Märkliga och jobbiga kundmöten.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Liknande på stort svenskt telekomföretag. Licensservern till kompilatorn slutar fungera, kompilatorn ägs av samma telekomföretag. Utvecklingen i Sverige avstannar och leveransen skjuts upp i två dagar. Den indiska var i tid, "we have a crack".
- "Houston we have a problem"
- "Ah no fear man...we have a crack"

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En annan rolig är de som ska ha prisuppgifter på något obskyrt som måste måttbeställas.
-Ni kan väl kolla upp det där och ringa mig?
Sagt och gjort, ringer en, två, fyra gånger, inget svar.
Efter en vecka stormar kunden in flyförbannad över att den inte fått sina prisuppgifter. Skriker och gapar, för det vet vi ju alla att är bästa sättet att få god service.
-Ja, vi har ringt fyra gånger, senast igår klxx.xx,, tyvärr så har vi inte kunnat nå dig?

-Jag svarar inte på okända nummer! :mad:

.... Vad säger man åt den?

De är också lite mindre begåvade än genomsnittet, men det händer några gånger i månaden.....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Liknande på stort svenskt telekomföretag. Licensservern till kompilatorn slutar fungera, kompilatorn ägs av samma telekomföretag. Utvecklingen i Sverige avstannar och leveransen skjuts upp i två dagar. Den indiska var i tid, "we have a crack".
Jag känner händelsevis en indier, som jobbar med IT-säkerhet i en minst sagt känslig bransch. Det är, öh, spännande, ibland att diskutera...
:skrämd

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Iom att våran gamle vän corona kom upl i en annan tråd så kom jag att tänka på en mindre mysig som hände en kollega.
Det var då när alla hade munskydd på sig och krav på minimiavstånd fanns i butiker etc.
Många, gubbar främst, men även kärringar, ingen under 50 dock. Gick med munskydd, som de lyfte på för att hosta etc.

Nåväl min kollega hjäpte en gubbe 75+, med något. Gubben lyfte ned munskyddet och nös ut en dusch över henne så att det hängde snorloskor från glasögonen, i håret osv.... :zpy

Vi hade även ett lokalt original som gick fram till handdesinfektionsflaskan på disken, kupade handen och pumpade fullt, förtsatte att gå runt i butiken och sörpla handsprit ur näven....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar ganska snabbt glömma de där kunderna, man blir bara på dåligt humör annars.

Emellanåt har jag ju kunder som trots att de sett mina priser så kontaktar dom mig och frågar efter beg bromscylindrar. När jag ger mina priser så börjar dom tjata om vad nya kinesprylar kostar. Så då ska tydligen begagnade Nissin och Brembo vara billigare än nytt kinesium...

Nu hade jag precis en kund som frågade efter beg tändspole från en CRF
Jag förklarar åt honom att jag ligger sjuk men han kan köpa spole från vilken hoj som helst och det kommer fungera.
Men han insisterar på att få från en CRF för hans trimguru har förklarat åt honom att dessa gör ett par hästkrafter på hans CR. :jisses
Jag förklarar att ingen spole någonsin kommer ge ett par hk och att han borde sluta lyssna på den där trimgurun.
Men jag tillfrisknar så småningom och söker fram en CRF-tändspole och erbjuder den åt honom för 500 kr.
Nej, då är den alldeles för dyr, han köper ju nya kinesspolar billigare på Wish och Ali Express.

Så helt plötsligt är det inte längre så viktigt att få en spole från en CRF...
Inte för att jag tror spolen från Wish ger sämre effekt i bromsbänken, men jag tror ändå ganska bestämt att en Denso har lite längre livslängd än kinesprylarna.

Och naturligtvis hade han ju kommit på att han behövde bromsok som jag annonserat ut för 450 kr, vilket jag samtidigt sökte fram åt honom men gissa om han hittat billigare bromsok på Ali Express.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
En annan rolig är de som ska ha prisuppgifter på något obskyrt som måste måttbeställas.
-Ni kan väl kolla upp det där och ringa mig?
Sagt och gjort, ringer en, två, fyra gånger, inget svar.
Efter en vecka stormar kunden in flyförbannad över att den inte fått sina prisuppgifter. Skriker och gapar, för det vet vi ju alla att är bästa sättet att få god service.
-Ja, vi har ringt fyra gånger, senast igår klxx.xx,, tyvärr så har vi inte kunnat nå dig?

-Jag svarar inte på okända nummer! :mad:

.... Vad säger man åt den?

De är också lite mindre begåvade än genomsnittet, men det händer några gånger i månaden.....
- Ha! Det där påminner om - ursäkta en kort OT - min hemby´s kända fyllegubbe som ringde byns taxi (ja det fanns en taxigubbe i min hemby) från en telefonkiosk och ville ha skjuts hem.

Taxigubben: "jaha, var är du då?"
Sundberg: "ska du ge fan i"

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Påminner om en sketch av Roffe Bengtsson. Hittar ingen på nätet, så den går väl förbi i rolighet pga mitt dåliga minne.

Polisen hittar en överförfriskad man stående utanför en ytterdörr. De undrar vad han gör där.
- Jag bor här.
- Men varför går ni inte in?
- Jag glömde nycklarna.
- Men ring på dörren.
- Jag har ringt på dörren.
- Men ring på igen då?
- Nä, låt dem vänta!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Påminner om en sketch av Roffe Bengtsson. Hittar ingen på nätet, så den går väl förbi i rolighet pga mitt dåliga minne.

Polisen hittar en överförfriskad man stående utanför en ytterdörr. De undrar vad han gör där.
- Jag bor här.
- Men varför går ni inte in?
- Jag glömde nycklarna.
- Men ring på dörren.
- Jag har ringt på dörren.
- Men ring på igen då?
- Nä, låt dem vänta!
- eller..
Mannen som på fyllan kryper runt under en lyktstolpe på natten, när en poliskonstapel kommer fram.
Konstapeln: "o hur var det här då?"
fulle mannen: "jag hittar inte mina dörrnycklar"
Konstapeln: "o det var här du tappade dem, tror du?"
fulle mannen: "nää...det var där borta vid soptunnan"
Konstapeln: "men varför i hela friden kryper du omkring här o letar då?"
fulle mannen: "jag ser bättre här i ljuset"

Okey FÖRLÅT, nu åter till topic.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Har faktiskt haft en sådan kund, för många år sedan över telefon, som ville veta hur mycket det kostar att kakla om ett badrum...
-Hurdana kakel vill du ha?
-Vanliga!
-Ok, 15*20 vita då alltså?
-VANLIGA!
-Eh, Hur stort badrum är det frågan om?
-Ett "Ordinärt".
-Okej...? Du har inte möjlighet att mäta sådär på ett ungefär?
-Det måste ni väl för helvete veta hur stort ett vanligt badrum är?
*ungefär här börjar jag tänka att det kanske är rimligare att man kanske har ett ungefärligt humm om hur stort rum man själv har som kund än att jag skall killgissa ihop något ungefärligt genomsnitt på ett hus jag aldrig sett, men försöker fiska vidare efter någon information att gå efter*
-Är det någonstans 3x3m som mitt eller är den närmare 1,5?
-Hur i helvete ska jag kunna veta det? :(
-Jaha, men är det bara en liten toalett, eller är det med en liten duschörna eller stort med badkar och grejer?
-DET HAR INTE DU NÅGOT ATT GÖRA MED! :mad:
-Näe, förvisso inte, men jag försöker få något begrepp om hur stort rum det är frågan om. Du är säker på att du inte har tillgång till ett måttband, eller kanske kan stega upp på ett ungefär?
-NOG ÄR DET VÄL HELT OTROLIGT ATT NI INTE VET HUR STORT ETT BADRUM ÄR, ATT MAN SKA MÅSTA SVARA PÅ EN MASSA DUMMA FRÅGOR!!!! :mad: *klick*

:dummer

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har faktiskt haft en sådan kund, för många år sedan över telefon, som ville veta hur mycket det kostar att kakla om ett badrum...
-Hurdana kakel vill du ha?
-Vanliga!
-Ok, 15*20 vita då alltså?
-VANLIGA!
-Eh, Hur stort badrum är det frågan om?
-Ett "Ordinärt".
-Okej...? Du har inte möjlighet att mäta sådär på ett ungefär?
-Det måste ni väl för helvete veta hur stort ett vanligt badrum är?
*ungefär här börjar jag tänka att det kanske är rimligare att man kanske har ett ungefärligt humm om hur stort rum man själv har som kund än att jag skall killgissa ihop något ungefärligt genomsnitt på ett hus jag aldrig sett, men försöker fiska vidare efter någon information att gå efter*
-Är det någonstans 3x3m som mitt eller är den närmare 1,5?
-Hur i helvete ska jag kunna veta det? :(
-Jaha, men är det bara en liten toalett, eller är det med en liten duschörna eller stort med badkar och grejer?
-DET HAR INTE DU NÅGOT ATT GÖRA MED! :mad:
-Näe, förvisso inte, men jag försöker få något begrepp om hur stort rum det är frågan om. Du är säker på att du inte har tillgång till ett måttband, eller kanske kan stega upp på ett ungefär?
-NOG ÄR DET VÄL HELT OTROLIGT ATT NI INTE VET HUR STORT ETT BADRUM ÄR, ATT MAN SKA MÅSTA SVARA PÅ EN MASSA DUMMA FRÅGOR!!!! :mad: *klick*

:dummer
Du/ni ska nog vara väldigt glada att ni inte fick den personen som kund. Garanterat ständig källa till gnäll.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
För några dagar sedan. En kund lämnar in några maskiner som hon vill ha fixat några grejer på. När hon inser att jag faktiskt även vill ha betalt för mitt arbete samt material. Så säger människan: kan du inte bara säga vilka saker vi ska köpa så kan vi försöka göra det själv?. Man blir ju helt mållös

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Då jag ändå är på en rull...

Det kom in en herre. I 50-års åldern gissningsvis, hela rena kläder, knäppt skjorta. Såg normal ut, talade sammanhängande...
Denna man ville reklamera en ficklampa. Han hade minsann kört 20 minuter hem, märkt att den inte fungerat, och nu hade han kört 20 minuter tillbaks emkomst för att hans nya dyra (nåja, 300kr, hans ord) ficklampa inte fungerade. Hur ska ni ersätta detta?!

Jag drar lite skämtsamt till med;
-Ajdå, så skall det ju inte vara, har du provat att trycka på knappen?
*Blir mött av en stirrande kund, tom i blicken*
"-Eh ja." mumlar jag och trycker på knappen.
Lampan lyser.
-VA... Hur gjorde du?!
-Tryckte på knappen.....
*blir än en gång mött av en stirrande kund, tom i blicken....*
-Ja, alltså, du måste trycka på knappen för att lampan skall lysa...? :va
-VILKEN JÄVLA KNAPP?! :mad:
*Pekar på knappen (den ända knappen, stor i ändan av lampan) och visar hur jag trycker igenom de olika lägena*
*Kund river åt sig sin lampa och går tyst men raskt ur butiken....*

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För några dagar sedan. En kund lämnar in några maskiner som hon vill ha fixat några grejer på. När hon inser att jag faktiskt även vill ha betalt för mitt arbete samt material. Så säger människan: kan du inte bara säga vilka saker vi ska köpa så kan vi försöka göra det själv?. Man blir ju helt mållös

Och sen kommer dom till dig med några lådor delar och tror du ska pussla ihop allt billigt för dom har ju redan gjort halva jobbet...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Och sen kommer dom till dig med några lådor delar och tror du ska pussla ihop allt billigt för dom har ju redan gjort halva jobbet...
Ja fast jag lyckades avstyra hennes dåliga ide. Men jag hade aldrig gett henne infon om vad som behövs. För det tog mig nämligen lite tid att få fram exakt vad som behövdes. Inget som dom hade fixat själv ens. Men man blir trött . Rätt många som vill snåla och att man ska hjälpa dom att göra det själv. Mina barn blir inte mätta av ett, tack!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja fast jag lyckades avstyra hennes dåliga ide. Men jag hade aldrig gett henne infon om vad som behövs. För det tog mig nämligen lite tid att få fram exakt vad som behövdes. Inget som dom hade fixat själv ens. Men man blir trött . Rätt många som vill snåla och att man ska hjälpa dom att göra det själv. Mina barn blir inte mätta av ett, tack!

En annan variant är att dom kommer och frågar tex vilken kolv dom ska ha till sin lite slitna cylinder och sen ska dom beställa den av 24MX istället för av mig. Vette hur man ska bemöta såna kunder utan att helt skrämma iväg dom även från framtida jobb. För nästa vecka kan ju samma kunder faktiskt vara riktiga kunder.

Om du ska köpa delar från 24MX så ring supporten hos 24MX och fråga vilka delar du ska ha! :rofl

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Måste ju dela med mig av ett jobb när jag jobbade som elektriker ett par år.

Fick veta av chefen att jag skulle en tur ut på landet o säkra ned inkommande matning från 20 till 16 AMP.

Skulle vara där säg kl13. Detta var en bit ut på landet kommer fram en 15 min för sent, ut kommer Husägaren högröd i ansiktet halv skrikandes du är sen jag betalar inte.

Jag frågade vad som var bekymret, jag tänker inte betala för ditt jobb jag får ju betala säkringsavgift för den tiden du är sen.

Nja du får nog betala mer än 15 minuter du vet jag lämnar in mina papper på fredag för hela veckan, sedan har ju tjejerna på kontoret fram till den 23 på sig att gå igenom o skicka ut räkning till dej o när den är betald då går anmälan iväg till nät ägaren sedan kan det ta 2 veckor.

Gubben blev rödare än en testosteronstin tuppkam börjar stamma och låta konstigt.

Nu kom frun ut o tog med gubben in som rosslade o levde. Jag började byta säkringsbottnar vilket var mer jobb än tänkt då det satt knivsäkrings hållare o det får det ju inte vara på privat fastigheter.

Bryter strömmen o hör ett helvete vrål inifrån huset gubben ut rödare än Stalin stammar fräser o skriker att strömmen är borta.

Helt plötsligt blir det tyst o gubben går ned på knä tar sig för bröstet och ramlar.

Får ringa ambulans gubben fick hjärt bekymmer, gör klart o Får en påskrift på jobbet av damen i huset o kommer till jobbet o chefen frågar vad mannen arg?

Mjo nog var han ilsk alltid så under tiden tanten tog med gubben in i huset så ringde han chefen o idiot skällde på chefen om vilken fantastisk idiot chefen var o hur värdelös firman var.

Vet att den anmälan om nedsäkring till nätägare låg läääänge hos chefen innan den blev skickad.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Måste ju dela med mig av ett jobb när jag jobbade som elektriker ett par år.

Fick veta av chefen att jag skulle en tur ut på landet o säkra ned inkommande matning från 20 till 16 AMP.

Skulle vara där säg kl13. Detta var en bit ut på landet kommer fram en 15 min för sent, ut kommer Husägaren högröd i ansiktet halv skrikandes du är sen jag betalar inte.

Jag frågade vad som var bekymret, jag tänker inte betala för ditt jobb jag får ju betala säkringsavgift för den tiden du är sen.

Nja du får nog betala mer än 15 minuter du vet jag lämnar in mina papper på fredag för hela veckan, sedan har ju tjejerna på kontoret fram till den 23 på sig att gå igenom o skicka ut räkning till dej o när den är betald då går anmälan iväg till nät ägaren sedan kan det ta 2 veckor.

Gubben blev rödare än en testosteronstin tuppkam börjar stamma och låta konstigt.

Nu kom frun ut o tog med gubben in som rosslade o levde. Jag började byta säkringsbottnar vilket var mer jobb än tänkt då det satt knivsäkrings hållare o det får det ju inte vara på privat fastigheter.

Bryter strömmen o hör ett helvete vrål inifrån huset gubben ut rödare än Stalin stammar fräser o skriker att strömmen är borta.

Helt plötsligt blir det tyst o gubben går ned på knä tar sig för bröstet och ramlar.

Får ringa ambulans gubben fick hjärt bekymmer, gör klart o Får en påskrift på jobbet av damen i huset o kommer till jobbet o chefen frågar vad mannen arg?

Mjo nog var han ilsk alltid så under tiden tanten tog med gubben in i huset så ringde han chefen o idiot skällde på chefen om vilken fantastisk idiot chefen var o hur värdelös firman var.

Vet att den anmälan om nedsäkring till nätägare låg läääänge hos chefen innan den blev skickad.
Har sagt det förr och säger det igen.
Det finns två typer av människor, de som är trevliga mot servicepersonal och de som inte är det. Vilken typ vill du vara kompis med?

Efter att ha jobbat med försäljning sedan 2006 och innan det elektriker med privatkunder vet jag vad jag svarar.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
En annan variant är att dom kommer och frågar tex vilken kolv dom ska ha till sin lite slitna cylinder och sen ska dom beställa den av 24MX istället för av mig. Vette hur man ska bemöta såna kunder utan att helt skrämma iväg dom även från framtida jobb. För nästa vecka kan ju samma kunder faktiskt vara riktiga kunder.

Om du ska köpa delar från 24MX så ring supporten hos 24MX och fråga vilka delar du ska ha! :rofl
Precis, man måste ju försöka vara professionell. Grejen är ju den att en återkommande kund skulle jag mer än gärna ge bättre service i form av råd. Och framförallt göra saker för utanför ordinarie arbetstid. Men folk ser bara till sig själva för stunden. Folk som ringer och börjar med att klaga på att någon annan firma har förstört eller gjort ett dåligt jobb på deras moped eller vad det nu kan vara. Sånna kunder brukar jag vänligen men bestämt säga att dom får vända sig till någon annan. 2 år som egenföretagare har lärt mig väldigt mycket om människor och om mig själv. På gott och ont ?

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jobbade på en stor morgontidning och snickrade annonser för en del år sen. Får en beställning om en ny bok som publicerats, i färg ska det annonseras ut för den här bokhandeln. Bokomslaget skulle in i annonsen och hade bifogats. Vänder upp översta bladet på beställningen och beskådar originalet.

…som var skickad till vår fax som ju skrev ut i svartvitt.

Asså, det var lite pinsamt att ringa upp kunden och försiktigt upplysa om att bokomslaget som hon hade faxat till oss blir svartvitt hos oss i vår ända. Dessutom i en usel upplösning.

Vid ett annat tillfälle fick jag en rejäl utskällning av en kund. Annonsmanus med div texter om sexleksaker och jag snickrade ihop annonsen och faxade över manuset. Direkt som jag hade faxat ringer min telefon. ”Va' F%#!n är det här?!” hörde jag och även kollegorna. Mitt hår stod rakt bakåt av allt ljud i luren, hon var riktigt arg på mig. Och jag var riktigt liten just då.

Allt löste sig när jag tog nya tag och gjorde en helt ny, med rosetter och lite blommor. Enda gången jag fått skäll för min kreativa sida.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Jag har nog hört mig för hos lokala förmågor för att sedan beställa över nätet om det blir för dyrt. Eller tar för länge.
Mest för att jag helst stöder en lokal, men börjar det skilja mer än 30% för samma artikel så får det vara. Då har de bannemig betalt för mycket för den åt grossist, de får förhandla lite i den ändan också. Vare sig jag vill stöda eller ej så har jag inte råd med det när det blir på det viset.

Å andra sidan så brukar jag ha koll på vad jag ska ha, och knata in med ett artikelnummer färdigt.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka