Mac/Apple-tråden

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ja såg dem hade nån bärbar grej för 700 el va det var.
Nu e min beställning redan lagd iof o det blev en 2gb här med, men tror det räcker till o surfa, tanka hem filmer, spara bilder, kolla porr o synka sina andra äppleprodukter med hehe

Slog även till på en AirPort extreme o hoppas den e nått o hänga i granen.

Tror inte du kommer sakna någon DVD-brännare. Jag har en i min MBP men har aldrig använt den. (Och då har jag ändå installerat om systemet ett par gånger med)

Vet att många plockar ut de till fördel för en extra SSD eller HD.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Tror inte du kommer sakna någon DVD-brännare. Jag har en i min MBP men har aldrig använt den. (Och då har jag ändå installerat om systemet ett par gånger med)

Vet att många plockar ut de till fördel för en extra SSD eller HD.


Kan ju alltid vara skönt o kunna bränna ut lite grejor. Annars får man väl hitta nått sätt o streama direkt till tv´n :)

Att det ska ta sån tid för posten, prel levererans den 18e. Känns som evigheter..
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan ju alltid vara skönt o kunna bränna ut lite grejor. Annars får man väl hitta nått sätt o streama direkt till tv´n :)

Att det ska ta sån tid för posten, prel levererans den 18e. Känns som evigheter..
Jag köpte adaptern till HDMI och kör direkt mot TV:n. I kombo med VLC klarar den det mesta utan strul.

Sedan kan man ju alltid streama via en Apple TV, men jag har en dedikerad HTPC så jag har givit upp de tankarna. Bränna ut skivor till DVD spelare är 1900-tal...
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Då var man äntligen med Mac. Känns riktigt skönt o så simpelt o bara plugga in router osså var man på nätet. Nu e det bara lite inställningar mm sen e man på G på riktigt.

Nu får ni slänga upp länkar med bra sidor ja kan ha som lektyr tills ögonen blöder.
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Ni Mackunniga människor:
Jag ska köpa min första Apple och har länge haft siktet inställt på Macbook Air 13" (128 gb).. Sedan kom ju nya pron och jag kände att jag kunde få mer prestanda för mindre/samma pengar. Det är 13" som gäller där också och det skulle troligtvis (?) räcka med den 2,3 GHz.

Anledningen till köpet är främst att jag vill ha en bra, liten och smidig dator som ska bäras med varje dag till skola och användas till plugg. Till saken hör att jag fotar och redigerar en del bilder och den Pivilion jag sitter med nu fungerar bra för det, men den är snart 2 år och jag vet inte hur länge den är med. Att köpa en till/ny HP är uteslutet. Så på sikt kanske det blir bildredigering med Macen också.

Storleken/vikten talar ju såklart för airen, men prestanda (?) och att ha cd-läsare talar för pron.

Vad skulle ni ha gjort, och varför? :)
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ni Mackunniga människor:
Jag ska köpa min första Apple och har länge haft siktet inställt på Macbook Air 13" (128 gb).. Sedan kom ju nya pron och jag kände att jag kunde få mer prestanda för mindre/samma pengar. Det är 13" som gäller där också och det skulle troligtvis (?) räcka med den 2,3 GHz.

Anledningen till köpet är främst att jag vill ha en bra, liten och smidig dator som ska bäras med varje dag till skola och användas till plugg. Till saken hör att jag fotar och redigerar en del bilder och den Pivilion jag sitter med nu fungerar bra för det, men den är snart 2 år och jag vet inte hur länge den är med. Att köpa en till/ny HP är uteslutet. Så på sikt kanske det blir bildredigering med Macen också.

Storleken/vikten talar ju såklart för airen, men prestanda (?) och att ha cd-läsare talar för pron.

Vad skulle ni ha gjort, och varför? :)

Jag skulle köpt Air:en, lätt!
SSD (hårddisken) i Air påverkar prestanda mycket mer märkbart än vad en lite snabbare processor gör. Mitt ex köpte en sån med 128 GB hårddisk och 4 GB RAM och den funkar både till Adobe CS5 och AutoCAD utan att klaga så det borde inte vara några problem öht för det du vill ha den till. Hon köpte även till en extern CD-läsare (ej Apple) men jag tror inte hon har öppnat paketet till den än...
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Beror väldigt mycket på vad exakt du är ute efter. MBA är ju helt klart den lättaste och smidigaste datorn att äga. Dock är MBP ganska mycket kraftfullare.

Man ska alltid köpa nya Apple-modeller (de går ändå inte ner i pris) och undvika modeller som varit ute länge. Nu minns jag inte när MBA fick en ny model men MBP är helt nya nu (bara någon vecka sen) och därmed det bästa köpet räknat hur mycket man får per krona.
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Jag har "gått ner" från en MBP till den klenaste MBA (1,4GHz/2GB....) och jag saknar fasiken ingenting i prestandaväg! Sjukt!
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
fel tråd kanske men såg att bestBuy har en drive på Apple Tv för 80 US där jag är.

Era erfarenheter ?

Värt att köpa ??
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Apple/MBP - Magic trackpad - Markera

Tycker att M.T är ett förträffligt tillbehör men jag blir inte riktigt klok på den gällande att markera. Ex cmd+shift+4 = snapshot av det man markerar men hur gör jag detta med M.T

Enligt de instruktioner jag hittar så ska jag "klicka" med tre fingrar men jag får ändå inte till det..? Med Magic mus eller styrplattan på barabara så klickar jag bara som vanligt och väljer ur det som ska markeras.

Hur gör jag med M.T? Var gärna tydlig :tummenupp
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tycker att M.T är ett förträffligt tillbehör men jag blir inte riktigt klok på den gällande att markera. Ex cmd+shift+4 = snapshot av det man markerar men hur gör jag detta med M.T

Enligt de instruktioner jag hittar så ska jag "klicka" med tre fingrar men jag får ändå inte till det..? Med Magic mus eller styrplattan på barabara så klickar jag bara som vanligt och väljer ur det som ska markeras.

Hur gör jag med M.T? Var gärna tydlig :tummenupp

Flyttade in din fråga i den befintliga mac tråden.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lyckades lösa det tillslut som den hacker (läs nybörjartur) jag är :tummenupp Jag googla som sagt en del om det innan och då hitta jag en som beskrev det i en annan frågeställning = klicka med tre fingrar. Provade detta om och om igen men det fungera inte så jag gav upp då, nu var det dock så att man var tvungen att ändra "Tre fingrar" från default "Svepnavigering" till "Dra" så blev det rock´n roll =O)

32428059.jpg


Att kolla på styrplattans inställning verkade en bra idé men hur gör jag det nu när M.T är aktiverad? Alltså dess inställningar ligger under "Styrplatta" och då får jag bara fram M.T och inte styrplattan på barbara..? Hur som helst torde inställningarna inte vara lika eftersom M.T inte går att klicka fysiskt = den är solid och flexar/klickar inte. Kanske är det så dumt att M.T måste avaktiveras för att få tillbaka styrplattans inställningar.

Men men.. att markera med tre fingrar kändes halvklumpigt och eftersom jag använder zoom ganska mycket när jag har tv´n som skärm, då tar det gärna sluta på platta och jag får svårt att markera hela objektet jag vill ha en bild av. Varm i fingrarna kolla jag inställningarna igen, "Dra" finns även för "Ett finger". Bockade kort o gott i den och "Tre fingrar" går då tillbaka till default, dubbeltap och hålla så kan jag nu markera med ett finger =O) Nu är plattan fulländad för mig, väldigt nöjd med detta tillbehör kan tilläggas!

32428060.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jag vill ansluta till min NAS. Den dyker upp som resurs, men jag får inte upp mina shares. Finns det någonstans jag kan skriva in dess IP-adress direkt som man kan göra på PC, tex //NAS (hur FN får man back-/ på mac!?!?)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top