och tänkte att det sannerligen krävs en del förändring för att intressera unga normalfungerande människor för motorcyklar. Musiken och hela inramningen var för de som har ”livets hårda skola” i sin Facebook-profil och det är klart att de har sitt fulla berättigande. Jag menar verkligen inte att håna någon. Men när man ser detta och känner till att medelåldern för svenska mc-ägare är 55 år, då undrar i alla fall jag vad alla som borde vara intresserade av att värna tillväxten av motorcyklister borde göra som de inte gör. Notera i bakgrunden vit Gold Wing med två silverrävar iförda så kallad varselväst. De utmärkte sig inte. Ej heller tröja över skinnställ, vilket var hur den som i mitten av 1990-talet ville ge intrycket ”tuff” ekiperade sig. Förändring och förnyelse krävs uppenbarligen och frågan är varför det går så makalöst långsamt. Kanske ett svenskt fenomen? Kanske blomstrar förnyelsen av motorcyklister i andra länder och delar av världen?2x2.jpg
 
Last edited:
Jag körde iaf med Sporthoj-tröjan på, men jag var nog den enda...
Kör ju även GSA till vardags men blir lite äcklad av andra GS förare i fullt KLIM-ställ, crosshjälm och adv-boots som står upp och kör inne på Södermalm. Osexigare gubbar får man leta efter. Det är ju samma gubbar som inte skäms för att dra ett spandex-ställ över ölmagen och vara ivägen överallt på sin 50 tusen kronors velociped.
Nej det behövs nåt dragplåster för de yngre om det ska bli nån föryngring inom mc-åkandet.

Sons of anarchy och Bikeriders lockar ju folk till HD-träsket, men behöver vi inte en långfilm/serie om sporthojar? :)
 
Har själv aldrig åkt Mälaren runt. Kanske är jag som har fel uppfattning men att köra långa sträckor i långsam kortege med en massa trafik och mycket folk sådant tilltalar absolut inte mig. Så jag känner mig inte som målgruppen.

Kändes bättre att spendera Lördagen med enduro träning i det fina vädret och så kan jag köra runt Mälaren någon dag när det inte är någon trafik
 
Vi är tyvärr ett utedöende släkte. Dem som tar mc kort idag är typ 40-50 år gamla och nyskilda. Dem kör 2-3år efter dem tagit kortet, sen lägger man ner för att det är rätt jobbigt att åka hoj.
 
I helgen hade Ducati Norden sin Ducati Weekend på Mantorp Park.
Bankörning två dagar, provkörning av många modeller, tre handlare med lite pryttlar och ett Öhlinsteam som för en liten slant satte upp din hoj så nära perfektion komponenterna medgav.
Lördagen innehöll även ett touringmoment med trevliga småvägar och fikastopp för de som inte ville köra bana båda dagarna, eller inte alls.
Dessutom ett kvällsmingel med trevliga människor och lite trams..
Detta är ett återkommande event, det har fått en trevande start men kommer att växa nästa år.
Du som har Ducati är välkommen, du som INTE har Ducati är också välkommen, dock är bankörningen begränsad till Ducati och hanteras av Svenska Ducatiklubben,
Så vill ni inte köa runt Mälaren nästa år, kom till Mantorp.
Ett liknande arrangemang hålls på Gälleråsen 6/6 varje år men i lite enklare utförande.
 
Last edited:
Oj min bild av Mälarenrunt är verkligen helt annorlunda än vad det låter här.
Jag åkte för andra året i rad den västra halvan och uppskattar stoppet hos Sulas, Bankörningen på Gtr-motorpark, att åka genom Kvicksund där folk stod ute efter vägen och vinkade glatt samt besöket på Tidöslott.
Hade varken problem med köer eller trängsel och nog tyckte jag att det var en hel del yngre hojåkare med, vilket är glädjande att se.
 
Min tanke var att köra i år men blev annat i vägen tyvärr.

Jag kan förstå TS uppmaning att försöka locka till sig en ny generation. Det är väl tyvärr kopplat till ålderdom att köra i kortege som en folksamling på det här sättet.

Kanske behövs fler aktiviteter, som lockar till sig olika åldersgrupper.
 
Jag är femti bast, kört hoj sen jag var 14. Kör helst ensam faktiskt. Slippa ta hänsyn till någon annan. Tycker faktiskt det är det bästa med hoj. Man får va själv. Lyssna på musik, lyssna på ljudet från hojen, uppleva lukterna. Jag tror i framtiden med tanke på hur politikerna beter sig nu så kommer det enda alternativet för icke förmögna människor vara att köra scooter/motorcykel. Ingen kommer har råd köpa en ny bil och sen köra den. Och orka med alla fartgupp, cyklister, miljözoner, vägtullar, fastklistrade miljöpartister och annat bråte på vägarna som har mer rättigheter än du. Plus allt förbannat plingande och ryckande i ratten, gnäll om att man kör för fort och automatisk broms som tvärnitar för ett grässtrå när man håller på att parkera.

Jag tror på motorcyklar! Sen om de är batteridrivna eller bensin spelar ingen roll för mig. Men jag kommer ju för evigt uppskatta en Harleys mullrande och en japansk sporthojs acceleration.
 
Vi kan skicka en tårta till alla Försäkringsbolag och tacka för att dom tar död på återväxten till MC kollektivet med sina priser på den typ av hoj som lockar den yngre generationen.
 
Vi kan skicka en tårta till alla Försäkringsbolag och tacka för att dom tar död på återväxten till MC kollektivet med sina priser på den typ av hoj som lockar den yngre generationen.
Vilka motorcyklar gillar den yngre generationen nuförtiden?
 
Den som är motorintresserad gissar jag sätter sig hellre på en sporthoj än en gubb-boxer.
Jag är inte så säker, de få gånger det varit ungdomar som dykt upp på forumet och pratat om hojkort så har det inte varit sporthoj som lockat alla gånger, eller ens en majoritet av gångerna.
Men det är inte så hemskt många som är motorintresserade i ungdomen, och jag bor ändå i en byhåla med extra mycket folk med motorintresse.
 
En tanke som just lsog mig är väl att hojfolk alltid skulle kunna ta hojen till det lokala fjårtishaket, ni vet den där parkeringen där mopparna, mopedbilarna och eporna samlas på kvällarna och snackar skit, stöter på brewdarna och är lEsKiGa innan de drar vidare... Och snacka lite skit med dem?
 
Sverige är ju även ganska "åldersrasistiskt". Vi har svårt för att umgås mellan generationer. Det hade hjälpt om vi kunde göra det mer. Inte bara för motorcykelintresset.
 
Jag har inga idéer, kör med varselväst (enda kravet chefen har för att jag skall köra hoj) men kanske inte en ruta stor som Halland.

Nu har jag iofs aldrig kört Mälaren runt heller så jag har iaf inte förstört DET eventet :D
 
Vilka motorcyklar gillar den yngre generationen nuförtiden?
Vad jag har sett så verka det vara street och retrocyklar som ungdomarna gillar mest.
Tex Kawa z650 och z650rs och liknande, även dom mindre Ktm Duke modellerna verkar populära.
 
Vad jag har sett så verka det vara street och retrocyklar som ungdomarna gillar mest.
Tex Kawa z650 och z650rs och liknande, även dom mindre Ktm Duke modellerna verkar populära.
Träffade en ung kille som samlar till en Duke 125 häromdagen.
Och dotterns kille övningskör på sin ER-6n.
Så du har 100% rätt gällande min erfarenhet...;)
 
Jag är inte så säker, de få gånger det varit ungdomar som dykt upp på forumet och pratat om hojkort så har det inte varit sporthoj som lockat alla gånger, eller ens en majoritet av gångerna.
Men det är inte så hemskt många som är motorintresserade i ungdomen, och jag bor ändå i en byhåla med extra mycket folk med motorintresse.
Kanske beror på att dom kollat vad dom har råd därav inga frågor om en sportis. Men jag har inga vetenskapliga bevis. Jag tänker mest att ungdomarna ser oss gamla gubbjävlar på våra boxer-hojar och tycker inte det ser något tufft ut alls. Däremot ser dom a-traktorer som åkar bland ungdomarna och tycker det ser fränt ut.

Oavsett om jag har fel i min analys så är det Försäkringsbolagens fel :hihi
 
Jag håller på att hjälpa en yngre släkting skaffa moped. För honom måste den se ut att tåla stryk. Ingen skärm över framhjulet och bara en mätare på styret. Det ska vara tvåtakt så den låter coolt.
Ganska dåligt statistisk underlag för dagens ungdom, kanske...
---
För egen del åkte jag runt östra halvan av Mälaren igår när alla andra försvunnit. Min ansträngning för att ha gemenskap med andra motorcyklister utanför forumet sträcker sig till att hälsa på dem jag möter och att prata om motorcyklar med bekanta i andra sammanhang.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top