Mac/Apple-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fler frågor:

Sitter och fipplar med en film i iMovie. Vill lägga in ett ljudspår samt ett antal stillbilder.
För att lägga in en stillbild kan jag inte gå till ett bibliotek där jag vet att bilden ligger utan Macen tycker att jag bara får importera från iPhoto. Därför måste jag först importera alla mina bilder dit (=ganska många). Allvarligt? Samma gäller låtar. De måste komma från iTunes. Verkar helt vansinnigt. Har jag missat nåt?

Vill bara peka på en fil (bild/musik) nånstans och så skall den importeras. kan det vara så svårt?

men ok, om jag nu importerar alla mina bilder till iPhoto, får jag då två uppsättningar? Känns lite koko. Samma gäller musiken. itunes vill jag undvika till varje pris.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
En grej till: Quicktime kan såklart inte öppna avi-filer, så jag har tankat ned VLC. Vid start kan man få filen att alltid i fortsättningen öppnas med VLC, men det gäller bara just DEN filen. Hur fixar jag så att ALLA avi-filer öppnas med vlc?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En grej till: Quicktime kan såklart inte öppna avi-filer, så jag har tankat ned VLC. Vid start kan man få filen att alltid i fortsättningen öppnas med VLC, men det gäller bara just DEN filen. Hur fixar jag så att ALLA avi-filer öppnas med vlc?

Ladda ned Perian istället, det är ett codec-pack som gör att Quicktime klarar det mesta.

Annars när du vill öppna den med VLC så kan du välja om den skall göra det med alla sådana filer... men som sagt, Perian löser biffen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ladda ned Perian istället, det är ett codec-pack som gör att Quicktime klarar det mesta.

Annars när du vill öppna den med VLC så kan du välja om den skall göra det med alla sådana filer... men som sagt, Perian löser biffen.

Ok. Skall testa Perian. Men oavsett, hur ställer jag in VLC som default video player för avi-filer?

Edit: "Get info" för vilken avi-fil som helst, välj VLC, sen "Change all". Det var inte så svårt.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det saknas en tangent på mitt tangentbord. DEL. Bör jag reklammera datan?

Försök. Glöm inte att spela in samtalet och publicera här... :tungan

Saknar faktiskt också del. Samt ett numeriskt tangentbord fast det senare är väl bara en fråga om vilken modell man väljer (men det känns som det hade fått plats).

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Försök. Glöm inte att spela in samtalet och publicera här... :tungan

Saknar faktiskt också del. Samt ett numeriskt tangentbord fast det senare är väl bara en fråga om vilken modell man väljer (men det känns som det hade fått plats).

Det finns sladdbundet externt tangentbord som har båda dessa saker.

Vad gäller DEL så absolut, håller med om att det är en miss att den inte är med... men fn + Backspace gör samma sak.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nu har jag haft den här datorn i en dryg vecka eller nåt. Visst, den är snygg, snabb och känns solid. Måste dock erkänna att "mac-hypen" inte elvt upp till förväntningarna. Det saknas en del för mig självklara grejjer och samtidigt kan jag inte låta blia tt irritera mig över att jag missat nåt. Finns garanterat massor av sätt att arbeta mer effektivt.

Lära sig de viktigaste kortkommandona är en grej
Polletten har helt enkelt inte trillat ända ner.

Vem ska jag lära mig alla tricks av när jag inte känner nån som har mac? Här kan jag ju bara ställa direkta frågor, inga frågor om tricks etc jag inte ens vet om?

Finns det nån piffig instruktionsvideo eller nåt?

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Om du vill veta lite hur det funkar i stora drag så har Apple på sin hemsida en hel del filmer för swichers. Macworld brukar ge ut temanummer där man kan grotta ner sig. Vissa kan man även köpa som pdf via deras hemsida till en billig peng.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har installerat CS5.5, men får det inte att lira, så nu vill jag rensa bort ALLT som hör till den installationen. ur göra? Kan ju inte sitta och dra varenda fil till papperskorgen?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det finns vanligtvis filer kvar. Det är dock inget som tar någon betydande plats eller skräpar/slöar ner systemet.

Det finns program som appzapper som tar bort rubbet om man ändå föredrar det. http://appzapper.com/

Ok. Låter bra. Den drar jag hem.

Såg i någon inställning nånstans att man kunde ändra storlek på ikonerna som bläddrar fram (bilder, videos etc) när man är i nån mapp. Hittar inte tillbaka. Var ändrar jag storleken på dessa?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ok. Låter bra. Den drar jag hem.

Såg i någon inställning nånstans att man kunde ändra storlek på ikonerna som bläddrar fram (bilder, videos etc) när man är i nån mapp. Hittar inte tillbaka. Var ändrar jag storleken på dessa?

EDIT: Inte helt säker på om jag uppfattat din fråga korrekt.

Längst ner till höger i rutan är en "slider":

Bifogat

• Skärmavbild 2011-06-27 kl. 22.40.27.png
    Skärmavbild 2011-06-27 kl. 22.40.27.png
    4.2 KB · Visningar: 83
Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
EDIT: Inte helt säker på om jag uppfattat din fråga korrekt.

Längst ner till höger i rutan är en "slider":

Tack, men jag har ingen slider här. Kom dock på hur man gör: Det är bara att förstora ovandelen av fönstret, dvs dra fönstrets mittlinje neråt :huvet

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är i behov utav någon form av tjänst att kunna arbeta på samma dokument (gärna Pages eller Word, i värsta fall går Textredigerare/Wordpad också) utifrån både min dator (MacBook Pro) och min iPhone (4).

Min första tane var Dropbox, men visade sig att iPhonen bara kan läsa pages-dokument, inte redigera...

ogillar Anteckningar då skiten hamnar i Mail på datorn och att jag måste synka med kabeln hela tiden för att uppdatera "den andra enheten" samt att synkningarna kan krocka (om jag redigerat lite på båda enheterna).

Någon som har en vettig lösning?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Finns en app som heter Evernote som synkar tvärs alla plattformar. Den har vunnit en massa priser och grejs, men jag har inte testat den själv. Du kan iaf kolla vad det är?

Jag är i behov utav någon form av tjänst att kunna arbeta på samma dokument (gärna Pages eller Word, i värsta fall går Textredigerare/Wordpad också) utifrån både min dator (MacBook Pro) och min iPhone (4).

Min första tane var Dropbox, men visade sig att iPhonen bara kan läsa pages-dokument, inte redigera...

ogillar Anteckningar då skiten hamnar i Mail på datorn och att jag måste synka med kabeln hela tiden för att uppdatera "den andra enheten" samt att synkningarna kan krocka (om jag redigerat lite på båda enheterna).

Någon som har en vettig lösning?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...