Mac/Apple-tråden

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är lätt att bara titta på ett par siffror som klockfrekvens och pris och tro att Mac är dyrare men tittar man under ytan så är de väl designade både på in- och utsidan och ihop med Mac OS X ger de mycket bra prestanda utan irritationsmomenten som hör ihop med Windows-PC.

Det enda du kommer att ångra är att du inte bytte tidigare. :tummenupp

OK, tackar! Det är ju den bilden jag har fått också, men det är ett stort steg att byta efter nästan livslångt Windows-användande. Får fundera allvarligt på detta, men jag vill ju tro att Mac:en är så bra som folk säger :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
OK, tackar! Det är ju den bilden jag har fått också, men det är ett stort steg att byta efter nästan livslångt Windows-användande. Får fundera allvarligt på detta, men jag vill ju tro att Mac:en är så bra som folk säger :)

Det är den! Jag har varit Mac-'skeptiker' hela livet nästan, kört Windows sen 2.1 när vi fick den burken, runt 1992, och behövde en ny bärbar i september. Min svåger hade köpt en MacBook Pro som jag fått leka lite med och tyckte det var trevligt så jag köpte mig en vanlig MacBook, den allra minsta spec:en (C2D 2.13 GHz, 2 GB 800 MHz DDR2, 160 GB HDD osv).

Jag kommer aldrig mer köpa en PC, den saken är säker ("Jag kommer aldrig köpa en Mac, den saken är säker" har jag sagt också... ;) ).
OS X är så mycket bättre på allt och dessutom snyggare än valfri Windows-version. Vi kör W7 på den andra bärbara så jag har bra koll på det och gillar det faktiskt men OS X är bättre helt enkelt. Enda gången jag önskar jag hade mer datorkraft är när jag sitter och spelar in i Garageband och har tio Safariflikar öppna tillsammans med allt som jag alltid har igång, Skype, Adium, Evernote, Dropbox osv. Det händer förvånansvärt ofta att man har sjukt mycket igång samtidigt men det märks oftast inte.

I say, go for it. Du kommer absolut inte bli missnöjd, tvärtom tror jag.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag är från början Mac användare, farsan köpte den första varianten med 10" monocromeskärm, 512 Kb internminne och en gigantisk hårddisk på 20 Mbyte, men har haft PC länge nu. Min privata dator gick sönder för ett tag sedan och jag har kunnat använda en MacBook Pro från jobbet ganska mycket och tycker den är grym på mycket men jag kan verkligen inte komma överens med tangentbordet. Trivs inte alls med det och saknar en massa knappar som finns på PC. Det är enda anledningen till att jag inte köpt en Mac privat ännu, och slöhet såklart. :D

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är enda anledningen till att jag inte köpt en Mac privat ännu, och slöhet såklart. :D

Jag höll faktiskt på att skriva i mitt förra inlägg att jag fullkomligt älskar tangentbordet på MacBook:en, det är sanslöst skönt att skriva på. Samma med de stationära (samma tangentbord :rolleyes: ).

De knappar du saknar kan tänkas vara Home, End och Del? Home: tryck på Kringla+Uppil, End: Kringla+Nedpil och Del: fn+backspace. Sen om du vill scrolla i t.ex. en 80-inläggstråd på SH så trycker du Alt+Ned/Upp för att scrolla en skärmslängd i taget. :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tackar så mycket för svaren! :tummenupp

Nu återstår kanske bara att känna lite på Mac:en i nån butik innan jag bestämmer mig, men den känns ganska lockande. Jag återkommer med rapport. :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Nu har jag varit och känt lite på Mac:arna i MacStore, och måste tyvärr säga att jag inte är superimponerad, inte av den Mini jag hade tänkt köpa i alla fall. OS:ser ju mycket trevligt ut, men jag tyckte inte att responsen när jag startade program och annat var riktigt sådär blixtsnabb som jag skulle vilja ha. Därmed behöver jag antagligen en snabbare CPU, vilken blir ganska dyr om den sitter i en Mac.

Sedan tycker jag ju att Windows 7 är ganska bra, och jag kan få en sådan licens gratis så det hjälper väl till lite. Vidare är jag lite sugen på att plocka ihop mig egen dator, så PC-sidan vinner nog den här gången också, även om det inte är med jättemycket. :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
OS:ser ju mycket trevligt ut, men jag tyckte inte att responsen när jag startade program och annat var riktigt sådär blixtsnabb som jag skulle vilja ha.

Tänk på också att du sällan stänger av program helt i OS X, Safari tar lika lång tid som att starta FireFox i W7 första gången men nästa gång har du läsaren uppe samtidigt som du klickar ungefär. Men ja, smaken är ju som baken, bättre lycka nästa gång eller nåt. ;)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag höll faktiskt på att skriva i mitt förra inlägg att jag fullkomligt älskar tangentbordet på MacBook:en, det är sanslöst skönt att skriva på. Samma med de stationära (samma tangentbord :rolleyes: ).

De knappar du saknar kan tänkas vara Home, End och Del? Home: tryck på Kringla+Uppil, End: Kringla+Nedpil och Del: fn+backspace. Sen om du vill scrolla i t.ex. en 80-inläggstråd på SH så trycker du Alt+Ned/Upp för att scrolla en skärmslängd i taget. :)
Antar att smaken är som baken. Just hur bokstavstangenterna sitter har jag inget emot men bla de kanppar som du skriver saknar jag och jag HATAR att beöva lära mig en massa kortkommadon för dem istället. Känns löjligt obekvämt.
Det är dock grymt med det belysta tangentbordet etc. Många sådana detaöjer är ju Mac överlägset PC på.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
har precis programmerat en widget som är kopplad till groovesharks "widget" + har beställt en mbp 15.4" unibody :yoparty

Bifogat

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    124.4 KB · Visningar: 55

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tips till alla macägare!!!!!

http://www.plexapp.com/

Grym mediacentral!

Den är baserad på XBMC, jag kör den som en appliance på en mini-PC med XBMC Live. Funderade på att köpa en begagnad Mac Mini (och köra Plex på) för att få en tyst och snygg hårdvara men nya är ungefär dubbelt så dyra som jag gav för PC:n (~3500) och begagnade är som vanligt med Apple-prylar överprisade (så man hellre köper nytt).

Dock är min PC-låda knappast lika snygg som en Mini. :gnissla

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
nya är ungefär dubbelt så dyra som jag gav för PC:n (~3500) och begagnade är som vanligt med Apple-prylar överprisade (så man hellre köper nytt).

Jag hade gärna köpt en här i Oz till dig och skickat hem men så mycket billigare är de inte tyvärr. But still, 6000 kr för en så pass vettig dator som man dessutom kan ha i stereobänken utan att skämmas... ;)

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Den är baserad på XBMC, jag kör den som en appliance på en mini-PC med XBMC Live. Funderade på att köpa en begagnad Mac Mini (och köra Plex på) för att få en tyst och snygg hårdvara men nya är ungefär dubbelt så dyra som jag gav för PC:n (~3500) och begagnade är som vanligt med Apple-prylar överprisade (så man hellre köper nytt).

Dock är min PC-låda knappast lika snygg som en Mini. :gnissla

det ska gå att få in XBMC på en appleTV, kommer dock inte ihåg om hårdvaran stödjer alla godsaker.

en lite billigare lösning som blir lika snygg.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
det ska gå att få in XBMC på en appleTV, kommer dock inte ihåg om hårdvaran stödjer alla godsaker.

en lite billigare lösning som blir lika snygg.

Men Apple TV har väl Intel GMA950 grafik som de äldre Mini och då kan man glömma HD-strömmar?

Jag har ett moderkort med Intel Atom 330 och Nvidia ION chipset, det är motsvarande Geforce 9400M som sitter i alla nya Mac:ar. Då kör man 1080p utan problem.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Men Apple TV har väl Intel GMA950 grafik som de äldre Mini och då kan man glömma HD-strömmar?

Jag har ett moderkort med Intel Atom 330 och Nvidia ION chipset, det är motsvarande Geforce 9400M som sitter i alla nya Mac:ar. Då kör man 1080p utan problem.

Vet faktiskt inte vad som sitter i den. Bara att den är snygg och att mjukvaran funkar på den. 330 med ion är dock som du säkert vet ultimat.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nu ansluter jag mig till Maclägret efter ett långt liv i Windowsvärlden. Har sneglat länge och idag blev det min julklapp till mig själv. En 13" Macbook (laptops ska vara PORTABLA). La till så jag fick 4GB minne, och jag älskar den redan. Många fågelholksminer ikväll, men det ger sig.

Ångrar inte en sekund (hittills). Touchplattan är genial!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nu ansluter jag mig till Maclägret efter ett långt liv i Windowsvärlden. Har sneglat länge och idag blev det min julklapp till mig själv. En 13" Macbook (laptops ska vara PORTABLA). La till så jag fick 4GB minne, och jag älskar den redan. Många fågelholksminer ikväll, men det ger sig.

Ångrar inte en sekund (hittills). Touchplattan är genial!

Välkommen till den ljusa sidan. :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ja, touchplattan är ett underverk. De som bara kört PC kan inte förstå när man beskriver skillnaderna, de måste vänta ett par år tills usla kopior dykt upp. Skönt att vara med de som innoverar i stället för kopierar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati