Jag har blivit stoppad två gånger utöver alla rutinkontroller; en gång i bil och en på hoj:
I bil: Mitsubishi Eclipse, på väg hem till Umeå från En Dag På Strippen i Piteå. I vanlig ordning kappkörs det lite med andra som varit på samma tillställning, och vid ett tillfälle öppnar sig omgivningen till stora fält, god sikt och 110-sträcka, så jag petar växel, kör om en svart Saab 900 NG och en grå Saab 9-5. Båda dessa hade klubbdekaler och vi hade busat med varandra en stund redan, så jag visste att det inte var ordningsmakten jag hade att göra med.Med lite glada tillrop från mitt resesällskap fick jag för mig att det var dags att ge benet och se vad de gick för. När min mätarnål pekade på 180km/h noterade jag i backspegeln att de sänkte hastigheten, och eftersom jag närmade mig en stationär kamera i samband med att det blev 70-sträcka genom ett mindre samhälle bromsade jag ner till laglig hastighet (istället för att lyssna på kompisarnas ljusa idéer om att köra på vänster sida om mötande trafik för att undvika kameran och slippa sakta ner), passerade kameran och ökade sedan till omkring 100km/h igen. När det sedan blev 90-sträcka efter samhället ökade jag till 120km/h och kollade i backspegeln där den grå Saaben kom farande igen. Men vänta nu... Den grå Saaben jag körde om hade ju inte tonade rutor, och jag var helt säker på att jag hade sett en rosa Wunderbaum i dess backspegel. Dessutom var jag helt säker på att den inte hade blinkat rött och blått på instrumentbrädan när jag körde ifrån den. Snitthastighet 144.5km/h på 3600m 110-sträcka. 1800kr och två månader på trampcykel. Tur att det inte var mitt i vintern.
På hoj: Hypermotard S, lånad från jobbet för att känna hur den kändes. Körde lugnt och sansat efter en medelstor landsväg genom gles bebyggelse, passerade en by bestående av några hus där det är 70-sträcka, rundade en kurva i dryga 90km/h. Det står folk mitt i vägen ett par hundra meter längre fram. "Idioter som står mitt i vägen när de hör att det kommer en motorcykel" hinner jag tänka innan jag idiotförklarar mig själv och nyper in koppling och broms, men då var det för sent. Två trevliga polismän som var mycket imponerade över Hypermotarden men ändå var tvungna att bötfälla mig 2400kr för 88km/h på 70-sträcka. Blev tvungen att sälja en bil för att ha råd att betala före förfallodatum.
I bil: Mitsubishi Eclipse, på väg hem till Umeå från En Dag På Strippen i Piteå. I vanlig ordning kappkörs det lite med andra som varit på samma tillställning, och vid ett tillfälle öppnar sig omgivningen till stora fält, god sikt och 110-sträcka, så jag petar växel, kör om en svart Saab 900 NG och en grå Saab 9-5. Båda dessa hade klubbdekaler och vi hade busat med varandra en stund redan, så jag visste att det inte var ordningsmakten jag hade att göra med.Med lite glada tillrop från mitt resesällskap fick jag för mig att det var dags att ge benet och se vad de gick för. När min mätarnål pekade på 180km/h noterade jag i backspegeln att de sänkte hastigheten, och eftersom jag närmade mig en stationär kamera i samband med att det blev 70-sträcka genom ett mindre samhälle bromsade jag ner till laglig hastighet (istället för att lyssna på kompisarnas ljusa idéer om att köra på vänster sida om mötande trafik för att undvika kameran och slippa sakta ner), passerade kameran och ökade sedan till omkring 100km/h igen. När det sedan blev 90-sträcka efter samhället ökade jag till 120km/h och kollade i backspegeln där den grå Saaben kom farande igen. Men vänta nu... Den grå Saaben jag körde om hade ju inte tonade rutor, och jag var helt säker på att jag hade sett en rosa Wunderbaum i dess backspegel. Dessutom var jag helt säker på att den inte hade blinkat rött och blått på instrumentbrädan när jag körde ifrån den. Snitthastighet 144.5km/h på 3600m 110-sträcka. 1800kr och två månader på trampcykel. Tur att det inte var mitt i vintern.
På hoj: Hypermotard S, lånad från jobbet för att känna hur den kändes. Körde lugnt och sansat efter en medelstor landsväg genom gles bebyggelse, passerade en by bestående av några hus där det är 70-sträcka, rundade en kurva i dryga 90km/h. Det står folk mitt i vägen ett par hundra meter längre fram. "Idioter som står mitt i vägen när de hör att det kommer en motorcykel" hinner jag tänka innan jag idiotförklarar mig själv och nyper in koppling och broms, men då var det för sent. Två trevliga polismän som var mycket imponerade över Hypermotarden men ändå var tvungna att bötfälla mig 2400kr för 88km/h på 70-sträcka. Blev tvungen att sälja en bil för att ha råd att betala före förfallodatum.