Möten med polisen då du kört hoj...

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Här kommer min story:

Vi var ett gäng som skulle till Lelleträffen -07. En kille som inte hade körtkort skulle övningsköra med mig. Precis när alla är klara att åka från Nyköping upp mot Nynäshamn kommer han på att han måste tanka.

Då klockan var rätt mycket, så dom andra åkte eftersom det var fler övningskörare med i sällskapet med mindre körvana än min elev.

Tankat och klart, och vi kastar oss ut på motorvägen för att försöka köra ikapp övriga. Givetvis SPÖREGNADE det! Killen som körde med mig hade givetvis "glömt" sin övningskörningskylt. Han tog täten och höll ett gott tempo runt 160-170. Dealen var att skulle han torska för fortkörning så skulle han inte säga att han övningskörde..

2 mil norr om Nyköping vid ett litet samhälle som heter Tystberga, stod förmodligen hela Nyköpings trafikenhet utspridda. Vi ställde oss på bromsarna så mkt det gick, och gleeeeeeeeed förbi hela kontrollen i laglig fart... Men vid själva infarten till Tystberga kom en mc-polis upp bredvid min polare och stannade honom. Villrådig som man var med adrenalinet pumpande, så stannade såklart inte jag utan fortsätter i 110..

Cirka 6km efter avfarten mot Tystberga får jag se att en mc-polis närmar sig i RASK takt i backspegeln. Växlar ner och inväntar vad som ska ske.

Polisen glider upp bredvid mig, och gör tecken med handen att jag ska sänka farten. "Fine" tänker jag. I runt 60 flås öppnar polismannen hjälmen o SKRIKER ungefär följande: "Du kanske kan stanna? Din elev vill att du vänder!!!!"

"HELVETE!" - Tänkte jag. Dealen var ju att han inte skulle säga att han övningskörde?!?!?! Meningslöst att sticka nu, tänkte jag. Dom vet ju säkert mitt namn o har säkert bevis. Fine, jag stannar och vänder.

Polismannen eskorterar mig tillbaka i spöregnet, och vi kör in på platsen för deras enormt stora kontroll.

Polismannen: varför stannade du inte när vi stannade din elev?
Jag: Ehhh... (Visste inte vad jag skulle svara).. Märkte inte ens att det var en kontroll. (inte det smartaste svaret jag vet)
Polismannen: VA? Menar du att du missade alla poliser och du inte märkte att du vart av med din elev?
Jag: ehhh.. Ja!?!
Polismannen: Går du på droger?
Jag: Nej!
Polismannen: Du får garanterat blåsa!

Efter att ha blåst, och givetvis varit nykter så vart polismannen till min STORA förvåning rätt trevlig. Till saken hör att vi hade en följebil där allas väskor låg. Givetvis hade killen som körde med mig, alla sina papper i sin väska(!)

Trots detta så var dom väldigt trevliga och tillmötesgående. Dom hade "klockat" min elev med en hastighet av 142, men skrev ner det till 132 om jag inte missminner mig. Jag fick böter, men dom tog givetvis eleven.

Det sista dom sa när vi stack iväg, då klockan hade blivit väldigt mycket var:
Se till att hinna till färjan nu grabbar. Vad vi vet finns det inga fler kontroller nu.. Jag var mest glad att slippa gnäll för min reggskylt.

Snacka om skillnad emot dom lagom irriterade snutar som ville bötfälla en tjej för miniskylt, dålig reggbelysning, och för snabbt blinkande blinkers på hennes ORGINAL ER6, med 20mil på mätaren.. Men det är en annan story.

Bifogat

• hoj.jpg
    hoj.jpg
    86.3 KB · Visningar: 351
Last edited:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Grymt nyfiken...vad hände henne, ER-6:an?!? menar inte varje dag en BRUD möter sånt motstånd av en snewt kan ja tro...:tuttar :rolleyes:

Det var ett helt annat tillfälle. Hände precis där den fotograf som Skitfrän MC brukar anlita bor.. Gissa om vi fick en del bilder efter det :rofl

Hon klarade sig utan böter. Det var två poliser på plats, och den andra kom fram efter en stund och påpekade att hojen var orginal och fullständigt laglig.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Har blivit stannad några gånger med bil, aldrig med hoj.

Första gången: Tidigt som fan på morgonen, typ kl 0330, har jag bråttom till tåget till jobbet. Kör kanske 70 på 50-sträcka Nobelvägen i Malmö och närmar mig trafikljuset vid Dalaplan. En bra bit från korsningen ser jag att det slår om till gult. I helvete tänker jag, ingen trafik och stannar jag missar jag tåget, så jag står på och kommer upp i runt 100 och passerar ljusen som nog redan slagit om till rött. Dumt vet jag, riktigt dumt och jag tänker inte sitta och ursäkta mig eller försvara mig nu. Precis efter korsningen, i höjd med Burger King, kliver nån pajas ut med ficklampa och vinkar in mig. Fuck tänker jag, där går kk och därmed jobbet. Men snuten kliver upp till högersidan på bilen, säger godmorgon och att det är 50 som gäller, ok? Självklart, säger jag, jag är ledsen men jag har bråttom till tåget. - Då är det väl bäst att du åker vidare då, men försiktigt, säger han. Ser att snutbilen står inne på parkeringen bakom så han hade väl bara hört mig men inte mätt. Bilen lät en hel del...

Andra gången: Också nattetid, på väg hem från Malmö till Lund, över 200 knyck på motorvägen. Fortsätter hålla bra fart genom rondellerna och in på Malmövägen i Lund. Ser ganska tidigt snuten som kliver ut och vinkar in mig så jag står på bromsen och ser nålen precis passera ner förbi 80 (50-sträcka). Får blåsa och visa kk. Snuten undrar om jag kört för fort förut. Nä säger jag (inte rapporterad iaf). Nänä säger han, men nu mätte vi dig till 65. Försöker dölja min förvåning, som blir ännu större när han säger att dom låter nåd gå före rätt, men kör lugnt för det hade kostat några tusen. Flax igen!

Tredje gången: Skjutsar några polare till studentfest, in och krånglar på smågatorna i Lund och tar väl några genvägar. När vi stannar vid lokalen ser jag att blåljusen står på bakom. Snuten vill ha körkortet och jag får blåsa. Polisen: Varför körde du där, såg du inte skylten? '
Jag: Nä, det var ett jävla liv i bilen och jag hittar inte här.
Polisen: Jaha men det är ändå du som är förare. Ser att du har tung behörighet på ditt kk, det är ingen rättighet att du får ha det utan ett privilegium. Kör ordentligt.
Jag: Självklart.

Inga böter den gången heller!

Men så, nu i vintras, när jag hade hämtat nya hojen i Helsingborg, och är på väg tillbaka för att lämna släpet jag lånat... Håller ca 100 på motorvägen, ser mc-snuten rullar upp bakom. Tänker att jag kör väl inte så jävla fort så jag kör på. Naturligtvis blir jag invinkad, men jag tänker att det är väl nån lampa på släpet eller nåt, så jag börjar snacka lite skit med snuten om att det väl är kallt osv. Han flinar och babblar på och plockar fram blocket. Vafan. Hur fort får du köra, undrar han. Tja säger jag det är väl 90? Såklart inte, det är 80 med släp. Jag tänkte lastbil förstås... 2000 spänn blev det, typ 93 eller nåt sånt sa han att han hade mätt... Annars var snutarna trevliga, bjöd på kaffe inne i sin buss och visade glatt sina datorer osv. Kändes helt ok sen, jag hade ju kört för fort och skulle man slå ut det på alla gånger man busat så är det fan billigt. :)

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
zx6r
Detta är inte ett vifta-på-kuken-fakk-da-police inlägg, men jag har bara haft ett 'spännande' möte med polisen.

Tränade på slangning med en utav mina moppar för ett antal år sedan i ett industriområde, en väg in, en väg ut.
Till min fasa ser jag i backspegeln när jag tar ner hojen att en polisbil närmar sig, blockerandes den enda vägen ut. Moppen är ju trimmad, så jag är inte intresserad utav att åka fast.
Vänder runt, stänger av motor och väntar på bilen. Precis när dom kör upp jämsides med mig tar jag chansen och river igång motorn och gasar iväg. Det tar ett tag för farbror blå att vända på den lilla vägen, men dom kommer ikapp efter ett tag ändå, med blåljus på. En kort jakt följer, där jag bara försöker blockera polisbilen från att köra om, tills jag till sist kommer ur området och hittar en gångväg att slinka in på.

Fy fan vilket adrenalinkick det var, nervös som satan var man ju också. Direkt hem och gömma sig efter det.

maackan123

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Hoj
-08 Kawasaki Z750
Mitt första möte med konstapeln var 2007 med nytaget körkort och en strypt (mellanklass) Suzuki GSX 600F. Det var en fredag morgon dagen innan semester och man var påväg till jobbet som sig bör. Just efter sista rondellen kom en väldigt go raka där man för vana alltid gav fullt spätt. Kom där i kanske 140-150 när jag efter krönet skymtade en polisbil och några stoppade bilar. Så fort de fick syn på mig blev det ett jävla vinkande och jag var tvungen att bromsa upp hojen så att framgafflarna i princip bottnade.

Konstapel: - Har du bråttom?
Jag: Nja, är påväg till jobbet.
Konstapel: Är du sen?
Jag: Nää, det tror jag väl inte.
Konstapel: Då tycker jag att du ska ta det lite lugnare, får jag se körkortet?
Jag: (Nervös som fan) Jag har inget..
Konstapel: Har du inget körkort!?
Jag: Ja, jo. Men det är nytaget så jag har bara själva lappen.
Konstapel: Jaha, får jag se den då?

Tog av mig ryggan och fumlade som satan med dragkedjan varpå konstapeln säger: Ta av dig handskarna så kanske det går lite lättare.
Jag började bli märkbart skakig men lyckades tillslut hitta den skrynkliga lappen längst ner och gav den till honom.

Efter en stunds lusläsning säger han: Är hojen din verkligen strypt? tyckte den verkade gå lite väl bra.

Grejen var ju den att dagen innan hade jag monterat lös strypningen och tänkte att nu är det ju kört, det var ju roligt så länge det varade iallafall. (1 vecka)

- Jo, det ska den väl vara.

Konstapel: Jaha, okej. Jag får väl lita till ditt ord eftersom jag inte har tid att kolla det nu, men vi syns ju säkert en annan gång.

Man var inte speciellt kaxig när man skulle därifrån sen, tror jag lyckades med bedriften att få två motorstopp och tuta en gång innan jag var iväg.:rolleyes:

NoMercy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
1997, Husqvarna TE610
satt precis och skrev två jättefina polisminnen, men så när jag var 1 minut från klar, så craschade ju givetvis internet explorer.. får väl ta mig tid o skriva dom en annan gång...

Det var ju ändå bara lite om blåljus, sexiga poliskvinnor, sprit, rock 'n roll, häkte, trisslotter och rykande däck. inget som intresserar någon ändå ju!

Last edited:

maackan123

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Hoj
-08 Kawasaki Z750
LOL :D Måste sett roligt ut när du satt på hojen o skaka o försökte åka därifrån :hihi

Haha, ja det blev en lite väl svettig minut där. Helt plötsligt kände man sig inte som den kung man tyckte att man var några minuter tidigare, men det kan jag bjuda på:lol

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Har bara åkt fast en gång för fortkörning konstigt nog, och den gången var det med bil. Har dock två historier. Båda utspelar sig på E65 som är till stor del 2+1 väg vilken jag har pendlat på var dag i dryga 6 år de knappa 6 milen mellan Ystad och Malmö.

Två långa historier:

1. Dom av er som har pendlat på E65 märker ganska tydligt när det är poliskontroll på gång. Köpenhamn/Bornholmsbussen kör inte om en i 160 km/h och taxi bilarna håller hastigheten. Jag såg alla tecken, ändå 600 meter innan 2+1 vägen blev en-filig var jag tvungen att komma om den jäkla illa luktande långsamtgående polacka lastbilen.
Jag växlade ner till 3an och drog om lastbilen. Ungefär samtidigt står det en polis några hundra meter framför mig och vinkar in mig. Hade ingen aning om hur fort jag hann komma upp innan jag kom om lastbilen så jag var rätt nervös. Kör in på vägen som jag blev invinkad på, parkerar bilen vid sidan och rullar ner fönstret. Hör hur en kille som har blivit stoppad före mig förklarar med röst som låter som den är på gränsen till att bryta i gråt att han behöver sitt körkort och att han lovar att han aldrig normalt kör så fort. Min nervösitet minskar inte, och jag börjar blir frustrerad på att jag inte följt min instinkt och att det inte kommer fram någon polis till mig.

Efter några minuter lunkar en polis fram till mig och frågar "-Det där gick väl lite fort..?" Jag svarar: "Ja, det gjorde det nog, ville om lastbilen". Polisen börjar fibbla med sitt bötesblock och ser antagligen mitt passerkort som har min arbetgivares logga (ett känt IT bolag). Samtidigt som han sträcker fram boten säger han "ja, vi klockade dig till 117 km/h". Jag andas ut en lättnande suck och all nervösitet är som bortblåst. Jag tittar på boten samtidigt som polisen kläcker ur sig: "-Du kanske kan göra en databas över alla fortkörningsböter du fått?" Jag svarar: "Inte mycket poäng med att göra en databas som det bara är en post i. Men för en peng kan jag fixa er databas om ni vill?" Polisen ser lite frågande ut samtidigt som jag ger tillbaka boten till honom. Polisen frågar nu vad han ska med den till och jag svarar att jag har, vad jag vet, aldrig någonsin kört på en väg som heter E66 i hela mitt liv och att det måste vara E65 dom menar. Polisen blir aningen röd i ansiktet och skriver snabbt en ny lapp med rätt vägnamn. Ler fortfarande åt situationen när jag kör förbi den biten på E65.

2. På väg till jobb i Malmö ca kl 07.45 på morgonen. Farthållaren är satt 119,5 km/h (90 väg) och min gamla Mondeo kör i princip av sig själv, mycket lite hjärnverksamhet efter dessa års pendlande. Lite efter Skurup kommer jag ikapp en svart BMW som jag lägger märke till för att den hade ett skumt reg. nummer (Schweizisk) samt en snygg blondin i passagerarsätet. Jag kommer i kapp BMWn precis när det blir två-filigt och kör om honom samtidigt som jag tittar på personerna i bilen och nickar hälsande när jag märker att jag fick ögon kontakt med killen och tjejen i BMWn. Efter några kilometer blir vägen tillfälligt en 70 väg och en-filig pga av en korsning. Jag bromsar och ligger nu i 99,5 km/h. Märker nu att BMWn ligger mycket nära mig och måste ha ökat farten för att komma i kapp mig. När vägen blir en två-filig 90 väg igen accelererar jag till 119,5 km/h igen och BMWn blåser om mig samtidigt som dom tittar in i min bil, jag nickar hälsande och tänker inte mycket mer på detta.

Efter någon mil blir E65 en motorväg. Jag ökar farten som vanligt till 139,5 km/h och sätter farthållaren på den nya hastigheten. Jag kommer ganska snart ikapp BMWn igen och nickar hälsande när jag kör förbi. Efter någon minut kör BMWn om mig igen i rejäl hastighet, jag hann inte ens nicka..
Några km senare i höjd med avfarten vid Jägersro i Malmlö ser jag att det står en BMW på avfarten som blivit stoppad av en polis. Jag saktar ner och glider förbi på avfarten när jag kommer närmare ser jag att killen i BMWn står vid sin bil och pratar med polisen, han ser inte nöjd ut. Precis innan jag kommer upp bredvid får jag ögonkontakt med polisen, jag nickar hälsande, polisen nickar tillbaks.

Kan inte hjälpa mer än att ha en känsla av att en vänlig hälsning har gjort någon Schweizare några tusen fattigare.

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
...Polisen frågar nu vad han ska med den till och jag svarar att jag har, vad jag vet, aldrig någonsin kört på en väg som heter E66 i hela mitt liv och att det måste vara E65 dom menar. Polisen blir aningen röd i ansiktet och skriver snabbt en ny lapp med rätt vägnamn. Ler fortfarande åt situationen när jag kör förbi den biten på E65...

Om du haft is i magen borde du väll kunnat ta boten och sen anmält den som felaktig eller liknande och sluppit undan bötern? Men det var säkert värt det för att göra bort Polisen lite. :hihi

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457