Bakgrunden till min historia är att jag höll på att bygga front på min dåvarande bil. Spacklet tog slut och eftersom bilen inte hade någon front(lampor, stötfångare etc) var det "enda" alternativet att ta race-hojen ner till macken för att köpa spackel.
Somsagt, det var min R6:a som då var helt oförsäkrad, inga lampor osv osv, jag ni vet ju hur en racehoj är..
Kommer ner till macken utan några missöden och lutar hojen på ena sidan av byggnaden. Gör det jag ska och kommer ut och sätter mig på hojen.
Precis när jag ska stoppa nyckeln i tändningen får jag en knack på axeln.
"Vart har du reg-skylten!?" säger civilklädda Bengt på ca 50år.
"Har tappat den" säger jag och försöker ignorera honom.
"DU! Jag kommer från polisen!" kontrar Bengt och kör upp en polisbricka i nyllet på mig.
Nu såg jag körkort ryka följt av en bunt med böter. Jag kollar bakåt och ser en vit Saab 9-5 kombi fullsmetad med extra backljus och antenner. Den stod definitivt inte där när jag körde in på macken.
Jag får kliva av och ge honom mitt körkort. Tillsaken hör att jag då hade mellanklass körkort och att hojen(eftersom jag körde R600) var ostrypt.
Han kommer tillbaka efter någon minut (fortfarande hållandes i körtkortet)
och då börjar utfrågningen.
"Varför kör du omkring med helt utslitna däck för!? Det är livsfarligt!"
(Jag skrattar högt inombords över det faktum att han trodde mina slicks var gatdäck som var TOTALT utslitna över hela slitbanan) Men jag säger snällt till honom att.
"Det här slicks, och dom SKA se ut så"
Det kommenterar han inte och går vidare med att säga att han inte tror på mig att jag tappat skylten. Jag fortsätter hävda att jag faktiskt har tappat skylten och att jag inte heller vet vad jag har för reg-nummer.
Måttligt irriterad över det vill han skriva ner chassinummer på hojen. jag pekar på klistermärket som man ser tydligare än det som är instansat på ramen.
"Tror du att jag är dum eller? Ser jag dum UT!?" skriker han nästan och hävdar senare att jag mycket väl kan ha klistrat på ett eget chassinummer för att lura polisen.
"Jaja, det är ju instansat där framme, så varsegod"
Han skriver ner nummret och jag får vidare lämna mina personuppgifter (address etc) sen säger han,
"Du ska vara GLAD att vi inte hade en kamera med oss. För då hade vi kunnat filma dina vannsinneskörningar på bakhjulet och DÅ hade du åkt dit"
Ja jag hade kört lite på bakhjulet med det var på en helt öde raksträcka så det kan du inte syftat på.
Han ger mig mitt körkort och sätter sig i bilen och drar..
Helt förstummad står jag kvar och inser hur otroligt mycket tur jag hade.
Polisen kommenterade inte ens det faktum att jag t.ex. inte hade några lampor whatsoever på hojen eller att jag hade startnummret på hojen lite här och där. I deras ögon var det helt enkelt en vanlig gathoj med utslitna däck som saknade reg-skylt!
Nåväl får jag ett samtal dagen efter där dom förklarar att de kollat upp hojen och att det är körförbud på den samt att jag inte har någon försäkring.
Böter på 2250:- och sen var det klart. Känns jävligt milt och man tänker på vad jag kunde åkt dit för.