Mac/Apple-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag passar på att slänga in lite beröm till Applecare. Jag ringde dit i måndags och säger att min hårddisk kraschat och blir lovad en ny trots att garantin gått ut, eftersom datorn var i en serie som kan ha drabbats av defekt disk.

Ber att få byta den själv och igår knackade UPS på dörren och lämnar disken. Dessutom en större än den som satt i, men det var väl förmodligen ett misstag skulle jag tro. Tummen upp!

Ja de är grymma där. Man hajar vad man betalar för. Jag och polaren (sitter i en studio och jobbar med låtar) bestämde oss för att vi behövde uppdatera Logic en sen kväll, gick in och beställde på nätet. På morgonen väcks man av UPC med Nya Logic Pro i högsta hugg! :Bugar

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Fick just en faktura på 99 kr från Apple för Snow Leopard. Har nog aldrig varit så glad för en faktura. :D

Min snöleopard är på väg med posten. Är det stor skillnad på en Mac om man blåser rent och installerar nya OSet eller om man uppgraderar? På Wind0ze är det ju no-no att uppgraderingsinstallera...

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Har inte uplevt något sådant, min har varit rock solid sen jag fick den i lördags och kopplade upp den mot wlanet. Har en DIR-655.

Börjar misstänka att iPhonen inte gillar min router iaf, tråkiga är att allt annat fungerar klockrent. Har en Netgear WNR834B. Har även försökt med diverse olika inställningar utan resultat...jobbigt o felsöka när det fungerar med jämna mellanrum.

Min snöleopard är på väg med posten. Är det stor skillnad på en Mac om man blåser rent och installerar nya OSet eller om man uppgraderar? På Wind0ze är det ju no-no att uppgraderingsinstallera...

Vad jag förstår så blåser du rent datorn när du installerar SL och inte bara uppgraderar. Är inte helt säker men det hade jag planerat inför iaf

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R

Något som är nytt med Snöleoparden är att man inte längre får valmöjligheten "Erase And Install". Detta gör man från "Skivverktyg". En vanlig installation är en "Archive And Install" så jag tror det är den man kommer köra när man installerar 10.6. Den installerar alla systemfiler från DVDn men behåller det som ligger i din hemmamapp (enkelt förklarat).

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Tror ni det blir någon netbook från Apple? Jag hade börjat hoppas när ryktena kring att de varit på jakt efter små 10" skärmar började florera, men nu verkar det ju som att det snarare är någon töntig tabletdator de ska göra.

En Air hade kunnat vara ett hyffsat alternativ till en netbook om den bara inte haft så taskig batteritid.

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Letar!
Hallå!

Nån som vet nåt freeware som kan konvertera 3gp eller mp4 till nåt vettigt format att lägga upp på nätet, redigera? Klarar någon av de större studio-programmen importera mp4?

MikkE

Guest
Kommer snart köpa mig en Mac Book Pro 15".

15 tum: 2.66GHz
Hårddisk på 320 GB (500GB 5400 varv/min) [+ 1.080,00 kr]
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 256MB
19.995,00 kr

vs.

15 tum: 2.8GHz
Hårddisk på 500 GB
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 512MB
22.995,00 kr

Är det värt de 3.000 kronorna för 256Mb extra grafik, snabbare processor och lite större hdd?
Jag kommer ju att hålla på med mina bilder framför allt och hoppas på filmredigering i högre kvalité lite längre framåt i tiden.
Aperture ska jag redan köpa till. Mumma!

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kommer snart köpa mig en Mac Book Pro 15".

Är det värt de 3.000 kronorna för 256Mb extra grafik, snabbare processor och lite större hdd?
Jag kommer ju att hålla på med mina bilder framför allt och hoppas på filmredigering i högre kvalité lite längre framåt i tiden.
Aperture ska jag redan köpa till. Mumma!

Jag tycker inte det är värt det. Grafikminnet påverkar sällan när man arbetar med bilder och processorn är fullt tillräcklig. HDD:n är ju bra med en stor när man pysslar med bilder men det kommer du ändå behöva köpa externa till - och jag tycker du bör göra det för att hålla ordning på sakerna.

Jag har en vanlig vit MacBook och kör Photoshop CS3 utan nämnvärda problem (förutom att 13"-skärmen är för liten...). 12-megapixels RAW-filer.

MikkE

Guest
Jag tycker inte det är värt det. Grafikminnet påverkar sällan när man arbetar med bilder och processorn är fullt tillräcklig. HDD:n är ju bra med en stor när man pysslar med bilder men det kommer du ändå behöva köpa externa till - och jag tycker du bör göra det för att hålla ordning på sakerna.

Jag har en vanlig vit MacBook och kör Photoshop CS3 utan nämnvärda problem (förutom att 13"-skärmen är för liten...). 12-megapixels RAW-filer.
Jo, det är sant som du säger. Men jag kommer att satsa på en Pro för framtida saker. Jag spelar ju inga spel så de extra grafikminnet känns faktiskt lite overkill när det ändå är tunga grejer som sitter i den med yttepytte sämre prestanda. Extern HDD har jag självklart haft/har som backup länge och fortsätter med det.

Väldigt synd att AirPort Express-basstation inte kan streama trådlös musik utan iTunes då jag använder Spotify.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo, det är sant som du säger. Men jag kommer att satsa på en Pro för framtida saker. Jag spelar ju inga spel så de extra grafikminnet känns faktiskt lite overkill när det ändå är tunga grejer som sitter i den med yttepytte sämre prestanda. Extern HDD har jag självklart haft/har som backup länge och fortsätter med det.

Väldigt synd att AirPort Express-basstation inte kan streama trådlös musik utan iTunes då jag använder Spotify.

Jo, jag tycker absolut du ska satsa på en Pro om du ska arbeta med bilder, jag gör det inte på regelbunden basis, jag menade bara att det funkar bra på min klenare dator så jag tror inte du behöver allt det där starkare... ;)

Det ska gå att streama Spotify via AirPort Express om du laddar ner AirFoil. Jag har inte provat det själv eftersom Spotify free inte funkar i Australien och jag inte har en APE... :näsblod

MikkE

Guest
Jo, jag tycker absolut du ska satsa på en Pro om du ska arbeta med bilder, jag gör det inte på regelbunden basis, jag menade bara att det funkar bra på min klenare dator så jag tror inte du behöver allt det där starkare... ;)

Det ska gå att streama Spotify via AirPort Express om du laddar ner AirFoil. Jag har inte provat det själv eftersom Spotify free inte funkar i Australien och jag inte har en APE... :näsblod

AirFoil ser ju jävligt ballt ut faktiskt. Dock 25$ men det kan nog vara värt det då jag hatar sladdar.

"Before purchase, noise is overlaid on all transmissions longer than 10 minutes." :va

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hallå!

Nån som vet nåt freeware som kan konvertera 3gp eller mp4 till nåt vettigt format att lägga upp på nätet, redigera? Klarar någon av de större studio-programmen importera mp4?

Jag slänger in en röst på Handbrake, riktigt "litet och simpelt" program som gör underverkt, grymt smidigt :)

"Before purchase, noise is overlaid on all transmissions longer than 10 minutes." :va

Det är trail-versionen som är sådant, har man alltså inte betalar för Airfoil så kan man lyssna på "trådlös musik" (hehe) i 10 minuter, sedan lägger programmet över ett brus-ljud på ens musik, vilket gör att man väldigt gärna vill betala 25 dollar inom några sekunder hehe

Har någon Mac-laptop belysta tangenter?

utan att vara 100% på det, men det är väl standard på samtliga!?
Min MacBook Pro har det, och jag vet att lilla MacBook Air har det, så ser ingen anledning till varför MacBook mitt-i-mellan inte skulle ha det.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tror ni det blir någon netbook från Apple? Jag hade börjat hoppas när ryktena kring att de varit på jakt efter små 10" skärmar började florera, men nu verkar det ju som att det snarare är någon töntig tabletdator de ska göra.

En Air hade kunnat vara ett hyffsat alternativ till en netbook om den bara inte haft så taskig batteritid.

Jag hoppas de klämmer in 3G-modemet från ajfan samt SIM-slot i macbook pro så man slipper de här eftermarknadsmodemen (mitt är tillverkat i Irland!!?!!) samt programvaran.

MikkE

Guest
undrar om ryktena stämmer, ny macbook i plast, ny mac mini en uppdaterad och en med server OS, ny mus, någon touchpad och ny imac.
Satan. Det är inte några grejer på en gång. Dock är väl det inte så ovanligt från Apple heller. De säljer sina grejer ett tag sedan kommer en ny bomb med mucho grande uppdateringar på allt möjligt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati