Märkliga och jobbiga kundmöten.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det måste väl ändå ha varit ett effektivt sätt att bli av med jobbet?
Jobbade med en gubbe som gjorde liknande. Svarade aldrig på hemligt nummer. Ringde aldrig upp missade samtal utan sa ”Jaja, de får ringa igen”. När de ringde igen sa han ”Känner inte igen numret, svarar inte”.

Han var ensam kundmottagare. Förvisso för en intern tjänst men ändå. Blev kvar till pensionen.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vet ett hotell där de anställda inte svarar på nummer från utlandet:dummer

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är det inte samma typer som själva ringer från dolt/hemligt nr?
Kollar helst upp okända nr. Ska någon ringa tillbaka frågar jag vilket nr eller vad det står. Vården är sämst. Sen är det situationsbetingat, som i mitt exempel med billämning och nyckel. Försiktigare med hur jag svarar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har aldrig förstått det där med att inte svara på okända nummer. Tar man inte samtalet så ringer de ju igen, men svarar man kan man be dem fara och flyga och stryka en från kundregistret.

Det är rätt skönt att jobba med försäljning enbart till företag. Kontaktar man kunderna vet de att man vill något som påverkar dem på något sätt.

Raderad medlem 51742

Guest
Vet inte om det är bättre som företagare, snarare tvärt om är min erfarenhet. Säljare som ringer i tid och otid och förpestar arbetsdagen när man sitter upptagen i möten eller försöker koncentrera sig och där det kan ta lång tid att komma in i flytet igen efter att man blivit avbruten.

Problemet som företagare är att det inte fungerar med Nix. Brukar be dem att stryka mig ur sitt register och inte ringa igen, men det har aldrig fungerat utan det skiter de fullkomligt i. Kan parera någorlunda genom att ha Truecaller och spärra alla nummer från konstaterade säljsamtal. Brukar upplysa säljarna att jag har som policy att inte göra affärer med företag som inte respekterar andras tid, så då vet jag att jag kan stryka deras företag från listan.

Jag gillar normalt inte förbud, men hade nog kunnat tänka mig ett undantag och stödja idén om att förbjuda telefonförsäljning genom kalla samtal. Finns inget som helst behov. Behöver jag köpa något vet jag hur jag skall hitta det på egen hand. En alternativ lösning hade varit att man skulle ha rätt att fakturera telefonförsäljare för förlorad arbetstid. "Du har kommit till XXX automatiska telefonsvarare. Observera att varje påbörjad timmes säljsamtal debiteras med 2 500 SEK, vilket kommer faktureras eller räknas av som rabatt om du ändå lyckas sälja något. Tryck 1 för att ändå kopplas fram. Tryck 2 för att avbryta och därmed hamna på spärrlistan."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Snudd på, Svartvit TV och bara en kanal....

Men jag tänkte mera på när jag själv hade flyttat hemifrån, skaffat telefonabb och en grå telefon från televerket med snurrskiva, ringde den så var det någon man kände, och tur var väl det för nummerpresentation var ju inte uppfunnet då....

Man slapp i alla fall telefonförsäljare då, i några år....

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I vilket annat land som helst hade det nog varit det.

Men i Sverige håller vi på turordningen, oavsett hur jävla inkompetent man än är :tummenupp
Nja. Visserligen är principen om turordning rätt stark men samtidigt så har man som arbetsgivare möjlighet att säga upp personal som inte utför det arbete dom är anställda till. Dock kräver det vanligen att man dokumenterat att man påtalat eventuella problem för den anställde och vidtagit rimliga åtgärder för att få denne att rätta sig i ledet.

Så det är finns en del hinder men det är långt ifrån omöjligt att säga upp någon som på ett såpass tydligt sätt missar att utföra uppgifter som ingår i arbetet.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så det är finns en del hinder men det är långt ifrån omöjligt att säga upp någon som på ett såpass tydligt sätt missar att utföra uppgifter som ingår i arbetet.
Arbetsvägran av ett så basalt arbetsmoment som att svara i telefonen när kund ringer måste ändå vara grund för att ge en skriftlig varning, som leder till en ganska snar hävning av arbetsavtalet om ändring inte sker.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Arbetsvägran av ett så basalt arbetsmoment som att svara i telefonen när kund ringer måste ändå vara grund för att ge en skriftlig varning, som leder till en ganska snar hävning av arbetsavtalet om ändring inte sker.
Det ska det göra ja. Det är i vart fall min bild av det hela. Svårigheten lär vara att styrka att den anställde faktiskt underlåtit att svara i telefonen men det borde inte vara omöjligt att lösa tycker jag.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det ska det göra ja. Det är i vart fall min bild av det hela. Svårigheten lär vara att styrka att den anställde faktiskt underlåtit att svara i telefonen men det borde inte vara omöjligt att lösa tycker jag.
Du lär ju ha både vittnen och telefonloggar.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Kollar helst upp okända nr. Ska någon ringa tillbaka frågar jag vilket nr eller vad det står. Vården är sämst.
Min syrra är läkare, hon kan sitta och ringa till patienter hemifrån och har därför hemligt nummer.
Tror det är för att det inte är alla besked som kan vänta till nästa gång dom har kontorstid.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Min syrra är läkare, hon kan sitta och ringa till patienter hemifrån och har därför hemligt nummer.
Tror det är för att det inte är alla besked som kan vänta till nästa gång dom har kontorstid.
Fast.
Kanske hon skulle ha en jobbmobil?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Fast.
Kanske hon skulle ha en jobbmobil?
Då ska man ju springa omkring med två smartphones i fickan och hur kul är det.
En stor massa av folk kan inte hantera att ha direktnummer utan att missbruka det så hemligt nummer skulle ändå vara ett måste.

Inte ens Sociala medier går att ha sitt namn på av samma anledning.
Termen "Personlig läkare" drar många alltför ordagrant.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Då ska man ju springa omkring med två smartphones i fickan och hur kul är det.
En stor massa av folk kan inte hantera att ha direktnummer utan att missbruka det så hemligt nummer skulle ändå vara ett måste.

Inte ens Sociala medier går att ha sitt namn på av samma anledning.
Termen "Personlig läkare" drar många alltför ordagrant.
Dubbelsim.
Det praktiska är ju att det går att stänga av, när man inte "jobbar" med den. Även att stänga av ett av dubbelsimen i samma lur fungerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dubbelsim.
Det praktiska är ju att det går att stänga av, när man inte "jobbar" med den. Även att stänga av ett av dubbelsimen i samma lur fungerar.

En bekant har en Androidlur med dubbel SIM, där kan man sätta timer på SIM korten, hans jobbsim går igång en halvtimme innan han börjar (ungefär då han sätter sig i bilen och åker hemifrån) och stängs av en halvtimme efter han har slutat.
Enbart på vardagar så klart

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...