Möten med polisen då du kört hoj...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Många roliga historier! själv har jag inga roliga att dela med mig. Saknar dock lite historier om hur vissa dragit från grisarna, är det moraltanterna på SH som göra att ni vill hålla de historierna från tråden?
Polisen går inte dra de är snabbast, har du tur blåser de bara av för att inte riskera allmänhetens säkerhet.

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Har mest bara stannats vid rutinkontroller. Däremot har jag en smårolig historia från den tiden då jag arbetade och bodde i Stockholm. Jag tog ut en ny liten tvåsitsig Toyota MR2 cab (inte några extrema krafter i den fövisso) och ska till en kompis strax söder om Sthlm. Jag arbetade vid korsningen Kungsgatan - Regeringsgatan så jag svänger av och ner i tunnlarna söderut vid Sveavägen (detta sker rätt sent på kvällen - typ 23 eller nåt sånt). Där blir det som bekant dubbla filer och en liten Mazda Miata glider upp i ytterfilen och börjar varva. I ögonvrån ser jag samtidig hur en polis rundar hörnet bakom oss. Jeje tänker jag, frikopplar varvar på lite extra, accelererar lite men saktar in lika fort - vilket Miatan däremot inte gör.

Polisen ser, drar efter och de försvinner utom synhåll. En bra bit längre bort stoppas uppenbarligen Mazdan. Med caben nedfälld får jag då ett ypperligt tillfälle att vinka lite glatt till Mazdans chaufför. Historien förtäljer dock inte hur det blev med böter, men jag uppfattade det som att det gick jäkligt snabbt.

Jag har faktiskt aldrig åkt dit i någon fartkontroll - ta i trä. Parkeringsböter i drivor (givetvis från tiden i Sthlm) och en böter från en polisaspirant för att jag inte hade säkerhetsbälte ligger dock på meritlistan...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Nästa gång de frågar om körkort ska jag langa fram denna!

kk_1190619142.jpg

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Polisen går inte dra de är snabbast, har du tur blåser de bara av för att inte riskera allmänhetens säkerhet.

Ja, eller hur. Speciellt då deras nya cyklar började vobbla kring 120. Var en jäkla frustration för dem sommaren som var vill jag minnas. Men det var kanske bara lite ironi du ville framhäva...

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Nästa gång de frågar om körkort ska jag langa fram denna!

kk_1190619142.jpg

Haha, det var faktiskt en krimare här i stan som hade gjort just så där för många år sedan.
Han ville testa hur noga folk kollade på leget, tror att han hade det i nästan 1år och hämtade ut pengar på post/bank osv utan problem:rolleyes:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Har mest bara stannats vid rutinkontroller. Däremot har jag en smårolig historia från den tiden då jag arbetade och bodde i Stockholm. Jag tog ut en ny liten tvåsitsig Toyota MR2 cab (inte några extrema krafter i den fövisso) och ska till en kompis strax söder om Sthlm. Jag arbetade vid korsningen Kungsgatan - Regeringsgatan så jag svänger av och ner i tunnlarna söderut vid Sveavägen (detta sker rätt sent på kvällen - typ 23 eller nåt sånt). Där blir det som bekant dubbla filer och en liten Mazda Miata glider upp i ytterfilen och börjar varva. I ögonvrån ser jag samtidig hur en polis rundar hörnet bakom oss. Jeje tänker jag, frikopplar varvar på lite extra, accelererar lite men saktar in lika fort - vilket Miatan däremot inte gör.

Polisen ser, drar efter och de försvinner utom synhåll. En bra bit längre bort stoppas uppenbarligen Mazdan. Med caben nedfälld får jag då ett ypperligt tillfälle att vinka lite glatt till Mazdans chaufför. Historien förtäljer dock inte hur det blev med böter, men jag uppfattade det som att det gick jäkligt snabbt.

Jag har faktiskt aldrig åkt dit i någon fartkontroll - ta i trä. Parkeringsböter i drivor (givetvis från tiden i Sthlm) och en böter från en polisaspirant för att jag inte hade säkerhetsbälte ligger dock på meritlistan...

:rofl :rofl men fy fan vad taskigt...:brinnerup

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
Ktm 690 smc
Min tur då ja andledningen varför jag inte redan har hojkort, Förra sommaren skulle jag köra hem mina kompisar från stan "göteborg" över till hisingen via älvsborgsbron och kör på ganska bra via leden vid stena och upp på bron, väl uppe på bron säger kompisen att han mår illa som fan "måste varit min körning :p" och jag får lite smått panik svårt att stanna där uppe om han måste spy? så jag gasar på i ca 130 detta var kl 1 på torsdag kväll inte en bil så långt ögat såg trodde jag, väl på andra sidan bron kör en bil upp i röven på mig ca 1 meter ifrån, vem fan vill raca nu mitt i natten tänkte jag, sen Blink blink från grillen, första tanken var hum hur mycket för fort körde jag?

vi kör vidare till macken q8 vid biskop där hoppar han ut och ber mig följa me till deras bil och väl i bilen

- ja här gick det ju väldigt för fort
- jaså? nej inte så farligt väl?
- 54 så det är ganska mycket
- 54? det är väl 70 på bron?
- ja du körde 54 km/h för fort förstår du

då ramla min värld ner i huvudet på mig, ca 3 dagar innan fick jag lämpet för mc 1.5 vecka innan var jag yamaha och köpte min fz6 plus ställ, hjälm och skydd och grejer för 90 000 hade tagit lån.

fick snällt skriva på allt och kortet tog dom direkt men var väldigt trevliga och skrev bara förmildrande grejer i rapporten såsom bra belysning torr vägbana låg trafik, men men kortet försvann

nu på fredag har jag teori igen och uppkörning i mars även teori och mc inbokad då

ja vet det är korkat att köra för fort, =/

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
GSXR 600
Jag upplevde skillnaden som polisen gör mellan tjejjer och killar som kör hoj.

Jag och min sambo (och flera andra killar) blev stoppade i en kontroll efter en Rörkenkörning. Min sambo fick ta av sig hjälmen och blåsa samt att de kollade upp hans körkort. Mig däremot gick polisen förbi, tog tag i min fläta och ryckte i flätan två gånger följt av kommentaren "jag gillar sånna med hästsvans" :va Han stannade framför mig och frågade vad vi gjort. Jag berättade och frågade sedan om han ville se körkortet eller. (eftersom de andra fick visa det) "ja få se på det då" blev svaret. Jag behövde inte ens ta av mig hjälmen:confused:

Man kan ju undra varför, jag menar idag är det ju inte ovanligt med en tjej på sporthoj precis. Jag tycker det är ojuste att behandla oss olika pga kön, även om det var till min fördel denna gång.

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Haha, kanske den blonda hästsvansen som gör att man klarar sig så bra i trafiken. =)

Det enda som hänt mig är att jag blivit stoppad i en rutinkontroll. Polis kollade kortet och traskade runt hojen. Han beundrade den (400 FWS) som han tydligen drömmt om när han var 18, den var i sånt fint skick. =)

"Du vet att det här bakdäcket är olagligt va?" (Hade bokat tid för däckbyte någon dag senare)
"Mjo..., har faktiskt beställt nytt däck, det har inte kommit än"
"Bra det, då kör du inget mer innan det är bytt alltså? "
"Nää, självklart inte"
"Bra det"
"Visst, det är lugnt"
"Bra det."

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kontring... en av mina stopp i USA. Det var precis efter jag köpt en ny R1a, vurpat arslet av den så den nu är en ful ofrivillig streetfighter. Ingen försäkring, inget amerikanskt körkort. Skulle bara kör runt "kvarteret"... men jag hittade inte riktigt rätt och fick lov att åka ut på en större motorväg och vända runt (som en svensk 70-90 väg). Väntar vid rödljus att svänga vänster. Är nöjd över att hojen går som den ska, kommer iväg och gasar på lite "lätt" och lyfter framhjulet... o medan jag tittar på sidan om hojen för att se vart framhjulet är på väg så ser jag även till vänster i vitögat en polisbil som stod och väntade vid rödljuset jag just kört vänster i. Släpper ner framhjulet och får som en kall kår i kroppen... "hoppsan". Försöker låtsas som ingenting och vänder mig om för att se vad som händer... jodå, polisbilen med alla ljus och läten på vänder över refugen och dammet yr ala serien cops. Tar nästa avfart vänster, dock med rödljus! Vågar inte titta bakåt, jag chansar på att det var något "annat" de skulle till.. nädu ... inte alls. Efter säkert en god minut av att bara stirra framåt och låtsas jag inte fattar att polisen står bakom så "brrpp brpp.. stand still." hör jag ur speakern på polisbilen. I samma sekund kommer en polisbil till i full speta från andra hållet och nära på sladdar in framför hojen. I samma veva som jag ser det, går det en hand över axeln mot nyckeln på hojen... vipps där sitter jag nu på hojen med en polis till vänster om mig under pistolhot, och polisen framför mig har ställt sig vid sidan om sin bil med vapen draget oxå. Jag inser dödläget och frågande säger "Hey... " och därefter så blir det en hyffsat allvarlig diskussion om vad jag får och inte får göra. Det blev böter för inget körkort och ingen försäkring, first offense. Det skulle komma hända igen, o den gången sket jag nästan i byxan då jag fick lov att bemöta domaren i rätten som hotade med 1 års automatiskt fängelse om jag åkte fast igen. No questions asked så att säga. Köpte en cykel efter det.

Derdelis

Ride it like you stole it!
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
Kontring... en av mina stopp i USA. Det var precis efter jag köpt en ny R1a, vurpat arslet av den så den nu är en ful ofrivillig streetfighter. Ingen försäkring, inget amerikanskt körkort. Skulle bara kör runt "kvarteret"... men jag hittade inte riktigt rätt och fick lov att åka ut på en större motorväg och vända runt (som en svensk 70-90 väg). Väntar vid rödljus att svänga vänster. Är nöjd över att hojen går som den ska, kommer iväg och gasar på lite "lätt" och lyfter framhjulet... o medan jag tittar på sidan om hojen för att se vart framhjulet är på väg så ser jag även till vänster i vitögat en polisbil som stod och väntade vid rödljuset jag just kört vänster i. Släpper ner framhjulet och får som en kall kår i kroppen... "hoppsan". Försöker låtsas som ingenting och vänder mig om för att se vad som händer... jodå, polisbilen med alla ljus och läten på vänder över refugen och dammet yr ala serien cops. Tar nästa avfart vänster, dock med rödljus! Vågar inte titta bakåt, jag chansar på att det var något "annat" de skulle till.. nädu ... inte alls. Efter säkert en god minut av att bara stirra framåt och låtsas jag inte fattar att polisen står bakom så "brrpp brpp.. stand still." hör jag ur speakern på polisbilen. I samma sekund kommer en polisbil till i full speta från andra hållet och nära på sladdar in framför hojen. I samma veva som jag ser det, går det en hand över axeln mot nyckeln på hojen... vipps där sitter jag nu på hojen med en polis till vänster om mig under pistolhot, och polisen framför mig har ställt sig vid sidan om sin bil med vapen draget oxå. Jag inser dödläget och frågande säger "Hey... " och därefter så blir det en hyffsat allvarlig diskussion om vad jag får och inte får göra. Det blev böter för inget körkort och ingen försäkring, first offense. Det skulle komma hända igen, o den gången sket jag nästan i byxan då jag fick lov att bemöta domaren i rätten som hotade med 1 års automatiskt fängelse om jag åkte fast igen. No questions asked så att säga. Köpte en cykel efter det.

När får man se det på Cops :rofl

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Bakgrunden till min historia är att jag höll på att bygga front på min dåvarande bil. Spacklet tog slut och eftersom bilen inte hade någon front(lampor, stötfångare etc) var det "enda" alternativet att ta race-hojen ner till macken för att köpa spackel.

Somsagt, det var min R6:a som då var helt oförsäkrad, inga lampor osv osv, jag ni vet ju hur en racehoj är..

Kommer ner till macken utan några missöden och lutar hojen på ena sidan av byggnaden. Gör det jag ska och kommer ut och sätter mig på hojen.
Precis när jag ska stoppa nyckeln i tändningen får jag en knack på axeln.

"Vart har du reg-skylten!?" säger civilklädda Bengt på ca 50år.

"Har tappat den" säger jag och försöker ignorera honom.

"DU! Jag kommer från polisen!" kontrar Bengt och kör upp en polisbricka i nyllet på mig.

Nu såg jag körkort ryka följt av en bunt med böter. Jag kollar bakåt och ser en vit Saab 9-5 kombi fullsmetad med extra backljus och antenner. Den stod definitivt inte där när jag körde in på macken.

Jag får kliva av och ge honom mitt körkort. Tillsaken hör att jag då hade mellanklass körkort och att hojen(eftersom jag körde R600) var ostrypt.

Han kommer tillbaka efter någon minut (fortfarande hållandes i körtkortet)
och då börjar utfrågningen.

"Varför kör du omkring med helt utslitna däck för!? Det är livsfarligt!"

(Jag skrattar högt inombords över det faktum att han trodde mina slicks var gatdäck som var TOTALT utslitna över hela slitbanan) Men jag säger snällt till honom att.

"Det här slicks, och dom SKA se ut så"

Det kommenterar han inte och går vidare med att säga att han inte tror på mig att jag tappat skylten. Jag fortsätter hävda att jag faktiskt har tappat skylten och att jag inte heller vet vad jag har för reg-nummer.

Måttligt irriterad över det vill han skriva ner chassinummer på hojen. jag pekar på klistermärket som man ser tydligare än det som är instansat på ramen.

"Tror du att jag är dum eller? Ser jag dum UT!?" skriker han nästan och hävdar senare att jag mycket väl kan ha klistrat på ett eget chassinummer för att lura polisen.

"Jaja, det är ju instansat där framme, så varsegod"

Han skriver ner nummret och jag får vidare lämna mina personuppgifter (address etc) sen säger han,

"Du ska vara GLAD att vi inte hade en kamera med oss. För då hade vi kunnat filma dina vannsinneskörningar på bakhjulet och DÅ hade du åkt dit"

Ja jag hade kört lite på bakhjulet med det var på en helt öde raksträcka så det kan du inte syftat på.

Han ger mig mitt körkort och sätter sig i bilen och drar..
Helt förstummad står jag kvar och inser hur otroligt mycket tur jag hade.
Polisen kommenterade inte ens det faktum att jag t.ex. inte hade några lampor whatsoever på hojen eller att jag hade startnummret på hojen lite här och där. I deras ögon var det helt enkelt en vanlig gathoj med utslitna däck som saknade reg-skylt! :rolleyes:

Nåväl får jag ett samtal dagen efter där dom förklarar att de kollat upp hojen och att det är körförbud på den samt att jag inte har någon försäkring.

Böter på 2250:- och sen var det klart. Känns jävligt milt och man tänker på vad jag kunde åkt dit för. :hihi

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har inte blivit tagen med hoj "än" men med bil har jag.

Det var den 12 januari en fredag och jag hade fått en tid i kristianstad för uppkörning , jag tog den direkt då jag ville ha mitt KK så snabbt som bara möjligt.
Körde upp och allt var frid och fröjd och fick mitt efterlängtade körkort :D.
På kvällen så var det körning som stod på schemat givetvis!
Fick låna min mor's Bmw och tänkte sticka in till stan för att kolla om det var streetrace.
värt att säga är att jag absolut inte är någon som gasar på eller kör streetrace då min licens kan bli indragen. (kör JTCC klassen under Stcc).
Nåväl när jag är på väg in så är där en sträcka med 70km/h som går över till 50km/h .
Och snuten står och mäter precis efter 50 skylten.

- Vi har stannat dig för du körde lite förfort.
- Jasså? jag tycker jag följde trafikrytmen.
- Vi tog dig på 63km/h , kan jag få se på körkortet?
- Jag har inget kort än med en fin lapp har jag. tog mitt körkort idag.
- Aj då en sån otur du har då. (man såg hur hon bara ville släppa mig)
Polisen kommer tillbaka från sin fina polis buss.
- Sådär då , bötern ska vara betald inom 30 dagar . Ha en trevlig kväll.

Dom plockade mig på 63 km/h 8 timmar efter jag fått mitt körkort , det var bara att tacka och ta emot bötes lappen på 2400kr.

Har alltid annars haft tur med polisen på den tiden man hade "epa-traktor" Är bonne i grunden ;). Dock nu när man kör riktig bil så blir man stoppad hela tiden.
Har blivit stoppad 11 gånger inom loppet på ett år i olika kontroller.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bara blivit trevligt bemött.
14 år gammal på husqvarna 360 på 90väg.
Slutade med att polisen tittade länge och tyst på huskyn.
"Det är en moped." sade han och åkte.

Höll på att justera in förgaseriet på min nytrimmade, obesiktigade CB900.
Ut på 90vägen.
Fullt skaft med rensade rör -1-2-3-Där stod polisen med stoppspade.
Fick stopp på hojjen med gaffeln i botten och rök från framdäcket.
Panik i blicken.
"He he, skall bara blåsa..."

Även blivit av med körkortet, men det var OK.

Värre var att en kompis lånade sin lillbrorsas nya cross250a.
Bara provköra.
Inget körkort.
Körde på otrafikerad väg på landet.
Slog runt.
Slog sig ordentlig.
Återhämtad (förutom livslång droppfot) kommer han hem från sjukhuset.
Får brev om att körkortet skall återkallas för grov olovlig körning.
Vänner med kontakter gjorde att han fick behålla kortet.
Men ändå!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Tycker mest folk skriver bra saker om snuten i den här tråden.... :rolleyes:

kan väll säga att det finns poliser som tar folk å tar kortet där polisen påstår att folk inte släpper över folk vid övergångstället. trotts att dessa personer vinkade förbi för att de stog å pratade.. men de skiter ju polisen i.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...