Mac/Apple-tråden

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vilken underbar arbetsplats, anställer ni?

Ingen fara, Nerd-operativet har mycket gemensamt med OsX, så det blir en mjuk övergång för dig...

Körde ett antal år på 90-talet enbart Linux hemma så det är inte så att jag ogillar det, som server operativ är det nog min favorit, men som grafiskt gränssnitt på en klientdator har det klara brister. Ja jag har kört det i "modern" tid, och det är någon eländig standard Ubuntu där man inte ens är root på egen maskin (även om "sudo" är konfat att tillåta vissa saker), datordriften är såklart outsourcat till annat företag som vill att alla datorer ska se exakt likadana ut (ja, välj "windows" eller "ubuntu"). Sen är vi beroende av Outlook och ett gäng andra windowsprogram som tydligen med begränsad framgång får köras via Citrix.

Är egentligen inte tvingad att byta, men då det jag jobbar med ej går att bygga på windows så får jag annars dela byggdator med 5-6 andra nördar vilket gör att en för stor del av arbetstiden går ut på att vänta. Ger å andra sidan mer tid att surfa här... :D

Edit: Sorry -> :felämne
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Själv kör jag Chrome och tycker det är grymt smutt, snabbt och smidigt.

Har länge funderat till att byta (både på windows och mac) och där funkar väl även en del av FF's plugins, fast hur funkar det med nätbanker, BankId etc? Känns som att Firefox är det som får stöd först efter IE. Men det lilla jag testat Chrome var det väldigt snabbt, speciellt är väl tabbarna/fönstren mycket mer självständiga så man slipper att hela klabbet hänger om man kommer till sida med taskigt skriva Java-script (eller taskigt skriven flash för att ta dom "riktiga" mac-nördarnas favorit hatobjekt)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har länge funderat till att byta (både på windows och mac) och där funkar väl även en del av FF's plugins, fast hur funkar det med nätbanker, BankId etc? Känns som att Firefox är det som får stöd först efter IE. Men det lilla jag testat Chrome var det väldigt snabbt, speciellt är väl tabbarna/fönstren mycket mer självständiga så man slipper att hela klabbet hänger om man kommer till sida med taskigt skriva Java-script (eller taskigt skriven flash för att ta dom "riktiga" mac-nördarnas favorit hatobjekt)

Opera funkar bra med Swedbank, det har inte alltid varit så, men då kunde man ju be Opera att identifiera sig som IE istället, och då funkade det.

Så det hänger nog ofta på bankens inställning och inte på webbläsaren.

I dag är ju alternativa webbläsare så vanliga (utom Opera då) att dom tvingas skriva sina internetbanker så att dom tillåter alternativen.

Sorry att jag inte hade svar på din fråga, men förmodligen fungerar det i dag, inkompabilitet känns som ett gammalt problem
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Safari funkar fint, men jag kör mestadels chrome både på jobbet (Windows) och hemma (Mac)...
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Själv använder jag Safari på Mac'en fast jag använder Firefox i både Windows och Linux.

Har på fullt allvar försökt vänja mig vid Chrome men klarar inte av det fula fönstret :gnissla

Vet faktiskt inte om jag tycker att Chrome är snabbare än Safari, eller tvärt om men tycker dock att Firefox är slöast av dessa tre i.a.f.

Chrome är väl ändå baserat på Webkit (Apples framework) precis som Safari, så i grunden bör de fungera likvärdigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Själv använder jag Safari på Mac'en fast jag använder Firefox i både Windows och Linux.

Har på fullt allvar försökt vänja mig vid Chrome men klarar inte av det fula fönstret :gnissla

Vet faktiskt inte om jag tycker att Chrome är snabbare än Safari, eller tvärt om men tycker dock att Firefox är slöast av dessa tre i.a.f.

Chrome är väl ändå baserat på Webkit (Apples framework) precis som Safari, så i grunden bör de fungera likvärdigt.

Jag försökte hitta ett aktuellt speed-test, men hittade bara gamla.

Men dom är i princip värdelösa dom testerna, man kan lägga upp testerna så att vilken som helst vinner.

Hastigheten skiljer ändå så lite att det nästan inte spelar någon roll längre, står man inte ut med fula fönster, ologiska tabbar eller något annat som skiljer så spelar inte någon millisekund laddningstid någon roll...

Jag hittade en sida som utnämde snabbaste Mac/Linux/Windows browsern i olika kategorier, men det var ett tre år gammalt test :huvet
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Själv använder jag Safari på Mac'en fast jag använder Firefox i både Windows och Linux.

Har på fullt allvar försökt vänja mig vid Chrome men klarar inte av det fula fönstret :gnissla

Vet faktiskt inte om jag tycker att Chrome är snabbare än Safari, eller tvärt om men tycker dock att Firefox är slöast av dessa tre i.a.f.

Chrome är väl ändå baserat på Webkit (Apples framework) precis som Safari, så i grunden bör de fungera likvärdigt.

Jag kör uteslutande Chrome, och tycker numera ser ut som ett fullgott Mac-program. Visst, gillar man inte top-tabs så är det kanske svårt att gilla, men just top tabs känns betydligt mer naturligt på Mac än på Windows, eftersom alla Mac-program har menyerna i ovankant på skärmen istället för i programfönstret. På Chrome/Win når man ju menyerna genom en extra knapp, vilket känns lite udda.

Vad gäller hastighet så tycker jag att Chrome är märkbart snabbare på att ladda sidor, och dessutom slipper jag "badbollandet" som jag får lite då och då med Safari. Chrome kan iofs ibland hänga sig vid DNS-uppslag så att sidan inte laddas färdigt, men jag tycker fördelarna överväger nackdelarna med råge.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag kör bara chrome, oavsett dator. Snyggare snabbare och helt enkelt bättre än alternativen :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Då har man testat Mac-Chrome lite och jag får väl hålla med, den är snabb som tusan, speciellt när man drar igång ett gäng tabbar på en gång. Den adblockern jag hittade funkade också bra, import av bokmärken från FF likaså.

Det enda som stör mig nu är att trefingers home/end inte funkar, alltså när man drar tre fingrar över musen för att komma först eller sist på sidan. Vanlig scroll med två fingrar funkar dock.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
har du btt installerat?

BTT=BetterTouchTool? I sådana fall nej, om inte något program installerat något utom min vetskap.

Men trefingerscroll verkar fortfarande fungerar i t.ex. Firefox och Safari, så jag tycker att det pekar åt en bugg/feature i den Chrome som jag har laddat ner (10.0.648.204), borde väl motsvara "ctrl-home" och "ctrl-end" på en windows-chrome, har ingen "home" eller "end" på min MacBook Pro, å andra sidan har den ju inte ens numeriskt tangentbord...

Edit: Enligt styrplattans systeminställningar är det "svepnavigering" som det heter när jag försöker scrolla med tre fingrar och som funkar i alla program utom Chrome.

Edit2: Kör jag "svepnavigering" åt vänster/höger så kör den "back"/"forward" istället, kan ju vara därför det är bortkopplat, men å andra sidan har även firefox "back"/"forward" på vänster höger men "home"/"end" på upp och ner.

Edit3: cmd pil upp/ner funkar ju också, är väl så jag får köra i Chrome

Ja, ja, är det det enda problemet med Chrome så får jag väl scrolla långsamt med två fingrar eller släpa scrollbar... :näsblod
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hur avinstallerar man program man dragit ner via appstore?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hur avinstallerar man program man dragit ner via appstore?

På samma sätt som alla andra. Slänger de i papperskorgen från "Program"-mappen sen tömmer. Så är det klart. Har du betalt för de är det gratis att dra ner de nästa gång.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
På samma sätt som alla andra. Slänger de i papperskorgen från "Program"-mappen sen tömmer. Så är det klart. Har du betalt för de är det gratis att dra ner de nästa gång.

Det har jag försökt, men det ville sig inte..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Övertyga mig om att köpa en iMac.
Jag tycker det verkar trevligt att alla är så nöjda men jag förstår inte riktigt.
En iMac, dvs en stationär dator, med ingående komponenter som är sämre än i en VAIO (bärbar alltså) är dyrare än VAIO:n.
Något är skumt. :5sure
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top