Mac/Apple-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha! Där ser man. Bestämt dig för vad det blir för Mac ännu? :)

Blir en 15" MBP 2,2GHz, 4GB, Hi-res med 500Gig 7200 rpm hdd.
Köper till 4GB minne och en hybriddisk från annat ställe.

Måste bara få in lite deg på kontot. Tomt där nu :rolleyes:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Aperture.... Är det som photoshop?
Final Cut. Är det som moviemaker?

Vill man betala för dessa. Kan man knycka dom istället? Svårt?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Aperture.... Är det som photoshop?
Final Cut. Är det som moviemaker?

Vill man betala för dessa. Kan man knycka dom istället? Svårt?

Nix,

Photoshop är Photoshop på en Mac

Aperture är som avancerat iPhoto, dvs ett importverktyg som skapar stora album med GPS-taggar, ansiktsigenkänning, möjlighet till viss redigering, publicering mm. Dvs där samlar du dina foton.

Final Cut är ett proffsverktyg för filmredigering. Inte som Moviemaker utan mer som Avid. iMovie är mer som Moviemaker (fast mycket bättre och enklare att använda då)
Avid finns såklart till Mac med. Och Adobe Premiere om man gillar det.

Betala ska man såklart göra för sin mjukvara, men annars så är det torrent-sidor som gäller.

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu börjar jag känna mig hemma i OSX och de program jag behöver är nu installerade.

Bakgrunden ser ut så här original:
Bakgrund oredigerad

Men jag störde mig på belysningen i ovankant så jag photoshoppade bort den lite snabbt:
Bakgrund redigerad

Bifogat

• scrotfb3.jpg
    scrotfb3.jpg
    111.6 KB · Visningar: 46

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Tja boys.
Har funderat på en MacBook Air "13" modellen" ett tag. E det nått o slå till på eller det e ustlängda pengar?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tja boys.
Har funderat på en MacBook Air "13" modellen" ett tag. E det nått o slå till på eller det e ustlängda pengar?
Jag trivs med min. Haft den ett par månader nu och det skulle vara svårt att byta tillbaka till en windows-maskin nu.

Dock spelar jag inga spel eller dylikt på den.

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Jag trivs med min. Haft den ett par månader nu och det skulle vara svårt att byta tillbaka till en windows-maskin nu.

Dock spelar jag inga spel eller dylikt på den.

Då funkar den till vardagliga saker mao?
Hade inte tänkt lira nånting heller, det har jag ps3an till.

Men e så trött på denna hypertuffa värstingen ja sitter vid nu som verkligen varit skit sen den kom ur kartongen. Och tror nog en mac hade passat bättre ihopa med mina andra äpple produkter än en ny pc.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj

Men e så trött på denna hypertuffa värstingen ja sitter vid nu som verkligen varit skit sen den kom ur kartongen. Och tror nog en mac hade passat bättre ihopa med mina andra äpple produkter än en ny pc.
Garanterat. Välj till 4Gb minne så har du en kanonmaskin. SSD gör att det mesta händer kvickt och Mac-miljön gör en till en mer harmonisk och lycklig människa.

Dock tillhör jag skaran som betalar lite extra bara "det känns rätt". Går till och med i tankarna att köpa en Ducati... :)

• Gilla
Reaktioner: dow

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
... och Mac-miljön gör en till en mer harmonisk och lycklig människa.

Dock tillhör jag skaran som betalar lite extra bara "det känns rätt". Går till och med i tankarna att köpa en Ducati... :)

:tummenupp
Haha, kan förstå att sånna kommentarer gör ont i folk som GuW :D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Precis bytt till en mba 11.6" från att ha kört pc hela livet.. Kommer aldrig gå tillbaka :)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Bara skärmen gör MBA 13" till ett mycket bra köp, men den är klockren på alla sätt. Mitt ex kör bland annat Adobe CS5 och AutoCAD 2011 på den, och det funkar den utmärkt till, så den lär räcka och ha en hel del över för vardagsanvändning.

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Låter som en bra liten surf/nerladdningsburk.
Ni som har den, hur funkar de med cd/dvd e det något ni saknar el kör ni cd/dvd-delning?
Och sist men inte minst minnesfrågan, e det verkligen nödvändigt med 4gb vid mina numera enkla behov som vanlig surf, tanka lite o synka lite telefoner.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Låter som en bra liten surf/nerladdningsburk.
Ni som har den, hur funkar de med cd/dvd e det något ni saknar el kör ni cd/dvd-delning?
Och sist men inte minst minnesfrågan, e det verkligen nödvändigt med 4gb vid mina numera enkla behov som vanlig surf, tanka lite o synka lite telefoner.

Har inte saknat cd/dvd än, men finns ju en att köpa till för några hundringar om det är något man behöver. Jag kör 2gig va för snål och för köpsugen för att beställa en 4a. Har inte märkt att det skulle va för lite. Klarar t om 720p film :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
:tummenupp
Haha, kan förstå att sånna kommentarer gör ont i folk som GuW :D

Knappast, Linuxmiljön gör mig lugn och harmonisk, och den är helt gratis, fungerar på all möjlig hårdvara och är fritt och öppet, helt enkelt ett bättre OsX....

Men jag säger som Stenmark sa, "He ä int lönt å förklara..."

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Garanterat. Välj till 4Gb minne så har du en kanonmaskin. SSD gör att det mesta händer kvickt och Mac-miljön gör en till en mer harmonisk och lycklig människa.

Ja man betalar ju gärna för kvalité men alla bryr sig inte om sånt, var snål och köpte en compaq för 5000 så jag får väl harva på med den tills den dör, lär inte ta alltför länge.

Den funkar ju men känslan ligger inte ens i 5000 kronors klassen, men kvalitetskänsla kan man ju inte förklara för såna som inte förstår sig på att uppskatta det.

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Har inte saknat cd/dvd än, men finns ju en att köpa till för några hundringar om det är något man behöver. Jag kör 2gig va för snål och för köpsugen för att beställa en 4a. Har inte märkt att det skulle va för lite. Klarar t om 720p film :tummenupp

Ja såg dem hade nån bärbar grej för 700 el va det var.
Nu e min beställning redan lagd iof o det blev en 2gb här med, men tror det räcker till o surfa, tanka hem filmer, spara bilder, kolla porr o synka sina andra äppleprodukter med hehe

Slog även till på en AirPort extreme o hoppas den e nått o hänga i granen.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ja såg dem hade nån bärbar grej för 700 el va det var.
Nu e min beställning redan lagd iof o det blev en 2gb här med, men tror det räcker till o surfa, tanka hem filmer, spara bilder, kolla porr o synka sina andra äppleprodukter med hehe

Slog även till på en AirPort extreme o hoppas den e nått o hänga i granen.

Nice! du kommer bli nöjd :) Ja deras dvd-brännare kostar 700.-

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Bärbara DVD-spelare brukar finnas för runt 250:- på newegg titt som tätt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år