Nr 1. Det va på tiden innan jag hade hojkort. Fredag eftermiddag påväg hem från jobbet, ligger å sick-sackar om "idioterna" som så vanligt ligger å sölar i 80 på den fina 90-vägen hem till byhålan. Kommer ju litte mötten då å då så när man väl får lucka så får man se till å stå på! Uppskattningsvis runt 160km/h med gamla 440:n. Nästan hemma och vid slutet av en lång raksträcka ser jag farbror blå i backspegeln komma farandes på två hjul genom tidigare kurva (nej det var inte MC-polisen).
Saktar av å lägger mig snällt å fint i kön av slöfockar. Förstod inte direkt att det var mig dom hade häng på utan tänkte mer att jag skulle låta dom få fri väg för å göra det som dom uppenbarligen hade så bråttom till.
Men neeeeej, dom ville inte köra om! Istället lägger dom sig i arschlet på mig å blinkar med sina fina grilljus. Scheit!
Kör väl 100-200 meter till nästa avtagsväg å kör av. Varpå poliserna tar vänster om refugen, kör om å tvärnitar tvärs över vägen för att blockera min "flyktväg"?
Går ur min bil lungt (nåja pulsen slår lite extra).
Ur polisbilen hoppar två flämtande illröda konstaplar.
-Hur i HELVETE kör du!?
-Ehem...
-Vi har försökt komma ikapp dig sen en mil tillbaka!
-Oops...
Efter en stunds begrundande av mitt lilla körkort kom han tillbaka och sa:
-Du behöver det här va?
-Jo..
-Då ser du till och vara jävligt rädd om det här i fortsättningen.
Sen så räckte han tillbaka kortet å lät mig köra hem
Tror faktiskt jag körde lagligt i två månader efter denna incident.
Nr 2. (Har nog skrivit detta i nån annan tråd tidigare)
Nu har jag hunnit skaffa hojkort och är inne på min andra hoj, en KTM 660 SMC.
Påväg upp till en kompis i Vänersborg. På vägen upp från Göteborg har det kommit en del skurar, således är vägbanan blöt och det är mörkt.
Hinner ifatt en skara på fem bilar som ligger å fiser i 70 på 90-vägen, vafan tänker jag å lunkar förbi dem alla i en lång kurva (över heldraget).
Galant, vägen fri igen.
Nån kilometer senare slänger jag en blick över axeln (för tuff som jag e har jag plockat av vindfångarskrotet till backspeglar). Vad får jag se då - vaaad får jag se då. Jo en mörk V70 blinkandes som en jäkla julgran!
Hmm, inte bra! Har dom mig för fortkörning, heldraget, vårdslöshet? Paniken stiger! Blinkar in mot vägrenen och saktar av...
Vafan gör jag nu? Swoosch , hmmm en avtagsväg... IDIOT Odi!
Vänder om å kör in på en liten skitgrusväg, utan att ha en aning om vart den leder!
Polisbilen vänder om å hakar på!
Tror inte vägen va mer än 500 meter å på den regnblöta gräsmattan som vägen ledde till ja där stod jag slirandes med mina slicks när polismannen kom å knacka mig på axeln å skrek -HOPPA AV MC:n FÖR FAAAN!
Ångerfull å bedrövad satt jag där när förstärkning kom. De hade med sig blåsinstrumentet och var mäkta förvånade när det inte gav något utslag.
-Ja det här kan du vänta dig går till åklagare. eller nåt liknande sa dom.
Efter lite om och men så fick jag åka vidare mot min kompis, eskorterad av polispatrullen halvvägs iallafall.
En timme senare när jag sitter i polarens soffa å glor på film så ringer polismannen och föreslår en deal.
-Om du kommer ner imorgon bitti till stationen å skriver på böter så nöjer vi oss med heldraget och smitning, totalt 2250:- sen så e allt ur världen.
Med tanke på hur stor idiot jag kände mig som då så tyckte jag det lät väldigt vänligt och nappade på förslaget.
Sen har man ju blivit stoppad för nummerplåt i hjulhus några gånger men alltid lyckats trassla mig ur det
Moralpredikare undanbedes vänligt men bestämt.
/Oscar