Märkliga och jobbiga kundmöten.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
På begäran, ös på med jobbiga kunder.

Kund, kvinnlig (inga fördomar, endast ett förtydligande) kommer insläpandes på en sönderriven kartong med lasthållare till sin bil, det regnar låsmuttrar och nycklar över hela golvet.
Hon vill lämna tillbaka grejorna med förklaringen att dom inte behövs längre (?)

Kollegan är ändå tillmötesgående och frågar om det finns kvitto, det finns det inte men det behövs väl inte då hon hade köpt denna av en annan återförsäljare som säljer samma bilmärken som vi, så det måste ju gå bra?

Konstpaus i 15 sekunder, sen säger hon att det var ett uselt bemötande och det är omodernt med kvitton, vi borde kunna kolla upp vad hon köpt hos nån annan för det är ju samma märke.....

Ut genom dörrn med paketet, nycklarna ligger kvar på golvet.

Äntligen helg :död

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det finns två typer av människor. De som är trevliga mot servicepersonal och de som inte är det.

Jobbat med försäljning i grossledet i 16 år och innan det som hantverkare med privatkunder. Så visst har man träffat en del original.

En liten kund jag hade på förra jobbet omsatte hos oss typ 10 tusen per år. Varje år bjöd vi fem stockholmsfilialer på julbord en vecka, en dag var. Maten serverades i butikerna kring lunch. Kunden käkade fem julbord till lunch den veckan. På fredagen hade han tomma matlådor med sig.

Pruta på allt skulle han också. Helt oförstående för faktumet att större inköp genererar större rabatter. Ville vid ett tillfälle ha offert på 10 askar kabelklammer. Det fick han inte, blir dyrare för mig att täcka för arbetet i offertpriset än att sälja enligt rabattbrevet.

Han lämnade en retur till mig på en liten order. Jag tog sedvanliga 20% i returavdrag och eftersom han hade pappersfaktura kostade det 49 spänn i avgift för kreditfakturan som i praktiken blev en faktura då kreditbeloppet understeg 49 spänn efter avdrag. Han var inte nöjd. Fick ta på mig att läsa upp leverans- och returreglerna innan han slutade svära.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jobbat inom handels i snart 15 år, blivit en del udda bemötanden genom åren...

Favoriten är tveklöst gubben som tog med sig sin gamla använda toaborste (rejält brun historia) för att han "ville ha en likadan som passade i hållaren jag har", slängde upp den på kassadisken som att det var något helt normalt att göra.
Han köpte samtidigt en ny toaborste där en hållare var inkluderad och verkade fullt nöjd med det.
Den kassan stängdes ner resten av dagen och kassadisken som var i trä fick slipas ner ordentligt och lackas om igen.

Häromveckan så hade vi en oerhört upprörd äldre kvinna som var helt hysterisk över att vi hade en "helt infekterad och livsfarlig" person i kassan.
Tjejen i kassan har astma och allergier, hon hade hostat lite när kunden stod i kö och hon vägrade att gå genom kassan då.
Med tanke på senaste åren så är det väl inte helt orimligt, men hon var inte intresserad av att ta en annan kassa med annan kassörska heller.
Det var tydligen olagligt att gå till jobbet om man var förkyld (vilket hon i kassan inte ens var) för det kunde ju faktiskt smitta äldre människor med underliggande sjukdomar, och covid är fortfarande livsfarligt för många i riskgrupp.
Kärringen hade varken munskydd eller handskar (många av våra äldre stamkunder har detta fortfarande och det visas extra hänsyn till dessa), hon hade inte heller några problem med att trycka sig upp i ens ansikte när man försökte förklara situationen för henne.
Oerhört trevlig kärring, väntar fortfarande på mailet hon minsann skulle skicka till oss för att uttrycka sitt missnöje.

Massor med år sen jag satt i en kassa nu så man missar ju alla udda människor som inte kvalar in som renodlade psykfall, men det brukar bjudas på ett par riktiga avskrap till människor årligen ändå.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Saxar från den förbannade tråden.

*Kund kommer in och har problem med trädgårdsmaskin*
"-Hej, jag behöver ett nytt insug till en gräsklippare, en såndär - Du vet"
"-Näe, det vet jag inte, en hurdan?"
"-Du vet, en sån där svart, ni sålde sådana här förut...."

Jag är återigen en idiot och ett rövhål, helt jävla värdelös för att jag inte vet hurdan han skall ha.

*3 dagar senare, Kund kommer in med en grästrimmer, med läckande tankavluftning*

Den är fan gul....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tattarjävlar och kleptomaner, allt som inte sitter fastspikat (och en vel del som är) ska snos.

Fiske - folk är fan i en klass för sig. Det är helt otroligt vad fiskedrag försvinner ur förpackningarna. Varför man inte tar hela förpackningen, för de är ju inte stora direkt och du har ju en krok med hullningar....
Tappat bort räkningen på hur många som vi tagit fast med att ha gjort hål i fickan på en 3000kr fjällräven för att sno ett 20kr vassdrag....
:dummer

Fast den största hjälten är nog gubben som stal entrecote från livsbutiken. Han tog biffarna ur förpackningen och lade dem innanför skjortan under sina hängpattar.....
Frugan var inte jätteimponerad när han plockade fram halvvarma biffar med brösthår på efter att butikschefen visat filmen....

:zpy

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kunder som bevisar tydliga tecken på att vara snåla, sånna tål jag inte. Brukar fråga om dom inte har några pengar när det ska klagas över timpriset.
Har en återkommande kund som alltid måste säga : Så hoppas jag att det blir billigt!. Tycker synd om er som "Måste" vara trevliga mot rövhål och leende ta emot skit. Skulle aldrig fixa det.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kunder som bevisar tydliga tecken på att vara snåla, sånna tål jag inte. Brukar fråga om dom inte har några pengar när det ska klagas över timpriset.
Har en återkommande kund som alltid måste säga : Så hoppas jag att det blir billigt!. Tycker synd om er som "Måste" vara trevliga mot rövhål och leende ta emot skit. Skulle aldrig fixa det.
Jag skriker av mig i bilen ibland.

Minns och saknar inte de som gnällde på timpriset om 350 plus moms för en köksrenovering med löpande utan offert. Räknade man bakåt med avgifter, kostnader för lokal, bil och skatter mm blir det inte så många spänn kvar.

De som tyckte "det går bra nu,va?" För att man hade Cheva pickis (ett gäng år gammal). Men kollegan som hade flång ny folkabuss (betydligt dyrare bil) aldrig fick kommentarer.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sist byggaren var här och skulle sätta 2 karmar, kommer han med famnen full av laddare och batterier;
"Oj, de här var visst tomma."
Dessutom talanglöst skådespeleri.
Han har ingen nedre gräns för snikandet, har iaf inte sett den än.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Den här har jag dragit förut nån gång.
Sitter på torget i Waxholm och äter en glass, i skinnställ och R1:an står bredvid.
Kommer fram en ung herre, i skinnställ.

- Öhh, du jobbar på Yamahacenter va?
- Ja.
- Aa, å du gjorde service på min YZF 1000 i veckan och nu läcker den olja.
- Ojdå, det var inte bra svarar jag, var står den.
Han pekar och jag går runt hans hoj, böjer mig ner och tittar.

- Det där är inget läckage, det där är ett överflöd av kedjepray, säger jag.
- Nä, det kan det inte va, jag ser ju att det läcker.

- Jag slår vad om en femhundring att det är kedjespray, kan du komma in till mig i morgon så tar jag bort kåpan över främre drevet när du är med, ok?
- Jag kommer klockan 9, å har jag rätt så ger du mig 500 bagis.

Dagen efter.
Rullar upp hojen på en lyft, skruvar av kåpan över utgående drev, skyfflar bort fett i hela kåpan och runt drevet, tvättar, torkar, varmkör och tittar efter läckage.
Snustorrt.
Monterar ihop utan ett ljud, får 500 spänn och ser aldrig killen mer.

True story.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Eller:
Ung kille med helt ny R6:a kommer in och säger: det är nåt fel på den, den orkar inte upp på bakhjulet.
Tar på mig hjälm och hanskar, kör ut på gatan utanför och åker på bakhjulet 20-30 meter.

- Hur fan gjorde du det där, frågar han.
- Växla ner och gasa mer.
- Jaha, ja tack då säger han och slirar utav helvete på kopplingen när han lämnar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag jobbade 25 år i butik, men jag valde att lägga alla dom trista och jobbiga jävlarna bakom mig.

En rolig grej var feminist-tjejen som förmodligen förväntade sig att jag skulle reaagera negativt på att hon hängde ut mjölkpaketen och matade sitt barn medans hon gick runt i butiken, jag gick åt sidan för att hon skulle få mata ifred, men hon ropade efter mig hela tiden och ställde frågor och ville småprata.

Jag har aldrig haft något emot att se kvinnobröst, jag blir inte ens generad av det, så jag stod snällt kvar och svarade på frågor.

Sen hade vi en (dålig) transa som kom in ett par gånger, som gick igång på att folk reagerade på utstyrseln och den två dagar gamla skäggstubben.
Vi snackar medelåders man som klädde och sminkade sig som han skulle på maskerad.
När vi slutade reagera när han/hen/hon kom in så blev det ointressant att besöka oss.

Sen hade vi den ~45 åriga kvinnan som lurade ner vår 16 årige sommarjobbare i källaren och gav honom oanständiga förslag.... Han tog illa vid sig, men kom över det.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Kvinnlig polis i uniform lämnar in sin Suzuki SV 650 på service, hämtar den på eftermiddagen, frid och fröjd.
Ringer dagen efter och följande sker:

- Ni servade min motorcykel igår och nu fungerar inte belysningen, helt svart och två av mina kollegor har tittat på den men det funkar inte.
- Märkligt, har du möjlighet att svänga förbi i morgon så ska jag hjälpa dig?
- Du menar att jag ska köra olagligt, det är lag på halvljus vid färd?

- Antingen försöker jag komma förbi dig och titta på den, men vi jobbar sena kvällar så det kan ta en dag eller två.
- Ja, eller ta den på en bärgare, har vi gjort fel så står vi för den kostnaden förstås.
- Jaja, jag får se hur jag gör fräste hon och avslutade samtalet.

Dyker upp på hojen nästa morgon i sällskap av två kollegor i en polisbil, jag hör att det kommer en hoj så jag går ut.

- Hej, säger jag och innan hon ens har stängt av motorn så går jag fram och slår på ljusknappen som givetvis var avstängd.
- Jahopp, då var det klart säger jag och ser in i ett helt oförstående ansikte.

- Men men, börjar hon, det måste ni ha stängt av?
- Ja, det kan hända sa jag, jag brukar i alla fall stänga av ljuset när jag ska kolla bromsljus och så, kan ha glömt att slå på det, med som ni själva brukar säga till mig när jag blir stoppad så är det förarens ansvar att se till att det är på vid färd.

Ler.

Utan ett ord åker dom alla tre.

True story från Hammarby-verkstan.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Lite.
Men tillika kan jag förstå det ibland när vi pratar ocker, framför allt om det är något man inte "kan" vara utan.
Elbolaget kräver tex att arbete i tavlan (plomberad) utförs av en elektriker med papper.
Visst man "kan" vara utan el, men i verkligheten betyder det att marknadsekonomin havererat när man "måste" anlita någon av de halvdussinet firmor de godkänner.

Och när aset skickar fakturor som landar på över 7000kr i timman, ja, då vart fan jag lite gnällig faktiskt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hantverkare som debiterar för timmarna dom ska "hämta en grej" som alltid sammanfaller med lunchen har gjort att folk har tröttnat.

Rörmokare som kommer med en hel servicebuss men ändå måste hämta en böj eller rörbit varje dag vid lunch blir fort tröttsamt för privatkunder som betalar ur egen ficka.
Har dom någon yrkeserfarenhet och heder så har dom förutsett vad som kommer att behövas och fyllt sin servicebil med det innan dom kommer.

(Rörmokare var bara ett exempel, det gäller så klart snickare, målare och elektriker också)

Givetvis KAN det hända att man inte har förutsett allt materialbehov, men det ska höra till undantagen, inte vara regel.

Och när man har "panikhämtat grejor" på fredag eftermiddag kan man väl slänga jackan över systempåsen i bilen i alla fall...

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Den här tråden är ju guld. Ångrar mina bittra inlägg. Fick vara med i morbrors cykel/båt/skog&trädgård och allt möjligt annatbutik, förutom hans egna roliga projekt. Duktig människa. Där fick man se typer. Särskilt kul att se kvinnor som inte gjorde hemlighet av deras egentliga ärende. Haft en del servicejobb och råkat ut för både roligt och rent obehagligt, skamlöst, våld, humor och sorg. Vill inte vara utan de erfarenheterna. Jo, kanske några.

Nåväl, vi som vill ventilera besvikelse mot de många svinen bland inte minst hantverkare kan ju göra det här:

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Lite.
Men tillika kan jag förstå det ibland när vi pratar ocker, framför allt om det är något man inte "kan" vara utan.
Elbolaget kräver tex att arbete i tavlan (plomberad) utförs av en elektriker med papper.
Visst man "kan" vara utan el, men i verkligheten betyder det att marknadsekonomin havererat när man "måste" anlita någon av de halvdussinet firmor de godkänner.

Och när aset skickar fakturor som landar på över 7000kr i timman, ja, då vart fan jag lite gnällig faktiskt.
Det är helt okej att tycka saker är dyrt. Men att tjafsa om priset med folk man anlitat att byta olja i ens motorfordon, För att man själv inte klarar av grundläggande tekniska arbeten. Är bara tröttsamt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag jobbade på banverket då tunneln genom Hallandsåsen byggdes.
Jag kallades ner till ett möte på ett projekt-kontor för att lösa ev tekniska problem.
Efter att vår mella-chefen och leverantörens projektledare skrikit på varandra i 20+ minuter reste dom sig och skulle börja slåss.
Jag ställde mig upp emellan och fick perfekt tag i bådas skjortkrage/slipsknut.
Där stod jag med raka armar och höll isär två vuxna människor som vevade mot varandra en stund innan flera reste sig och särade på de två svettiga, röda och fåniga herrarna.
Surrealistiskt... :3freak

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...